Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.198.2018.1.AS
z 14 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2018 r. (data wpływu 14 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 marca (data wpływu 30 marca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaconych składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z tytułu premii wypłacanych na rzecz pracowników – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaconych składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z tytułu premii wypłacanych na rzecz pracowników.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką świadczącą usługi w branży logistycznej − specjalizuje się w organizacji międzynarodowego transportu drogą lotniczą i morską.


W celu zmotywowania swoich pracowników do wytężonej i efektywnej pracy na rzecz Spółki, Wnioskodawca, oprócz tzw. wynagrodzenia zasadniczego, wypłacać będzie również swoim pracownikom premie kwartalne oraz roczne. Wypłata premii wynikać będzie z zawartej z pracownikami umowy. Wysokość premii kalkulowana będzie w oparciu o określony przez Wnioskodawcę algorytm, który różnić się będzie w zależności od pełnionej przez pracownika funkcji.


W przypadku pracowników zatrudnionych na stanowisku przedstawicieli handlowych, premia kalkulowana będzie w oparciu o zysk Spółki zrealizowany w związku z pozyskanymi przez danego przedstawiciela klientami. Z kolei w przypadku pracowników będących członkami kadry menedżerskiej, premia kalkulowana będzie w oparciu o zysk operacyjny Spółki (tzw. EBIT) zrealizowany w roku poprzednim. Możliwa jest również sytuacja w której premia zarówno pracowników będących przedstawicielami handlowymi, jak i członkami kadry menedżerskiej kalkulowana będzie w oparciu o zysk netto Spółki.

Podkreślenia wymaga, iż wypłacana na rzecz pracowników premia pochodzić będzie ze środków obrotowych zgromadzonych przez Spółkę i ujmowana będzie w księgach Spółki jako koszt bilansowy, a nie jako zmniejszenie zysku netto Spółki. Innymi słowy, premie na rzecz pracowników nie będą wypłacane jako podział wyniku finansowego (zysku netto) osiągniętego przez Spółkę w latach poprzednich. Wypłata premii nie doprowadzi tym samym do zmniejszenia zysku netto przeznaczonego do podziału, czy to na rzecz wspólników (w formie dywidendy), czy też do przekazania na kapitał zapasowy, czy pokrycie straty.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy opisane w zdarzeniu przyszłym premie (kalkulowane w oparciu o zysk operacyjny, zysk zrealizowany w związku z pozyskanymi klientami czy też zysk netto) będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy?
  2. Czy Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłacone składki określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z tytułu opisanych w zdarzeniu przyszłym premii wypłacanych na rzecz pracowników?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie nr 2 dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaconych składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z tytułu premii wypłacanych na rzecz pracowników. W odniesieniu do pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stanowisko Wnioskodawcy.


Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów opłacone przez siebie składki określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z tytułu premii wypłacanych na rzez pracowników określonych w opisie zdarzenia przyszłego.


Zgodnie z art. 15 ust. 4g ustawy o PIT [powinno być: ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2343, z późn. zm., dalej: ustawa o CIT) – przypis tut. Organu] należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57.


W myśl z kolei art. 15 ust. 4h ustawy o CIT składki z tytułu należności, o których mowa w ust. 4g, określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 1 pkt 40, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem że składki zostaną opłacone:

  1. z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu, za który są należne - w terminie wynikającym z odrębnych przepisów;
  2. z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu następnym, w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony - nie później niż do 15 dnia tego miesiąca.

W przypadku uchybienia tym terminom do składek tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57a i ust. 7d. W myśl z kolei art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o CIT do kosztów uzyskania nie zalicza się nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40 oraz art. 15 ust. 4h, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek. Na podstawie art. 16 ust. 7d ustawy o CIT przepis ust. 1 pkt 57a stosuje się odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 40 oraz art. 15 ust. 4h, do składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż opłacone przez płatnika składki na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez płatnika, na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wypłacane z tytułu m.in. wynagrodzenia zasadniczego, czy też wszelkiego rodzaju nagród, premii stanowią koszt uzyskania przychodu z wyłączeniem jednak sytuacji, o których mowa art. 16 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT. Zgodnie z kolei z przedmiotowym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie społeczne oraz na Fundusz Pracy i na inne fundusze celowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw - od nagród i premii, wypłacanych w gotówce lub w papierach wartościowych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Z przedmiotowego przepisu wynika, iż składki od nagród i premii podlegają wyłączeniu z kosztów podatkowych, tylko w przypadku w którym wypłacane są z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W sytuacji będącej przedmiotem wniosku nie mamy jednak do czynienia z takim przypadkiem (co szeroko zostało omówione w odpowiedzi na pyt. nr 1). Premie nie są i nie będą bowiem wypłacane w zysku netto Spółki, ani z dochodu po opodatkowaniu. Co prawda, termin „zysk netto” nie jest tożsamy z terminem „dochód po opodatkowaniu”, jako że pierwszy z nich jest kategorią księgową, drugi podatkową (tym samym istnieją sytuacje w których przedmiotowe wielkości są różne), niemniej w praktyce przez wypłatę premii z dochodu po opodatkowaniu należy rozumieć sytuację w której to księgowym (bilansowym) źródłem tej wypłaty jest zysk netto.

Skoro, w analizowanym przypadku zysk jest wyłącznie elementem kalkulacji wysokości premii, a nie jego źródłem, premia wypłacana przez Wnioskodawcę, nie jest wydatkiem, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT (raz jeszcze należy podkreślić, iż przepis ten, podobnie zresztą, jak omawiany w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1, odnosi się do źródła wypłaty premii, a nie sposobu jej kalkulacji).


Reasumując, w analizowanym zdarzeniu przyszłym składki na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez Wnioskodawcę, składki na Fundusz pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, uiszczane przez Wnioskodawcę od wypłaconej premii stanowić będą koszt uzyskania przychodu Spółki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaconych składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z tytułu premii wypłacanych na rzecz pracowników, jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj