Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1263/12/AK
z 4 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01 października 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 04 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty kosztów sfinansowanych z dotacji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 października 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty kosztów sfinansowanych z dotacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w efekcie czynionych starań podpisała jako Beneficjent w dniu 10 lutego 2009 r. pre-umowę z X na realizację projektu indywidualnego współfinansowanego przez Unię Europejską pn. " ...". Łączna wartość Projektu to kwota 801.057.523,57 zł z czego na Spółkę przypada kwota 591.216.700,00 zł. W ramach projektu Spółka zmodernizuje i rozbuduje infrastrukturę tramwajową oraz zakupi i zmodernizuje tabor tramwajowy. Na Projekt, w części realizowanej przez Spółkę, składa się 27 zadań infrastrukturalnych oraz 2 zadania taborowe. Prace budowlane prowadzone będą w ramach trzech głównych ciągów komunikacyjnych łączących największe miasta Aglomeracji.

W dniu 30 grudnia 2011 r. pomiędzy Spółką a Skarbem Państwa - X, została zawarta Umowa o dofinansowanie Projektu "…".

Umowa o dofinansowanie zawarta w dniu 30 grudnia 2011 r. zobowiązuje Spółkę, jako Beneficjenta dofinansowania, do informowania opinii publicznej o fakcie otrzymania dofinansowania na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu 1828/2006 oraz zgodnie z zasadami promocji dla beneficjentów.

W celu uzyskania środków unijnych Spółka zleciła w 2009 r. firmie zewnętrznej opracowanie studium wykonalności w związku z którym poniosła koszty w kwocie 931.140,25 zł, które ewidencjonowała na środkach trwałych w budowie. Od miesiąca grudnia 2011 r. tj. momentu podpisania umowy, poprzez rozliczenia międzyokresowe, zaliczyła je do kosztów uzyskania przychodów, proporcjonalnie do długości trwania podpisanej w grudniu 2011 r. umowy, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W sierpniu 2012 r. na rachunek Spółki wpłynęła pierwsza transza dotacji dotyczącą zwrotu kosztów kwalifikowanych w tym z tyt. studium wykonalności 302.338,74 zł. W miesiącu wrześniu w wyniku korekty finansowej przeprowadzonej przez X Spółka została zobowiązana do zwrotu kwoty 120.636,92 zł z w/w tytułu. W związku z powyższym otrzymana kwota na pokrycie wydatków kwalifikowanych z tyt. studium wykonalności wynosi 181.701,82 zł.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka wyliczając należny podatek ujęta kwotę 181.701,82 zł, jako zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych i jednocześnie zmniejszyła koszty stanowiące o kwotę 181.701,82 zł. jako równowartość otrzymanej dotacji zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy korekty kosztów sfinansowanych z dotacji zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów dokonuje się jednorazowo w miesiącu otrzymania dotacji, czy może należy dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów od pierwszego miesiąca dokonywania księgowania kosztów do miesiąca w którym dotację otrzymano?
  2. Czy należy dokonać korekty deklaracji CIT-8 za 2011 r., jeśli część tych kosztów była zaliczona do kosztów uzyskania w 2011 r., a wpływ dotacji miał miejsce w 2012 r.?

Zdaniem Spółki, nie ma obowiązku korygowania deklaracji CIT-8 za okres sprzed daty otrzymania dofinansowania w stosunku do wydatków objętych dofinansowaniem, zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym wcześniejszym niż rok, w którym Spółka faktycznie otrzymała kwotę dofinansowania. Korekta (zmniejszenie) kosztów uzyskania przychodów nastąpi w miesiącu i roku podatkowym, w którym otrzymano dofinansowanie.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż zgodnie z zakresem jaki został wyznaczony zadanym przez Wnioskodawcę pytaniem i przedstawionym stanowiskiem, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie korekty kosztów sfinansowanych z dotacji. W związku z powyższym tut. Organ nie dokonał oceny podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania otrzymanych środków.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., określanej w dalszej części skrótem „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich bezspornego związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą, zawarty został w art. 16 ust. 1 updop.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, w dniu 30 grudnia 2011 r. pomiędzy Spółką a Skarbem Państwa - X, została zawarta Umowa o dofinansowanie Projektu "…". W celu uzyskania środków unijnych Spółka zleciła w 2009 r. firmie zewnętrznej opracowanie studium wykonalności w związku z którym poniosła koszty w kwocie 931.140,25 zł, które ewidencjonowała na środkach trwałych w budowie. Od miesiąca grudnia 2011 r. tj. momentu podpisania umowy, poprzez rozliczenia międzyokresowe, zaliczyła je do kosztów uzyskania przychodów, proporcjonalnie do długości trwania podpisanej w grudniu 2011 r. umowy. W sierpniu 2012 r. na rachunek Spółki wpłynęła pierwsza transza dotacji dotyczącą zwrotu kosztów kwalifikowanych w tym z tyt. studium wykonalności 302.338,74 zł. W miesiącu wrześniu w wyniku korekty finansowej przeprowadzonej przez CUPT Spółka została zobowiązana do zwrotu kwoty 120.636,92 zł z w/w tytułu. W związku z powyższym otrzymana kwota na pokrycie wydatków kwalifikowanych z tyt. studium wykonalności wynosi 181.701,82 zł. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka wyliczając należny podatek ujęta kwotę 181.701,82 zł, jako zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych i jednocześnie zmniejszyła koszty stanowiące koszty uzyskania przychodów o kwotę 181.701,82 zł, jako równowartość otrzymanej dotacji, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy korekty kosztów sfinansowanych z dotacji zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów dokonuje się jednorazowo w miesiącu otrzymania dotacji, czy może należy dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów od pierwszego miesiąca dokonywania księgowania kosztów do miesiąca w którym dotację otrzymano. Spółka powzięła również wątpliwość, czy należy dokonać korekty deklaracji CIT-8 za 2011 r., jeśli część tych kosztów była zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w 2011 r., a wpływ dotacji miał miejsce w 2012 r.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

Zatem, wydatki Spółki poniesione w ramach realizowanego projektu pokryte środkami wolnymi od opodatkowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z powołanym wyżej przepisem. Co istotne, użyte w przywołanym art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane np. z dotacji.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz cytowane wyżej przepisy należy wskazać, że w momencie otrzymania dotacji należy dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów w tych miesiącach (okresach), w których wykazano je w wysokości zawyżonej.

Zatem, w sytuacji gdy część wydatków została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w 2011 r., a wpływ dotacji miał miejsce w 2012 r., Spółka winna skorygować deklarację CIT-8 za 2011 r. tj. winna dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów w tym roku podatkowym, w którym wydatki te wykazała w wysokości zawyżonej.

Przepisy updop nie określają szczególnych zasad dokonywania korekt kosztów uzyskania przychodów. Należy również zauważyć, iż otrzymanie dotacji nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu a jedynie wpływa na wysokość kosztu bądź też całkowite wykluczenie wydatku z kosztów podatkowych. Zatem korekty kosztów powinny odnosić się do tych okresów rozliczeniowych, w których koszty te były ujęte w rachunku podatkowym.

W świetle powyższego stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj