Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP2.4512.53.2017.1.DG
z 17 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) i art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej wysyłkowej sprzedaży towarów dokonywanej z terytorium Niemiec – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 stycznia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej wysyłkowej sprzedaży towarów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca (dalej - Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką mającą siedzibę w Szwajcarii. Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży sprzętu gospodarstwa domowego. W szczególności, na podstawie umowy komisu Spółka prowadzi na terytorium Polski sprzedaż wielofunkcjonalnych urządzeń (robotów kuchennych). Wnioskodawca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, ale został zarejestrowany w Polsce na potrzeby VAT. Spółka nie posiada w Polsce żadnej infrastruktury biznesowej - w szczególności nie posiada pracowników, lokali, biura handlowego, punktu sprzedaży itp.


Spółka jest również podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym na potrzeby VAT w Niemczech.


W listopadzie 2016 r. Wnioskodawca rozpoczął sprzedaż wysyłkową z terytorium Niemiec do Polski na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej urządzeń o nazwie „c...”, tj. elektronicznych urządzeń magazynujących, zawierających zestawy przepisów kulinarnych do robotów kuchennych. c... stanowią towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT. c... zamawiane są przez klientów z Polski za pośrednictwem serwisu internetowego Spółki, a ich transport realizowany jest przy pomocy niezależnych podmiotów - operatorów pocztowych lub firm kurierskich - działających na rzecz Wnioskodawcy bezpośrednio do nabywców.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prowadzona przez Spółkę sprzedaż wysyłkowa urządzeń c... z terytorium Niemiec do Polski podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie Wnioskodawcy prowadzona przez Spółkę sprzedaż wysyłkowa urządzeń c... z terytorium Niemiec do Polski nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Poniżej Wnioskodawca szczegółowo uzasadnia swoje stanowisko:


Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży prowadzonej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - zasada ogólna

W myśl art. 111 ust. 1 Ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższy przepis ustanawia generalny obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kas fiskalnych.


Co istotne, w świetle cytowanego wyżej przepisu przedmiotem obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących jest sprzedaż.


Zatem, w celu ustalenia, czy sprzedaż wysyłkowa towarów z terytorium Niemiec do Polski na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej podlega obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych konieczne jest ustalenie czy mieści się ona w zakresie definicji sprzedaży.


Sprzedaż wysyłkowa c... przez Spółkę jako czynność niestanowiąca sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 Ustawy o VAT

1.


Definicja sprzedaży zawarta została w art. 2 pkt 22 Ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


2.


Natomiast w myśl art. 2 pkt 24 Ustawy o VAT przez sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju należy rozumieć dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa jest dokonywana na rzecz:

  1. podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca (podatnik podatku od wartości dodanej) dokonuje sprzedaży towarów, które są transportowane z Niemiec (terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Polska) do Polski. Odbiorcami towarów są niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15 Ustawy o VAT osoby fizyczne, niemające obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego towarów, o którym mowa w art. 9 Ustawy o VAT.

W świetle powyższego, dokonywana przez Spółkę sprzedaż wysyłkowa c... na rzecz polskich konsumentów powinna być na gruncie VAT klasyfikowana jako sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju, o której mowa w art. 2 pkt 24 Ustawy o VAT.


3.


W ocenie Wnioskodawcy prowadzona przez Spółkę sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju nie mieści się w zakresie cytowanej wyżej definicji sprzedaży.


Nie powinna być ona bowiem traktowana na gruncie VAT jako:

  • eksport towarów (z uwagi na to, że urządzenia sprzedawane przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nie są przemieszczane z Polski poza terytorium UE), ani jako
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (z uwagi na to, że urządzenia sprzedawane przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nie są przemieszczane z Polski na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE), ani jako
  • odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju (będące przedmiotem sprzedaży wysyłkowej towary są bowiem każdorazowo transportowane przez Spółkę z Niemiec na terytorium Polski) ani też jako
  • odpłatne świadczenie usług (sprzedaż c... nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT)


W związku z powyższym, sprzedaż przez Spółkę c... na rzecz polskich odbiorców nie mieści się w hipotezie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT i w konsekwencji nie podlega ona obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych.


Brak technicznej możliwości ewidencjonowania sprzedaży c... za pomocą kas fiskalnych

Zgodnie z art. 111 ust. 3a Ustawy o VAT podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:


(...)

  1. dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
  2. udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
  3. zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących;

(...).


Zdaniem Wnioskodawcy zaprezentowane powyżej czynności związane z ewidencjonowaniem sprzedaży za pomocą kas fiskalnych mogą być realizowane wyłącznie w sytuacji, gdy kasa rejestrująca jest zlokalizowana na terytorium Polski. Powyższe świadczy o tym, że obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących powinien obejmować wyłącznie podmioty realizujące sprzedaż fizycznie na terytorium Polski.

Jak natomiast wskazano w opisie stanu faktycznego, sprzedaż c... prowadzona jest przez Spółkę z terytorium Niemiec, gdzie zlokalizowana jest cała infrastruktura związana z opisywaną sprzedażą wysyłkową. Natomiast w Polsce Spółka nie posiada ani pracowników ani żadnego zaplecza technicznego - w szczególności biura handlowego czy punktu sprzedaży, w których można by było zlokalizować kasę fiskalną. Ewidencjonowanie przez Spółkę sprzedaży wysyłkowej c... przy pomocy kas rejestrujących w praktyce nie byłoby więc możliwe.


Powyższe, w ocenie Spółki, stanowi dodatkowy argument potwierdzający brak obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Jednolite stanowisko organów podatkowych, że sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących

Spółka zwraca uwagę, że zaprezentowane w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stanowisko, zgodnie z którym sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydawane z upoważnienia Ministra Finansów. Przykładowo:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 września 2015 r. sygn. IPPP2/4512-674/15-4/RR, w której organ podatkowy wskazał, że „Definicja „sprzedaży” uregulowana w art. 2 pkt 22 ustawy nie obejmuje swoim zakresem „sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju”, gdyż dokonywane przez Spółkę dostawy nie stanowią „odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju", ponieważ towary te Wnioskodawca transportuje każdorazowo z terytorium innego państwa UE niż Polska. Ponadto, co istotne w rozpatrywanej sprawie, Spółka posiada siedzibę na terytorium innego niż Polska kraju członkowskiego a towary będą pakowane i wysyłane przesyłką kurierską z magazynu w kraju siedziby Wnioskodawcy. Zatem Wnioskodawca, w tak opisanym zdarzeniu przyszłym, nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania dokonywanej dostawy przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gdyż realizowana przez niego sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju nie podlega ww. ewidencji, tj. za pomocą kasy fiskalnej”,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 września 2014 r. sygn. IPPP2/443-686/14-2/KOM,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 21 lutego 2014 r. sygn. IPPP2/443-1271/13-5/DG,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 października 2013 r. sygn. IPPP3/443-691/13-3/IG,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 września 2012 r. sygn. IPPP2/443-719/12-2/KOM,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 sierpnia 2012 r. sygn. IPPP2/443-505/12-2/KG,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 września 2011 r. sygn. IPPP2/443-709/11-4/MM,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 września 2010 r. sygn. IPPP3/443-615/10-2/KC,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 sierpnia 2008 r. sygn. IPPP2-443-1095/08-3/SAP,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 18 lipca 2008 r. sygn. IPPP1-443-986/08-4/JB,
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawę z 15 stycznia 2008 r. sygn. IPPP1-443-523/07-2/BS.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie zawartego we wniosku stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


W myśl art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy).


Stosownie do art. 2 pkt 11 ustawy, przez podatek od wartości dodanej rozumie się podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego tą ustawą.


Podatek od towarów i usług ma charakter terytorialny, gdyż opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium kraju tj. Rzeczypospolitej Polskiej.


W myśl art. 2 pkt 24 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem, że dostawa jest dokonywana na rzecz:

  1. podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Jak wynika z art. 24 ust. 1 ustawy, w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2.


Zgodnie z art. 24 ust. 2 i 4 ustawy, w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną poza terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe, wysyłanych lub transportowanych z tego samego państwa członkowskiego na terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w roku podatkowym kwoty 160.000 zł. Podatnicy podatku od wartości dodanej, do których ma zastosowanie ust. 2, mogą wybrać miejsce opodatkowania określone w ust. 1 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego wyboru (opcji).

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy – który stanowi, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką mającą siedzibę w Szwajcarii i prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży sprzętu gospodarstwa domowego. Spółka na podstawie umowy komisu prowadzi na terytorium Polski sprzedaż wielofunkcjonalnych urządzeń (robotów kuchennych). Wnioskodawca nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, ale został zarejestrowany w Polsce na potrzeby VAT. Spółka nie posiada w Polsce żadnej infrastruktury biznesowej – w szczególności nie posiada pracowników, lokali, biura handlowego, punktu sprzedaży itp.


Spółka jest również podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym na potrzeby VAT w Niemczech.


W listopadzie 2016 r. Wnioskodawca rozpoczął sprzedaż wysyłkową z terytorium Niemiec do Polski na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej urządzeń o nazwie „c...”, tj. elektronicznych urządzeń magazynujących, zawierających zestawy przepisów kulinarnych do robotów kuchennych. c... stanowią towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT. c... zamawiane są przez klientów z Polski za pośrednictwem serwisu internetowego Spółki, a ich transport realizowany jest przy pomocy niezależnych podmiotów - operatorów pocztowych lub firm kurierskich - działających na rzecz Wnioskodawcy bezpośrednio do nabywców.


Przedmiotem wątpliwości Spółki jest, czy w związku z prowadzoną sprzedażą wysyłkową z terytorium Niemiec do Polski urządzeń c... jest zobowiązana ewidencjonować ich dostawę z zastosowaniem kasy rejestrującej.


W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż wysyłkową z terytorium Niemiec na terytorium Polski na rzecz klientów - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Mimo, że Wnioskodawca nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Zatem Wnioskodawca jako podatnik podatku od wartości dodanej zarejestrowany w Niemczech będzie z terytorium tego kraju na rzecz klientów z Polski, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, prowadził sprzedaż wysyłkową urządzeń c... w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 24 ustawy.

Definicja „sprzedaży” uregulowana w art. 2 pkt 22 ustawy nie obejmuje swoim zakresem „sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju”, gdyż dokonywane przez Spółkę dostawy nie będą stanowiły „odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju”, ponieważ towary te Wnioskodawca będzie transportował każdorazowo z terytorium innego państwa UE niż Polska. Ponadto, co istotne w rozpatrywanej sprawie, Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, nie posiada w Polsce żadnej infrastruktury biznesowej – w szczególności nie posiada pracowników, lokali, biura handlowego, punktu sprzedaży itp. Cała sprzedaż realizowana będzie z zagranicy. Jak wynika z wniosku towary będą dostarczane za pośrednictwem operatorów pocztowych lub firm kurierskich, bezpośrednio z Niemiec do klientów w Polsce.

Zatem Wnioskodawca, w przedstawionej we wniosku sytuacji, nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania dokonywanej dostawy przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gdyż realizowana przez niego sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju nie podlega ewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za uznaniem braku obowiązku ewidencjonowania dokonywanych dostaw towarów za pomocą kasy rejestrującej jest przepis art. 111 ust. 3a ustawy. Z treści punktu 2, 3 i 4 tego artykułu wynika, że podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy, udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów, zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących. Dlatego też należy zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że czynności te mogą być dokonywane wyłącznie w przypadku, gdy kasa rejestrująca umiejscowiona jest na terytorium kraju. Natomiast Spółka nie będzie posiadać żadnej fizycznej obecności w Polsce, a sprzedaż towarów dokonywana będzie w ramach sprzedaży wysyłkowej z zagranicy.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj