Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-615/10-2/KC
z 22 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-615/10-2/KC
Data
2010.09.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
obowiązek ewidencyjny
osoby fizyczne
osoby fizyczne
sprzedaż
sprzedaż
sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju
sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju


Istota interpretacji
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży wysyłkowej z Niemiec i z Polski dla polskich klientów przy użyciu kas rejestrujących.



Wniosek ORD-IN 473 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18.06.2010r. (data wpływu 22.06.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży wysyłkowej z Niemiec i z Polski dla polskich klientów przy użyciu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.06.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży wysyłkowej z Niemiec i z Polski dla polskich klientów przy użyciu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

E. AG (dalej: „Spółka”) jest podmiotem zagranicznym, nieposiadającym swojej siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Swoją siedzibę Spółka posiada w Niemczech.

Działalność gospodarcza Spółki obejmuje, m.in., prowadzenie sprzedaży wysyłkowej towarów na rzecz osób fizycznych za pośrednictwem aukcji internetowych (tj. Spółka jest organizatorem aukcji internetowej określonych towarów i dokonuje sprzedaży tych towarów na rzecz podmiotów, które wylicytują najwyższą cenę). Spółka zamierza dokonywać omawianej sprzedaży również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zamieszkujących na terytorium Polski („Klienci”).

Przedmiotem sprzedaży wysyłkowej prowadzonej przez Spółkę na rzecz Klientów będą między innymi, komputery, gry komputerowe, telewizory, telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery wideo, itp.

Z logistycznego punktu widzenia, wysyłkowa sprzedaż towarów dla Klientów, prowadzona przez Spółkę (za pośrednictwem aukcji internetowych), może się odbywać na jeden z dwóch opisanych poniżej sposobów:

  1. Sprzedaż wysyłkowa z Niemiec - towary będą wysyłane przez Spółkę z terytorium Niemiec do Polski (do Klienta),
  2. Sprzedaż wysyłkowa z Polski - towary nabywane od Spółki przez Klientów będą do nich wysyłane z terytorium Polski.

W szczególności, w celu ułatwienia procesu logistycznego oraz uproszczenia i tym samym przyspieszenia etapu dostawy towarów zakupionych za pośrednictwem aukcji internetowej, Spółka będzie nabywać towary (znajdujące się w Polsce) od polskich dostawców a następnie będzie odsprzedawać je na rzecz Klientów. Towary będą dostarczane do Klienta bezpośrednio przez polski podmiot, który dokonał wcześniej ich dostawy na rzecz Spółki. Spółka zwraca uwagę, że dostawy towarów dla Klientów w ramach Sprzedaży wysyłkowej z Polski następować będą także (analogicznie jak w odniesieniu do Sprzedaży wysyłkowej z Niemiec) za pośrednictwem aukcji internetowych prowadzonych przez Spółkę w kraju jej siedziby, tj. na terytorium Niemiec.

W związku z wykonywaną działalnością opisaną powyżej, Spółka nie zamierza zatrudniać na terytorium Polski pracowników ani utrzymywać w Polsce żadnej placówki handlowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka zobowiązana będzie do prowadzenia ewidencji Sprzedaży wysyłkowej z Niemiec dla Klientów przy użyciu kas rejestrujących (przy założeniu, że sprzedaż ta podlega opodatkowaniu polskim VAT)...
  2. Czy Spółka zobowiązana będzie do prowadzenia ewidencji Sprzedaży wysyłkowej z Polski dla Klientów przy użyciu kas rejestrujących...

Zdaniem Spółki, w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej dokonywanej przez Spółkę na rzecz Klientów (zarówno Sprzedaży wysyłkowej z Niemiec jak również Sprzedaży wysyłkowej z Polski) nie wystąpi obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Według Wnioskodawcy, obowiązek ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży towarów za pomocą kas rejestrujących (art. 111 ustawy o VAT) dotyczy wyłącznie podatników obecnych fizycznie na terytorium Polski, tj. sytuacji, gdy dany podatnik posiada w Polsce placówkę handlową (punkt sprzedaży) wykorzystywany do prowadzenia przedmiotowej sprzedaży. Świadczy o tym przede wszystkim szereg warunków technicznych, określonych w Rozporządzeniu, jakie powinny zostać spełnione przez podatnika, aby taka ewidencja prowadzona była w sposób prawidłowy i zgodnie z prawem.

W szczególności, paragraf 7 Rozporządzenia, jak również załącznik nr 6 do Rozporządzenia stanowi, że podatnik prowadzący ewidencję sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących obowiązany jest:

  • udostępniać kasy do kontroli stanu nienaruszalności kasy i prawidłowości jej pracy na każde żądanie właściwych (polskich) organów,
  • dokonywać wpisów przewidzianych do wykonania przez podatnika w książce kasy, jak również umożliwiać dokonanie wpisów serwisantowi kasy,
  • niezwłocznie dokonywać zgłaszania prowadzącemu serwis kas każdej nieprawidłowości w jej pracy (zgodnie z załącznikiem nr 6 do Rozporządzenia, podatnik zobowiązany jest zgłosić awarię w terminie umożliwiającym dokonanie serwisu kasy nie później niż w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia awarii kasy przez użytkownika),
  • zgłaszać do obowiązkowego przeglądu technicznego kasy u właściwego serwisanta kas,
  • serwisu kasy zobowiązany jest dokonywać wyłącznie serwisant, który podlega obowiązkowi wpisu na listę upoważnionych do wykonywania serwisu kas przez producentów krajowych (importera) lub podmiot prowadzący serwis oraz zgłoszony do naczelnika urzędu skarbowego,
  • serwis kasy nie może zostać przeprowadzony przez osobę zatrudnioną przez Spółkę na podstawie stosunku pracy, zlecenia, umowy o dzieło lub innych o podobnym charakterze,
  • serwisant kas musi niezwłocznie i bezpłatnie interweniować na żądanie właściwego (polskiego) naczelnika urzędu skarbowego.

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż Spółka nie posiada jakiejkolwiek fizycznej obecności w Polsce. W praktyce oznacza to, że gdyby interpretować przepis art. 111 ustawy o VAT w ten sposób, że dokonywana przez nią Sprzedaż wysyłkowa z Niemiec i z Polski podlega obowiązkowi rejestracji przy użyciu kas rejestrujących:

  1. kasy rejestrujące, na których Spółka zobowiązana byłaby ewidencjonować dokonywaną w ramach aukcji internetowych sprzedaż wysyłkową musiałyby być zainstalowane w Niemczech, gdyż właśnie tam Spółka posiada swoją siedzibę, miejsce prowadzenia działalności, jak również zatrudnia pracowników, którzy zaangażowani są w proces obsługi serwisów internetowych, aukcji internetowych i organizowania sprzedaży towarów dla Klientów. Jednak w takim przypadku szereg wymogów technicznych, zawartych w Rozporządzeniu, m.in. tych wskazanych przez Spółkę powyżej, nie mógłby być w praktyce spełniony. A zatem, instalacja kasy rejestrującej poza terytorium Polski z góry przesądziłaby o tym, że Spółka nie będzie w stanie spełnić warunków stosowania tej kasy i będzie działać z naruszeniem przepisów prawa (w szczególności Rozporządzenia).
  2. alternatywnie, Spółka musiałaby zorganizować polską placówkę (tj. wynająć powierzchnię, zatrudnić pracowników etc.) tylko i wyłącznie dla potrzeb instalacji i obsługi kasy rejestrującej w celu spełnienia wymogów wymienionych w Rozporządzeniu. Taki wniosek byłby jednak zdaniem Spółki sprzeczny z ogólnymi zasadami systemu VAT (neutralność) oraz z celem regulacji art. 111 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Spółki podmiot zagraniczny prowadzący sprzedaż podlegającą opodatkowaniu polskim VAT z terytorium innego kraju UE nie posiadający żadnej fizycznej obecności w Polsce nie jest zobowiązany do rejestracji tej sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących. Spółka zwraca uwagę, że jest to jedyna wykładnia art. 111 ustawy o VAT, dająca się pogodzić z systematyką przepisów o VAT (tj. nieprowadząca do konieczności działania wbrew przepisom Rozporządzenia) oraz ogólną zasadą neutralności VAT. Spółka zwraca w tym miejscu uwagę, że jej intencją nie jest uniknięcie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku VAT w Polsce i rozliczania VAT należnego od dokonywanej sprzedaży wysyłkowej (co zostanie przez Spółkę dokonane w terminach przewidzianych w ustawie o VAT i zgodnie z obowiązującymi przepisami w Polsce). Spółka chce jedynie uzyskać potwierdzenie, że w opisanym stanie faktycznym nie będzie musiała dokonywać ewidencji prowadzonej dla Klientów sprzedaży wysyłkowej przy użyciu kasy rejestrującej, ponieważ jako przedsiębiorca zagraniczny nie posiadający żadnej zorganizowanej struktury w Polsce nie jest ona fizycznie w stanie prowadzić takiej ewidencji bez naruszania przepisów Rozporządzenia.

Dodatkowo, Spółka wskazuje na samą treść art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Artykuł 2 pkt 22 ustawy o VAT stanowi, iż przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Przepis ten w żaden sposób nie odnosi się do sprzedaży wysyłkowej, która została zdefiniowana w oddzielnym punkcie, tj. punkcie 24 artykułu 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisów należy stwierdzić, iż przepisy art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, jak również Rozporządzenie nie mają zastosowania w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej dokonywanej przez Spółkę (w szczególności Sprzedaży wysyłkowej z Niemiec).

Należy zaznaczyć, iż powyższe stanowisko Spółki znajduje poparcie również w interpretacjach władz podatkowych (Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej sygn. IPPP1-443-523/07-2/BS z dnia 15 stycznia 2008 r., sygn. IPPP1-443-986/08-4/JB z dnia 18 lipca 2008 r., sygn. IPPP2/443-725/09-2/IK z dnia 31 sierpnia 2009 r.). W interpretacji IPPP1-443-523/07-2/BS z dnia 15 stycznia 2008 roku, Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż „sprzedaż wysyłkową uznaje wprawdzie jako dokonaną w kraju, ale wyłącznie w celu rozliczenia podatku VAT, natomiast art. 111 ust. 1 ustawy o VAT nie ma w tym wypadku zastosowania, bowiem nie odnosi się do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Z tego powodu brak jest również uregulowań w przepisach wykonawczych do ustawy o VAT dotyczących kas rejestrujących tj. w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807, oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.)”.

Podobne stanowisko zostało również przedstawione w interpretacji z dnia 31 sierpnia 2009 roku, sygn. IPPP2/443-725/09-2/IK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Definicja sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju zawarta jest w art. 2 pkt 24, zgodnie z którą przez sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem, że dostawa jest dokonywana na rzecz:

  1. podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka jest podmiotem zagranicznym posiadającym siedzibę na terytorium Niemiec i nieposiadającym stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Spółka będzie realizować sprzedaż wysyłkową towarów na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, zamieszkałych na terytorium Polski. Towary będą dostarczane do klientów na dwa sposoby:

I sposób: sprzedawane przez Wnioskodawcę towary będą wysyłane przez Spółkę z terytorium Niemiec do odbiorcy w Polsce,

II sposób: towary będące przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zostaną przez Spółkę nabyte uprzednio w Polsce od polskich dostawców a następnie będą przesłane do polskiego klienta.

Wnioskodawca wskazuje, że w obu powyższych sytuacjach sprzedaż będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia obowiązku posiadania kas fiskalnych, za pomocą których należałoby rejestrować sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w przedstawionych we wniosku sytuacjach.

Na wstępie, odnosząc się do tych sytuacji, należy zauważyć, iż w pierwszym przypadku mamy do czynienia ze sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju, o której mowa w cyt. wyżej art. 2 pkt 24 ustawy o VAT. Towar w wykonaniu sprzedaży zostaje przemieszczony z terytorium Niemiec na terytorium Polski do polskiego odbiorcy niebędącego podatnikiem. Jak wskazuje Wnioskodawca, sprzedaż ta jest opodatkowana na terytorium Polski.

W drugim z kolei przypadku mamy do czynienia ze sprzedażą towarów na terytorium Polski, która jednak nie spełnia definicji sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, o której mowa w przypadku pierwszym. W sytuacji tej bowiem nie dochodzi do przemieszczenia towarów z terytorium innego kraju członkowskiego na terytorium Polski. Przemieszczenie towarów ma miejsce tylko i wyłącznie na terytorium Polski pomiędzy podmiotem, od którego Wnioskodawca zakupił towar do odbiorcy tegoż towaru.

Zgodnie z przywołanym wcześniej art. 111 ust. 1 ustawy, na podatniku ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku dokonywania przez niego sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Przepis ten nie odnosi się jednak do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, o której mowa w art. 2 pkt 24 ustawy. Z tego powodu brak jest również uregulowań w przepisach wykonawczych do ustawy o VAT dotyczących kas rejestrujących tj. w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z dnia 30 grudnia 2009 r.) oraz z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z dnia 1 grudnia 2008 r.). Zatem sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju, występująca w pierwszym z opisanych przypadków, nie powoduje obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Sprzedaż prowadzona w drugiej sytuacji, kiedy to Wnioskodawca przed dokonaniem sprzedaży na rzecz swojego odbiorcy nabędzie wcześniej towar od polskiego dostawcy i towar ten zostanie przemieszczony bezpośrednio od tego dostawcy do odbiorcy w Polsce bez wywożenia go poza terytorium Polski spełnia definicję sprzedaży towarów, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy.

Sprzedaż ta dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej co do zasady podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jednak i tym razem przepisy odnoszące się do kas fiskalnych nie regulują kwestii, gdy sprzedawca, co do zasady mający obowiązek ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, nie posiada w Polsce fizycznego miejsca dokonywania takiej dostawy. Analiza przepisów rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania wskazuje, że każdy, na kim ciąży obowiązek instalacji kasy fiskalnej musi posiadać miejsce bądź miejsca jej fizycznego zainstalowania, czyli punkty sprzedaży, zgłoszone w odpowiednim urzędzie skarbowym. W załączniku nr 1 do tego rozporządzenia, który stanowi wzór książki kasy rejestrującej, jako jedna z pozycji wymaganych widnieje adres miejsca, w którym kasa jest użytkowana. Również każdorazowa zmiana miejsca użytkowania kasy musi być zgłoszona do odpowiedniego serwisu i w tej książce odnotowana. Z kolei w załączniku nr 3, znajdziemy wzór zgłoszenia przez podatnika kasy do urzędu skarbowego, gdzie również znajduje się wskazanie miejsc instalacji kas rejestrujących. Wobec powyższego, mimo istnienia obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą kas rejestrujących, w sytuacji gdy sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie posiadając żadnego fizycznego miejsca sprzedaży oraz siedziby bądź stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski nie ma możliwości jej zainstalowania a także co za tym idzie wypełnienia wszelkich obowiązków wynikających z przepisów dotyczących kas rejestrujących zawartych ww. rozporządzeniach. Powyższe powoduje, że Wnioskodawca nie ma w tym przypadku obowiązku prowadzenia ewidencji swojej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Reasumując, należy stwierdzić, że Wnioskodawca zarówno w sytuacji dokonywania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju spełniającej definicję zawartą w art. 2 pkt 24 ustawy jak również w przypadku sprzedaży towarów znajdujących się na terytorium Polski, w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, nie ma obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj