Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1411/12/AK
z 17 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania czynności wniesienia aportem do spółki celowej prawa użytkowania górniczego oraz odwiertów znajdujących się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania czynności wniesienia aportem do spółki celowej prawa użytkowania górniczego oraz odwiertów znajdujących się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka posiada siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski, podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce, jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.


Podstawowa statutowa działalność gospodarcza Spółki realizowana jest zgodnie z ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze – (Dz. U. z 2011 r. Nr 163, poz. 98) i polega na:


  • poszukiwaniu i rozpoznaniu złóż węglowodorów (ropy naftowej i gazu ziemnego) na obszarach użytkowania górniczego określonych w koncesjach i umowach o ustanowienie użytkowania górniczego na poszukiwanie i rozpoznawanie węglowodorów;
  • zagospodarowaniu odkrytych złóż, na których w wyniku zrealizowanych poszukiwań stwierdzono przemysłowy przypływ węglowodorów;
  • eksploatacji tych złóż poprzez wydobycie i późniejszą sprzedaż ropy naftowej i gazu.


Spółka prowadzi działalność regulowaną przepisami prawa geologiczno-górniczego na obszarze wyłącznej strefy ekonomicznej - poza państwową granicą Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502 ze zm.), wyłączna strefa ekonomiczna, na obszarze której wyznaczone są przedmiotowe obszary użytkowania górniczego nie wchodzi w skład terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej, granicą Rzeczypospolitej Polskiej jest powierzchnia pionowa przechodząca przez linię graniczną oddzielającą terytorium państwa polskiego od terytoriów innych państw i od morza pełnego. Granica państwowa rozgranicza również przestrzeń powietrzną wody i wnętrze ziemi. Obszar ograniczony tą granicą stanowi terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Granica państwowa na morzu, czyli linia oddzielająca terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od morza pełnego, przebiega w odległości 12 mil morskich od linii podstawowej, określonej w odrębnych przepisach, lub po zewnętrznej granicy red włączonych do morza terytorialnego.

W związku z realizacją ww. zadań statutowych, Spółka ponosi nakłady inwestycyjne na badania geologiczne w celu poszukiwania i rozpoznania złóż kopalin, a następnie ich zagospodarowanie w oparciu o instalacje tworzące zakład górniczy („kopalnia"), w tym wyrobiska górnicze, obiekty budowlane, urządzenia oraz instalacje. W ramach realizowanych projektów udokumentowała m.in. złoża węglowodorów B4 i B6 położone na obszarze polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza, tj. zrealizowała wiercenia, opracowała dokumentację geologiczną tych złóż oraz techniczną koncepcję ich zagospodarowania, a także podjęła poszukiwania współinwestora w celu kontynuacji projektu wydobycia kopalin.


W związku z realizacją strategii dotyczącej przedmiotowych złóż, Spółka zamierza:


  • kontynuować poszukiwanie i rozpoznanie węglowodorów,
  • wybudować kopalnię gazu,
  • eksploatować złoża,
  • technologicznie przygotować surowiec do sprzedaży (np. osuszenie, odsiarczanie),
  • zarządzać przesyłem i sprzedażą kopaliny wydobytej ze złoża


wspólnie z innym podmiotem poprzez spółkę celową. Spółka ta ma mieć formę spółki komandytowej, w której Spółka i partner będą w odpowiednich proporcjach komandytariuszami. Komplementariuszem będzie natomiast specjalnie utworzona spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Spółka i partner będą posiadali po 50% udziałów. W celu realizacji inwestycji w tej formie, Spółka oraz partner zawarli wstępną warunkową umowę inwestycyjną regulującą współpracę w zakresie poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania węglowodorów.

Obszar użytkowania górniczego, na którym realizowane będą poszukiwania węglowodorów oraz budowa kopalni gazu, zlokalizowany jest poza państwową granicą Rzeczypospolitej Polskiej, w obszarze polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza, w której Polska wykonuje prawa odnoszące się do badania i eksploatacji dna morskiego i jego podglebia oraz ich zasobów naturalnych. Zgodnie z art. 16 prawa górniczego i geologicznego, na warunkach określonych w umowie o ustanowienie użytkowania górniczego, użytkownik górniczy, w celu wykonywania działalności regulowanej ustawą, może korzystać z przestrzeni objętej tym użytkowaniem. W szczególności może on na nieruchomości gruntowej wyznaczonej granicami przestrzennymi („obszar górniczy") wykonywać m.in. roboty geologiczne i wydobywać kopalinę ze złoża. Obiekty, urządzenia oraz instalacje wzniesione w przestrzeni objętej użytkowaniem górniczym stanowią własność użytkownika górniczego. Własność ta jest prawem związanym z użytkowaniem górniczym. Instalacje zakładu górniczego wiąże z nieruchomością ziemską ścisła wieź funkcjonalna fizykalno-przestrzenna, a połączenie stałych elementów infrastruktury wydobywczej ze skorupą ziemską ma charakter trwały.

Spółka posiada koncesje na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż ropy naftowej i gazu ziemnego w rejonie „G”, koncesje na wydobywanie gazu ziemnego gazoliniowego ze złoża B4 oraz koncesje na wydobywanie gazu ziemnego (gazokondensatu) ze złoża B6- (dalej: "Koncesje"). Jednocześnie jest stroną umów ze Skarbem Państwa o ustanowienie użytkowania górniczego w celu wykonywania prac geologicznych polegających na poszukiwaniu i rozpoznawaniu złóż ropy naftowej i gazu ziemnego w rejonie „G", umów o ustanowienie użytkowania górniczego w celu wydobywania gazu ziemnego gazoliniowego ze złoża B4 oraz umów o ustanowienie użytkowania górniczego w celu wydobywania gazu ziemnego (gazokondensatu) ze złoża B6 - (dalej: Prawo Użytkowania Górniczego"). Z umów użytkowania górniczego wynika, że Skarb Państwa, jako wyłączny właściciel wnętrza skorupy ziemskiej obejmującej przestrzeń położoną w granicach administracyjnych polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza - poza państwową granicą RP, ustanawia na rzecz Spółki użytkowanie górnicze, pod warunkiem uzyskania koncesji na wydobywanie kopalin, który został spełniony. Skarb Państwa, w okresie obowiązywania użytkowania górniczego, upoważnia użytkownika górniczego – Spółkę, do wyłącznego korzystania z przestrzeni określonej w umowie, w celu wydobywania poszukiwania, rozpoznania i wydobywania węglowodorów w znajdujących się tam złożach, a także do wykonywania w jej obrębie wszystkich niezbędnych w tym celu robót i czynności, w sposób określony obowiązującymi przepisami, zwłaszcza ustawą Prawo geologiczne i górnicze.

Spółka celowa będzie kontynuować program poszukiwawczy zapoczątkowany przez Spółkę w okresie poprzedzającym zawarcie Umowy. Spółka realizując dotychczas samodzielnie program poszukiwawczy na obszarach objętych Prawem Użytkowania Górniczego, poniosła nakłady na roboty geologiczne i górnicze, w ramach których wykonała m.in. wiercenia odwiertów (dalej: „Odwierty").

W celu wykonywania działalności regulowanej ustawą prawo górnicze i geologiczne spółka celowa musi być stroną umowy użytkowania górniczego, posiadać koncesję na poszukiwanie, rozpoznanie oraz wydobywanie węglowodorów, a także dysponować infrastrukturą wytworzoną przez dotychczasowego użytkownika górniczego. W tym celu Spółka planuje wnieść Odwierty oraz Prawo Użytkowania Górniczego, jako wkład niepieniężny (aport) do spółki celowej. Przeniesienie Prawa Użytkowania Górniczego - przy spełnieniu warunków wynikających z umowy o ustanowieniu użytkowania górniczego - nastąpi łącznie z własnością Odwiertów.

W ocenie Spółki, realizacja projektu zagospodarowania złóż B4 i B6 jest na etapie wymagającym poniesienia dalszych, znaczących nakładów na zaprojektowanie i budowę instalacji tworzących zakład górniczy (dalej „Kopalnia"), tj. wyodrębniony technologicznie i organizacyjnie zespół składników służących bezpośrednio do wydobywania kopalin ze złoża oraz pozostający w związku technologicznym z wydobyciem kopaliny system przygotowania wydobytej kopaliny do przesyłu, obróbki, pomiaru i sprzedaży. W chwili obecnej zespół składników majątkowych będący przedmiotem wkładu niepieniężnego nie stanowi, w ocenie Spółki, zorganizowanego zespołu aktywów wyodrębnionych pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym. W konsekwencji składniki te nie stanowią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55¹ K.c., ani też jego zorganizowanej części w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W ocenie Spółki, wniesienie Prawa Użytkowania Górniczego oraz Odwiertów w formie wkładu niepieniężnego do Spółki ma charakter przeniesienia poszczególnych, oddzielnych składników majątkowych, stanowiące dostawę towarów lub świadczenie usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  • Czy prawidłowe jest stanowisko, iż w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki w postaci Prawa Użytkowania Górniczego stanowi świadczenie usług związanych z nieruchomością, które z uwagi na położenie nieruchomości poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nie są objęte obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług?
  • Czy prawidłowe jest stanowisko, iż w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki w postaci Odwiertów - znajdujących się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza - stanowi dostawę towarów nie objętą obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów usług, gdyż miejsce dostawy znajduje się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej?


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, iż w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki w postaci Prawa Użytkowania Górniczego stanowi świadczenie usług związanych z nieruchomością, które z uwagi na położenie nieruchomości poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nie są objęte obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług. Mając na uwadze, iż Prawo Użytkowania Górniczego nie spełnia kryteriów definicji towaru wg art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumianego jako rzeczy oraz ich części, a także wszelkich postaci energii - rozporządzanie tym prawem mieści się w kategorii świadczenia usług definiowanej zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, jako każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towaru.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 prawa górniczego i geologicznego, w granicach określonych przez ustawy oraz przez umowę o ustanowienie użytkowania górniczego użytkownik górniczy, w celu wykonywania działalności regulowanej ustawą może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z przestrzeni objętej tym użytkowaniem. W szczególności może on odpowiednio wykonywać roboty geologiczne, wydobywać kopalinę ze złoża, wykonywać działalność w zakresie podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji lub podziemnego składowania odpadów, a także wykonywać działalność określoną w art. 2 ust. 1. Przestrzeń użytkowania górniczego obejmuje fragment skorupy ziemskiej od dna morskiego do spągu złoża, określony w umowie o ustanowienie użytkowania górniczego. Rozporządzanie Prawem Użytkowania Górniczego poprzez jego wniesienie aportem do Spółki ma ścisły związek z nieruchomością górniczą, której granice wynikają z umowy zawartej ze Skarbem Państwa, jako wyłącznym właścicielem wnętrza skorupy ziemskiej obejmująca przestrzeń położoną w granicach administracyjnych polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza. Użytkowanie tej nieruchomości jest możliwe wyłącznie na warunkach określonych w ustawie prawo geologiczne i górnicze oraz umowie o ustanowienie użytkowania górniczego. W ocenie Spółki, Prawo Użytkowania Górniczego, które zostanie wniesione, jako wkład niepieniężny (aport) do spółki celowej, będzie stanowiło świadczenie usług związanych z nieruchomościami i zgodnie z dyspozycją art. 28e ustawy o VAT, miejscem świadczenia (a zatem i miejscem opodatkowania podatkiem od towarów i usług) takich usług jest miejsce, w którym znajduje się obszar górniczy. Z powyższej regulacji wynika, że usługi związane z nieruchomościami podlegają opodatkowaniu w miejscu, w którym położona jest nieruchomość. Obejmuje ona otwarty katalog usług, potencjalnie każdy rodzaj usługi może podlegać opodatkowaniu według zasady określonej w art. 28e ustawy. Niemniej, jak podkreśla się w doktrynie oraz praktyce dotyczącej stosowania tego przepisu (zarówno na gruncie prawa krajowego, jak i unijnego), warunkiem zastosowania tej zasady jest istnienie konkretnej (oznaczonej, co do miejsca jej położenia) nieruchomości, z którą dane usługi są związane.

Wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Prawa Użytkowania Górniczego pozostaje w bezpośrednim związku z nieruchomością górniczą, tym samym istnieje bezpośredni związek pomiędzy przeniesieniem praw do prowadzenia działalności geologiczno-górniczej, a fragmentem skorupy ziemskiej, którego to prawo dotyczy, albowiem prawa do wykonywania działalności górniczej mogą być wykonywane jedynie w granicach określonych w umowie użytkowania górniczego w ściśle określonej przestrzeni, której granice wyznaczone są administracyjnie współrzędnymi obszaru oraz głębokością eksploracji do spągu złoża. Parametry wskazane są zarówno w umowach użytkowania górniczego, jak i w warunkach przyznanych koncesji. Tym samym obszar użytkowania górniczego - fragment nieruchomości gruntowej stanowi konstytutywny element umów użytkowania górniczego, a co się z tym wiąże także przeniesienia prawa do prowadzenia działalności regulowanej ustawą prawo górnicze i geologiczne. W zakresie, w jakim świadczenie usług polega na przeniesieniu w drodze aportu praw do korzystania z dobra takiego, jakim jest obszar użytkowania górniczego, nieruchomość ta stanowi centralny i nieodzowny element tego świadczenia. Ponadto, miejsce, w którym położona jest nieruchomość, odpowiada miejscu ostatecznego skorzystania z usługi.

Spółka wskazała, iż stanowisko takie jest ugruntowane w orzecznictwie TSUE i w interpretacjach podatkowych wydawanych przez Ministra Finansów. W wyroku TSUE z dnia 7 września 2006 r. (C-166/05-Heger) stwierdzono, iż przeniesienie praw do połowu ryb za wynagrodzeniem stanowi świadczenie usług związanych z nieruchomością w rozumieniu art. 9(2)(a) VI Dyrektywy. W uzasadnieniu ETS wskazał m.in., że jeśli chodzi o pojęcie nieruchomości, to należy zauważyć, iż jedną z istotnych jej cech jest to, iż jest ona związana z określoną częścią powierzchni ziemi, o czym orzeczono już w wyroku z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie C-428/02 Fonden Marselisborg Lystb-dehavn, że trwale wydzielony teren, nawet gdy pokryty jest wodą może zostać zakwalifikowany jako nieruchomość. Prawa do wykonywania połowów nie dotyczą określonej ilości wody przepływającej w rzece, która nieustannie się wymienia, lecz określonego obszaru geograficznego, na którym owe prawa mogą być wykonywane i są w ten sposób związane z określoną powierzchnią pokrytą wodą wydzieloną w sposób trwały. W związku z tym części rzeki, których dotyczą zezwolenia na dokonywanie połowów, powinny być uznane za nieruchomości w rozumieniu art. 9 ust. 2 lit. a) Szóstej Dyrektywy.

Jednocześnie ETS stwierdził, że jedynie świadczenie usług, które pozostaje w bezpośrednim związku z nieruchomością mieścić się będzie w zakresie tego przepisu wskazując, że w sprawie istnieje wystarczająco bezpośredni związek pomiędzy cesją praw do dokonywania połowów a częściami rzeki, których te prawa dotyczą, albowiem prawa do wykonywania połowów mogą być wykonywane jedynie w związku z daną rzeką i na częściach tej rzeki wskazanych w zezwoleniach Tym samym sama rzeka stanowi konstytutywny element zezwoleń na dokonywanie połowów, a co się z tym wiąże także przeniesienia prawa do dokonywania połowów. W zakresie, w jakim świadczenie usług polega na cesji praw do korzystania z dobra takiego, jakim jest rzeka, nieruchomość ta stanowi centralny i nieodzowny element tego świadczenia. Ponadto miejsce, w którym położona jest nieruchomość, odpowiada miejscu ostatecznego skorzystania z usługi.

W pkt 20 cytowanego wyżej wyroku w sprawie C-166/05 wskazano „Jeżeli chodzi o pojęcie „nieruchomości", to należy zauważyć, iż jedną z jej istotnych cech jest to, iż jest związana z określoną częścią powierzchni ziemi". W przedmiotowym sprawie znana jest ścisła lokalizacja miejsc, w których spółka celowa będzie mogła realizować działania związane z nieruchomością górniczą w związku z wniesieniem przez Spółkę Prawa Użytkowania Górniczego.

Wśród wydanych interpretacji podatkowych, można wskazać na interpretację Ministra Finansów z dnia 24 maja 2012 r. (nr IPPP3/443-230/12-2/JK), dotyczącą miejsca świadczenia prac geologicznych, w której wyrażono pogląd, iż „analiza charakteru zakresu świadczonych przez Spółkę usług pozwala na stwierdzenie, iż istnieje bezpośredni i wystarczający związek pomiędzy świadczonymi przez Spółkę usługami a danymi nieruchomościami. Jak wskazano powyżej katalog usług związanych z nieruchomościami jest otwarty. Każdą usługę, której wynik wykonanych prac dotyczy konkretnej nieruchomości należy analizować pod kątem powiązania z tą konkretną nieruchomością. Jak sama Spółka wskazuje prace geologiczne są prowadzone w celu pozyskania informacji geologicznej (danych sejsmicznych) typowych dla obszarów, przez które przebiegają określone w dokumentacji projektu profile. Po przetworzeniu i w zestawieniu z innymi informacjami dane mają uszczegółowić wiedzę o budowie geologicznej Polski, w szczególności jej niektórych regionów. Przy tym, jak wynika treści wniosku, przedmiotowe prace będą wykonywane na obszarach wskazanych w decyzji wydanej dla Spółki przez Ministra Środowiska. Z powyższych wynika, iż istnieje wystarczający bezpośredni związek pomiędzy świadczonymi usługami obejmującymi wykonanie sejsmicznych badań refleksyjnych oraz badań magnetotellurycznych wzdłuż konkretnych linii, w wyniku, których zostaną pozyskane dane sejsmiczne a konkretnymi obszarami, których te dane dotyczą." „Mając na uwadze argumentację Wnioskodawcy zawartą we własnym stanowisku należy również wskazać, iż nieruchomość nie musi być wyodrębniona, jako przedmiot własności (dotyczy to gruntów), nie musi być wybudowana, choćby w części (dotyczy to budynków), lecz musi być znana jej lokalizacja. W konsekwencji otrzymane przez Spółkę wynagrodzenie, jako wynagrodzenie za świadczenie usług związanych z nieruchomością będzie podlegać opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości."

Również w interpretacji Ministra Finansów z dnia 2 lutego 2007 r. (nr 1472/RPP1/443-781/06/BIK) wyrażono pogląd, iż istnieje ścisły związek miejsca świadczenia usług prac geologicznych z nieruchomością: „Z treści wniosku przedstawionego przez Spółkę wynika, że otrzymuje Ona zlecenie na wykonanie prac inżynierskich na nieruchomości. Mając na uwadze charakter świadczonych usług opisanych przez Spółkę, nie można się zgodzić ze stanowiskiem Spółki, że usług tych nie należy łączyć z żadną konkretną nieruchomością. Nie sposób, bowiem przeprowadzić np. badania geologicznego gruntów polegającego na przeprowadzeniu wierceń w terenie oraz pobieraniu prób gruntu i prób wody podziemnej, nie wykonując ich na i dla konkretnej nieruchomości. W związku z powyższym miejscem opodatkowania usług opisanych we wniosku jest miejsce położenia nieruchomości."

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, czynności realizowane w ramach działalności regulowanej przepisami ustawy Prawo geologiczne i górnicze, zarówno w zakresie przeniesienia praw użytkowania górniczego poprzez wniesienie ich w formie wkładu niepieniężnego do spółki celowej, jak i robót geologicznych i górniczych realizowanych przez użytkownika górniczego w przestrzeni skorupy ziemskiej, określonej w umowie ze Skarbem Państwa, odnoszą się do konkretnej nieruchomości wskazanej w umowie użytkowania górniczego położonej poza państwową granicą Rzeczpospolitej Polskiej. Tylko i wyłącznie w obrębie tak wskazanej nieruchomości Spółka realizuje swoją działalność statutową - bezpośrednio lub za pośrednictwem spółki celowej. W związku z powyższym miejscem opodatkowania usług opisanych we wniosku jest miejsce położenia nieruchomości, tym samym zastosowanie będzie miał art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług do rozporządzania Prawem Użytkowania Górniczego w postaci aportu do spółki celowej, jako usługi związanej z nieruchomością. Z uwagi na położenie nieruchomości w wyłącznej strefie ekonomicznej - tj. poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej - usługi z nią związane (w tym wniesienie wkładu niepieniężnego) nie będą objęte obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Spółki, wniesienie Odwiertów jako wkład niepieniężny (aport) do spółki celowej stanowi dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 16 prawa górniczego i geologicznego, obiekty, urządzenia oraz instalacje wzniesione w przestrzeni objętej użytkowaniem górniczym stanowią własność użytkownika górniczego. Własność ta jest prawem związanym z użytkowaniem górniczym. W analizowanym stanie faktycznym, miejscem dostawy towarów, tj. miejscem, w którym towary (Odwierty) znajdują się w momencie dostawy (towary te nie są wysyłane ani transportowane - rury okładzinowe są w sposób trwały scementowane w otworze ze skorupą ziemską) jest wyłączna strefa ekonomiczna Morza, a zatem miejsce dostawy towarów znajduje się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Tym samym zbycie tych towarów w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki jest transakcją nie objętą obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj