Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-837/09-5/KS
z 17 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-837/09-5/KS
Data
2009.12.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
bonus
cel wydatku
faktura
kontrahenci
koszty bezpośrednie
okres rozliczeniowy
potrącalność kosztów
premia pieniężna
przychód
rabaty
rok podatkowy
wydatek
wypłata
zapłata


Istota interpretacji
Czy wydatki na wypłatę bonusów kontrahentom będą stanowiły koszty bezpośrednio związane z przychodami, więc będą one potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostaną odpowiadające im przychody?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 25.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 13 listopada 2009 r. (data wpływu 19.11.2009 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi w Specjalnej Strefie Ekonomicznej inwestycję polegającą na budowie huty szkła. Docelowo Spółka zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i świadczenia usług w odniesieniu do szkła płaskiego. Spółka ma zamiar przyznawać bonusy odbiorcom swoich towarów i usług.

Spółka zakłada, że będzie udzielała m.in. bonusów, których wysokość uzależniona będzie od przebiegu współpracy z danym kontrahentem w ustalonym okresie rozliczeniowym. w szczególności, mogą to być bonusy przyznawane z tytułu realizacji określonego poziomu obrotów albo bonusy przyznawane przez Spółkę uznaniowo. Bonusy takie będą uzależnione od całokształtu współpracy z kontrahentem. Otrzymanie bonusów nie będzie uzależnione od spełnienia przez kontrahentów żadnych dodatkowych warunków niż tylko od dokonywania zakupów towarów i usług Spółki na uzgodnionych warunkach handlowych. Bonusy będą naliczane i wypłacane po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego (miesiąc, kwartał, pół roku lub rok).

Podstawą udzielania przez Spółkę bonusów będą porozumienia ustne lub pisemne z kontrahentami. Kwota bonusów dla poszczególnych kontrahentów będzie ustalana w oparciu o wolumen sprzedaży zafakturowanej przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym lub na podstawie oceny innych aspektów współpracy danego kontrahenta ze Spółką, takich jak np. terminowość regulowania zobowiązań.

W związku z wypłatą bonusów, Spółka może otrzymywać od kontrahentów księgowe dowody zewnętrzne, takie jak faktury VAT, noty obciążeniowe / rachunki. Dowody zewnętrzne od kontrahentów mogą być opisane jako np. „premia pieniężna”, „wynagrodzenie za usługi intensyfikacji sprzedaży”, „bonus” itp., przy czym treść transakcji nie zależy od opisu na dowodzie i w każdym przypadku będzie chodziło o bonusy przyznane zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym.

Pismem z dnia 04 listopada 2009 r. wezwano Wnioskodawcę celem uzupełnienia i wyjaśnienia kwestii dot. przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego. w piśmie uzupełniającym Spółka wskazała, iż:

1. Nie posiada regulaminu wewnętrznego dotyczącego sposobu ustalania warunków współpracy z kontrahentami, czy zasad udzielania im bonusów. Dokumentacją Spółki w zakresie współpracy z kontrahentami są, co do zasady, przekazywane im cenniki.

Standardowy cennik zawiera wyszczególnienie rodzajów szkła oferowanych przez Spółkę danemu kontrahentowi oraz ich ceny. Cennik zawiera również termin płatności, limit kredytowy (jeśli Spółka ma zamiar go udzielić kontrahentowi) oraz propozycje skont: za terminową płatność, z tytułu dostawy szkła drugiego gatunku oraz z tytułu skorzystania przez kontrahenta Spółki z własnego transportu (jeśli Spółka przewiduje udzielanie skont danemu kontrahentowi). Obniżki cen szkła wynikającego z ewentualnych skont uwzględniane są na fakturach wystawianych przez Spółkę z tytułu dostawy.

Spółka zamierza też, w niektórych przypadkach, wypłacać swoim kontrahentom bonusy od wysokości obrotów lub bonusy uznaniowe. Ustalenia dotyczące takich bonusów będą dokonywane z kontrahentami przez pracowników Działu Handlowego Spółki, niezależnie od podstawowych warunków cenowych wynikających z cenników. Ustalenia te będą dokonywane w formie porozumień ustnych lub pisemnych. Jeśli Spółka zdecyduje się na przyznanie kontrahentom bonusów, to ich wysokość może być uzależniona od wysokości obrotów towarami Spółki. w zależności od treści uzgodnień Spółki z kontrahentami, wysokość bonusów może być kształtowana według jednej z wymienionych poniżej formuł:

  • Kontrahent otrzyma bonus o stałej wysokości kwotowo, jeśli określona progowa wartość zakupów w okresie rozliczeniowym zostanie przekroczona (niezależnie od kwoty, o jaką faktyczna wartość zakupów przekroczy wartość progową).
  • Ustalona będzie więcej niż jedna wartość progowa zakupów. Każdej z wartości progowych będzie przypisana stała kwota bonusu. Kwoty te będą tym wyższe, im wyższe będą wartości progowe. Kontrahent otrzyma kwotę bonusu przypisaną do wartości progowej, jaką faktycznie przekroczą jego zakupy w okresie rozliczeniowym.
  • Ustalona będzie więcej niż jedna wartość progowa zakupów. Każdej z wartości progowych będzie przypisana stała kwota bonusu (wszystkie kwoty jednakowe lub różne kwoty dla poszczególnych wartości progowych). Kontrahent otrzyma sumę kwot przypisanych do poszczególnych wartości progowych, które przekroczy faktyczna wartość zakupów w okresie rozliczeniowym.
  • Bonus będzie kalkulowany jako stała kwota za przekroczenie określonego poziomu zakupów powiększona o ustalony odsetek wysokości obrotu w danych okresie rozliczeniowym.
  • Bonus będzie kalkulowany jako stała kwota za przekroczenie określonego poziomu zakupów powiększona o ustalony odsetek kwoty, o którą faktyczna wartość obrotu przekroczyła wartość progową.
  • Ustalona będzie więcej niż jedna wartość progowa zakupów. Każdej z wartości progowych będzie przypisana stała kwota bonusu (wszystkie kwoty jednakowe lub różne kwoty dla poszczególnych wartości progowych). Kontrahent otrzyma sumę kwot przypisanych do poszczególnych wartości progowych, które przekroczy faktyczna wartość zakupów w okresie rozliczeniowym powiększoną o ustalony odsetek wartości obrotu o jaką faktyczne zakupy przekroczyły najwyższą z wartości progowych.
  • Ustalona będzie więcej niż jedna wartość progowa zakupów. Każdej z wartości progowych będzie przypisana stała kwota bonusu. Kwoty te będą tym wyższe, im wyższe będą wartości progowe. Kontrahent otrzyma kwotę bonusu przypisaną do wartości progowej, jaką faktycznie przekroczą jego zakupy w okresie rozliczeniowym, powiększoną o ustalony odsetek wartości obrotu, o jaką faktyczne zakupy przekroczyły najwyższą z wartości progowych.

Oprócz bonusów opartych bezpośrednio o poziom obrotów, Spółka rozważa udzielanie bonusów uznaniowych. Bonusy uznaniowe będą to bonusy przyznawane w zależności od jakości współpracy z danym kontrahentem. Mogą to być w szczególności bonusy przyznawane za:

  • wywiązywanie się przez kontrahenta ze wszystkich warunków umowy dostawy w danym okresie rozliczeniowym (terminowe płatności, odbiór towarów bez opóźnień itp.),
  • dokonywanie płatności z wyprzedzeniem w stosunku do terminu ustalonego w umowie, czy wskazanego na fakturze,
  • płatności zaliczkowe,
  • terminowe i sumienne dostarczanie Spółce dokumentacji dotyczącej dostaw (np. dokumentów eksportowych),
  • długotrwałą współpracę – „bonusy jubileuszowe” przyznawane po upływie określonego okresu współpracy (np. 2, 5, 10 lat),
  • częstotliwość zamówień – bonusy dla małych odbiorców, którzy co prawda nie realizują bardzo wysokich obrotów, ale poprzez częstotliwość i regularność zamówień przyczyniają się do stabilizacji przepływów finansowych Spółki.

Spółka pragnie nadmienić, że postanowienia dotyczące bonusów uznaniowych mogą towarzyszyć postanowieniom o bonusach od obrotów. Spółka może więc przyznawać wyłącznie bonus od obrotów, wyłącznie bonus uznaniowy lub oba te bonusy. Na przykład kontrahent może otrzymywać bonus procentowy za przekroczenie określonej wartości obrotów oraz bonus za przedterminowe płatności.

2. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych obliguje Spółkę do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Zgodnie z tą ustawą, dowód księgowy powinien zawierać opis operacji gospodarczej. Ponadto, dowody księgowe powinny być rzetelne, to jest zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne, zawierające co najmniej wymagane przez ustawę dane oraz wolne od błędów rachunkowych. Niedopuszczalne jest dokonywanie w dowodach księgowych wymazywania i przeróbek. Błędy w dowodach źródłowych zewnętrznych obcych i własnych można natomiast korygować jedynie przez wysłanie kontrahentowi odpowiedniego dokumentu zawierającego sprostowanie, wraz ze stosownym uzasadnieniem, chyba, że inne przepisy stanowią inaczej.

Spółka pragnie wyjaśnić, że ma zamiar ujmować w swojej ewidencji księgowej tylko takie dokumenty od kontrahentów z tytułu otrzymania bonusów, których opis oddaje faktyczny sens i przebieg operacji gospodarczej. Dla Spółki będą to bowiem faktury kosztowe dokumentujące wypłacenie kontrahentom swego rodzaju nagród zachęcających ich do zwiększenia poziomu zakupów towarów Spółki lub dbania o dobre relacje handlowe ze Spółką. w sensie ekonomicznym, będą więc dokumentować dla Spółki wydatki służące intensyfikacji sprzedaży.

Nagrody w rodzaju bonusów, jakich przyznawanie przewiduje Spółka, są powszechne w obrocie gospodarczym, jednak różne podmioty gospodarcze stosują w odniesieniu do nich różne nazwy. Spółka preferuje nazwę „bonus”, która w Jej opinii, zrozumiała jest zarówno dla kontrahentów krajowych, jak i potencjalnych klientów zagranicznych. Niektóre podmioty dla tego samego rodzaju operacji gospodarczych stosują inne nazwy, takie jak „premia pieniężna”.

Według słownika języka polskiego PWN „bonus” jest to „dodatkowe wynagrodzenie”, natomiast „premia” jest to „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną”. Zdaniem Spółki, oba sformułowania dobrze oddają sens operacji wypłaty bonusów.

Intencją Spółki jest uszanowanie praktyki Jej kontrahentów w zakresie dokumentowania otrzymania formy wynagrodzenia, zachęty pieniężnej, zwanej przez Spółkę „bonusami”, w zakresie ograniczonym przepisami o rachunkowości. Spółka zamierza akceptować tylko dowody wystawione w sposób zgodny z tymi przepisami, a więc rzetelne i zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej. Jak wskazano, rzeczywisty przebieg operacji gospodarczej, polegającej na wypłacie bonusu, polega na przekazaniu kontrahentowi określonej kwoty, jako nagrody za osiągnięcie określonego poziomu zakupów lub dobrą współpracę ze Spółką. Celem operacji jest zapewnienie Spółce odpowiedniego poziomu sprzedaży i dobrych relacji z kontrahentami, wypłata bonusu stanowi więc koszt intensyfikacji sprzedaży. Zdaniem Spółki, sformułowania „premia pieniężna”, „wynagrodzenie za usługi intensyfikacji sprzedaży”, „bonus” oddają powyższy sens. Spółka zamierza więc ujmować w ewidencji takie faktury, których opis, niezależnie od użytych słów, znaczeniem oddaje sens operacji wypłaty bonusów. w przypadku otrzymania faktur opisanych w sposób odbiegający od istoty przekazania bonusów kontrahentom, Spółka ma zamiar wysyłać kontrahentom dokumenty ze sprostowaniem i stosownym uzasadnieniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki na wypłatę bonusów kontrahentom będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów...
  2. Czy wydatki na wypłatę bonusów kontrahentom będą stanowiły koszty bezpośrednio związane z przychodami, więc będą one potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostaną odpowiadające im przychody...
  3. Czy za dzień poniesienia kosztów wypłaty bonusów należy uznać dzień na który zostaną one zaksięgowane na podstawie otrzymanych od kontrahentów księgowych dowodów zewnętrznych...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie pytania nr 2. Wniosek w pozostałej części został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi, i tak:

  • w zakresie pytania nr 1 w dniu 17 grudnia 2009 r. nr ILPB3/423-837/09-4/KS,
  • w zakresie pytania nr 3 w dniu 17 grudnia 2009 r. nr ILPB3/423-837/09-6/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na udzielanie bonusów kontrahentom stanowią koszty bezpośrednio związane z przychodami. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje bezpośredniego związku kosztów z przychodami. Zdaniem Spółki, wynika z niej jednak, że chodzi o koszty, którym jednoznacznie da się przypisać generowane przez nie przychody. Wynika to z przepisów art. 15 ust. 4, 4b i 4c, zgodnie z którymi, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, a jeśli zostały poniesione po sporządzeniu sprawozdania finansowego lub złożeniu zeznania podatkowego - w roku następnym. Aby możliwe było zastosowanie tych przepisów niezbędne jest więc jednoznaczne ustalenie związku danego kosztu ze strumieniem przychodów generowanych w konkretnym okresie.

Celem udzielenia konkretnemu kontrahentowi bonusu jest maksymalizacja przychodów uzyskiwanych z tytułu sprzedaży na rzecz tego kontrahenta.

W związku z powyższym, da się jednoznacznie określić strumień przychodów wygenerowanych w związku z poniesieniem kosztu wypłaty bonusu. Możliwe jest również jednoznaczne wskazanie okresu, w którym osiągnięto przychody, którym odpowiadają koszty związane z wypłatą bonusu. Chodzi tu o to, że bonusy przyznawane będą na podstawie wysokości obrotów osiągniętych w ustalonych okresach rozliczeniowych lub na podstawie innych aspektów współpracy z kontrahentem odnotowanych przez Spółkę w tych okresach. Oznacza to, że wydatek na bonus przyznany kontrahentowi za dany okres rozliczeniowy wiąże się bezpośrednio z przychodami Spółki ze sprzedaży na rzecz tego kontrahenta osiągniętymi w tym właśnie okresie rozliczeniowym. Również pozostałe aspekty dobrej współpracy z kontrahentem w danym okresie rozliczeniowym przekładają się na zwiększenie efektywności działania Spółki, a tym samym - na wzrost przychodów dotyczących tego właśnie okresu.

Ponadto, zdaniem Spółki, istnieje bezpośredni związek wysokości kosztów ponoszonych przez Spółkę na wypłatę bonusów z wysokością przychodów z podstawowej działalności Spółki - sprzedaży towarów i usług. w opinii Spółki, nie ma przy tym znaczenia fakt, że wydatek na bonus kalkulowany jest dopiero po zakończeniu okresu, w którym realizowana jest sprzedaż. Na wysokość sprzedaży wpływa bowiem perspektywa otrzymania bonusu przez kontrahenta, która motywuje go do intensyfikacji zakupów w tym okresie. Bonus przekłada się więc na intensyfikację sprzedaży towarów i usług oferowanych przez Spółkę, a więc wzrost Jej przychodów przez cały okres, którego dotyczy, gdyż jego wypłata na koniec tego okresu jest z góry ustalona na podstawie umowy, czy uzgodnień z kontrahentem.

To, czy i w jakiej wysokości Spółka wypłaci bonus zależy wyłącznie od zachowania kontrahenta w umówionym okresie rozliczeniowym. w szczególności zaś, wypłata bonusu zależy od tego czy zachowanie kontrahenta przyczyni się do intensyfikacji sprzedaży w satysfakcjonującym Spółkę wymiarze lub wzrostu przychodów dzięki zwiększonej efektywności działania Spółki.

Spółka pragnie zwrócić uwagę, że analogiczne stanowisko zajął m.in.:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 30 września 2008 r. (sygn. IBPB3/423-574/08/AM) w odniesieniu do premii pieniężnych (zbliżonych charakterem do bonusu), stwierdzając, że: „Koszty premii zakwalifikować należy do kosztów bezpośrednich, ponieważ wydatek z tytułu premii będzie ściśle związany z konkretnym przychodem”,
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2008 r. (sygn. IP-PB3-423-205/08-2/DG) stwierdził, że: „(...) premia pieniężna pozostaje w bezpośrednim związku ze sprzedażą towarów (...). Koszty przyznanych premii pieniężnych należy zakwalifikować do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami, gdyż dotyczą sprzedaży na rzecz danego kontrahenta i konkretnej, określonej wysokości osiągniętego przychodu”.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Jak wynika z art. 15 ust. 4 tej ustawy, również koszty bezpośrednio związane z przychodami poniesione po roku podatkowym są potrącalne w roku podatkowym, którego dotyczą, jeżeli zostały one poniesione do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego (nie później niż do dnia złożenia zeznania rocznego lub upływu terminu do jego złożenia) lub dla podatników niemających obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych, do dnia złożenia zeznania rocznego lub upływu terminu do jego złożenia.

Z powyższego wynika, że koszty wypłaty przez Spółkę bonusów powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów lat podatkowych, w których zawierają się okresy rozliczeniowe stanowiące podstawę poszczególnych wypłat.

Zdaniem Spółki, nawet jeśli ostateczna wysokość bonusu zostanie ustalona po zakończeniu roku podatkowego, w którym zawierał się okres, za jaki naliczono bonus, powinien on zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów tego roku. Natomiast w przypadkach, gdyby naliczenie i wypłata bonusu miały miejsce po sporządzeniu przez Spółkę sprawozdania finansowego za rok, w którym przypadał okres, za jaki naliczano bonus, po złożeniu zeznania rocznego za ten rok lub po upływie terminu do jego złożenia, w zależności od tego, która z powyższych dat jest najwcześniejsza, Spółka powinna potrącić koszt wypłaty bonusu w kolejnym roku. Analogiczne stanowisko zawarto m.in. w przytoczonej wyżej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 kwietnia 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 2 uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj