Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-522/08-2/IŚ
z 19 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-522/08-2/IŚ
Data
2008.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
akcja
emisja akcji
kapitały pieniężne
koszty uzyskania przychodów
nieodpłatne nabycie
objęcie (nabycie) akcji
obligacje
przychód
uchwały
zbycie
źródła przychodu


Istota interpretacji
skutki w pdof nabycia obligacji i akcji nowej emisji oraz ich zbycia, a także skutki nabycia i zbycia akcji będących w obrocie



Wniosek ORD-IN 382 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14.03.2008 r. (data wpływu 19.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych:

  • nabycia obligacji i akcji nowej emisji oraz ich zbycia - jest nieprawidłowe,
  • nabycia i zbycia akcji będących w obrocie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.03.2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych:

  • nabycia obligacji i akcji nowej emisji oraz ich zbycia,
  • nabycia i zbycia akcji będących w obrocie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obywatelem polskim, posiadającym miejsce zamieszkania w Polsce. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Pełni funkcję Dyrektora w Banku.

Zgodnie z nowym programem motywacyjnym dla kadry zarządczej Banku (dalej: programem motywacyjnym), którego wdrożenie planowane jest w najbliższym czasie, zostanie zmodyfikowana forma współpracy wnioskodawcy z Bankiem.

Z tytułu sprawowania funkcji dyrektora wnioskodawca będzie otrzymywał stałe miesięczne wynagrodzenie w wysokości określonej w umowie o pracę.

Program motywacyjny zakłada, że poza kwotami stałych miesięcznych wynagrodzeń z tytułu pełnienia ww. funkcji, wnioskodawca raz w roku finansowym będzie ponadto uprawniony, pod pewnymi warunkami, do tzw. „bonusu” kalkulowanego w oparciu o sumę jego miesięcznych stałych wynagrodzeń przewidzianych w umowie o pracę. Część bonusu zostanie wypłacona wnioskodawcy w formie pieniężnej. Pozostała część bonusu będzie natomiast polegać na umożliwieniu wnioskodawcy:

  • objęcia specjalnie w tym celu wyemitowanych akcji Banku (dalej: akcji A) po cenie równej ich wartości nominalnej, tj. 4 zł za jedną akcję,
  • nieodpłatnego nabycia akcji spółki B (dalej: akcji B).

Uprawnienie oraz warunki wypłaty bonusów w formie pieniężnej jak również warunki skorzystania z bonusów w formie możliwości objęcia/nabycia akcji A/akcji B (zwanych dalej łącznie akcjami pracowniczymi) określone są w umowie o pracę. Umowa ta określa również szczegółowo zasady kalkulacji liczby akcji pracowniczych, do których objęcia/nabycia wnioskodawca będzie uprawniony w danym roku finansowym.

Zgodnie z umową o pracę uprawnienie do objęcia akcji A realizowane będzie poprzez emisję przez Bank „the bonds” (zwanych obligacjami) oraz akcji przeznaczonych do objęcia przez kierownictwo Banku. Emisja wspomnianych akcji następować będzie poprzez podjęcie przez Zarząd Banku uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego w ramach kapitału docelowego (tj. zgodnie z procedurą określoną w art. 444 i nast. ustawy Kodeks spółek handlowych), z wyłączeniem prawa poboru. Uchwały Zarządu Banku o podwyższeniu kapitału zakładowego podejmowane będą na podstawie upoważnienia statutowego udzielonego Zarządowi mocą uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Banku. Uchwała Zarządu podjęta w granicach statutowego upoważnienia zastępować będzie uchwałę Walnego Zgromadzenia o podwyższeniu kapitału zakładowego w tym zakresie (art. 446 § 1 Kodeksu spółek handlowych).

Nominalna wartość jednej obligacji wynosi 1 grosz. Każda z nich będzie uprawniała do objęcia jednej akcji A. Obligacje zostaną objęte przez trzeci podmiot - X, który następnie umożliwi uprawnionym osobom objęcie raz w roku finansowym obligacji w odpowiedniej liczbie. Uprawnienie do objęcia obligacji od X po cenie równej ich wartości nominalnej wnioskodawca będzie nabywał raz w roku finansowym po Zwyczajnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Banku zatwierdzającym sprawozdanie finansowe za poprzedni rok finansowy. Po raz pierwszy prawo to wnioskodawca nabędzie po Zwyczajnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy Banku dotyczącym roku finansowego 2008.

Objęcie akcji A w zamian za obligacje będzie wykonywane łącznie w trzech turach: w 12, 24 i 36 miesiącu po uzyskaniu tego uprawnienia. Realizacja uprawnienia nastąpi poprzez wykup przez Bank obligacji po cenie równej ich wartości nominalnej, (tj. 1 grosz za sztukę) i jednoczesne umożliwienie osobom uprawnionym objęcia akcji A za cenę równą ich wartości nominalnej (4 zł za jedną akcję A), w liczbie równej liczbie zbytych przez nich obligacji.

Wyemitowane przez Bank obligacje nie będą przedmiotem oferty publicznej ani obrotu na rynku regulowanym. Z uprawnienia do objęcia akcji A po cenie przewidzianej w umowie o pracę (tj. równej ich wartości nominalnej) wnioskodawca skorzysta jedynie wówczas, gdy wartość rynkowa akcji Banku dostępnych na rynku będzie wyższa niż 4 zł.

Szczegółowe zasady obejmowania akcji A w zamian za obligacje zostaną uregulowane w dokumencie regulującym zasady emisji obligacji.

W przypadku nabywania akcji B w ramach programu motywacyjnego, prawo do nabycia tych akcji będzie wykonywane rocznie w trzech turach: w 12, 24 i 36 miesiącu

po uzyskaniu tego uprawnienia. Akcje B przeznaczone do nieodpłatnego wydania osobom uprawnionym w ramach programu motywacyjnego zostaną nabyte przez Bank na rynku.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że akcje A będą stanowić 75% akcji pracowniczych, do których nabycia/objęcia wnioskodawca będzie uprawniony w danym roku finansowym. Pozostałe 25% będą stanowić akcje B. Uprawnienia do objęcia obligacji oraz do objęcia/nabycia akcji pracowniczych nie mogą być przez wnioskodawcę przeniesione na rzecz innego podmiotu.

Ww. uprawnienia nie są bezwarunkowe. W pewnych bowiem przypadkach rozwiązanie lub wypowiedzenie umowy w czasie trwania roku finansowego lub zaistnienie innych sytuacji w nim wskazanych może spowodować utratę przez wnioskodawcę uprawnienia do objęcia/nabycia akcji pracowniczych w ramach programu motywacyjnego. Ponadto, samo objęcie przez wnioskodawcę obligacji nie skutkuje bezwarunkowym uprawnieniem do objęcia akcji A. Wnioskodawca może zostać pozbawiony tego uprawnienia w razie zaistnienia okoliczności sprecyzowanych w umowie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy uzyskane przez wnioskodawcę przychody z tytułu objęcia akcji A w ramach programu motywacyjnego za cenę równą ich wartości nominalnej nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych aż do chwili ich odpłatnego zbycia, a ewentualny dochód uzyskany wskutek takiego zbycia podlegać będzie opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy w przypadku odpłatnego zbycia nabytych nieodpłatnie przez wnioskodawcę w ramach programu motywacyjnego akcji B, koszt uzyskania przychodu z tego tytułu będzie stanowić wartość tych akcji określona zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochód uzyskany z tego tytułu podlegać będzie opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają, co do zasady, wszelkiego rodzaju dochody uzyskiwane przez podatnika. W myśl art. 9 ust. 2 tej ustawy dochód ze źródła przychodów stanowi nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód podatnika stanowią, co do zasady, otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 4 tej ustawy wartość pieniężną nieodpłatnych świadczeń (innych niż świadczenia w naturze oraz świadczenia wymienione w art. 11 ust. 2a pkt 1-3 ustawy ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z ww. przepisów wynika, że za chwilę uzyskania i tym samym opodatkowania podatkiem dochodowym należy zasadniczo uznać chwilę otrzymania przychodów lub ich pozostawienia do dyspozycji podatnika. Ustawa zawiera jednak pewne wyjątki od wspomnianej zasady ogólnej. W szczególności, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. Oznacza to, że moment opodatkowania przedmiotowego dochodu jest przesunięty w czasie do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych przez podatnika w sposób określony w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów z odpłatnego zbycia akcji zostały określone w art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, dochody uzyskane z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 19% uzyskanego dochodu. W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 tej ustawy dochód, o którym mowa w art. 30b ust. 1 ustawy stanowi różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 (zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną stanowią kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane).

Stosownie do przepisu art. 23 ust. 1 pkt 38 przy ustaleniu dochodu z odpłatnego zbycia akcji w spółce mającej osobowość prawną, koszt uzyskania przychodu stanowią wydatki na nabycie tych akcji.

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest wartość przychodu określonego odpowiednio:

  • w art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. wartość świadczeń nabytych nieodpłatnie) albo
  • w art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. wartość świadczeń nabytych częściowo odpłatnie), powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw.

Wartości te powinny zostać pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Odnośnie pytania pierwszego, wnioskodawca uważa, iż objęcie przezeń wyemitowanych przez Bank obligacji inkorporujących uprawnienie do objęcia w przyszłości akcji A nie będzie stanowiło zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z warunkami programu motywacyjnego:

W chwili objęcia obligacje nie będą zatem stanowiły dla wnioskodawcy żadnego realnego przysporzenia w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani też nie będą gwarantowały uzyskania takiego przysporzenia w przyszłości. Może się bowiem okazać, że w chwili realizacji praw z obligacji cena rynkowa akcji Banku będzie niższa niż nominalna wartość przyznanych wnioskodawcy akcji A co sprawi, że uprawnienie inkorporowane w obligacjach w ogóle nie zostanie przez wnioskodawcę zrealizowane.

Cena za którą wnioskodawca obejmie obligację (1 grosz za obligację) powinna być zatem traktowana jako odpowiadająca ich wartości rynkowej. Objęcie obligacji nie spowoduje po stronie wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle przytoczonych przepisów, w szczególności art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w ocenie wnioskodawcy, uzyskane przezeń dochody stanowiące nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji A objętych w ramach programu motywacyjnego a wydatkami poniesionymi na ich nabycie, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych również w chwili objęcia przez wnioskodawcę akcji A.

W odniesieniu do takich dochodów spełnione będą warunki braku opodatkowania określone w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przysługujące wnioskodawcy uprawnienie do objęcia specjalnie w tym celu wyemitowanych akcji A w ramach programu motywacyjnego będzie bowiem wynikać z uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Banku wprowadzającej do statutu upoważnienie dla Zarządu do podwyższania kapitału zakładowego w ramach kapitału docelowego w celu emisji nowych akcji przeznaczonych dla członków Zarządu Banku. Wnioskodawca powinien być zatem uznany za osobę uprawnioną do objęcia przedmiotowych akcji „na podstawie uchwały walnego zgromadzenia”, co jest niezbędną przesłanką odroczenia momentu opodatkowania dochodu przewidziana w art. 24 ust. 11 ww. ustawy.

W przekonaniu wnioskodawcy uzyskane przezeń dochody związane z objęciem akcji A w ramach programu motywacyjnego będą podlegać opodatkowaniu dopiero w chwili ich odpłatnego zbycia.

Dochody z tego tytułu będą stanowić dochody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną, które zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 19% uzyskanego dochodu. Dochodów takich nie łączy się z dochodami podatnika podlegającymi opodatkowaniu na zasadach ogólnych, co wynika z art. 30b ust. 5 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie odpłatnego zbycia przez wnioskodawcę akcji A dochodem z tego tytułu będzie różnica między sumą przychodów a kosztami ich uzyskania, obejmującymi w szczególności wydatki poniesione przez wnioskodawcę na objęcie akcji A (o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 38 tej ustawy).

Odnośnie pytania drugiego, wnioskodawca uważa, że do nabywanych przezeń akcji B nie będzie spełniony warunek określony w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych umożliwiający odroczenie momentu opodatkowania dochodu uzyskanego wskutek objęcia akcji do czasu ich odpłatnego zbycia. Akcje B przeznaczone do nieodpłatnego wydania osobom uprawnionym nie będą bowiem akcjami nowej emisji lecz zostaną nabyte przez Bank na rynku. Ponadto, uprawnienie osób uprawnionych do nabycia przedmiotowych akcji nie będzie wynikało z uchwały Walnego Zgromadzenia podmiotu emitującego akcje B. Nieodpłatne wydanie wnioskodawcy akcji B w ramach programu motywacyjnego, będzie stanowić nieodpłatne przysporzenie w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W efekcie, dochody z tego tytułu będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, tj. w dniu ich otrzymania przez wnioskodawcę lub pozostawienia do jego dyspozycji (art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym będą podlegały również dochody uzyskane z tytułu ewentualnego odpłatnego zbycia akcji B. Przepis art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie nabytych rzeczy lub praw, w związku z którymi stosownie do art. 11 ust. 2a tej ustawy, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2a, pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy.

W przypadku odpłatnego zbycia akcji B, podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym powinna stanowić różnica między sumą przychodów uzyskanych z tego tytułu a kosztami jego uzyskania, obejmującymi w szczególności wartość opodatkowanego wcześniej przychodu z nieodpłatnego świadczenia określonego zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (akcje B będą bowiem stanowić nieodpłatnie nabyte prawa, w związku z którymi stosownie do art. 11 ust. 2a pkt 4 tej ustawy określony został przychód w chwili ich nabycia). Skalkulowany w powyższy sposób dochód powinien być traktowany jako dochód z odpłatnego zbycia akcji w spółkach mających osobowość prawną, który zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych i którego nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych (w myśl art. 30b ust. 5 ww. ustawy).

Wnioskodawca podkreśla, że stwierdzenie braku możliwości pomniejszenia przychodu z odpłatnego zbycia akcji B o kwotę kosztów uzyskania przychodów równą wartości opodatkowanego wcześniej nieodpłatnego świadczenia, doprowadziłoby do podwójnego opodatkowania otrzymanego przez wnioskodawcę nieodpłatnego przysporzenia w formie akcji B, tj. do opodatkowania tych akcji w chwili nabycia przez wnioskodawcę jak i w chwili ich odpłatnego zbycia.

Uzasadniając swoje stanowisko wnioskodawca wskazał na postanowienia naczelników urzędów skarbowych w sprawach interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Odpowiedź na pytanie Nr 1.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 10 ust. 1 ww. ustawy wymienia z kolei źródła przychodów, w tym m.in. w pkt 1 – stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta, a w pkt 7 – kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) – c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu (art. 30b ust. 1 ww. ustawy).

Dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 (art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Na podatniku, który uzyskał dochód z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 w związku z art. 30b ust. 6 ustawy).

W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach „bonusu” wnioskodawca jako pracownik Banku obejmie wyemitowane przez Bank obligacje po cenie równej ich wartości nominalnej.

Obligacje wyemitowane przez Bank będą najpierw objęte przez podmiot X , który umożliwi wnioskodawcy jako osobie uprawnionej objęcie tych obligacji raz w roku. Uprawnienie do objęcia obligacji wnioskodawca nabędzie raz w roku po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Każda obligacja będzie uprawniała do objęcia jednej akcji A Banku nowej emisji. Bank wykupi obligacje po cenie równej ich wartości nominalnej i umożliwi objęcie akcji A za cenę równą ich wartości nominalnej.

Powyższe uprawnienia nie są bezwarunkowe. Przewidziano przypadki, w których może nastąpić utrata uprawnień do objęcia akcji A. Samo nabycie obligacji również nie skutkuje bezwarunkowym prawem do objęcia akcji A.Z powyższego wynika, że będzie miało miejsce:

  • objęcie obligacji (jedna obligacja za 1 grosz) emitowanych przez Bank (pracodawca) ale nie od Banku tylko od podmiotu X,
  • realizacja praw wynikających z obligacji, czyli wykupienie obligacji przez Bank (1 obligacja za 1 grosz) i objęcie akcji nowej emisji na zasadzie jedna akcja za jedną obligację,
  • objęcie akcji A nastąpi po cenie nominalnej (4 zł za jedną akcję A), podczas gdy wartość rynkowa tych akcji będzie wyższa,
  • sprzedaż akcji A.

Wobec tego należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1300 ze zm.) obligacja jest papierem wartościowym emitowanym w serii, w którym emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji (obligatariusza) i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia. Świadczenie, o którym mowa w ust. 1, może mieć charakter pieniężny lub niepieniężny.

Obligacje mogą emitować podmioty prowadzące działalność gospodarczą, posiadające osobowość prawną, a także spółki komandytowo-akcyjne (art. 2 pkt 1 ustawy o obligacjach).

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że objecie przez wnioskodawcę obligacji za 1 grosz nie powoduje powstania przychodu w chwili ich objęcia.

Z wniosku wynika, że obligacje są niezbywalne i nie będą przedmiotem obrotu gospodarczego. Oznacza to, że cena za jaką zostały nabyte jest ceną rynkową, gdyż nie jest możliwy obrót tymi obligacjami. Tym samym nie jest możliwe ustalenie innej ceny nabycia.

Nabyte przez wnioskodawcę obligacje zostaną wykupione przez Bank - każda za 1 grosz i w zamian za akcje o określonej wartości, jak wynika z wniosku wyższej niż wartość nominalna akcji. Należy stwierdzić, że w momencie zbycia obligacji na rzecz Banku w celu objęcia za nie akcji wystąpi przychód należny, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych jakimi są obligacje w wysokości 1 grosz plus wartość nominalna akcji A.

W świetle art. 17 ust. 2 ww. ustawy przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c), pkt 6, 7, 9 i 10, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19.

Z treści art. 19 ust. 1 i 3 ww. ustawy wynika, że przychodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów. W tym przypadku kosztem uzyskania przychodu będzie cena za jaką została nabyta zbywana obligacja, czyli 1 grosz. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że wartość na jaką opiewa obligacja to wartość wykupu obligacji za 1 grosz i wartość za jaką wnioskodawca dzięki posiadaniu obligacji ma prawo nabyć akcje A nowej emisji.

Dochodu osiągniętego z odpłatnego zbycia obligacji nie łączy się z pozostałymi dochodami. Należy je wykazać w złożonym w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym odrębnym zeznaniu PIT-38.

W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania.

Należy wyjaśnić, że w opisanym zdarzeniu przyszłym równocześnie z uzyskaniem podlegających opodatkowaniu przychodów z kapitałów pieniężnych z tytułu zbycia obligacji nastąpi w zamian za obligacje objęcie przez pracownika Banku akcji A po cenie nominalnej 4 zł za jedna akcję, tj. cenie niższej niż wartość rynkowa tych akcji. Z wniosku wynika, że uprawnienie to będzie przysługiwało tylko pracownikom Banku.

Jednak z tego tytułu nie powstanie przychód ze stosunku pracy w wysokości różnicy pomiędzy ceną rynkową a ceną za jaką nabyto akcje ze względu na treść art. 24 ust. 11 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Z powyższego wynika więc, że w chwili objęcia akcji nie powstanie przychód z tytułu objęcia akcji po cenie niższej niż wartość rynkowa.

Objęte za cenę nominalną akcje (4 zł za jedna akcję) zostaną następnie zbyte przez wnioskodawcę.

Z chwilą zbycia akcji zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy powstanie po stronie wnioskodawcy przychód należny z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, jakimi są akcje.

Opodatkowaniu podlega zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy dochód z odpłatnego zbycia, czyli różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu, którymi są wydatki poniesione na nabycia akcji. W niniejszym przypadku kosztem uzyskania przychodu z tytułu zbycia jednej akcji będzie cena za jaką ją nabyto, czyli 4 zł.

Dochodu z odpłatnego zbycia akcji nie łączy się z pozostałymi dochodami. Dochody te należy wykazać w złożonym w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnięto te dochody odrębnym zeznaniu PIT-38.

W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania.

Odpowiedź na pytanie Nr 2.

W odniesieniu do akcji B nabytych przez pracodawcę wnioskodawcy na rynku i następnie wydanych nieodpłatnie wnioskodawcy należy stwierdzić, że w związku z otrzymaniem tych akcji po stronie wnioskodawcy w momencie ich otrzymania powstanie przychód ze stosunku pracy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty nienależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 12 ust. 3 tej ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

I tak zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną innych niż wymienione w pkt 1-3 nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu miejsca udostępnienia (pozostałe zasady ustalania wartości nieodpłatnych świadczeń przedstawione w tym przepisie nie mają zastosowania w omawianym zdarzeniu przyszłym).

W momencie otrzymania akcji B nie będzie miał zastosowania art. 24 ust. 11 ww. ustawy, ponieważ nabywane akcje zostaną nabyte przez pracodawcę na rynku. Nie ma więc miejsca objecie akcji, o którym mowa w art. 24 ust. 11 ww. ustawy.

W przypadku zbycia akcji B otrzymanych od pracodawcy wnioskodawca osiągnie przychód należny z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 6 lit. a) ww. ustawy.

Opodatkowaniu podlega dochód, czyli różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu.

Kosztami uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia akcji B w tym przypadku będzie wysokość przychodu ze stosunku pracy ustalona w momencie nieodpłatnego otrzymania przez wnioskodawcę akcji B.

Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 1d ww. ustawy w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:

  1. wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo
  2. wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.


Dochodu z odpłatnego zbycia akcji B nie łączy się z pozostałymi dochodami. Dochody te należy wykazać w złożonym w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnięto te dochody odrębnym zeznaniu PIT-38.

W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj