Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1032a/08/AD
z 19 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1032a/08/AD
Data
2009.02.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
hodowla (chów) zwierząt
konie
opodatkowanie
organ administracji publicznej
związki


Istota interpretacji
Czy działalność w zakresie oceny wartości użytkowej koni wykonywana przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 13 stycznia 2009 r. i 11 lutego 2009 r. (daty wpływu odpowiednio 19 stycznia 2009 r. i 13 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności związanych z oceną wartości użytkowej koni - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 grudnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 13 stycznia 2009 r. i 13 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności związanych z oceną wartości użytkowej koni.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


„Z” jest organizacją członkowską („PZ”), działającą na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 ze zm.). Jest dobrowolną i samorządną społeczno-zawodową organizacją reprezentującą i broniącą praw i interesów hodowców koni, działającą jako związek rolniczych zrzeszeń branżowych.


„PZ”, na podstawie art. 6 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 133, poz. 921), upoważniony został przez ministra właściwego do spraw rolnictwa do prowadzenia oceny wartości użytkowej koni. Ponadto na mocy art. 17 ustawy o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich, „PZ” w drodze decyzji administracyjnej ww. ministra został uznany do prowadzenia ksiąg dla siedmiu ras oraz jednego rejestru koni. W myśl tego przepisu rejestry koniowatych prowadzą:


  1. w przypadku koniowatych hodowlanych – właściwy podmiot prowadzący księgę lub rejestr, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;
  2. w przypadku pozostałych koniowatych – właściwy podmiot prowadzący księgę koni rasy polski koń zimnokrwisty, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.


Natomiast na podstawie art. 5 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. Nr 91, poz. 872 ze zm.), upoważniony został do prowadzenia rejestru koniowatych hodowlanych, dla których prowadzi księgi i rejestr hodowlany (pkt 1) oraz rejestru pozostałych koniowatych (pkt 2).

Wnioskodawca wyjaśnił, iż koniowate, z wyjątkiem koniowatych wolno żyjących, są zaopatrywane w paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń gatunku (…). Właściwy podmiot prowadzący księgę przedstawia ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa wzór stosowanego przez siebie paszportu konia oraz wzór zmienionego paszportu konia - w przypadku zmiany wzoru (art. 14 ust. 1 lit. 1b ustawy o systemie identyfikacji rejestracji zwierząt). Po otrzymaniu zgłoszenia urodzenia się koniowatego ww. podmiot nadaje koniowatemu numer identyfikacyjny i wydaje zgłaszającemu paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń gatunku w ciągu 60 dni od dnia otrzymania zgłoszenia (art. 14 ust. 1 lit. 1b i ust. 5 ustawy o systemie identyfikacji rejestracji zwierząt).

„PZ”, na podstawie ww. regulacji prawnych, upoważniony został do wydawania paszportów konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów oraz doręczenia paszportu konia lub jego duplikatu.

Wnioskodawca wskazał, że stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt za czynności związane z dokonywaniem opisu koniowatych, rejestrowaniem i wydawaniem paszportów konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów, dokonywaniem zmian w tych rejestrach oraz za doręczenie paszportu konia lub jego duplikatu, pobierane są opłaty przez podmioty prowadzące księgi lub rejestry koniowatych.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż zadania związane z prowadzeniem oceny wartości użytkowej, ksiąg hodowlanych oraz rejestru koniowatych „PZ” wykonuje na terenie kraju za pośrednictwem organizacji członkowskich, tj. okręgowych bądź wojewódzkich związków. „PZ” zawarł z Wnioskodawcą na 2008 r. umowę cywilnoprawną dotyczącą dokonywania oceny wartości użytkowej koni. Natomiast w sprawie prowadzenia ksiąg koniowatych, rejestrów oraz wydawania paszportów konia Wnioskodawca uzyskał od „PZ” na 2008 r. pisemne upoważnienie do prowadzenia tych zadań.

Na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, za wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej Wnioskodawca pobiera od posiadaczy koni wynagrodzenie. Natomiast za czynności związane z wpisem koni do ksiąg hodowlanych Wnioskodawca pobiera opłaty, zgodnie z art. 24 ust. 2 tej ustawy, w wysokości nieprzekraczającej kwot określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie maksymalnej wysokości opłat pobieranych za dokonanie wpisu do księgi hodowlanej i rejestru, wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wpisu do księgi hodowlanej lub rejestru oraz wydanie świadectwa potwierdzającego pochodzenie zwierząt hodowlanych i materiału biologicznego będącego przedmiotem handlu (Dz. U. Nr 243, poz. 1789). Z kolei za wykonanie czynności związanych z prowadzeniem rejestrów koniowatych oraz wydawaniem i doręczaniem paszportów i ich duplikatów pobiera także opłaty, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania opłat związanych z identyfikacją i rejestracją konia, wydaniem i doręczeniem paszportu konia lub jego duplikatu, i opłat za czynności związane z wydawaniem i doręczaniem paszportów bydła lub ich duplikatów.

Wnioskodawca wyjaśnił, że „PZ” z tytułu prowadzenia zadań związanych z oceną wartości użytkowej i administrowaniem księgami koni hodowlanych otrzymuje dotację na częściowe pokrycie kosztów tych zadań, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2007 r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa (Dz. U. Nr 67, poz. 446). Z otrzymanej dotacji wypłaca Wnioskodawcy wynagrodzenie za świadczone usługi oraz refunduje koszty związane z prowadzeniem ksiąg koniowatych.

Wnioskodawca wskazał, iż na wniosek „PZ” wydana została w dniu 9 kwietnia 2008 r. interpretacja indywidualna nr IPPP1-443-161/08-5/JF.

Wyjaśnił także, iż zadania powierzone przez ministra właściwego do spraw rolnictwa (upoważnienie do prowadzenia oceny wartości użytkowej koni, wydawanie paszportów i ich duplikatów oraz decyzja o uznaniu do prowadzenia ksiąg i rejestrów) delegowane są przez „PZ” na Wnioskodawcę, który jako członek zwyczajny działa także na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy działalność w zakresie oceny wartości użytkowej koni wykonywana przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zawarciem umowy cywilnoprawnej dotyczącej działalności w zakresie oceny wartości użytkowej koni, uzyskuje wynagrodzenie, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca, powołując przepis art. 6 i 7 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, wyjaśnił, iż dokonuje oceny wartości użytkowej koni każdorazowo na podstawie umowy cywilnoprawnej zawieranej z hodowcą, która wypełnia dyspozycję zasady swobody umów, zgodnie z art. 3531 Kodeksu cywilnego. Przedstawione argumenty przemawiają za uznaniem, iż umowa, o której mowa w art. 7 ust. 6 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich i otrzymane wynagrodzenie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nawet bowiem, jeżeli uznać, że Wnioskodawca działa w tym zakresie jako odpowiednik organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, to w tym przypadku pobiera wynagrodzenie za czynności wykonywane na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, co powoduje, że działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Działanie takie ma charakter działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Za taką argumentacją przemawia również fakt, że za wykonywanie tych czynności Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie za świadczenie tych usług. Wnioskodawca wskazał, że w umowach cywilnoprawnych zawierany jest zapis, iż za wykonywanie usług w zakresie oceny użytkowej hodowca uiszcza opłatę, nie zmienia to jednak charakteru dokonywanej płatności, określonego wprost w ustawie jako „wynagrodzenie”. Brak jest podstaw do uznania że w zakresie oceny użytkowej koni Wnioskodawca działa jako organ władzy publicznej. W związku z tym działalność taka podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług. Na potwierdzenie stanowiska w tym zakresie powołał interpretacje Dyrektorów Izb Skarbowych z dnia 24 stycznia 2005 r. nr PP1/005/2857/04 oraz z dnia 26 stycznia 2005 r. nr IS.II/1-0050/157/04. W ocenie Wnioskodawcy, działania w zakresie prowadzenia oceny użytkowej koni mieszczą się w zakresie podmiotowym i przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, a z tytułu ich wykonywania pobierane jest wynagrodzenie określone tą umową. Wyjaśnił, iż zadania powierzone przez ministra właściwego do spraw rolnictwa delegowane są przez "PZ" na swoich członków w postaci związków okręgowych (wojewódzkich). Wnioskodawca, jako członek zwyczajny „PZ”, działa także na podstawie ustawy z dnia 8 października 1983 r. Upoważnienie do prowadzenia oceny wartości użytkowej koni wykonywane jest na podstawie art. 6 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich. Powyższe zadanie, na podstawie umowy zawieranej z „PZ” albo pisemnego upoważnienia, jest wykonywane przez Wnioskodawcę, jako członka „PZ”. W Jego opinii, umowa w zakresie dokonywania czynności oceny wartości użytkowej koni jest podobna (analogiczna) do tej, o której mowa w art. 7 ust. 6 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich. Umowa ta, podobnie jak umowa z hodowcą dot. oceny wartości użytkowej koni, określa w szczególności wynagrodzenie - w wysokości w niej ustalonej. Umowa zawarta z „PZ” stanowi dla Wnioskodawcy legitymację do występowania w zakresie oceny wartości użytkowej koni „na zewnątrz”, w stosunkach z hodowcami.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tego artykułu) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie ustawodawca na mocy art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ustawa o podatku od towarów usług nie definiuje wprawdzie organu władzy publicznej, jednak zdaniem tut. organu, pod pojęciem tym należy rozumieć organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, w tym organy administracji publicznej rządowej i samorządowej, powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, których wykonywane w określonych formach czynności uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Zaś pod pojęciem urzędu obsługującego organ władzy publicznej należy rozumieć jednostkę organizacyjną spełniającą funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej, o której mowa w poprzednim zdaniu. Ponadto pod pojęciem organu władzy publicznej należy również rozumieć każdy podmiot, któremu szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów, przy czym podmiot taki można uznać za organ władzy publicznej jedynie w określonym, ograniczonym zakresie.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 921), ocenę wartości użytkowej koni lub hodowlanej zwierząt oraz zadania związane z prowadzeniem tej oceny może wykonywać wyłącznie związek hodowców koni lub inny podmiot, które zostały upoważnione przez ministra właściwego do spraw rolnictwa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że „PZ” upoważniony został przez Ministra do spraw Rolnictwa między innymi do dokonania oceny wartości użytkowej koni. W związku z tym zawarł z Wnioskodawcą – „Z” – odpłatną umowę cywilnoprawną, na podstawie której zlecił wykonywanie zadań związanych z oceną wartości użytkowej koni. Za wskazane czynności Wnioskodawca pobiera od hodowców koni wynagrodzenie na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy o organizacji i hodowli zwierząt gospodarskich.

Wskazać należy, iż „Z” jest społeczno-zawodową organizacją rolników, działającą zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1982 r., nr 32, poz. 217 ze zm.), na podstawie zarejestrowanego statutu. Jako organizacja rolników, na podstawie art. 14 ww. ustawy oraz § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1983 r., nr 27, poz. 132 ze zm.), może prowadzić działalność gospodarczą, której zakres i przedmiot określa statut lub regulamin organizacyjny.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę (będącego organizacją członkowską „PZ”) czynności, które zostały zlecone przez „PZ”, w zakresie oceny wartości użytkowej koni wykonywane – jak wskazuje Wnioskodawca – na podstawie umów cywilnoprawnych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że kwestia dotycząca wyłączenia z opodatkowania czynności prowadzenia ksiąg hodowlanych i wydawania paszportów konia rozstrzygnięta została w interpretacji nr ITPP2/443-1032b/08/AD.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, Staromłyńska 10, 70-562 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj