Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1462/08/AZ
z 19 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1462/08/AZ
Data
2008.12.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
odliczenia
podatek naliczony
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
rozpoczęcie działalności gospodarczej
zgłoszenie rejestracyjne


Istota interpretacji
prawo do pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony od dnia następnego po złożeniu zgłoszenia VAT-R, prawa urzędu skarbowego do żądania złożenia korekty deklaracji, uznania podatnika za podatnika VAT czynnego oraz prawa do rezygnacji ze zwolnienia



Wniosek ORD-IN 817 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALANA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008r. (data wpływu 30 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony od dnia następnego po złożeniu zgłoszenia VAT-R, prawa urzędu skarbowego do żądania złożenia korekty deklaracji, uznania podatnika za podatnika VAT czynnego oraz prawa do rezygnacji ze zwolnienia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do pomniejszania podatku należnego o naliczony od dnia następnego po złożeniu zgłoszenia VAT-R, prawa urzędu skarbowego do żądania złożenia korekty deklaracji, uznania podatnika za podatnika VAT czynnego oraz prawa do rezygnacji ze zwolnienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą, która działa od 1988r. W 2008r. w związku ze zmianą udziałowców spółki z o.o. (zakup udziałów), zmienił się zarząd spółki. Przejmując zarząd Wnioskodawcy nie znane było, że Urząd Skarbowy, który był właściwy w momencie przejęcia spółki (II Urząd Skarbowy w K.) wyrejestrował spółkę z podatku od towarów i usług bez powiadomienia (nie składano deklaracji VAT-7). Wyrejestrowanie nastąpiło w 2004r.

Wnioskodawca działając w dobrej wierze kontynuował działalność i wystawiał faktury, a także pomniejszał podatek należny o podatek naliczony oraz składał deklaracje VAT-7.

II Urząd Skarbowy wezwał Wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień w tej sprawie. Stosowne wyjaśnienia, a także dokumenty rejestracyjne Wnioskodawca złożył w ww. urzędzie.

W trakcie zmieniła się właściwość urzędu skarbowego spółki z II Urzędu Skarbowego w K. na Urząd Skarbowy w W.. Poprzedni urząd nie zarejestrował Wnioskodawcy i przesłał akta wraz z VAT-R do nowego urzędu zgodnego z właściwością.

W nowym urzędzie tj. US W. Wnioskodawca złożył rejestrację VAT-R dnia 19 lipca 2008r. i otrzymał decyzję VAT-5 podatnik VAT czynny dnia 22 lipca 2008r., co potwierdza, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT.

Za około 1,5 miesiąca Wnioskodawca otrzymał wezwanie do złożenia korekty deklaracji VAT-7 za lipiec 2008r. z powodu nieprawidłowego zarejestrowania do VAT. Przyczyną tego nieprawidłowego zarejestrowania jest to, że Wnioskodawca składał deklaracje VAT-7 za wcześniejsze okresy i działa od 25 lutego 2008r. (faktyczna działalność kontynuowana jest od 1988r.).

Wnioskodawca wskazuje, iż według urzędu skarbowego Wnioskodawca jest podatnikiem zwolnionym z VAT mimo, że potwierdził rejestrację Wnioskodawcy 22 lipca 2008r. decyzją VAT-5. Urząd Skarbowy twierdzi, że zgodnie z art. 113 ust. 9 w związku z art. 113 ust. 4 ustawy o VAT jako nowy podmiot Wnioskodawca nie może się zarejestrować jako podatnik VAT, ponieważ w 2008r. nie osiągnął obrotu 50 000 zł oraz w proporcji za okres prowadzenia działalności.

Mimo ww. sytuacji Urząd Skarbowy w W. wydał Wnioskodawcy decyzję VAT-5 podatnik VAT czynny, czym potwierdził prawo Wnioskodawcy do pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy posiadając rejestrację VAT-5 podatnik VAT-czynny, Wnioskodawca ma prawo do pomniejszania podatku należnego o naliczony od następnego dnia po złożeniu VAT-R tj. 19 lipca 2008r....
  2. Czy urząd skarbowy potwierdzając rejestrację Wnioskodawcy może żądać od niego korekty deklaracji VAT-7 za okres, w którym uznał Wnioskodawcę za podatnika podatku od towarów i usług...
  3. Czy mimo uznania Wnioskodawcy przez urząd skarbowy za podatnika podatku VAT czynny (VAT-5) Wnioskodawca jest nim pomimo , że nie osiągnął obrotu w 2008r. w kwocie 50 000 zł oraz w proporcji za okres prowadzenia (działalność kontynuowana od 1988)...
  4. Czy Wnioskodawca mógł w opisanej sytuacji zrezygnować ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy o VAT przed początkiem następnego miesiąca, czy takie prawo mu przysługiwało...

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli posiada on rejestrację VAT-5 podatnika VAT czynnego, zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT posiada prawo do pomniejszania podatku należnego o naliczony VAT wynikający z faktur VAT od dnia następnego tj. w sytuacji Wnioskodawcy od 20 lipca 2008r., a więc Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym.

Jeżeli urząd skarbowy potwierdził rejestrację Wnioskodawcy VAT-5 podatnik czynny nie może żądać korekty deklaracji VAT-7 na podstawie art. 274 Ordynacji podatkowej, ponieważ Wnioskodawca posiada prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

Jeżeli działalność Wnioskodawcy kontynuowana jest od 1988r. zgodnie z art. 113 ust. 4 mógł on zrezygnować ze zwolnienia z podatku od towarów i usług zawiadamiając właściwy organ przed początkiem miesiąca, w którym zamierzał zrezygnować. W przypadku Wnioskodawcy miało to miejsce 19 lipca 2008r. Według wyjaśnień Ministerstwa Finansów w sprawie rezygnacji ze zwolnienia z podatku od towarów i usług nie jest konieczne osiągnięcie obrotu 50 000 zł oraz w proporcji za okres prowadzenia działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę zaistniały stan faktyczny.

Ad. 1

Zgodnie art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 2 cytowanej ustawy).

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z dyspozycją art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Natomiast w myśl art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, których nabycie zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ww. ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy o VAT podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujący czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Na podstawie art. 96 ust. 4, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników o których mowa w ust. 3 jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Wzór dokumentu VAT-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług oraz dokumentu VAT-5 potwierdzającego zarejestrowanie podmiotu jako podatnika VAT określone zostały rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz U Nr 55. poz. 539 ze zm.).

Zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 4 podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym, że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Art. 113 ust. 9 ustawy o VAT stanowi, iż podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.

Cytowany art. 113 ust. 4 ustawy o VAT reguluje sprawę rezygnacji ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 na dwóch poziomach uszczegółowienia:

  1. jako generalną zasadę pozwalającą każdemu podatnikowi zrezygnować ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia,
  2. jako wyjątek od ww. zasady, który dotyczy tylko podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej.

Obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przed wykonaniem pierwszej czynności opodatkowanej dotyczy jednorazowej, niepowtarzalnej sytuacji tj. pierwszej czynności, którą podatnik rozpoczyna wykonywanie czynności określonych w art. 5 ww. ustawy w trakcie roku podatkowego. Jeżeli zaś moment ten minie - podatnika zaczyna obowiązywać generalna zasada określona w części pierwszej przepisu, tj. obowiązek zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia.

Z podanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że działalność prowadzi od 1988r, jednakże w 2004r. został z urzędu wykreślony z rejestru jako podatnik VAT gdyż nie składał deklaracji VAT-7. Od dnia 25 lutego 2008r. ponownie rozpoczął prowadzenie działalności i składał deklaracje VAT-7. W dniu 19 lipca 2008r. Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, a urząd skarbowy decyzją z dnia 22 lipca 2008r. potwierdził zarejestrowanie Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż składając zgłoszenie rejestracyjne VAT- R Wnioskodawca zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rezygnacji ze zwolnienia, natomiast rezygnacja ze zwolnienia w przypadku Wnioskodawcy, jako podmiotu kontynuującego działalność, nastąpić mogła najwcześniej od początku miesiąca następującego po zawiadomieniu o rezygnacji ze zwolnienia.

W świetle powyższego stwierdzić należy, w okresie od dnia 25 lutego 2008r. do końca miesiąca w którym zawiadomiono o rezygnacji ze zwolnienia Wnioskodawca funkcjonował jako podatnik zwolniony od podatku VAT, a zatem sprzedaż mająca miejsce w tym okresie była sprzedażą zwolnioną, a dokonane zakupy należało uznać za związane z tą właśnie sprzedażą zwolnioną.

Zatem mając na uwadze art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w tym okresie.

Wnioskodawca nie wskazał w opisie stanu faktycznego, kiedy złożył dokumenty rejestracyjne do II Urzędu Skarbowego w K., natomiast wskazał, iż w dniu 19 lipca 2008r. złożył zgłoszenie rejestracyjne do Urzędu Skarbowego w W..

Należy zatem wskazać, że jeżeli dokumenty rejestracyjne złożone do II Urzędu Skarbowego w K. były złożone prawidłowo pod względem formalnym to Wnioskodawca miał prawo do rezygnacji ze zwolnienia od początku miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono te dokumenty. Natomiast, jeżeli prawidłowo złożone zostały dokumenty do Urzędu Skarbowego w W. to Wnioskodawca miał prawo do rezygnacji ze zwolnienia z dniem 1 sierpnia 2008r.

Wyjątkiem od powyższego byłaby sytuacja, w której Wnioskodawca wykonuje czynności, nieobjęte jakimkolwiek zwolnieniem od podatku VAT, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT oraz rozporządzeniu z dnia 25 maja 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W takim bowiem przypadku to data wykonania takiej czynności decyduje o utracie prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Należy podkreślić, iż prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od momentu złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, przysługuje wyłącznie podatnikom rozpoczynającym wykonywanie czynności opodatkowanych w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem kontynuującym działalność gospodarczą (firma działa bowiem, jako wskazano we wniosku od 1988r., natomiast w 2008r. nastąpiła jedynie zmiana udziałowców), tym samym jak wykazano powyżej Wnioskodawca nabył prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego najwcześniej od początku miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawiadomiono naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rezygnacji ze zwolnienia.

Należy również nadmienić, iż dla podatników, którzy dobrowolnie rezygnują ze zwolnienia od podatku VAT, ustawodawca przewidział inny sposób odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane przed dniem rezygnacji ze zwolnienia, mianowicie w przepisach art. 113 ust. 5 – 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

    1. sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz 2. przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Zgodnie z ust. 6 tego samego artykułu, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 5, stanowi iloczyn ilości towarów objętych spisem z natury i kwoty podatku naliczonego przypadającej na jednostkę towaru, z podziałem na poszczególne stawki podatkowe.

W myśl natomiast ust. 7 art. 113, przepis ust. 5 stosuje się również do podatników, którzy rezygnują z przysługującego im zwolnienia na podstawie ust. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia.

W taki jedynie sposób, tj. poprzez sporządzenie ww. spisu z natury i przedłożenie go naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego w wyznaczonym terminie, Wnioskodawca mógł dokonać pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem rezygnacji ze zwolnienia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż posiadając potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT czynnego miał on prawo do pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT otrzymanych od następnego dnia po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R jest nieprawidłowe.

Ad.2

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133. Z kolei zgodnie z art. 99 ust. 12 ustawy o VAT, zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.

Konsekwencją złożenia deklaracji podatkowej VAT-7 może być podjęcie przez organ czynności sprawdzających w zakresie prawidłowości deklaracji. Według art. 272 ustawy Ordynacja podatkowa, organy podatkowe pierwszej instancji, z zastrzeżeniem art. 272a, dokonują czynności sprawdzających, mających na celu:

  1. sprawdzenie terminowości:a) składania deklaracji,
    b) wpłacania zadeklarowanych podatków, w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów;
  2. stwierdzenie formalnej poprawności dokumentów wymienionych w pkt 1;
  3. ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.

Z kolei stwierdzenie nieprawidłowości w postaci błędów lub oczywistych omyłek, bądź wypełnienia deklaracji niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, obliguje organ podatkowy do zwrócenia się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazujących przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość (art. 274 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Zgodnie natomiast z art. 274 a § 2 Ordynacji podatkowej, w razie wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji organ podatkowy może wezwać do udzielenia, w wyznaczonym terminie, niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji, wskazując przyczyny podania w wątpliwość rzetelności danych w niej zawartych.

Celem regulacji zawartej w art. 274a § 2 było uzupełnienie treści art. 274 i objęcie wymogiem składania wyjaśnień wątpliwości, jakie może mieć organ podatkowy po złożeniu przez podatnika deklaracji podatkowej. Organ podatkowy jest obowiązany wskazać powody, dla których poddaje w wątpliwość rzetelność danych zawartych w deklaracji. Jest to konstrukcja bliska tej, która wynika z art. 274 § 2, lecz nie jest z nią tożsama. W art. 274 § 2 chodzi bowiem o wyjaśnienia wątpliwości powstałych na tle błędów lub oczywistych omyłek zawartych w deklaracji i stwierdzonych przez organ podatkowy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż na podstawie wyżej cytowanych przepisów organ podatkowy ma prawo do zwrócenia się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji poddaje się w wątpliwość.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż urząd skarbowy nie może żądać od Wnioskodawcy korekty deklaracji VAT-7 na podstawie art. 274 ustawy Ordynacja podatkowa, jest nieprawidłowe.

Należy również zaznaczyć, iż zarówno z treści wniosku jak i zadanego pytania oraz stanowiska Wnioskodawcy nie wynika w jakim zakresie urząd skarbowy zażądał korekty deklaracji VAT-7 za lipiec 2008r. tym samym kwestia zasadności żądania urzędu skarbowego nie była przedmiotem rozważań przedmiotowej interpretacji.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna nie może stanowić oceny postępowania organu podatkowego, lecz jest wykładnią przepisów prawa podatkowego zastosowaną względem przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, zadanego pytania oraz odnosi się do stanowiska zajętego przez Wnioskodawcę.

Ad. 3 i Ad. 4

Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 1 podmioty zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 , tzn. u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy w roku podatkowym 50 000 zł lub rozpoczynających wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty 50 000 zł mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT na podstawie złożonego przez podatnika zgłoszenia rejestracyjnego, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników o których mowa w ust. 3 jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Tym samym Wnioskodawca, który jak wskazuje złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i otrzymał dokument VAT-5 potwierdzający zarejestrowanie podmiotu jako „podatnika VAT czynnego” w dniu 22 lipca 2008r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT, bez względu na to czy wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczyła czy też nie, łącznie czy też w proporcji w 2008r. kwotę 50.000 zł.

Należy jednak zaznaczyć, iż podatnikiem VAT czynnym Wnioskodawca staje się dopiero od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono VAT-R, Wnioskodawca jest bowiem podmiotem kontynuującym działalność, niezależnie od daty uzyskanego potwierdzenia VAT-5. Zgodnie bowiem z zapisem art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, który stanowi, iż naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie, rejestracja następuje w momencie złożenia tego zgłoszenia w urzędzie skarbowym. Zatem momentem istotnym dla uzyskania statusu podatnika zarejestrowanego jest moment dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, a nie moment otrzymania potwierdzenia rejestracji.

Wyjątkiem od powyższego jak wskazano już wcześniej, byłaby sytuacja, w której Wnioskodawca wykonuje czynności, nie objęte jakimkolwiek zwolnieniem od podatku VAT, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT oraz rozporządzeniu z dnia 25 maja 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Zatem Wnioskodawca miał prawo zrezygnować ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy o VAT, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym zamierzał zrezygnować ze zwolnienia.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż kontynuując działalność od 1988r. mógł on zrezygnować ze zwolnienia z podatku od towarów i usług zawiadamiając właściwy urząd skarbowy przed początkiem miesiąca, w którym zamierzał zrezygnować ze zwolnienia oraz, że nie jest konieczne osiągnięcie w 2008r. obrotu 50 000 zł oraz w proporcji za okres prowadzenia działalności, jest prawidłowe.

Jednakże oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jeszcze raz podkreślić, że z uwagi na fakt, że przedmiotowa sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego w dacie złożenia wniosku, niniejszą interpretację oparto na przepisach obowiązujących do dnia 30 listopada 2008r. i nie uwzględniono zmian w zakresie przepisów podatku od towarów i usług, obowiązujących od dnia 1 grudnia 2008r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj