Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-527/12-5/WS
z 27 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-527/12-5/WS
Data
2012.08.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
składki na ubezpieczenia społeczne
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
zaliczka


Istota interpretacji
Obowiązki płatnika.



Wniosek ORD-IN 896 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 29 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 10 sierpnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do pracowników z grupy 3 jest:

  • nieprawidłowe - w odniesieniu do pytań nr 1 i 2,
  • bezprzedmiotowe - w odniesieniu do pytania nr 3.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Płatnik w bieżącym roku podatkowym dokona korekty rozliczenia wynagrodzeń wypłaconych pracownikom w roku ubiegłym. Korekta zostanie dokonana ze względu na dwa czynniki:

  1. Płatnik, na podstawie odmownych decyzji w sprawie podlegania pod polski system zabezpieczenia społecznego pracowników delegowanych do pracy na teren Niemiec, dokona korekty składek ubezpieczeniowych i składki zdrowotnej wycofując je z polskiego systemu ubezpieczeniowego (Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) i/lub
  2. Płatnik dokona korekt rozliczeń przychodów wypłaconych w ubiegłym roku, które na podstawie Umowy pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i od majątku, powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych w kraju wykonywania pracy najemnej, tj. w Republice Federalnej Niemiec.

Jednocześnie płatnik naliczy i odprowadzi do niemieckiego urzędu podatkowego oraz niemieckich instytucji ubezpieczeniowych zobowiązania wynikające z przychodów uzyskanych przez pracowników w ramach zawartych stosunków pracy.

Ze względu na obowiązujące pracowników w 2011 roku krajowe lub zagraniczne ustawodawstwo w zakresie podatkowym i ubezpieczeniowym zakład pracy wyróżnił 3 grupy pracowników:

  1. pracownicy będący polskimi podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i podlegający pod niemiecki system zabezpieczenia społecznego,
  2. pracownicy będący niemieckimi podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych ze względu na przekroczenie 183 dni pobytu w oddelegowaniu w okresie 12 miesięcy i podlegający pod polski system zabezpieczenia społecznego,
  3. pracownicy będący niemieckimi podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych ze względu na przekroczenie 183 dni pobytu w oddelegowaniu w okresie 12 miesięcy i podlegający pod niemiecki system zabezpieczenia społecznego.

Dla pracowników z grupy 1, po dokonaniu korekty zobowiązań ubezpieczeniowych w części obowiązującej ubezpieczonego, powstanie zwrot składek ubezpieczeniowych i składki zdrowotnej lub niedopłata składek na rzecz niemieckiej instytucji ubezpieczeniowej, którą płatnik pokryje ze swoich środków.

Pracodawca będzie dochodził zwrotu zapłaconych za byłych pracowników zobowiązań wobec niemieckiego systemu zabezpieczenia społecznego.

Dla pracowników z grupy 2 płatnik wystawi korektę PIT-11 za 2011 rok, w której wykaże przychód osiągnięty ze stosunku pracy, jako dochód zwolniony z opodatkowania oraz dokona naliczenia i zapłaty z własnych środków należnego podatku dochodowego na rzecz niemieckiego urzędu podatkowego.

Byli pracownicy uzyskają w tej sytuacji przychód, od którego należy naliczyć składki ubezpieczeniowe i składkę zdrowotną oraz odprowadzić je do polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Przychód ten podlega także opodatkowaniu.

Dla pracowników z grupy 3, płatnik wystawi korektę PIT-11 za 2011 rok, w której wykaże przychód osiągnięty ze stosunku pracy, jako dochód zwolniony z opodatkowania oraz skoryguje zapisy na kontach ubezpieczonych w ZUS. Po dokonaniu korekty zobowiązań podatkowych oraz ubezpieczeniowych w części obowiązującej ubezpieczonego, może powstać zwrot składek ubezpieczeniowych i składki zdrowotnej lub niedopłata składek na rzecz niemieckiej instytucji ubezpieczeniowej.

Nadpłata składek ubezpieczeniowych zostanie pracownikom zwrócona.

Natomiast w przypadku niedopłaty zobowiązań zostaną one uregulowane ze środków pracodawcy wobec niemieckiego systemu zabezpieczenia społecznego i urzędu podatkowego. Pracodawca będzie następnie dochodził od byłych pracowników zwrotu zapłaconych zobowiązań.

Pracownicy, w momencie uregulowania tych zobowiązań przez spółkę, uzyskają zatem przychód.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w odniesieniu do pracowników z grupy 3.

  1. Czy przychód uzyskany przez pracowników, jako zwrot składek ubezpieczeniowych, będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy będzie zwolniony z podatku w Polsce...
  2. Czy zobowiązania pracowników wobec spółki, wynikające z pokrycia przez byłego pracodawcę podatkowych i ubezpieczeniowych zobowiązań pracowniczych, będą stanowiły przychód do opodatkowania w Polsce...
  3. Jeśli przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce, to czy podstawę opodatkowania należy obniżyć o naliczone i odprowadzone do niemieckiego systemu zabezpieczenia społecznego składki ubezpieczeniowe i zdrowotne...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód ten, ze względu na moment jego uzyskania, będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce. Podstawa opodatkowania nie powinna być obniżona o wysokość składek ubezpieczeniowych i zdrowotnych, które zostaną naliczone i odprowadzone od tego przychodu do niemieckiego systemu zabezpieczenia społecznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe - w odniesieniu do pytań nr 1 i 2,
  • bezprzedmiotowe - w odniesieniu do pytania nr 3.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powyższy przepis, w myśl art. 4a ww. ustawy, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wystawi korektę PIT-11 za 2011 rok, w której wykaże przychód osiągnięty ze stosunku pracy, jako dochód zwolniony z opodatkowania oraz skoryguje zapisy na kontach ubezpieczonych w ZUS. Po dokonaniu korekty zobowiązań podatkowych oraz ubezpieczeniowych w części obowiązującej ubezpieczonego, może powstać zwrot składek ubezpieczeniowych i składki zdrowotnej lub niedopłata składek na rzecz niemieckiej instytucji ubezpieczeniowej.

Nadpłata składek ubezpieczeniowych zostanie pracownikom - będącym niemieckimi podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych ze względu na przekroczenie 183 dni pobytu w oddelegowaniu w okresie 12 miesięcy - zwrócona.

Natomiast w przypadku niedopłaty zobowiązań zostaną one uregulowane ze środków pracodawcy wobec niemieckiego systemu zabezpieczenia społecznego i urzędu podatkowego. Pracodawca będzie następnie dochodził od byłych pracowników zwrotu zapłaconych zobowiązań.

Pracownicy, w momencie uregulowania tych zobowiązań przez spółkę, uzyskają zatem przychód.

W sytuacji gdy pracodawca ureguluje niedopłaty zobowiązań wobec niemieckiego systemu zabezpieczenia społecznego i urzędu podatkowego z własnych środków, podczas gdy powinny one być pokryte z dochodu pracowników, to dla pracowników stanowią one przychód ze stosunku pracy.

Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie umowa podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

W myśl art. 15 ust. 1 ww. umowy, z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 17, 18 i 19 uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że wynagrodzenie osoby mającej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Niemczech (tak jak pracownicy z grupy 3 - Wnioskodawca wskazał bowiem, iż pracownicy ci są niemieckimi podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych ze względu na przekroczenie 183 dni pobytu w oddelegowaniu w okresie 12 miesięcy), podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech, chyba że praca wykonywana jest na terytorium Polski (w przedmiotowej sprawie praca wykonywana jest na terytorium Niemiec).

W związku z powyższym, przychód uzyskany przez pracowników z grupy 3 (w związku ze zwrotem składek oraz uregulowaniem przez pracodawcę niedopłaty zobowiązań wobec niemieckiego systemu zabezpieczenia społecznego i urzędu podatkowego) podlega opodatkowaniu – zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. umowy – wyłącznie w Niemczech.

Z uwagi na to że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 2 uznane zostało za nieprawidłowe, odpowiedź na pytanie nr 3 stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w przedmiocie zapytania Wnioskodawcy w sprawie obowiązków płatnika w odniesieniu do pracowników z grupy 1 i 2, wydane zostały w dniu 27 sierpnia 2012 r. interpretacje indywidualne nr ILPB2/415-527/12-3/WS i ILPB2/415-527/12 -4/WS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj