Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-18/11/RS
z 23 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-18/11/RS
Data
2011.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawka podstawowa podatku
stawka podstawowa podatku
usługi administrowania
usługi administrowania


Istota interpretacji
Usługi administrowania nieruchomością wspólną opodatkowane stawką 23%.



Wniosek ORD-IN 840 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010 r. (data wpływu 7 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 11 lutego 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług administrowania nieruchomością wspólną - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 stycznia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 11 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług administrowania nieruchomością wspólną.


W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Nieruchomość zabudowana budynkiem Ratusza stanowi współwłasność wg. udziałów Gminy Miejskiej (500/1000), Powiatu (266/1000) oraz Muzeum (234/1000). W części przypadającej Gminie mieści się siedziba Urzędu Miejskiego, Burmistrza i Rady Miejskiej, w części Powiatu siedziba Starostwa Powiatowego, Starosty i Rady Powiatu, a w części Muzeum - oddział Muzeum. Na obecną chwilę nie ma wyodrębnionej własności samodzielnych lokali. W związku z likwidacją gospodarstwa pomocniczego przy Urzędzie Miejskim, które zajmowało się administrowaniem całej nieruchomości, ww. współwłaściciele zawarli porozumienie mające charakter umowy cywilnoprawnej, na mocy którego administrowanie powyższej nieruchomości powierzono Gminie. Gmina nabywa towary i usługi związane z administrowaniem Ratuszem. Zatrudnieni pracownicy porządkują i konserwują wszystkie pomieszczenia współwłaścicieli oraz klatkę schodową i teren wokół Ratusza. Na podstawie faktycznie poniesionych kosztów tj. dokonanych zakupów netto oraz kosztów wynagrodzeń pracowników (wraz z pochodnymi) związanych z obsługą nieruchomości, Gmina dokonuje rozliczenia proporcjonalnie do udziałów we współwłasności. Tak ustalonymi wartościami, po doliczeniu 22% stawki podatku obciążane są, na podstawie faktur VAT, Powiat i Muzeum. Główny Urząd Statystyczny Departamentu Metodologii, Standardów i Rejestrów administrowanie nieruchomości oraz wykonanie bieżących porządków i konserwacji w pomieszczeniach administrowanej nieruchomości zakwalifikował w grupowaniu PKWiU 70.32.1 „usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie”. Oprócz ustalonej kwoty za administrowanie, współwłaściciele zwracają również koszty zużycia energii cieplnej i elektrycznej, wody, ścieków oraz wywozu nieczystości. W tej sytuacji Gmina refakturuje ponoszone koszty (bez doliczania marży) proporcjonalnie do udziałów (brak możliwości instalacji podliczników) wg. otrzymanych faktur za ich zużycie ze stawką właściwą dla danej usługi. Nie można traktować tej samej czynności dwojako tzn. rozliczać koszty zużycia mediów poprzez ich refakturowanie, a w przypadku kosztów administrowania, w skład których wchodzi utrzymanie czystości, bieżące naprawy i konserwacje urządzeń w obiekcie oraz dozór pokrywać dotacją. W przedstawionej sytuacji nie jest to powierzenie lub przekazanie zadania jednej jednostki samorządu terytorialnego do realizacji innej jednostce samorządu terytorialnego, gdzie miałoby zastosowanie przekazanie dotacji. Gmina z tytułu administrowania nie otrzymuje dotacji.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy administrowanie nieruchomością wspólną jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze stawką 22%...


Zdaniem Wnioskodawcy, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonuje odpłatnego administrowania nieruchomością zabudowaną Ratuszem stanowiącą czynność podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponieważ czynność ta mieści się w grupowaniu PKWiU 70.32.1 „usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie”, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy właściwą stawką podatku dla tych usług jest stawka 22 %. Natomiast od dnia 1 stycznia 2011 r. stawka 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 ww. przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 6 powołanego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. powyższa kwestia uregulowana jest w podobny sposób w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 246, poz. 1649).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z treści wniosku wynika, iż nieruchomość zabudowana budynkiem Ratusza stanowi współwłasność Gminy Miejskiej, Powiatu oraz Muzeum. Na obecną chwilę nie ma wyodrębnionej własności samodzielnych lokali. Ww. współwłaściciele zawarli porozumienie (mające charakter umowy cywilnoprawnej), na podstawie którego administrowanie powyższej nieruchomości powierzono Gminie Miejskiej. Zatrudniani pracownicy porządkują i konserwują wszystkie pomieszczenia współwłaścicieli oraz klatkę schodową i teren wokół Ratusza. Na podstawie faktycznie poniesionych kosztów tj. dokonanych zakupów netto oraz kosztów wynagrodzeń pracowników związanych z obsługą nieruchomości, Gmina dokonuje rozliczenia kosztów proporcjonalnie do udziałów we współwłasności, obciążając Powiat i Muzeum fakturami VAT ze stawką 22%. Główny Urząd Statystyczny czynności administrowania nieruchomości oraz wykonania bieżących porządków i konserwacji w pomieszczeniach administrowanej nieruchomości zakwalifikował do grupowania PKWiU 70.32.1 „usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie”. Gmina z tytułu administrowania nie otrzymuje dotacji.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż wykonywane przez Gminę odpłatnie czynności administrowania na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej (porozumienia), stanowią świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu. W związku z tym, że ww. usługi nie dotyczą lokali mieszkalnych ich świadczenie do dnia 31 grudnia 2010 r. objęte było 22% stawką podatku, a od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką 23%.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj