Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-777/09-2/JG
z 4 grudnia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-777/09-2/JG
Data
2009.12.04
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Słowa kluczowe
materiały reklamowe
nieodpłatne nabycie
próbka towaru
próbki
przekazanie nieodpłatne
przychód
reklama
świadczenie nieodpłatne
Istota interpretacji
Czy nieodpłatne otrzymanie próbek towarów, katalogów reklamowych oraz gadżetów reklamowych przez Spółkę, które następnie są wydawane nieodpłatnie klientom i potencjalnym klientom Spółki, powoduje powstanie po stronie Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN 570 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Spółka otrzymuje i będzie otrzymywać w przyszłości nieodpłatnie od spółki matki próbki towarów (okuć meblowych), katalogi reklamowe zawierające ofertę handlową oraz gadżety reklamowe. Następnie, Spółka przekazuje je – również nieodpłatnie – swoim klientom i potencjalnym klientom np. podczas targów, wizyt kontrahentów w siedzibie Spółki, czy w trakcie spotkań przedstawicieli handlowych Spółki z klientami.
Czy nieodpłatne otrzymanie próbek towarów, katalogów reklamowych oraz gadżetów reklamowych przez Spółkę, które następnie są wydawane nieodpłatnie klientom i potencjalnym klientom Spółki, powoduje powstanie po stronie Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne otrzymanie próbek towarów, katalogów reklamowych oraz gadżetów reklamowych będących przedmiotem dalszych nieodpłatnych przekazań na rzecz klientów i potencjalnych klientów Spółki nie powoduje powstania dla Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem jest – co do zasady – m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych świadczeń. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. W ocenie Spółki jednak, trafna definicja pojęcia „nieodpłatne świadczenia” wykształciła się w orzecznictwie sądów administracyjnych, które wskazują, że „pojęcie „nieodpłatnego świadczenia”, użyte w art. 12 ust. 1 pkt 2 omawianej ustawy, ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono nie tylko świadczenie w cywilistycznym znaczeniu / działanie lub zaniechanie na rzecz innej strony – por. art. 353 Kc /, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy”.
W ocenie Spółki, biorąc pod uwagę przytoczoną definicję „nieodpłatnego świadczenia” należy uznać, że powstanie przychodu podatkowego w podatku dochodowym zawsze wiąże się z pewnym przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, tj. korzyścią znajdującą, chociażby pośrednio, odzwierciedlenie w majątku podatnika, które ma konkretny wymiar finansowy. W konsekwencji, przychód podatkowy będzie stanowiła ta wartość nieodpłatnego świadczenia, która przyczyni się do przyrostu aktywów lub zmniejszeniu pasywów podatnika. W związku z powyższym, przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie znajduje zastosowania w przypadku próbek towarów i materiałów reklamowych otrzymywanych nieodpłatnie przez Spółkę i następnie wydawanych nieodpłatnie klientom Spółki. Wynika to z faktu, iż otrzymywane próbki oraz materiały reklamowe nie stanowią przysporzenia majątkowego o charakterze definitywnym, które znalazłoby odzwierciedlenie w majątku Spółki, bowiem rzeczy te nie pozostają w Spółce, ale są przekazywane dalej klientom i potencjalnym klientom Spółki bez uzyskania żadnego wynagrodzenia. Próbki i materiały otrzymywane od spółki austriackiej służą jedynie do celów reklamowych promujących produkty marki B. i nie są przedmiotem obrotu handlowego.
Podsumowując, zdaniem Spółki, nieodpłatne otrzymanie próbek towarów, katalogów reklamowych oraz gadżetów reklamowych będących przedmiotem dalszych nieodpłatnych przekazań na rzecz klientów i potencjalnych klientów Spółki, nie powoduje powstania dla Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ otrzymanie tych towarów nie ma charakteru definitywnego i nie stanowi trwałego przysporzenia w majątku Spółki.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Stosownie do przepisu art. 12 ust. 6 pkt 4 ww. ustawy, wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że przychody zawsze wiążą się z pewnym przysporzeniem majątkowym, tj. korzyścią znajdującą, chociażby pośrednio, odzwierciedlenie w majątku podatnika. Odnosi się to również do nieodpłatnych świadczeń, przez które należy rozumieć te wszystkie zdarzenia gospodarcze osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy. A zatem przychód podatkowy będzie stanowiła ta wartość, która przyczyni się do przyrostu aktywów lub zmniejszeniu pasywów. Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, Spółka otrzymuje od spółki matki nieodpłatnie próbki towarów (okuć meblowych), katalogi reklamowe oraz gadżety reklamowe, które przekazuje – również nieodpłatnie – swoim klientom i potencjalnym klientom np. podczas targów, wizyt kontrahentów w siedzibie Spółki, czy w trakcie spotkań przedstawicieli handlowych Spółki z klientami. Należy zauważyć, iż do opisanego powyżej stanu faktycznego przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie znajdzie zastosowania, ponieważ otrzymane przez Spółkę próbki towarów (okuć meblowych), katalogi reklamowe oraz gadżety reklamowe, nie stanowią przedmiotu handlowego, a jedynie służą do celów reklamowych promujących markę B. Reasumując, nieodpłatne otrzymanie próbek towarów (okuć meblowych), katalogów reklamowych oraz gadżetów reklamowych w celu ich późniejszego nieodpłatnego przekazania klientom, nie stanowi przysporzenia o charakterze definitywnym, które znalazłoby odzwierciedlenie w majątku Spółki, a więc po stronie Spółki nie zostaje wykreowany przychód podatkowy w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.