Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-650/12-3/KK
z 26 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-650/12-3/KK
Data
2012.11.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Sprzedaż nieruchomosci i praw majątkowych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dywidendy
koszty uzyskania przychodów
nieruchomości
odpłatne zbycie
wartość rynkowa
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w związku ze spełnieniem przesłanek, przewidzianych w ustawie o CIT, otrzymanie przez Spółkę dywidendy w formie rzeczowej w postaci Nieruchomości będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT)



Wniosek ORD-IN 633 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.08.2012 r. (data wpływu 30.08.2012r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dywidendy w formie rzeczowej (pytanie nr 1 i 2)– jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 20.08.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych wypłaty dywidendy w formie rzeczowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: „L.” albo „Spółka”) jest akcjonariuszem spółki M. S.A. (dalej: „,M.”), w której posiada obecnie ok. 9%. Udział w akcjonariacie M. wzrośnie do ponad 10% w najbliższych miesiącach. Spółka zamierza utrzymać udział powyżej 10% w M. co najmniej przez okres najbliższych dwóch lat. L. nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, posiada siedzibę w Polsce i podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów.

Na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy w sprawie planowanego podziału zysku M., Spółka otrzyma od niej dywidendę zgodnie z art. 347-348 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, por. 1037 ze zm.; dalej: „KSH”).

W związku z brakiem wystarczających środków pieniężnych na wypłatę dywidendy, M. rozważa jej częściową wypłatę w formie rzeczowej. Dywidenda rzeczowa obejmie część z posiadanych przez M. niezabudowanych gruntów o łącznej powierzchni około 144 ha, położonych w S. przy drodze krajowej (dalej: „Nieruchomości”). Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, Nieruchomości zostały sklasyfikowane jako przeznaczone pod inwestycje o charakterze przemysłowym/usługowym z infrastrukturą drogową i kolejową.

Dokonanie przez M. wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej będzie zgodne z brzmieniem jej statutu. Wysokość dywidendy należnej Spółce będzie odpowiadała wartości rynkowej przekazywanych jej Nieruchomości. Na moment otrzymania dywidendy, L. będzie posiadał ponad 10% akcji w M.

Możliwym jest, iż krótko po otrzymaniu dywidendy rzeczowej uzyskane przez L. Nieruchomości zostaną zbyte (sprzedane) na rzecz potencjalnych inwestorów. Spółka zwraca uwagę, iż wniosek dotyczący przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego został również złożony przez M.

W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym Spółka zadała następujące pytanie:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w związku ze spełnieniem przesłanek, przewidzianych w ustawie o CIT, otrzymanie przez Spółkę dywidendy w formie rzeczowej w postaci Nieruchomości będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT)
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że kosztem uzyskania przychodu z tytułu potencjalnego odpłatnego zbycia Nieruchomości (które zostały przez Spółkę otrzymane jako dywidenda rzeczowa), będzie ich wartość rynkowa z dnia ich wydania Spółce...
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że otrzymanie dywidendy od M. w formie rzeczowej w postaci Nieruchomości nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC)

Przedmiotowa interpretacja dotyczy przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie nr 1 i 2): w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych (pytanie nr 3) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko spółki odnośnie pytania nr 1.

Zdaniem Spółki, otrzymanie dywidendy rzeczowej od M. w drodze przeniesienia własności Nieruchomości będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania CIT na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT dywidendy co do zasady podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem CIT. Jednakże na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę jest spółka, będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i posiadająca swoją siedzibę na terytorium Polski;
  2. uzyskującym dywidendę jest spółka podlegająca na terytorium Polski, lub terytorium innego państwa członkowskiego UE lub państwa członkowskiego EOG podatkowi dochodowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka, o której mowa w punkcie b) posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w punkcie a);
  4. spółka, o której mowa w punkcie b) nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
  5. spółka uzyskująca dywidendę posiada udziały (akcje) w wysokości, o której mowa w punkcie c) w spółce wypłacającej dywidendę nieprzerwanie przez okres dwóch lat; zwolnienie ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z dywidendy upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów) (art. 22 ust. 4a w związku z art. 22 ust. 4b ustawy o CIT).

Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii Spółki, w przedstawionym powyżej zdarzeniu przyszłym, wypłata dywidendy przez M. na rzecz Spółki w formie rzeczowej w drodze przeniesienia własności Nieruchomości będzie na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT korzystała ze zwolnienia z opodatkowania CIT. Jak bowiem wskazała Spółka w zdarzeniu przyszłym, na moment wypłaty dywidendy spełnione zostaną przesłanki zwolnienia z art. 22 ust. 4-4b ustawy o CIT tj.:

  1. M. będzie podatnikiem CIT, posiadającym siedzibę na terytorium Polski;
  2. Spółka będzie podlegać na terytorium Polski podatkowi dochodowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. Spółka będzie posiadała bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale M.;
  4. Spółka nie będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
  5. Spółka będzie posiadała akcje, o których mowa w punkcie c) w M. nieprzerwanie przez okres dwóch lat (dwuletni okres może upłynąć już po wypłacie dywidendy)

Stanowisko Spółki w zakresie pytania 2

Zdaniem Spółki, koszty uzyskania przychodów z tytułu potencjalnej sprzedaży Nieruchomości (otrzymanych w formie dywidendy rzeczowej od M.) należy ustalić w wysokości ich wartości rynkowej z dnia wydania ich Spółce, po jakiej zostaną wprowadzone do rejestru środków trwałych (powiększonych ewentualnie o poczynione / skapitalizowane do ich wartości w przyszłości nakłady).

Kwestia ustalania kosztu uzyskania przychodu przy sprzedaży środków majątkowych nabytych w formie dywidendy rzeczowej nie została wprost uregulowana w ustawie o CIT. W konsekwencji, zasady obowiązujące w tym zakresie należy wywodzić z treści przepisów ogólnych.

Przychód z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy lub praw ustała się na podstawie art. 14 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Jednocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Z kolei, wysokość kosztów uzyskania przychodów w przypadku transakcji zbycia gruntów reguluje art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, zgodnie z którym wydatki poniesione na nabycie gruntów są kosztem uzyskania przychodu w przypadku ich odpłatnego zbycia, bez względu na czas poniesienia.

Łączna analiza powyższych przepisów pozwała stwierdzić, iż w momencie zbycia środków trwałych (w tym gruntów) uzyskanych przez akcjonariusza w formie dywidendy rzeczowej, kosztem uzyskania przychodów powinna być rzeczywista, rynkowa wartość nabytych składników majątkowych, po której majątek zostanie wprowadzony do rejestru środków trwałych. W przypadku przekazania dywidendy rzeczowej składniki majątkowe wydawane są w związku z realnym zobowiązaniem spółki wypłacającej dywidendę, które nie jest obliczane na podstawie żadnej innej wysokości, niż wartość rynkowa przysługujących wspólnikowi składników majątkowych. W opinii Spółki, w przypadku wypłaty dywidendy w formie rzeczowej, spółka przekazuje wspólnikowi dokładnie tę samą kwotę co w przypadku dywidendy gotówkowej - zmienia się tylko forma świadczenia. Podkreślić należy, iż spółka nie wydaje wspólnikowi rzeczy po ich wartości księgowej, nominalnej lub innej, lecz po ich wartości rynkowej, odzwierciedlającej ich faktyczną, aktualną wartość na dzień ich przekazania.

A zatem skoro określone środki trwałe stanowią dywidendę o określonej wartości, to wartość ta powinna stanowić równocześnie koszt uzyskania przychodów w przypadku późniejszego, odpłatnego zbycia przedmiotu dywidendy.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego. Przykładem tego może być interpretacja indywidualna, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 sierpnia 2011 r. nr IPPB3/423-404/11-4/JG, w której uznano za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym:

koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia Składników majątkowych, uzyskanych jako wynagrodzenie za umorzone udziały tub jako majątek otrzymany w ramach likwidacji Spółki bądź jako dywidenda w naturze, należy ustalić w wysokości wartości rynkowej Składników majątkowych, z dnia ich nabycia od Spółki jako wynagrodzenie za umarzany udział łub jako majątek otrzymany w ramach likwidacji Spółki bądź jako dywidenda w naturze.”

Z podobnym stanowiskiem można spotkać się w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 lutego 2010 r. nr IPPB1/415-919/09-3/AG, w której stwierdzono że:

„W przypadku zbycia przez wnioskodawcę nieruchomości oraz rzeczy ruchomych otrzymanych uprzednio jako dywidenda w formie niepieniężnej kosztem odpłatnego zbycia będzie wartość dywidendy przeznaczonej do wypłaty na rzecz wnioskodawcy. Można stwierdzić, iż wartość rynkowa na dzień nabycia przez wnioskodawcę składników majątku w postaci nieruchomości bądź rzeczy ruchomych może być kosztem odpłatnego zbycia, jednakże pod warunkiem, że wartość ta jest jednocześnie wartością odpowiadającą wartości dywidendy przeznaczonej do wypłaty.”

Należy podkreślić, iż pomimo, że wskazana powyżej interpretacja została wydana na gruncie przepisów ustawy o PIT to w związku z analogicznym charakterem zawartych tam regulacji, stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znajduje pełne zastosowanie również w przedmiotowej sprawie.

Odnosząc zatem powyższe rozważania do zdarzenia przyszłego zaprezentowanego przez Spółkę należy uznać, iż w przypadku zbycia uzyskanych przez Spółkę Nieruchomości, kosztem uzyskania przychodów będzie ich wartość rynkowa z dnia wydania, powiększona ewentualnie o poniesione na nie (i skapitalizowane do ich wartości) w przyszłości nakłady.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj