Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-686/14-2/KOM
z 3 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2014 r. (data wpływu 21 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłkowej towarów z Irlandii na terytorium Polski - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 lipca 2014 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłkowej towarów z Irlandii na terytorium Polski.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Irlandii. Spółka nie posiada siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Nie posiada również w Polsce żadnych magazynów, lokali, pracowników, biura handlowego, punktu sprzedaży detalicznej ani żadnej innej infrastruktury.

Spółka dokonuje detalicznej sprzedaży wysyłkowej na rzecz klientów w Polsce - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Działalność Spółki w tym zakresie odbywa się za pośrednictwem sklepu internetowego prowadzonego na stronach www. Korzystając z prowadzonej przez Spółkę strony internetowej polscy klienci zamawiają określone produkty oferowane przez Spółkę. Płatność za zamówione tą drogą towary dokonywana może być przy wykorzystaniu kart kredytowych lub poprzez przelew bankowy. Spółka dostarcza sprzedane klientom z Polski produkty za pomocą przesyłki kurierskiej, bezpośrednio z magazynów, które zlokalizowane są poza granicami Polski.


W przypadku sprzedaży na rzecz polskich osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powyższe czynności stanowią dla Spółki sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju, o której mowa w art. 2 pkt 24 ustawy o VAT. W związku z wykonywaniem tych czynności Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce oraz dokonuje rozliczeń tego podatku od transakcji zawieranych z polskimi klientami, zgodnie z art. 24 ust. 1 i ust. 4 ustawy o VAT. Proces sporządzania i składania deklaracji VAT, zgodnie z wymogami wynikającymi z regulacji ustawy o VAT, został zlecony przez Spółkę podmiotowi zewnętrznemu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka, jako podmiot dokonujący sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, nieposiadający w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, ma obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych zamieszkałych w Polsce?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Sprzedaż wysyłkowa dokonywana przez Spółkę na terytorium kraju na rzecz polskich klientów Spółki będących osobami fizycznymi nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy wykorzystaniu kas rejestrujących.


Według zasad zawartych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mają obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Definicja sprzedaży wskazana została w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. Zgodnie z nią, pojęcie „sprzedaży” oznacza odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jak wynika w sposób jednoznaczny z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, Spółka nie dokonuje sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. W szczególności, prowadzona przez Spółkę działalność w postaci sprzedaży wysyłkowej, nie stanowi „odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju”. Produkty nabywane za pośrednictwem sklepu na stronie internetowej przez polskich klientów są każdorazowo wysyłane i transportowane na terytorium Polski przez Spółkę lub na jej rzecz, z innych krajów niż Polska. Spółka nie posiada bowiem w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży detalicznej, sprzedaż przez nią dokonywana ma miejsce wyłącznie za pomocą sieci Internet.


Dodatkowo należy zauważyć, że przedmiotem niniejszego wniosku jest sprzedaż prowadzona przez Spółkę na rzecz podmiotów nieposiadających obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Na tej podstawie, sprzedaż dokonywana przez Spółkę powinna być traktowana jak sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju (zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 24 ustawy o VAT), a nie jak sprzedaż rozumiana w oparciu o art. 2 pkt 22 ustawy o VAT.


Definicję sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju precyzuje art. 2 pkt 24 ustawy o VAT. Zgodnie z nim, pod tym pojęciem należy rozumieć dostawę towarów wysyłanych bądź transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru.


Warunkiem pozwalającym na uznanie danej dostawy za sprzedaż wysyłkową w rozumieniu art. 2 pkt 24 ustawy o VAT na terytorium kraju jest jej dokonanie na rzecz:

  1. podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, niemających obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o jakim jest mowa w art. 9 ustawy o VAT, lub
  2. innego niż wymieniony w pkt 1 podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9 ustawy o VAT.


Odpłatna dostawa towarów na terytorium Polski z innych niż Polska krajów członkowskich Unii Europejskiej, która stanowi działalność Spółki, dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, tj. podmiotów nieposiadających obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Tym samym, działalność ta spełnia wymogi definicji z art. 2 pkt 24 ustawy o VAT i jednocześnie stanowi sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju.


Jak natomiast wskazała Spółka, zakres znaczeniowy definicji ustawowej pojęcia „sprzedaż” obejmuje jedynie odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, a także wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jak wynika z powyższego, „sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju” nie mieści się w tym zakresie.


W przypadku sprzedaży wysyłkowej odbywającej się na terytorium kraju, zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o VAT dostawę towarów uznaje się za dokonaną poza terytorium kraju w przypadku, gdy całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe, wysyłanych lub transportowanych z tego samego państwa członkowskiego na terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w danym roku podatkowym kwoty 160.000 zł.


Z kolei art. 24 ust. 4 ustawy o VAT określa, że podatnicy podatku od wartości dodanej, co do których znajduje zastosowanie ust. 2, mogą dokonać wyboru miejsca opodatkowania określonego w ust. 1 (tj. terytorium Polski), pod warunkiem zawiadomienia odpowiedniego naczelnika urzędu skarbowego, w formie pisemnej, o skorzystaniu z możliwości takiego wyboru. Spółka skorzystała z tej możliwości i dokonuje rozliczenia podatku VAT z tytułu sprzedaży wysyłkowej w Polsce.


Tym niemniej, należy zwrócić uwagę na fakt, że co prawda sprzedaż taką po przekroczeniu progu uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, jednak wyłącznie dla celów rozliczania podatku VAT. Natomiast art. 111 ust. 1 ustawy o VAT nie znajduje w tym miejscu zastosowania, gdyż dotyczy on sprzedaży w granicach kraju, a nie wysyłkowej sprzedaży na terytorium kraju.

Zdaniem Spółki, powyższe argumenty pozwalają na stwierdzenie, że sprzedaż wysyłkowa na terenie kraju w żaden sposób nie podlega regulacji art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.


Dodatkowo, zdaniem Spółki, wymóg prowadzenia sprzedaży przy wykorzystaniu kas rejestrujących znajduje zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do podatników realizujących sprzedaż fizycznie na terytorium Polski. Zgodnie z przepisem określonym w art. 111 ust. 3a ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących są obowiązani m.in.:

  • dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w jej pracy,
  • udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów,
  • zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących.


Nie ulega wątpliwości, że wymienione czynności mogą odbywać się wyłącznie w przypadku, gdy kasa fiskalna umiejscowiona jest na terytorium kraju. Należy wobec powyższego, w ocenie Spółki uznać, że obowiązek dokonywania ewidencji sprzedaży produktów oferowanych przez Spółkę na rzecz osób fizycznych przy pomocy kas rejestrujących nie znajduje zastosowania w odniesieniu do czynności wykonywanych przez Spółkę.


Zgodnie z opisaną sytuacją, Spółka, dostarcza towary klientom zamieszkałym w Polsce w ramach sprzedaży wysyłkowej z zagranicy, nie będąc przy tym w żaden sposób fizycznie obecną na terytorium Polski.


Dokonywana sprzedaż towarów prowadzona jest z zagranicy i tam też zlokalizowana została cała infrastruktura związana z działalnością Spółki. Instalacja kas rejestrujących powinna być realizowana w miejscu faktycznie dokonywanej sprzedaży. Zgodnie z powyższym, w przedstawionym przypadku nie jest możliwe prowadzenie przez Spółkę ewidencji za pomocą kasy rejestrującej zlokalizowanej w Polsce.


Należy również podkreślić, że pogląd Spółki znajduje potwierdzenie i jest zgodny z jednolitą linią interpretacyjną w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.


Stanowisko Spółki potwierdzają m.in.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 września 2011 r. (sygn. IPPP2/443-709/11-4/MM),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 lipca 2008 r. (sygn. IPPP1-443-986/08-4/JB),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2009 r. (sygn. IPPP2/443-725/09-2/JK),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 stycznia 2008 r. (sygn. IPPP1-443-523/07-2/BS),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 września 2012 r. (sygn. IPPP2-443-719/12-2/KOM),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 sierpnia 2008 r. (sygn. IP-PP2-443-1095/08-3/SAP),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2012 r. (sygn. IPPP2/443-505/12-2/KG),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 września 2010 r. (sygn. IPPP3/443-615/10-2/KC).


Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska zaprezentowanego w niniejszym wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 2 pkt 24 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem, że dostawa jest dokonywana na rzecz:

  1. podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.


Zgodnie z art. 24 ust. 2 i 4 ustawy, w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną poza terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe, wysyłanych lub transportowanych z tego samego państwa członkowskiego na terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w roku podatkowym kwoty 160.000 zł. Podatnicy podatku od wartości dodanej, do których ma zastosowanie ust. 2, mogą wybrać miejsce opodatkowania określone w ust. 1 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego wyboru (opcji).


Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka jest podmiotem z siedzibą w Irlandii, prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wysyłkowej towarów. W ramach prowadzonej działalności Spółka będzie dokonywać sprzedaży wysyłkowej towarów z Irlandii m.in. na rzecz odbiorców z Polski.


Poszczególne czynności związane z zawarciem umów sprzedaży oraz obsługą składanych zamówień prowadzone są poprzez sklep internetowy prowadzony na stronach www. Wysyłane towary przekazywane są z magazynów zlokalizowanych poza Polską za pomocą przesyłek kurierskich, a płatność za nie dokonywana może być przy wykorzystaniu kart kredytowych lub przez przelew bankowy. W związku z dokonywaniem sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju w rozumieniu art. 24 ust. 1 ustawy, Spółka złożyła zawiadomienia do właściwego organu podatkowego o wyborze miejsca opodatkowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, zgodnie z art. 24 ust. 4 w zw. z ust. 2. Spółka dokonuje rozliczeń podatku VAT z tytułu transakcji zawartych z polskimi odbiorcami.


Jednocześnie spółka nie posiada w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, nie posiada również żadnych lokali, magazynów, biura handlowego czy innej infrastruktury oraz nie zatrudnia w Polsce pracowników. Sprzedaż towarów realizowana będzie z zagranicy.


W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że dokonywane przez Spółkę dostawy towarów opisane we wniosku należy uznać, zgodnie z art. 2 pkt 24 ustawy, za sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju w rozumieniu tego przepisu, gdyż spełnione są wszystkie przesłanki uregulowane w tym przepisie, tj. dostawa będzie dokonana przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary będące przedmiotem dostawy będą w związku z tą dostawą transportowane przez tego podatnika z terytorium innego niż Polska państwa UE (Irlandia) na terytorium Polski (kraju), dostawa będzie dokonywana na rzecz podmiotu (np. osoby fizycznej, która nie jest podatnikiem), który z tego tytułu nie jest zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.


Z kolei obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy, który stanowi, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jak wskazał wyżej tut. Organ, dokonywaną przez Spółkę dostawę towarów należy uznać za sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju, w myśl przepisu art. 2 pkt 24 ustawy.


Definicja „sprzedaży” uregulowana w art. 2 pkt 22 ustawy nie obejmuje swoim zakresem „sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju”, gdyż dokonywane przez Spółkę dostawy nie stanowią „odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju”, ponieważ towary te Wnioskodawca transportuje każdorazowo z terytorium innego państwa UE niż Polska. Ponadto, co istotne w rozpatrywanej sprawie, Spółka nie zatrudnia pracowników na terytorium Polski, nie posiada żadnego miejsca prowadzenia działalności, lokalu, biura handlowego, magazynu itp. Cała sprzedaż realizowana będzie z zagranicy.


Zatem Wnioskodawca, w tak opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, nie będzie podlegał obowiązkowi ewidencjonowania dokonywanej dostawy przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gdyż realizowana przez niego sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju nie podlega ww. ewidencji, tj. za pomocą kasy fiskalnej.


Dodatkowym argumentem przemawiającym za uznaniem braku ewidencjonowania dokonywanych dostaw towarów za pomocą kasy rejestrującej jest przepis art. 111 ust. 3a ustawy. Z treści pkt 2, 3 i 4 tego artykułu wynika, że podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy, udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów, zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących. Dlatego też należy zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że czynności te mogą być dokonywane wyłącznie w sytuacji, gdy kasa fiskalna znajduje się na terytorium kraju. Natomiast Spółka nie będzie posiadać żadnej fizycznej obecności w Polsce, a sprzedaż towarów dokonywana będzie z zagranicy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać więc za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj