Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1271/13-5/DG
z 21 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłkowej towarów z Wielkiej Brytanii na terytorium kraju – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 listopada 2013r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.)o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji na kasie rejestrującej wysyłkowej sprzedaży towarów z Wielkiej Brytanii na terytorium kraju.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej: Spółka,Wnioskodawca) jest podmiotem z siedzibą w Wielkiej Brytanii i podatnikiem podatku od wartości dodanej w Wielkiej Brytanii, prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wysyłkowej towarów na odległość, zamawianych przez odbiorców za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej Wnioskodawcy. W ramach prowadzonej działalności spółka będzie dokonywać sprzedaży wysyłkowej towarów z Wielkiej Brytanii m.in. na rzecz odbiorców z Polski. Poszczególne czynności związane z zawarciem umów sprzedaży oraz obsługą składanych zamówień (przyjmowania zamówień, kontakt z klientem, obsługa reklamacji, przyjmowanie wpłat za zakupiony towar) prowadzone będą w Wielkiej Brytanii.


Wysyłane towary przekazywane będą odbiorcom końcowym w Polsce w następujący sposób:

  • poprzez bezpośrednią wysyłkę towarów na adres zamieszkania odbiorcy,
  • poprzez odbiór w sklepach magazynach znajdujących się w Polsce należących do przedsiębiorcy współpracującego z Wnioskodawcą (odbiór osobisty w określonym punkcie odbioru).

W związku z dokonywaniem sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju w rozumieniu art. 24 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka planuje złożenie zawiadomienia do właściwego organu podatkowego o wyborze miejsca opodatkowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Spółka będzie więc zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny i będzie rozliczać podatek VAT z tytułu transakcji zawartych z polskimi odbiorcami.

Jednocześnie Spółka nie posiada w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności. W szczególności Wnioskodawca nie posiada w Polsce żadnych lokali, magazynów czy innej infrastruktury oraz nie zatrudnia w Polsce pracowników. Innymi słowy, Spółka nie jest fizycznie obecna w Polsce, a sprzedaż towarów dokonana jest z zagranicy (z Wielkiej Brytanii).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółka dokonując sprzedaży wysyłkowej z Wielkiej Brytanii na terytorium Polski ma obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów) zamieszkałych w Polsce?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie Spółki, dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż towarów na terytorium kraju na rzecz polskich klientów będących konsumentami, dokonywana na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z treścią art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis odwołuje się do pojęcia „sprzedaży”, które zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. Stosownie do treści tego przepisu, pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika w sposób jednoznaczny, że Spółka nie dokonuje „sprzedaży” w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. Sprzedaż realizowaną przez Wnioskodawcę należy traktować nie jako sprzedaż rozumianą w oparciu o art. 2 pkt 22 ustawy o VAT (do której odwołuje się przepis art. 111 ust. 1 ustawy), ale jako sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 24 ustawy o VAT.

Pod pojęciem sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju (art. 2 pkt 24 ustawy o VAT) należy rozumieć dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru.

Warunkiem uznania danej dostawy za sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju jest jej dokonanie na rzecz:

  1. podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9 ustawy o VAT, lub
  2. innego niż wymieniony powyżej podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o VAT nie ulega wątpliwości, że realizowane przez Spółkę czynności w zakresie sprzedaży towarów na odległość z Wielkiej Brytanii do odbiorców z Polski stanowią sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju w rozumieniu cytowanego powyżej przepisu.

W szczególności:

  1. Spółka jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w Wielkiej Brytanii,
  2. towary będące przedmiotem dostawy są w związku z tą dostawą wysyłane przez Spółkę z terytorium innego niż Polska państwa UE (Wielka Brytania) na terytorium Polski (kraju),
  3. dostawa jest dokonywana na rzecz podmiotu (np. osoby fizycznej, która nie jest podatnikiem), który nie jest z tego tytułu zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Należy również podkreślić, że zakres znaczeniowy definicji „sprzedaży”, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT nie obejmuje swoim zakresem „sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju” w rozumieniu art. 2 pkt 24 ustawy o VAT. W konsekwencji, skoro Spółka realizuje sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju, a nie sprzedaż rozumianą jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju lub wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, to brak jest podstaw do stosowania w sytuacji Wnioskodawcy przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, który w sposób jednoznaczny odnosi się do pojęcia „sprzedaży”.

Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, że sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju uznaje się za dokonaną na terytorium kraju po przekroczeniu progu 160.000 zł, o którym mowa w art. 24 ust. 3 ustawy o VAT lub po złożeniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 24 ust. 4 ustawy o VAT (sytuacja Spółki). W takich przypadkach sprzedaż na odległość towarów z innego kraju UE uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, ale wyłącznie dla celów rozliczania podatku VAT. Nie oznacza to jednak, że w takich sytuacjach należy stosować przepis art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, który jak wskazano powyżej odnosi się wyłącznie do sprzedaży na terytorium kraju, a nie do sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.


Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że obowiązek realizowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących odnosi się wyłącznie do podatników realizujących sprzedaż fizycznie na terytorium Polski.


Powyższe wynika pośrednio z treści przepisu art. 111 ust. 3a ustawy o VAT, który wskazuje, że podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani m.in.:

  1. dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy,
  2. udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów,
  3. zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących,
  4. poddać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji.

Nie powinno ulegać wątpliwości, że powyższe obowiązki mogą być zrealizowane wyłącznie w przypadku umiejscowienia kasy fiskalnej na terytorium kraju. Zatem w ocenie Spółki, obowiązek ewidencjonowania sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych przy zastosowaniu kas rejestrujących nie ma zastosowania w przypadku przedstawionego opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), gdyż Spółka dostarcza towary klientom w Polsce w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium Wielkiej Brytanii i nie jest w żaden sposób fizycznie obecna w Polsce.

Stanowisko Spółki potwierdzają również Interpretacje organów podatkowych dotyczące oceny obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju (przykładowo: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w Interpretacjach z 20 września 2012 r., sygn. IPPP2/443-719/12-2/KOM, z 16 września 2011 r., sygn. IPPP2/443-709/11-4/MM oraz z 31 sierpnia 2009 r., sygn. IPPP2/443-725/09-2/IK).

Mając na uwadze treść zaprezentowanego uzasadnienia, stanowisko Spółki, zgodnie z którym realizowana przez Wnioskodawcę sprzedaż towarów na rzecz polskich klientów będących konsumentami, dokonywana na zasadach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Spółka wnosi o potwierdzenie tej prawidłowości w interpretacji indywidualnej, o którą występuje niniejszym wnioskiem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 2 pkt 24 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem, że dostawa jest dokonywana na rzecz:

  1. podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka jest podmiotem z siedzibą w Wielkiej Brytanii i podatnikiem podatku od wartości dodanej w Wielkiej Brytanii, prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wysyłkowej towarów. W ramach prowadzonej działalności Spółka będzie dokonywać sprzedaży wysyłkowej towarów z Wielkiej Brytanii m.in. na rzecz odbiorców z Polski. Poszczególne czynności związane z zawarciem umów sprzedaży oraz obsługą składanych zamówień (przyjmowania zamówień, kontakt z klientem, obsługa reklamacji, przyjmowanie wpłat za zakupiony towar) prowadzone będą w Wielkiej Brytanii.

Wysyłane towary przekazywane będą odbiorcom końcowym w Polsce poprzez bezpośrednią wysyłkę towarów na adres zamieszkania odbiorcy, lub przez odbiór w sklepach magazynach znajdujących się w Polsce należących do przedsiębiorcy współpracującego z Wnioskodawcą (odbiór osobisty w określonym punkcie odbioru).

W związku z dokonywaniem sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju w rozumieniu art. 24 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka planuje złożenie zawiadomienia do właściwego organu podatkowego o wyborze miejsca opodatkowania sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Spółka będzie więc zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny i będzie rozliczać podatek VAT z tytułu transakcji zawartych z polskimi odbiorcami.

Jednocześnie spółka nie posiada w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, nie posiada również żadnych lokali, magazynów czy innej infrastruktury oraz nie zatrudnia w Polsce pracowników. Sprzedaż towarów realizowana będzie z zagranicy (z Wielkiej Brytanii).

W rozpatrywanej sprawie należy stwierdzić, że dokonywane przez Spółkę dostawy towarów opisane we wniosku należy uznać, zgodnie z art. 2 pkt 24 ustawy o VAT za sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju w rozumieniu tego przepisu, gdyż spełnione są wszystkie przesłanki uregulowane w tym przepisie tj. dostawa będzie dokonana przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary będące przedmiotem dostawy będą w związku z tą dostawą transportowane przez tego podatnika z terytorium innego niż Polska państwa UE (Wielka Brytania) na terytorium Polski (kraju), dostawa będzie dokonywana na rzecz podmiotu (np. osoby fizycznej, która nie jest podatnikiem), który z tego tytułu nie jest zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.


Z kolei obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jak wskazał wyżej tut. Organ, dokonywaną przez Spółkę dostawę towarów należy uznać za sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju, w myśl przepisu art. 2 pkt 24 ustawy o VAT.


Definicja „sprzedaży” uregulowana w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT nie obejmuje swoim zakresem „sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju”, gdyż dokonywane przez Spółkę dostawy nie stanowią „odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju”, ponieważ towary te Wnioskodawca transportuje każdorazowo z terytorium innego państwa UE niż Polska. Ponadto, co istotne w rozpatrywanej sprawie, Spółka nie zatrudnia pracowników na terytorium Polski, nie posiada żadnego miejsca prowadzenia działalności, lokalu, magazynu itp. Cała sprzedaż realizowana będzie z Wielkiej Brytanii.

Zatem Wnioskodawca w tak opisanym zdarzeniu przyszłym nie będzie podlegał obowiązkowi ewidencjonowania dokonywanej dostawy przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gdyż realizowana przez niego sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju nie podlega ww. ewidencji, tj. za pomocą kasy.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za uznaniem braku ewidencjonowania dokonywanych dostaw towarów za pomocą kasy rejestrującej jest przepis art. 111 ust. 3a ustawy o VAT. Z treści pkt 2, 3 i 4 tego artykułu wynika, że podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy; udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów; zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących.


Dlatego też należy zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że czynności te mogą być dokonywane wyłącznie w sytuacji, gdy kasa fiskalna znajduje się na terytorium kraju. Natomiast Spółka nie będzie posiadać żadnej fizycznej obecności w Polsce, a sprzedaż towarów dokonywana będzie z zagranicy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj