Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-498/09/MS
z 21 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-498/09/MS
Data
2009.07.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku


Słowa kluczowe
klimatyzacja
nagrody
płatnik


Istota interpretacji
W jaki sposób należy opodatkować wartość dochodu z tytułu otrzymania nagrody w przypadku gdy odbiorcą nagrody jest osoba prawna?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura 28 kwietnia 2009r.) uzupełnionym w dniu 22 czerwca 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród w sprzedaży premiowej osobom prawnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą nagród w sprzedaży premiowej osobom prawnym.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 08 czerwca 2009r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. Biura w dniu 22 czerwca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest firmą prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mebli. Oferta Spółki skierowana jest do szerokiego grona klientów.

Istotnym narzędziem pomagającym zwiększyć przychody ze sprzedaży są różnego rodzaju akcje promocyjne. Spółka zamierza wykorzystać formę sprzedaży promocyjnej jaką jest sprzedaż premiowa. Polegać ma ona na wydaniu klientom nagród, z racji dokonania przez nich zakupu o wartości przekraczającej określoną wysokość lub w związku z zakupem określonego towaru w okresie określonym w regulaminie sprzedaży premiowej.

Nagrodę stanowią przedmioty – opisane w regulaminie sprzedaży premiowej – inne niż będące przedmiotem sprzedaży (tzw. gratisy) i nie będzie możliwości zamienienia ich na pieniądze. Nagroda ma być przyzna każdemu nabywcy, który spełni określone w regulaminie warunki. Innymi słowy nagrody w sprzedaży premiowej są nagrodami za dokonanie zakupu. W przypadku gdy nabywcą jest podmiot to beneficjentem nagrody jest także podmiot, a nie pracownik czy inna wskazana przez właściciela podmiotu osoba. Akcja sprzedaży promocyjnej nie ma na celu rozleklamowywanie Spółki. Celem sprzedaży premiowej jest jedynie wsparcie sprzedaży. Wartość nagrody nie powinna przekraczać kwoty 760 zł w cenie nabycia, mogą się zdarzyć jednak odstępstwa od tej zasady.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób należy opodatkować podatkiem PIT wartość dochodu z tytułu otrzymania nagrody w przypadku gdy odbiorcą nagrody jest osoba fizyczna, osoba fizyczna prowadząca działalność, osoba prawna...

Zdaniem Spółki:Nagrody wydane w ramach sprzedaży premiowej na podstawie przepisu art. 30 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowane są podatkiem zryczałtowanym 10%, o ile nie korzystają ze zwolnienia. Zwolnienia z podatku zostały opisane szeroko w art. 21 w ust. 1 pkt 68 tego artykułu. Zwolniona z dochodu została wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Taki zapis zdaniem Spółki oznacza, że o ile jednorazowa wartość nagrody wydanej w ramach sprzedaży premiowej nie przekroczy 760 zł w cenie nabycia to nie wystąpi obowiązek pobrania od wygrywającego 10% podatku, choćby wygrywający uzyskał już wcześniej nagrodę w innej sprzedaży premiowej, a suma wartości nagród przekroczyła określony limit. Zdaniem Spółki:

  1. Nagroda wydana w ramach sprzedaży premiowej osobie fizycznej o ile nie przekracza wartości 760 zł w cenie nabycia netto korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu,
  2. Nagroda wydana w ramach sprzedaży premiowej osobie fizycznej o wartości w cenie nabycia netto powyżej 760 zł podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% od całej wartości nagrody,
  3. Nagroda wydana w ramach sprzedaży premiowej osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą nie stanowi przychodu z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz przychód z działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o pdof ) i podlega opodatkowaniu bezpośrednio u beneficjenta nagrody. Po stronie Spółki (sprzedawcy) nie wystąpią żadne obowiązki związane z pobraniem podatku zryczałtowanego 10% i przekazaniem go do urzędu skarbowego,
  4. Nagroda wydana w ramach sprzedaży premiowej gdy nabywcą jest osoba prawna podlega opodatkowaniu jako przychód z działalności gospodarczej (podatkiem CIT), Spółka (sprzedawca) nie ma możliwości pobrania zryczałtowanego podatku od osób fizycznych, jako że nagroda jest przychodem podmiotu, który jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i powinien opodatkować go we własnym zeznaniu. Zaznaczyć należy jeszcze raz, że beneficjentem nagrody nie jest pracownik podmiotu lecz podmiot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określana w dalszej części skrótem „ustawa o pdop”) osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób prawych wynikają zasadniczo z dwóch tytułów, a mianowicie z wypłacenia dywidendy (art. 22 ust. 1 ustawy o pdop) oraz należności o jakich mowa w art. 21 ust. 1 tej ustawy.

Żadna z powyższych okoliczności nie ma miejsca w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym.

Zatem w przypadku wydania nagród rzeczowych klientom, którzy są osobami prawnymi, po stronie Spółki nie wystąpią obowiązki płatnika polegające na obliczeniu, poborze podatku i odprowadzeniu go w terminie do właściwego organu podatkowego.

Stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie objętym trzecią częścią pytania jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż odnośnie skutków podatkowych nagród przekazanych osobom fizycznym w tym prowadzącym działalność gospodarczą wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj