Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-4/09-2/AS
z 25 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-4/09-2/AS
Data
2009.03.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
automat do gier
dokumentacja
obrót
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
podstawa opodatkowania działalności w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych oraz dokumentacja obrotów z prowadzonej działalności w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych



Wniosek ORD-IN 374 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2008r. (data wpływu 02 stycznia 2009r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług

w zakresie podstawy opodatkowania działalności w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych - jest prawidłowe,

w zakresie dokumentacji obrotów z prowadzonej działalności w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 stycznia 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania działalności w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, dokumentacji obrotów z prowadzonej działalności w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych w rozumieniu Ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Do 31 grudnia 2008 roku działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie, była wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisu art. 6 pkt 3 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) (dalej: „UVAT”). Od 1 stycznia 2009r. na podstawie Ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przepis ten zostanie uchylony i wejdzie w życie przepis art. 43 ust. 1 pkt 15 UVAT, zgodnie z którym: „Zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.”

W związku z nowelizacją UVAT, od 1 stycznia 2009 roku, Spółka obowiązana jest do wykazywania podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności w zakresie gier losowych i gier na automatach o niskich wygranych.

Wpłaty dokonywane przez graczy i wypłaty (wygrane graczy) na poszczególnych automatach są rejestrowane za pomocą liczników, stanowiących element tych automatów. Na podstawie odczytów liczników, na poszczególnych automatach, sporządzane są miesięczne zestawienia wpływów i wypływów gotówki w poszczególnych punktach gier. Oprócz działalności w zakresie gier losowych i gier na automatach o niskich wygranych Spółka prowadzi również w minimalnym zakresie działalność opodatkowaną podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Co w przypadku działalności w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy przez obrót danego miesiąca należy rozumieć sumę wpłat dokonywanych przez graczy do automatów, czy też obrotem jest różnica pomiędzy wpłatami dokonywanymi przez graczy, a wypłatami na ich korzyść (wygranymi)...
  3. W jaki sposób należy dokumentować obroty z prowadzonej przez Spółkę działalności na potrzeby podatku od towarów i usług...
  4. Czy dokument wewnętrzny sumujący miesięczne zestawienia wpływów i wypływów gotówki w poszczególnych salonach gier, sporządzane na podstawie odczytów z liczników rejestrujących wpłaty i wygrane na poszczególnych automatach, stanowi wystarczające udokumentowanie podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 29 ust. 1 UVAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W przypadku działalności prowadzonej przez Spółkę, kwota należna z tytułu sprzedaży jest to kwota, którą gracz wrzuca do automatu. Kwota ta nie obejmuje podatku należnego, gdyż działalność w zakresie gier losowych i gier na automatach o niskich wygranych jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT. Należy więc stwierdzić, iż obrót z działalności w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, stanowią wpłaty dokonywane przez graczy (wrzuty do automatów) zarejestrowane przez licznik automatu odczytany przez operatora. Tym samym podstawą opodatkowania deklarowaną w danym miesiącu będzie suma wpłat dokonanych przez graczy w danym miesiącu.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 UVAT: „Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.” Podatnicy VAT nie mają jednak obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (art. 106 ust. 4 UVAT). Tym samym należy stwierdzić, że Spółka świadcząc usługi w zakresie gier losowych i gier na automatach o niskich wygranych dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej, nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT dokumentujących taką sprzedaż. Nie ma również możliwości rejestrowania obrotu realizowanego na automatach do gier za pomocą kas fiskalnych. Poza tym obowiązek ten, o którym mowa w art. 111 ust. 1 UVAT nie dotyczy czynności zwolnionych przedmiotowo. W przypadku bowiem wykonywania czynności zwolnionych przedmiotowo od podatku brak kwot podatku należnego, a w konsekwencji również obowiązku ich ewidencjonowania, oznacza, że podatnicy objęci tymi zwolnieniami są zwolnieni z obowiązku stosowania kas rejestrujących. (Ustawa o VAT. Komentarz, Modzelewski, Mularczyk, Warszawa 2006 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis). Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż oprócz czynności zwolnionych Spółka dokonuje również czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Spółka jest obowiązana do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 UVAT.

W związku z powyższym powstaje pytanie, na podstawie jakiego dokumentu, należy ująć w ewidencji VAT, obrót z tytułu działalności na automatach do gier... W przypadku działalności w zakresie gier losowych i gier na automatach o niskich wygranych obrót gotówki w automacie do gier rejestrowany jest za pomocą licznika zainstalowanego w automacie. Odczyt z licznika potwierdza obrót gotówki zrealizowany w danym automacie w określonym czasie. Tym samym należy stwierdzić, że odczyt z licznika jest dokumentem potwierdzającym sprzedaż zrealizowaną na danym automacie. Dodatkowo na podstawie odczytów z liczników tworzone są miesięczne zestawienia obrotu gotówki w danym salonie, co stanowi niejako rejestr sprzedaży z danego salonu. Zdaniem Spółki, dowód wewnętrzny stanowiący zestawienie sumujące obrót zrealizowany w poszczególnych salonach, będzie wystarczającym dokumentem stanowiącym podstawę do określenia wysokości obrotu zrealizowanego w danym miesiącu na działalności w zakresie gier losowych i gier na automatach o niskich wygranych, ujmowanym w ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się

za prawidłowe - w zakresie podstawy opodatkowania działalności w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych,

za nieprawidłowe - zakresie dokumentacji obrotów z prowadzonej działalności w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W przypadku działalności prowadzonej przez Spółkę jest to kwota, jaką uregulowali gracze korzystający z automatów.

Zgodnie z opinią Spółki, obrotem z działalności w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, są wpłaty dokonywane przez graczy (wrzuty do automatów) zarejestrowane przez licznik automatu odczytany przez operatora.

Jak stanowi przepis art. 109 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 (co w zaistniałej sytuacji nie ma miejsca, gdyż Spółka wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT), są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą m.in. dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W złożonym wniosku Spółka wskazała, iż dane z odczytów licznika automatu dokonane przez operatora stanowić mogą podstawę dla dokonania stosownych zapisów w ewidencji sprzedaży.

We wniosku określono, iż dodatkowo na podstawie odczytów z liczników tworzone są miesięczne zestawienia obrotu gotówki w danym salonie, co stanowi niejako rejestr sprzedaży z danego salonu oraz, że sporządzany jest na ich podstawie dowód wewnętrzny stanowiący zestawienie sumujące obrót zrealizowany w poszczególnych salonach, które to zestawienie w opinii Spółki będzie wystarczającym dokumentem stanowiącym podstawę do określenia wysokości obrotu zrealizowanego w danym miesiącu na działalności w zakresie gier losowych i gier na automatach o niskich wygranych, ujmowanym w ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku VAT.

O takim sposobie ewidencjonowania sprzedaży, dla potrzeb zrealizowania zasad art. 109 ust. 3 ww. ustawy, nie można twierdzić, iż spełnia on warunki powołanego przepisu. Uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży, nie wymieniają dowodów, na podstawie których wartość sprzedaży dokonywana jest w ewidencji, w szczególności nie wskazują dowodów wewnętrznych. W opinii tutejszego organu, winny więc to być bezpośrednio dane wynikające z raportów odczytywanych przez operatora, gdyż ustawodawca wskazał, iż mają to być dane umożliwiające prawidłowe sporządzenie deklaracji. Danym z dowodów wewnętrznych, bez zbadania ich prawidłowości, nie można nadać walorów zgodności ze stanem faktycznym.

Co zaś się tyczy zagadnienia związanego z ewidencjonowaniem przedmiotowej sprzedaży z zastosowaniem kas rejestrujących, to kwestia ta podlega uregulowaniom rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

I tak, zgodnie z poz. 47 załącznika do rozporządzenia, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2009r. z obowiązku ewidencjonowania dostawę towarów i świadczenie usług, do których ma zastosowanie zwolnienie od podatku wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w przypadku działalności w zakresie gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowią wpłaty dokonywane przez graczy (wrzuty do automatów) zarejestrowane przez licznik automatu odczytany przez operatora. Tym samym podstawą opodatkowania deklarowaną w danym miesiącu będzie suma wpłat dokonanych przez graczy w danym miesiącu. Przez obrót danego miesiąca należy rozumieć sumę wpłat dokonywanych przez graczy do automatów, nie jest nim natomiast różnica pomiędzy wpłatami dokonywanymi przez graczy, a wypłatami (wygranymi).

Stanowisko Wnioskodawcy w tym względzie uznaje się za prawidłowe.

Celem udokumentowania obrotów należy sporządzać raporty zarejestrowane przez licznik automatu odczytany przez operatora.

Podstawę dla prowadzenia ewidencji sprzedaży winny stanowić przedmiotowe raporty. Spółka, celem właściwego prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku VAT, nie powinna sporządzać dowodu wewnętrznego sumującego miesięczne zestawienie gotówki, gdyż funkcję miesięcznego zestawienia obrotów Spółki spełnia rzeczona ewidencja, o jakiej mowa w art. 109 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym względzie stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za nieprawidłowe.

Brak obowiązku ewidencjonowania sprzedaży z zastosowaniem kasy rejestrującej znajduje swoją podstawę prawną w uregulowaniach § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie zaś w okolicznościach związanych z dokonywaniem działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj