Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1115/12-4/PR
z 30 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 06.11.2012 r. (data wpływu 09.11.2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20.11.2012 r. (data wpływu 23.11.2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14.11.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 16.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług wsparcia administracyjnego świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz Gminy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 09.11.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług wsparcia administracyjnego świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz Gminy. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20.11.2012 r. (data wpływu 23.11.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14.11.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 16.11.2012 r.)


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej: „Zakład”, „ZGKiM”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Zakład działa w formie jednostki budżetowej gminy (dalej: „Gmina”). Do tej pory Zakład świadczył odpłatne usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, firm i instytucji na terenie Gminy.

Świadczenie wskazanych wyżej usług jest realizowane przez Zakład w oparciu o infrastrukturę przekazaną przez Gminę. Gmina bowiem jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury położonej na obszarach Gminy. W ramach realizacji przedmiotowych inwestycji Gmina występowała w charakterze inwestora. W skład infrastruktury wchodzą m.in. sieci kanalizacyjne (sanitarne i deszczowe) oraz sieci wodociągowe, oczyszczalnie ścieków, stacje uzdatniania wody (dalej: „Infrastruktura”). Przekazania do Zakładu Infrastruktury miały charakter bezumownego użyczenia (nie zostały wydane żadne uchwały Rady Gminy, ani nie doszło do zawarcia umów dotyczących użytkowania Infrastruktury). Nieodpłatne przekazania zostały udokumentowane jedynie w oparciu o dokumenty księgowe i Infrastruktura znajduje się na stanie środków trwałych Zakładu. Dotychczas Gmina nie obciążała ZGKiM żadnymi opłatami i z tytułu używania Infrastruktury.

W związku ze świadczeniem przez Zakład usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, Zakład obciąża z tego tytułu wynagrodzeniem mieszkańców, firmy i instytucje na terenie Gminy wystawiając faktury VAT z wykazaną kwotą podatku należnego.


Zmiany w zakresie organizacji gospodarki wodno-kanalizacyjnej


Obecnie rozważane jest dokonanie zmiany w zakresie organizacji gospodarki wodno-kanalizacyjnej. Konsekwencją tych zmian może być to, że oddana na rzecz ZGKiM Infrastruktura zostanie przekazana przez Zakład z powrotem do Gminy. Zwrot Infrastruktury zostanie udokumentowany w oparciu o dokumenty księgowe. Infrastruktura będzie znajdować się na stanie środków trwałych Gminy.

Zakład pragnie podkreślić, że od samego początku tj. od rozpoczęcia budowy Infrastruktury, prawo własności do tej Infrastruktury przysługiwało i przysługuje Gminie, niezależnie od faktu czasowego przekazania Infrastruktury do Zakładu.


Rozwiązanie to spowoduje, że od momentu przeniesienia Infrastruktury z powrotem do Gminy, to Gmina (a nie Zakład) będzie świadczyć usługi w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na bazie Infrastruktury. Jednocześnie w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług zostaną odpowiednio zmodyfikowane zawarte już umowy cywilnoprawne dot. świadczenia usług odbioru ścieków i dostarczania wody pomiędzy Zakładem z mieszkańcami. Dodatkowo odpowiednie umowy z nowymi mieszkańcami, firmami, instytucjami zlokalizowanymi na terenie Gminy będą już zawierane w imieniu Gminy (Gmina będzie stroną wskazanych umów). Na podstawie tak zmienionych/nowozawartych umów to Gmina będzie:

  • świadczyć usługi na rzecz ww. podmiotów oraz
  • będzie je obciążać wynagrodzeniem za ww. usługi.


Rola Zakładu po restrukturyzacji


Jednocześnie, Zakład nie zostanie zlikwidowany. W ramach wsparcia świadczenia wskazanych usług przez Gminę, Zakład (jako administrator) zobowiązany będzie do wykonywania wybranych technicznych obowiązków (m.in. po dokonaniu stosownych zmian w statucie Zakładu).


Na podstawie stosownego porozumienia, Zakład (jako administrator) może być odpowiedzialny przykładowo m. in. za:

  • wykonywanie czynności związanych z techniczną obsługą Infrastruktury, jej serwisowaniem, kontrolą, usuwaniem awarii, etc. oraz związanych z kontrolowaniem sposobu korzystania z Infrastruktury przez użytkowników,
  • przeprowadzanie kontroli urządzeń pomiarowych oraz dokonywanie okresowych odczytów ich wskazań,
  • sprawdzanie ilości i jakości dostarczanej wody,
  • zawieranie w imieniu Gminy umów z mieszkańcami, firmami i instytucjami (Gmina będzie stroną wskazanych umów zawieranych z mieszkańcami),
  • rozliczanie miesięczne odbiorców na podstawie statystycznego zużycia wody między odczytami,
  • dostarczanie Gminie ewidencji sprzedaży i zakupów dla celów VAT,
  • pobieranie stosownych opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków, które następnie przekazywane będą na rachunek Gminy.
  • wystawianie i rozsyłanie w imienin Gminy faktur VAT,
  • egzekwowanie należności.


Zakład podkreśla, iż jednym z jego obowiązków na podstawie porozumienia będzie wystawianie faktur z tytułu doprowadzania wody i odprowadzania ścieków w imieniu i na rzecz Gminy. Oznacza to, że z tytułu świadczonych przez Gminę usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, od strony technicznej, ZGKiM wystawiałby faktury - jednakże z podaniem Gminy jako sprzedawcy usługi oraz z podaniem jej numeru NIP. W istocie więc będą to faktury wystawione przez Gminę - jednakże de facto, technicznie sporządzone przez Zakład. Opłaty z tytułu usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków będą stanowić przychody Gminy. Powyższe wynika z faktu, że wszelkie podejmowane przez Zakład (jako administratora) w powyższym zakresie czynności wykonywane będą w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach za świadczenie usług dostarczania wody oraz odbioru ścieków, jako sprzedawca widnieć będzie Gmina.

Z tytułu świadczenia usług wsparcia administracyjnego na rzecz Gminy, Zakład będzie otrzymywał od niej stosowne wynagrodzenie. Planowane jest, iż Zakład będzie z tego tytułu wystawiał na rzecz Gminy faktury VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy opisane usługi wsparcia administracyjnego świadczone przez Zakład na rzecz Gminy będą podlegały opodatkowaniu VAT?
  2. Jaką stawką VAT będą opodatkowane opisane usługi wsparcia administracyjnego świadczone przez Zakład ?

  • Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. Pytanie 1


Opisane powyżej usługi wsparcia administracyjnego świadczone przez ZGKiM na rzecz Gminy będą podlegały opodatkowaniu VAT


Rozpatrując kwestię, czy usługi wsparcia administracyjnego świadczone przez ZGKiM na rzecz Gminy będą podlegały opodatkowaniu VAT należy przede wszystkim rozważyć dwie kwestie:

  • Czy Zakład świadcząc wskazane usługi występuje w roli podatnika VAT?
  • Czy świadczenie przez Zakład usług wsparcia administracyjnego na rzecz Gminy stanowi odpłatne świadczenie usług?


2.1.1 Jednostka budżetowa działająca jako podatnik VAT


W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) (dalej „ustawa o VAT”), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów” pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, iż w przedstawionym stanie faktycznym Zakład będzie występował w roli podatnika VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Stanowisko wyrażone przez Zakład znajduje również potwierdzenie w praktyce organów podatkowych:

  • „Ponadto wskazać należy, iż jednostki organizacyjne gminy (jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe) powołane przez gminę bezspornie mają status odrębnego od gminy podatnika podatku od towarów usług” (interpretacja indywidualna wydana w dniu 20.04.2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP1/443-46/12-4/MW),
  • „(...) jednostki organizacyjne gminy (jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe) powołane przez gminę bezspornie mają status odrębnego od gminy podatnika w podatku od towarów i usług.” (interpretacja indywidualna wydana w dniu 30.04.2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP1/443-97/12- 4/IG).
  • „W ocenie Gminy MZOK oraz OSiR (jednostki budżetowe gminy - przyp. Zakładu) powinny być uznane za odrębnych od Gminy podatników VAT. Wniosek taki wynika w szczególności z brzmienia art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, który to przepis odnosi się do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które samodzielnie wykonują, działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tej regulacji” (interpretacja indywidualna wydana w dniu 17.02.2012 r., przez Dyrektora Izby Skarbowej w Lodzi, sygn. IPTPP1/443-981/11-3/MH). Stanowisko wnioskodawcy przytoczone powyżej zostało w pełni potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.


Opodatkowanie VAT usług wsparcia administracyjnego


W ocenie Zakładu, świadczone przez niego usługi wsparcia administracyjnego na rzecz Gminy będą stanowiły odpłatne świadczenie usług i podlegały w związku z tym opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.


Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Należy zauważyć, iż generalnie poza wyjątkami wskazanymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę Podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć więc stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą (w omawianym przypadku ten stosunek prawny będzie regulowany stosownym porozumieniem zawartym pomiędzy Gminą a Zakładem), a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie (ww. porozumienie będzie wskazywać na konieczność wypłaty takiego wynagrodzenia). Dodatkowo, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem (ten związek i wysokość wynagrodzenia dla Zakładu z tytułu wykonywanych usług wsparcia administracyjnego będzie uregulowany w porozumieniu). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.


Podejścia takie znajduje oparcie w praktyce organów podatkowych:

  • „(…) skoro za świadczone usługi Spółka otrzymuje wynagrodzenie od Gminy a zatem odnosi bezpośrednie korzyści z tytułu wykonywanych na rzecz Gminy czynności, to świadczone przez Wnioskodawcę usługi administrowania spełniają przesłanki uznania ich za odpłatne świadczenie usług. Zatem usługi te - stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług” (interpretacja indywidualna wydana w dniu 25.07.2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowe w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-304/12-8/BM),
  • (...) należy stwierdzić, iż wykonywane przez Gminę odpłatnie czynności administrowania na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej (porozumienia), stanowią świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu” (interpretacja indywidualna wydana w dniu 23.02.2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-18/11/RS),
  • „(..) świadczone przez Spółkę usługi polegające na administrowaniu wysypiskiem - obiektem użyteczności publicznej, sklasyfikowane wg PKWiU 70.32.12-00.00. opodatkowane są 22% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług” (interpretacja indywidualna wydana w dniu 17.09.2008 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-529A/08/RS).


Zakład zaznacza, że choć przytoczone interpretacje indywidualne dotyczą zbliżonych stanów faktycznych to, w ocenie Zakładu, wyrażona w nich argumentacja może mieć zastosowanie w analizowanym przypadku.


Reasumując, w ocenie ZGKiM, opisane usługi wsparcia administracyjnego stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, a Zakład świadcząc wskazane usługi występuje w roli podatnika VAT.


Ad. Pytanie 2


Opisane powyżej usługi wsparcia administracyjnego świadczone przez ZGKiM na rzecz Gminy będą opodatkowane podstawową (obecnie 23%) stawką VAT.


Z uwagi na fakt, iż ustawa o VAT nie przewiduje innej niż podstawowa stawka VAT dla tego typu porozumień (świadczeń), w opinii Zakładu należy uznać, iż przedmiotowe świadczenie usług będzie opodatkowane podstawową (obecnie 23%) stawką VAT.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 09.11.2011 r. (sygn. IBPP1/443-1225/11/AW): „dla świadczonych usług administrowania opisaną w stanie faktycznym nieruchomością, zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT w wysokości 23% wynikającej z brzmienia art. 41 ust. 1 z związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.”

Zakład zaznacza, że choć przytoczona interpretacja indywidualna dotyczy zbliżonego stanu faktycznego to, w ocenie Zakładu, wyrażona w niej argumentacja może mieć zastosowanie w analizowanym przypadku.

Warto przy tym zaznaczyć, iż w przepisach wykonawczych do ustawy o VAT, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT w stosunku do niektórych czynności wykonywanych przez jednostki budżetowe.


I tak, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 i 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) (dalej: „Rozporządzenie wykonawcze VAT”) zwalnia się od podatku:

  • czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (pkt 12)
  • usługi świadczone pomiędzy:

    • jednostkami budżetowymi,
    • samorządowymi zakładami budżetowymi,
    • jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi


Zarówno ustawa o VAT, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: „jednostka budżetowa” czy „samorządowy zakład budżetowy”, wobec czego należy posiłkować się definicjami legalnymi zawartymi w obowiązującej od dnia 1 stycznia 2010 r. ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Jednostkami budżetowymi - zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 1 cyt. ustawy są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.


W myśl natomiast art. 14 ustawy o finansach publicznych, zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie:

  1. gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,
  2. dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
    (…)
    - mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.


Na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Zatem ze zwolnienia, określonego w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. korzystają usługi świadczone pomiędzy zdefiniowanymi wyżej grupami podmiotów, których status prawny regulują ww. przepisy z zakresu finansów publicznych.

W konsekwencji do usług wykonywanych przez Zakład na rzecz Gminy nie będzie miał zastosowania § 13 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia wykonawczego VAT, który to przepis odnosi się wyłącznie do jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych. Należy zauważyć, że z kolei ZGKiM nie jest jednostką samorządu terytorialnego. W konsekwencji do świadczonych przez Zakład usług na rzecz Gminy nie będzie miała zastosowania regulacja zawarta w § 13 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia wykonawczego VAT, która odnosi się do zadań publicznych wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego.


Powyższe podejście zostało potwierdzone w praktyce organów podatkowych:

  • przedmiotowe czynności nie korzystają ze zwolnienia od podatku, lecz opodatkowane są na zasadach ogólnych. Istotą zwolnienia przewidzianego przez ustawodawcę w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. jest bowiem świadczenie usług pomiędzy jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi oraz jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi. Gmina nie jest natomiast żadnym z wymienionych podmiotów. Zatem do usług świadczonych pomiędzy Wnioskodawcą (zakładem budżetowym), a Gminą nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w powołanym wyżej § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
    Do usług świadczonych przez Zakład nie ma również zastosowania zwolnienie określone § 13 ust. 1 pkt 12 cytowanego rozporządzenia, bowiem Zakład świadcząc usługi na rzecz Gminy nie działa jako podmiot, o którym mowa w powołanym przepisie, lecz jako odrębny podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wykonując zadania nałożone na gminę. (...)
    Ponadto wskazać należy, iż jednostki organizacyjne gminy (jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe) powołane przez gminę bezspornie mają status odrębnego od gminy podatnika podatku od towarów i usług” (interpretacja indywidualna wydana w dniu 20.04.2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP1/443-46/ 12-4/MW),
  • „Jednostki organizacyjne gminy (jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe) powołane przez gminę bezspornie mają status odrębnego od gminy podatnika podatku od towarów i usług. Świadczy o tym choćby odrębne traktowanie tych podmiotów na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług. Przyjęcie innego założenia spowodowałoby, iż zwolnienie od podatku określone w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obejmujące określone czynności wykonywane między tymi podmiotami jednostkami organizacyjnymi gminy nie miałoby żadnego racjonalnego uzasadnienia. Oznacza to, że jednostki organizacyjne gminy takie jak: jednostki budżetowe lub samorządowe zakłady budżetowe, zobowiązane są do dokonywania rozliczeń z tytułu tego podatku na zasadach ogólnych określonych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do tej ustawy”. Stanowisko takie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 30.04.2012 r. (sygn. IPTPP1/443-97/12-4/IG). W interpretacji tej Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi potwierdził również, że w sprawie, która była przedmiotem interpretacji, nie ma zastosowania § 13 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia wykonawczego VAT, ponieważ „Zakład świadcząc usługi na rzecz Gminy nie działa jako podmiot, o którym mowa w powołanym przepisie, lecz jako odrębny podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wykonując zadania nałożone na gminę”.


Stanowisko wyrażone przez Zakład znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych:

„Zakład, który jest zakładem budżetowym, świadczy wymienione we wniosku usługi na rzecz jednostek budżetowych, takich jak Szkoły Podstawowe czy Gimnazjum, to usługi te są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, natomiast gdy świadczy ww. usługi na rzecz Gminy i Gminnego Centrum Kultury to usługi te nie są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług” (Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 27 stycznia 2009 r., sygn. I SA/Rz 720/08).


Zakład zaznacza, że choć przytoczone interpretacje indywidualne i wyrok sądu administracyjnego dotyczą zbliżonych stanów faktycznych (tj. wnioskodawcą w tym przypadku były zakłady budżetowe) to, w ocenie Zakładu, wyrażona w nich argumentacja może mieć w pełni zastosowanie w analizowanym przypadku (tj. dotyczy jednostki budżetowej). Przytoczone wyżej przepisy w równym stopniu odnoszą się bowiem do zakładów budżetowych jak i jednostek budżetowych.


Reasumując przedmiotowe świadczenie usług będzie opodatkowane podstawową (obecnie 23%) stawką VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj