Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-789/12-4/AA
z 14 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2012 r. (wg daty wpływu 14 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym w dniu 8 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 25 października 2012 r. wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 31 października 2012 r., natomiast w dniu 8 listopada 2012 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą: malowanie i szklenie (PKD 43.34.Z) oraz inne usługi budowlane, która jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 5,5% (usługi budowlane). W roku 2010 Zainteresowany zakupił lokal użytkowy celem prowadzenia tam działalności gospodarczej. Po wyremontowaniu lokalu, Wnioskodawca oddał go do użytkowania i wprowadził w kwietniu 2011 r. do ewidencji środków trwałych. Sytuacja na rynku zmusiła Zainteresowanego do wynajęcia lokalu z zamiarem późniejszego użytkowania w ramach podstawowej działalności gospodarczej. W tamtym czasie Zainteresowany dokonał zmiany wpisu do ewidencji działalności gospodarczej poprzez dopisanie PKD 68.20.Z (Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi), gdyż myślał, że aby wynajmować komuś nieruchomość musi mieć to wpisane do ewidencji działalności gospodarczej. W roku 2011 przychody z wynajmu lokali były pozostałymi dodatkowymi przychodami, gdyż główną część przychodów stanowiła działalność budowlana.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż świadczone usługi oznaczone są symbolem PKWiU 2008: 43.99.70.0, 43.22.20.0, 43.34.10.0 oraz 68.20.12.0 z tym, że Zainteresowany zaznacza, iż ta ostatnia usługa nie jest podstawową wykonywaną usługą. Wnioskodawca tymczasowo wynajmuje lokal, który zamierza wykorzystywać w działalności gospodarczej w inny sposób niż dotychczas, a mianowicie docelowo będzie tam prawdopodobnie prowadził sklep.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody z wynajmu lokali użytkowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane 8,5% zryczałtowaną stawką podatku dochodowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. i) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o podatku zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) może opodatkować wynajem lokalu wprowadzonego do ewidencji środków trwałych zryczałtowanym podatkiem (ryczałt 8,5%).

Takie samo stanowisko jak Wnioskodawcy znaleziono w interpretacji I/415-60-134/05/ZDB Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty oraz II-2/415/1/2005 Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 1 powołanej ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie malowania, szklenia oraz innych usług budowlanych – sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU: 43.99.70.0, 43.22.20.0, 43.34.10.0 – która jest opodatkowana 5,5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż w 2010 roku zakupił lokal użytkowy celem prowadzenia w nim działalności gospodarczej. Po wyremontowaniu lokalu Zainteresowany oddał go do użytkowania i wprowadził do ewidencji środków trwałych. Jednak sytuacja na rynku zmusiła Zainteresowanego do wynajęcia lokalu - usługi te oznaczone są symbolem PKWiU 68.20.12.0.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

W pozycji 28 tego załącznika wymieniono m.in. usługi w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (grupa 68.20.1 PKWiU), z zastrzeżeniem, iż wyłączenie to nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy, tj. takich z których przychody nie są zaliczane do pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wykluczają więc możliwość korzystania z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów z działalności gospodarczej, jeżeli podatnik osiąga w ramach tej działalności w całości lub w części przychody z najmu nieruchomości na własny rachunek.

Tut. Organ podkreśla, iż rozpatrując możliwość opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, pod uwagę należy wziąć wszystkie czynności wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jeżeli którakolwiek z tych czynności powoduje wyłączenie z opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wówczas wyłączenie to odnosi się do wszystkich przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Zatem rozpatrując możliwość wyboru przez Wnioskodawcę opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przedmiotowej sprawie bez znaczenia jest fakt, że Zainteresowany wskazał, iż usługi oznaczone symbolem 68.20.12.0 są świadczone tymczasowo. Na powyższe rozstrzygnięcie ma bowiem wpływ to, iż część usług, tj. wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, które Zainteresowany wykonuje, zostały wymienione w załączniku nr 2 do cyt. ustawy.

Reasumując, w świetle przedstawionych we wniosku informacji oraz powołanych przepisów prawa podatkowego, uznać należy, iż wynajem składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą - w związku z przytoczonym wyżej zapisem ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym - wyklucza możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych nie tylko z najmu ale także z działalności gospodarczej.

Zatem przychody uzyskiwane z wynajmu lokali użytkowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie mogą być opodatkowane 8,5% zryczałtowaną stawką podatku dochodowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj