Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1230/10/PC
z 3 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1230/10/PC
Data
2011.01.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
fundusz remontowy
fundusz remontowy
potrącalność kosztów
potrącalność kosztów
wspólnota mieszkaniowa
wspólnota mieszkaniowa


Istota interpretacji
Czy kwoty wpłacane przez Zakład na fundusz remontowy do wspólnot mieszkaniowych wynikające z posiadanego udziału Gminy stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, tj. wpłaty do wspólnoty mieszkaniowej określonej kwoty na fundusz remontowy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2010 r. (data wpływu do tut. Organu 24 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 22 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości oraz momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wpłat na fundusz remontowy wspólnot mieszkaniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2010 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości oraz momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wpłat na fundusz remontowy wspólnot mieszkaniowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 12 listopada 2010 r. Znak IBPB I/2/423-1230/10/PC wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 22 listopada 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym, który w imieniu Gminy zarządza zasobami mieszkaniowymi i użytkowymi stanowiącymi jej własność. Zasoby te zlokalizowane są w budynkach stanowiących własność Gminy w 100% oraz w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Zakład zarządzając w imieniu Gminy lokalami stanowiącymi własność Gminy, pobiera czynsze za lokale mieszkalne i użytkowe i jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych wykazuje je, jako przychody z prowadzonej działalności.

Z przychodów tych zakład pokrywa zaliczki wpłacane do wspólnot mieszkaniowych w związku z posiadanymi przez Gminę udziałami.

Zakład jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych uzyskane przychody z gospodarowania zasobami mieszkaniowymi i użytkowymi (w tym w budynkach wspólnot mieszkaniowych) wykazuje, jako przychody, a ponoszone wydatki, obejmujące również wpłacane do wspólnot zaliczki, jako koszty ich uzyskania. Zakład reprezentując Gminę we wspólnotach mieszkaniowych wpłaca do wspólnot mieszkaniowych zobowiązania wynikające z posiadanego przez Gminę udziału we współwłasności. Na poczet planowanych kosztów wynikających z corocznie uchwalanego przez wspólnotę mieszkaniową planu gospodarczego, Zakład wpłaca comiesięczną zaliczkę. Po zakończeniu roku zaliczka ta jest rozliczana do wysokości rzeczywistych kosztów poniesionych przez wspólnotę.

Zaliczka ta składa się z następujących elementów:

  • zaliczka na koszty eksploatacji i utrzymania części wspólnych,
  • wynagrodzenie dla zarządcy,
  • koszty mediów dostarczane do lokali właścicieli (w tym do lokali komunalnych stanowiących własność Gminy) oraz
  • wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty.

Wysokość zobowiązań członków wspólnoty z tytułu funduszu remontowego wynika z kwoty zaplanowanych na dany rok wydatków remontowych lub jest ustalona, jako iloczyn m2 powierzchni lokali stanowiących własność poszczególnych właścicieli i ustalonej przez wspólnotę stawki kwotowej np. 1 zł lub 2 zł od m2 powierzchni.

Ze zgromadzonych środków wykonywane są zaplanowane bieżące remonty i usuwane są skutki nieprzewidzianych awarii. Niewykorzystane środki w danym roku powiększają stan funduszu remontowego w kolejnych latach. W niektórych wspólnotach zgromadzone środki są powiększane o środki z zaciągniętego przez wspólnotę kredytu.

Zgodnie z ustawą o własności lokali wspólnota mieszkaniowa mimo, że nie ma osobowości prawnej może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana (art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000 roku nr 80 poz. 903 z późniejszymi zmianami) . Jest ona tzw. ułomną osobą prawną lub inaczej osobą ustawową (wyrok Sądu Najwyższego sygn. akt III CZP 65/07). Roczne rozliczenie funduszu remontowego obejmuje rozliczenie finansowe oraz zakres rzeczowy wykonanych remontów. W 2010 roku wiele ze wspólnot korzystając ze zgromadzonych na funduszu remontowym środków oraz zaciągniętego kredytu w miejsce remontu elewacji wykonuje termomodernizację. Ponieważ majątek, którego dotyczy modernizacja nie jest majątkiem wspólnoty, lecz majątkiem każdego z właścicieli ponosząc wydatki remontowe i modernizacyjne z funduszu remontowego, wspólnota nie rozpatruje ich pod kątem czy jest to remont czy modernizacja. Dla właścicieli będących osobami fizycznymi nie ma to znaczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwoty wpłacane przez Zakład na fundusz remontowy do wspólnot mieszkaniowych wynikające z posiadanego udziału Gminy stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, tj. wpłaty do wspólnoty mieszkaniowej określonej kwoty na fundusz remontowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, wpłaty na fundusz remontowy stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia tzn. wpłaty na rachunek wspólnoty mieszkaniowej i nie ma tu znaczenia sposób rozdysponowania tych środków przez wspólnotę oraz bilansowe ujęcie wydatku tzn. czy ma on charakter remontowy, czy modernizacyjny.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 roku nr 54 poz. 654 z późniejszymi zmianami), kosztem uzyskania przychodów są podstawowe odpisy i wpłaty na fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy. Zakład uważa, że skoro ustawa o własności lokali w art. 14 ust. 1 nakłada na Zakład obowiązek ponoszenia wydatków na remonty i konserwację, a obowiązek ten jest realizowany poprzez uchwalanie przez wspólnotę obowiązkowych wpłat na fundusz remontowy, to z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych, wydatek ten powinien stanowić koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia tego wydatku.

Ponadto należy zauważyć, że Zakład w większości przypadków nie ma możliwości identyfikowania w momencie ponoszenia wpłat na fundusz remontowy, czy ich efektem będzie remont czy modernizacja. Gdyby przyjąć, że w sytuacji wykonania ze środków funduszu remontowego modernizacji, ponoszący wydatki, w tym Zakład winni ten wydatek odnosić w koszty poprzez amortyzację, konieczna byłaby korekta deklaracji wstecz. Korekta taka wiązałaby się z karą w postaci odsetek od kwoty zmniejszonych kosztów uzyskania w kolejnych latach, w których dokonywano wpłat, a nie wydatkowano całej kwoty na wydatki remontowe. W momencie ponoszenia tych kosztów Zakład nie ma wiedzy na temat zakresu rzeczowego remontów, które będą wykonane ze zgromadzonych środków w przyszłości.

Stanowisko Zakładu znajduje potwierdzenie miedzy innymi w interpretacji Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie (PBI/415-47/06).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Art. 16 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog, w którym ustawodawca określił wydatki, które pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów bądź zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów, w rozumieniu przepisów podatkowych, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Zatem, aby uznać wydatek za koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:

  • poniesiony wydatek musi mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na powstanie przychodu, lub
  • poniesiony wydatek ma na celu zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zakład zarządza w imieniu Gminy lokalami stanowiącymi własność Gminy, pobiera czynsze za lokale mieszkalne i użytkowe i jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych wykazuje je, jako przychody z prowadzonej działalności. Zakład reprezentując Gminę we wspólnotach mieszkaniowych wpłaca do wspólnot mieszkaniowych zobowiązania wynikające z posiadanego przez Gminę udziału we współwłasności. Na poczet planowanych kosztów wynikających z corocznie uchwalanego przez wspólnotę mieszkaniową planu gospodarczego, Zakład wpłaca comiesięczną zaliczkę. Po zakończeniu roku zaliczka ta jest rozliczana do wysokości rzeczywistych kosztów poniesionych przez wspólnotę. Zaliczka ta składa się m.in. z wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty.

Ustawa o pdop rozróżnia dwa rodzaje kosztów uzyskania przychodów, a mianowicie:

  • koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami oraz
  • koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (koszty pośrednie).

Zależnie od rodzaju kosztów ustawodawca przewidział różne momenty ich zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów. I tak, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o pdop, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast, stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy o pdop, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W ocenie tut. Organu koszty poniesione przez Zakład należy traktować jako koszty pośrednie.

W świetle obowiązujących przepisów ustawy o pdop dotyczących potrącalności kosztów w czasie, koszty pośrednie (inne niż bezpośrednio związane z przychodami), a do takich jak wykazano należą wpłaty na fundusz remontowy Wspólnoty, są potrącalne na zasadach określonych w powołanym art. 15 ust. 4d ustawy o pdop.

Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład będzie mógł zaliczyć w koszty uzyskania przychodów wpłaty na fundusz remontowy Wspólnoty, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, w związku z art. 15 ust. 4d tej ustawy, w dacie ich poniesienia za którą, stosownie do art. 15 ust. 4e ustawy o pdop uważa się dzień, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Reasumując należy stwierdzić, że stanowisko, iż przedmiotowy wydatek powinien stanowić koszty uzyskania przychodów w dacie poniesienia tego wydatku jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanego we wniosku rozstrzygnięcia organu podatkowego w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego, należy stwierdzić, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie, z tego też względu nie jest wiążące dla Organu wydającego niniejszą interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj