Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-95/10-6/AS
z 7 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-95/10-6/AS
Data
2010.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja celowa
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
programy
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymane przez „XYZ” Sp. z o.o. dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 686 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15.02.2010 r. (data wpływu 17.02.2010 r.) oraz piśmie z dnia 08.04.2010 r. (data nadania 09.04.2010 r., data wpływu 12.04.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-95/10-2/AS z dnia 31.03.2010 r. (data nadania 31.03.2010 r., data doręczenia 06.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania dochodów uzyskanych przez Spółkę w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację w latach 2010-2013 projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.02.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania dochodów uzyskanych przez Spółkę w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację w latach 2010-2013 projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – „XYZ” Sp. z o. o. prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową i w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - okres programowania 2007-2013 - realizuje projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa.

W rozumieniu art. 5 ust. 1-3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), w ramach wnioskowanej dotacji rozwojowej:

  • „beneficjent” - jest osobą fizyczną osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu - w tym przypadku beneficjentem jest „XZY” Sp. z o.o.;
  • „instytucją zarządzającą” (w skrócie: „IZ”) jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego;
  • „instytucja pośrednicząca” (w skrócie: „IP”) - jest organem administracji publicznej lub inną jednostką sektora finansów publicznych, której została powierzona, w drodze porozumienia zawartego z instytucją zarządzającą część zadań związanych z realizacją programu operacyjnego - jest Wojewódzki Urząd Pracy (w skrócie: „WUP”).

W ramach konkursów ogłoszonych przez Instytucje Pośredniczące („lP”) - Wojewódzkie Urzędy Pracy, Urzędy Marszałkowskie - Spółka otrzymała / otrzyma dofinansowanie na realizację projektów w ramach priorytetów:

  • VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich,
  • VII. Promocja integracji społecznej,
  • VIII. Regionalne kadry gospodarki.

O przyznanie dofinansowania na realizację projektu w ramach konkursu ogłoszonego przez Instytucję Pośredniczącą może ubiegać się podmiot spełniający warunki określone w dokumentacji konkursowej „lP”. W dokumentacji określone są również kryteria dotyczące zasad i formy realizacji projektów oraz grupy docelowej projektu i charakteru jej wsparcia. Podmioty biorące udział w konkursie przygotowują wniosek, w którym szczegółowo opisują zdiagnozowane problemy, grupę docelową, planowane działania i zadania w ramach realizacji projektu oraz niezbędne zasoby, m.in. personel projektu.

Dofinansowanie otrzymują podmioty, których wnioski spełniły określone wymogi formalne i merytoryczne oraz które uzyskały odpowiednią liczbę punktów. Każdy projekt realizowany jest zgodnie z zatwierdzonym prze „lP” wnioskiem - dotyczy to okresu realizacji, grupy docelowej, miejsca realizacji i charakteru wsparcia oraz kwot / kosztów i terminów określonych w budżecie projektu.

Z dniem 1 stycznia 2010 r., tj. wejście w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, zwanej dalej „nową ufp”), która zastąpi obecnie obowiązująca ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm., zwaną dalej „starą ufp”), wprowadzono szereg zmian w dotychczas obowiązującym systemie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Środki na realizację projektów w ramach PO Kapitał Ludzki są w 85% współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, natomiast w pozostałych 15% - ze środków budżetu państwa. Na gruncie nowej ufp środki przeznaczone na realizację programów operacyjnych pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, lecz będą stanowić jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich (art. 117 i następne nowej ufp). Nowa ufp definiuje „budżet środków europejskich” jako roczny plan dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Wydatki na realizację programów operacyjnych będą - w części odpowiadającej wkładowi środków europejskich - dokonywane w formie płatności.

W myśl art. 186 nowej ufp, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), a także środków pochodzących z innych źródeł zagranicznych, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach programu Środki przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Natomiast część odpowiadająca wkładowi krajowemu, towarzyszące wkładowi środków europejskich, będzie dokonywana w formie dotacji celowej, ponieważ zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 nowej ufp, w formie dotacji celowej będą wydatkowane:

1) środki przeznaczone na:

  1. współfinansowanie w ramach przyznanego beneficjentowi dofinansowania;
  2. realizację projektów pomocy technicznej;

2) środki w ramach programów EWT i EISP przeznaczone na realizację projektów pomocy technicznej w ramach tych programów oraz
3) środki przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków Europejskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009 i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009.

Dofinansowanie będzie dokonywane w dwóch formach: płatności i datacji celowej, w związku z tym, otrzymane dofinansowanie beneficjent będzie wydatkować i rozliczać w trybie przewidzianym dla danej formy „wypłaty”.

Oznacza to, iż część dofinansowania otrzymana w formie datacji celowej będzie musiała być wydatkowana i rozliczana zgodnie z przepisami właściwymi dla dotacji, a więc z uwzględnieniem przede wszystkim roczności budżetowania oraz tzw. niewygasów. Dofinansowanie będzie mogło być przekazane w formie refundacji wydatków oraz w formie zaliczki, co będzie miało zastosowanie, zarówno w przypadku płatności, jak i współfinansowania krajowego.

Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich będzie odpowiadał Minister Finansów, zwany dalej „MF”, o czym stanowi art. 187 nowej ufp.

Nowa ufp wprowadza ponadto do systemu przepływu środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych instytucję „płatnika”, którego funkcję ma pełnić Bank (zwany dalej: „B”). Jednakże należy podkreślić, że B. nie będzie nową instytucją systemu wdrażania poszczególnych programów operacyjnych, a będzie on pełnić wyłącznie funkcję „kasjera”, dokonującego jedynie wypłat dofinansowania beneficjentom. Zgodnie z art. 192 ust. 3 nowej ufp, B. może także prowadzić obsługę wypłat na współfinansowanie realizacji programów i projektów finansowanych z udziałem środków europejskich w ramach umowy zawartej z właściwym dysponentem części budżetowej. Dysponent ten, zgodnie z art. 192 ust. 4, może zlecić B. dokonywanie wypłat w ramach współfinansowania przekazując na rachunek prowadzony przez „B” środki przeznaczone na ten cel.

Zgodnie z art. 127 nowej ufp w formie dotacji celowej będą wydatkowane m.in. środki przeznaczone na współfinansowanie w ramach przyznanego beneficjentowi dofinansowania. Współfinansowanie w formie dotacji celowej będzie dokonywane z części właściwego dysponenta bądź bezpośrednio przez tego dysponenta, bądź na rachunek dysponenta w „B”.

Wnioskodawca jest beneficjentem realizującym projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w oparciu o umowę o dofinansowanie projektu.

Na realizację każdego z wygranych w konkursach projektów Beneficjent, zgodnie z podpisaną z właściwą Instytucją Pośredniczącą umową, otrzymuje dofinansowanie.

Środki na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki w terminach i wysokości określonych w harmonogramie stanowiącym załącznik do każdej z umów o dofinansowanie projektu na wyodrębniony rachunek bankowy (Wnioskodawca ma obowiązek posiadania wyodrębnionych rachunków bankowych dla poszczególnych projektów) - specjalnie utworzony dla danego projektu. Z tego rachunku wypłacane są wydatki zgodnie z zatwierdzonym przez „lP” budżetem projektu. Pierwsza transza wypłacana jest w wysokości i terminie określonym w harmonogramie płatności. Przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70% otrzymanych transz i wykazanie (udokumentowanie) poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność.

Beneficjentami ostatecznymi projektu („BO”) są natomiast uczestnicy projektu objęci wsparciem w postaci szkoleń, kursów, doradztwa zawodowego, spotkań z psychologiem, czy prawnikiem. W projekcie wziąć mogą udział osoby spełniające kryteria grupy docelowej określonej w każdym projekcie.

Rekrutacja do projektu ma charakter otwarty, tzn. odbywa się najczęściej poprzez ogłoszenia w lokalnej prasie, na plakatach w miejscach publicznych oraz poprzez bezpośrednią dystrybucję ulotek. Uczestnicy projektu zgłaszają chęć udziału w projekcie (udział w projekcie jest dobrowolny) poprzez wypełnienie dokumentów rekrutacyjnych. Na podstawie zebranych zgłoszeń tworzone są grupy objęte wsparciem w postaci szkoleń i kursów przeprowadzanych w specjalnie w tym celu wynajętych salach szkoleniowych. Szkolenia i kursy dla beneficjentów ostatecznych mają charakter nieodpłatny.

Celem każdego z projektów jest przeszkolenie określonej grupy beneficjentów ostatecznych (uczestników projektu). Potencjalnymi uczestnikami - Beneficjantami Ostatecznymi („BO”) mogą być osoby:

  • pozostające bez zatrudnienia (w tym osoby zarejestrowane jako bezrobotne lub poszukujące pracy), w szczególności osoby należące do jednej lub kilku z poniższych grup docelowych:

- osoby pozostające bez zatrudnienia łącznie przez okres ponad 12 miesięcy w ciągu ostatnich 2 lat,

- kobiety (w tym zwłaszcza powracające oraz wchodzące po raz pierwszy na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci),

- osoby do 25 roku życia,

- osoby niepełnosprawne,

- osoby po 45 roku życia,

  • osoby pozostające bez zatrudnienia zamieszkujące w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich oraz mieszkańcy miast do 25 tys. mieszkańców zamierzające podjąć zatrudnienie w obszarach niezwiązanych z produkcją roślinną i/lub zwierzęcą
  • osoby pracujące,
  • młodzież w wieku 15-19 lat zagrożona wykluczeniem społecznym.

Spółka podkreśliła, że przed zmianą przepisów Wnioskodawca złożył zapytanie o zwolnienie od podatku dotacji rozwojowej do Izby Skarbowej w Warszawie (w formie dotacji rozwojowej było wypłacane dofinansowanie do końca 2009 roku) i uzyskał potwierdzenie zwolnienia dotacji od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca wskazał końcowo, że pytanie przyporządkowane do przedstawionego zdarzenia faktycznego dotyczy okresu podatkowego - lat 2010-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez „XYZ” Sp. z o.o. dofinansowanie w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych: „Wolne od podatku są:

pkt 47) dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, (...)

pkt 52) płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W związku z powyższym, na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (wkład środków europejskich), jak również środki krajowe (wkład krajowy), przeznaczone na realizację programów operacyjnych spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych u bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Reasumując, w związku z realizacją projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, objętych okresem programowania 2007-2013, Wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji celowych i płatności) i środki te stanowić będą dla Spółki przychód - zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Jednocześnie wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku dochodowego od osób prawnych, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Należy wskazać, iż Program Operacyjny „Kapitał Ludzki”, zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle powyższego przepisu dofinansowanie, które Spółka otrzymała i otrzyma w przyszłości w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (wkład środków europejskich) współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację w latach 2010-2013 projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, co do zasady, stanowić będzie przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka otrzymała i otrzyma w przyszłości, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Zaznaczyć należy, iż w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie nowa ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 nowej ustawy o finansach publicznych określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawą o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji „środków europejskich”, do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
  3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

Do 31 grudnia 2009 r. obowiązywał art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.), zgodnie z którym unijne środki pomocowe zostały włączone do budżetu państwa.

Od 1 stycznia 2010 r. dofinansowanie dokonywane jest w dwóch formach:

  1. płatności,
  2. dotacji celowej.

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym: „dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa”.

Na mocy art. 117 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

W myśl art. 186 nowej ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Natomiast stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 nowej ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są m. in. środki przeznaczone na:

  1. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
  2. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d;
  3. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz w oparciu o przywołany przepis art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazać należy, że dofinansowanie przypadające na lata podatkowe 2010-2013, które otrzymała i otrzyma w przyszłości Spółka w formie dotacji celowej (środki krajowe) oraz w formie płatności (środki europejskie) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, co do zasady, stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zatem w oparciu o powyższy przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dofinansowanie przypadające na lata podatkowe 2010-2013, które otrzymała i otrzyma w przyszłości Spółka w formie dotacji celowej na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania.

Także na mocy dodanego z dniem 1 stycznia 2010 r. przez art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U.09.157.1241) art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Tym samym dofinansowanie przypadające na lata podatkowe 2010-2013, które otrzymała i otrzyma w przyszłości Spółka w formie płatności (z budżetu środków europejskich) współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki także podlegać będzie zwolnieniu przedmiotowemu od opodatkowania.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody uzyskane przez Spółkę w formie dotacji celowej (wkład krajowy) oraz w formie płatności (środki europejskie) współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację w latach 2010-2013 projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 47 i odpowiednio: art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj