Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1163/12/AK
z 27 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 07 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania pochodzącego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania pochodzącego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 23 listopada 2012 r. Znak IBPBI/2/423-1163/12/AK wezwano Wnioskodawcę o ich uzupełnienie. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 07 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się świadczeniem usług transportowych (transport towarów), usług logistycznych oraz usług mechanicznych. Spółka zatrudnia pracowników biurowych oraz mechaników samochodowych. Spółka zawarła umowę ze spółką komandytową, której wspólnikami są udziałowcy Spółki (zwaną dalej "Spółką komandytową”) dotyczącą udostępniania i dostarczania pracowników do świadczenia usług transportowych - kierowców. Spółka komandytowa uzyskuje z tego tytułu przychód wystawiając comiesięczną fakturę za udostępnienie pracowników. Spółka oraz Spółka komandytowa są powiązane i działają w celu osiągnięcia wspólnych korzyści gospodarczych.

W dniu 23 grudnia 2011 r. Spółka zawarła umowę z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy o dofinansowanie Projektu - "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (zwana dalej "Umową" bądź "Projektem"). Spółka występuje w Umowie jako Beneficjent - Projektodawca. Projekt skierowany jest dla pracowników Spółki oraz powiązanej z nią gospodarczo Spółki komandytowej (outsourcing 300 pracowników) i osobowo (ci sami właściciele). Celem Projektu jest poprawienie efektywności pracowników Spółek poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji. Dzięki szkoleniom w ramach Projektu Spółka zapewni swoim klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług którzy poznają najnowsze metody pracy oraz posiądą niezbędne umiejętności. Zaspokojenie potrzeb szkoleniowych jest niezbędne do realizacji celów strategicznych założonych dla Spółki na lata 2012-2015 - wzrost obrotów i udziałów rynkowych.

Na podstawie niniejszej umowy Instytucja Wdrażająca przyznała Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 496.100,00 zł i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, w tym:

  1. płatność ze środków europejskich w kwocie 421.685,00 zł,
  2. dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 74.415,00 zł.

Wkład prywatny wyniesie 0,00 zł.

Dofinansowanie na realizację Projektu wypłacane jest w formie zaliczek w wysokości określonej w harmonogramie płatności (pierwsza wypłata środków nastąpiła w dniu 03 lutego 2012 r. w wysokości 19.500,00 zł - wypłata przez Wojewódzki Urząd Pracy; oraz w wysokości 110.500,00 zł - wypłata przez Ministra Finansów). Transze dofinansowania są przekazywane na wyodrębniony dla Projektu rachunek bankowy Beneficjenta - tj. Spółki. Otrzymane środki nie będą dalej przekazywane przez Spółkę na rachunek Spółki komandytowej - lecz środki te będą służyły do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń oraz wszelkich wydatków z nimi związanych ponoszonych przez Spółkę.

Spółka będzie w całości realizowała Projekt szkoleniowy, tj. zawierała umowy z wykonawcami zewnętrznymi na przeprowadzenie szkoleń lub świadczenie sesji doradczych dla pracowników, dokonywała zapłaty za wykonane usługi, dokonywała wszelkich rozliczeń z Wojewódzkim Urzędem Pracy, koordynowała prace związane z prowadzeniem szkoleń.

W ramach Projektu zrealizowanych zostanie 11.776 uczestnikogodzin szkoleń, z czego z 3.376 uczestnikogodzin skorzystają pracownicy Spółki (28,67%), a z 8.400 uczestnikogodzin skorzystają pracownicy Spółki komandytowej (71,33%) - udostępniani bezpośrednio Spółce do świadczenia usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyznane Wnioskodawcy dofinansowanie, pochodzące z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będzie podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, względnie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 - w części dotyczącej środków europejskich oraz na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 - względnie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 - w części stanowiącej dotację celową pochodzącą z budżetu krajowego, bądź też nie stanowiło przychodu na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Spółka uważa, że kwota przyznanego dofinansowania podlegała będzie zwolnieniu z opodatkowania.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach,

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W związku z powyższym, na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (wkład środków europejskich), jak również środki krajowe (wkład krajowy), przeznaczone na realizacje programów operacyjnych spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art.. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych u bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Reasumując, w związku z realizacją projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji celowych i płatności) i środki te stanowić będą dla Spółki przychód - jednakże zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 w części stanowiącej dotację celową z budżetu krajowego oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 w części stanowiącej płatność ze środków europejskich.

Powyższe stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna nr IPPB5/423-95/10-6/AS z dnia 07 maja 2010 r. Ponadto Spółka uważa, że bez znaczenia pozostaje fakt iż część otrzymanych środków przeznaczonych zostanie na wyszkolenie pracowników zatrudnionych w Spółce komandytowej, gdyż to Wnioskodawca występuje w Projekcie jako Beneficjent na jego rachunek przekazywane będą przyznane Środki oraz to on odpowiedzialny będzie za całościowe rozliczenie Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dotacje otrzymywane przez podatników spełniają generalnie warunek uznania ich za przychód.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawarła umowę ze spółką komandytową, której wspólnikami są udziałowcy Spółki dotyczącą udostępniania i dostarczania pracowników do świadczenia usług transportowych - kierowców. Spółka komandytowa uzyskuje z tego tytułu przychód wystawiając comiesięczną fakturę za udostępnienie pracowników. Spółka oraz Spółka komandytowa są powiązane i działają w celu osiągnięcia wspólnych korzyści gospodarczych. W dniu 23 grudnia 2011 r. Spółka zawarła umowę z Województwem o dofinansowanie Projektu "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Spółka występuje w Umowie jako Beneficjent - Projektodawca. Projekt skierowany jest dla pracowników Spółki oraz powiązanej z nią gospodarczo i osobowo Spółki komandytowej.

Na podstawie niniejszej umowy Instytucja Wdrażająca przyznała Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 496.100,00 zł i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, w tym:

  1. płatność ze środków europejskich w kwocie 421.685,00 zł,
  2. dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 74.415,00 zł.

Wkład prywatny wyniesie 0,00 zł.

Dofinansowanie na realizację Projektu wypłacane jest w formie zaliczek w wysokości określonej w harmonogramie płatności (pierwsza wypłata środków nastąpiła w dniu 03 lutego 2012 r. w wysokości 19.500,00 zł - wypłata przez Wojewódzki Urząd Pracy; oraz w wysokości 110.500,00 zł - wypłata przez Ministra Finansów). Transze dofinansowania są przekazywane na wyodrębniony dla Projektu rachunek bankowy Beneficjenta - tj. Spółki. Otrzymane środki nie będą dalej przekazywane przez Spółkę na rachunek Spółki komandytowej - lecz środki te będą służyły do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń oraz wszelkich wydatków z nimi związanych ponoszonych przez Spółkę. Spółka będzie w całości realizowała Projekt szkoleniowy, tj. zawierała umowy z wykonawcami zewnętrznymi na przeprowadzenie szkoleń lub świadczenie sesji doradczych dla pracowników, dokonywała zapłaty za wykonane usługi, dokonywała wszelkich rozliczeń z Wojewódzkim Urzędem Pracy, koordynowała prace związane z prowadzeniem szkoleń. W ramach Projektu zrealizowanych zostanie 11.776 uczestnikogodzin szkoleń, z czego z 3.376 uczestnikogodzin skorzystają pracownicy Spółki (28,67%), a z 8.400 uczestnikogodzin skorzystają pracownicy Spółki komandytowej (71,33%) - udostępniani bezpośrednio Spółce do świadczenia usług.

Oceniając konsekwencje podatkowe dla Spółki w związku z otrzymanym dofinansowaniem należy zwrócić uwagę na art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 updop, zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 47 wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) z dniem 01 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006r., str. 1).

Ustawodawca w ustawie o finansach publicznych wprowadził z dniem 01 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie, pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Zgodnie z art. 117 ww. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 ww. ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym na podstawie art. 206 ust. 1 i 2 ww. ustawy, szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 03 kwietnia 2009r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Otrzymane dofinansowanie pochodzące ze środków europejskich korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie cytowanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 52 updop. W odniesieniu natomiast do środków pochodzących z dotacji celowej z budżetu państwa wskazać należy, iż dotacja ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj