Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-623/08/PP
z 27 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-623/08/PP
Data
2008.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
budynek
inwestycje w obcych środkach trwałych
modernizacja
środek trwały


Istota interpretacji
Jak w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rozliczyć w kosztach nakłady dotyczące ocieplenia budynku, adaptacji pomieszczenia na kotłownię oraz zakup pieca, czy jako:
1) amortyzację,
2) wydatek nie stanowiący kosztu uzyskania przychodu pomniejszający przychody tylko bilansowo,
3) wydatki stanowiące koszt uzyskania przychodu z datą ich poniesienia, pomniejszające przychody bilansowo i podatkowo?



Wniosek ORD-IN 612 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008r. (data wpływu do tut. Biura 28 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji środka trwałego oraz amortyzacji inwestycji w obcy środek trwały jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji środka trwałego oraz amortyzacji inwestycji w obcy środek trwały.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wspólnota wykonała modernizację budynku na wartość 70.000 zł. Modernizacja dotyczyła ocieplenia budynku którego wcześniej nie było. Zaadaptowała także piwnicę znajdującą się w budynku na potrzeby kotłowni, do podgrzewania wody. Koszt adaptacji piwnicy tj. zmiany konstrukcyjne ścian, wmurowanie instalacji grzewczej oraz kominowej wyniósł 6.000 zł, kocioł grzewczy został zakupiony za kwotę 12.000 zł. Budynek nie posiadał wcześniej ani kotłowni ani pieca grzewczego.

Obydwie inwestycje zostały wykonane z wydzielonego funduszu remontowego Wspólnoty i są własnością Wspólnoty (nie zostały rozliczone na poszczególnych członków wspólnoty). Budynek nie jest ujęty w ewidencji środków trwałych Wspólnoty, czyli nie jest własnością Wspólnoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rozliczyć w kosztach nakłady dotyczące ocieplenia budynku, adaptacji pomieszczenia na kotłownię oraz zakup pieca, czy jako:

  1. amortyzację,
  2. wydatek nie stanowiący kosztu uzyskania przychodu pomniejszający przychody tylko bilansowo,
  3. wydatki stanowiące koszt uzyskania przychodu z datą ich poniesienia, pomniejszające przychody bilansowo i podatkowo...

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ właścicielami budynku są mieszkańcy a nie Wspólnota, nakłady na ocieplenie budynku oraz na adaptację pomieszczenia kotłowni można uznać za inwestycję w obcym środku trwałym. Jeśli wartość początkowa ulepszeń przekroczyła 3.500 zł, inwestycja w obcym środku trwałym stanowi odrębny środek trwały i jako taki podlega amortyzacji.

Natomiast piec, który stanowi samodzielne, zdatne do używania w dniu przyjęcia do używania urządzenie, którego przewidywany okres używania jest dłuższy niż rok, a jego wartość przekracza 3.500 zł, można amortyzować jako samodzielny środek trwały.

Wszystkie w/w nakłady można uznać jako koszty uzyskania przychodów i rozliczyć w kosztach Wspólnoty na zasadzie amortyzacji zgodnie z przepisami art. 16a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) a w szczególności pkt 1 ust. 2 w/w artykułu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – zwanej dalej - updop) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 updop, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Przy czym kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, a także w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło (przynosiło) przychody także w przyszłości.

W myśl art. 16a ust. 1 pkt 2 updop amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania maszyny, urządzenia i środki transportu o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Stosownie do art. 16a ust. 2 updop amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej „inwestycjami w obcych środkach trwałych”.

Przepisy podatkowe nie definiują wprost pojęcia „inwestycji w obcych środkach trwałych”. Stosując wykładnię językową należy przyjąć, że „inwestycje w obcych środkach” trwałych są to poniesione przez podatnika nakłady w cudzym środku trwałym, nie będącym własnością podatnika, ale używanym w prowadzonej przez niego działalności na podstawie tytułu prawnego, np. umowy najmu, dzierżawy.

W przedmiotowej sprawie nakłady poniesione przez wspólnotę nie są nakładami poniesionymi przez podatnika w cudzym środku trwałym. Wobec tego w sprawie nie może mieć zastosowania przepis o amortyzacji inwestycji w obcych środkach trwałych.Nadmienić należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Jeżeli zatem wydatki poniesione na ocieplenie budynku, adaptację pomieszczenia kotłowni i zakup pieca grzewczego zostały poniesione z dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi to korzystają ze zwolnienia określonego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy, iż nakłady na ocieplenie budynku oraz na adaptację pomieszczenia kotłowni można uznać za inwestycję w obcym środku trwałym podlegające amortyzacji oraz amortyzowanie pieca jako odrębnego środka trwałego, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj