Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nisku
US.I-OP-423/7/2/05
z 9 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.I-OP-423/7/2/05
Data
2005.03.09



Autor
Urząd Skarbowy w Nisku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
potrącalność kosztów
rok podatkowy
wynagrodzenie za pracę
wypłata
zmiana przepisów
zmiana stanu prawnego


Pytanie podatnika
dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wypłaconej pracownikom zakładu w styczniu 2005 r. tzw. "trzynastej pensji" za 2004 r.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku, działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 i art. 216 § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 15 ust. 1 i art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Z. z dnia 3.02.2005 r. (znak: DN/330/05) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wypłaconej pracownikom Z. w styczniu 2005 r. tzw. "trzynastej pensji" za rok 2004, uzupełnionego pismem z dnia 16.02.2005 r. (znak: DN/335/2005), postanawia uznać stanowisko Z. za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, stosowanie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 8.02.2005 r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Z., uzupełniony pismem z dnia 26.02.2005 r. Z przedstawionego przez Z. stanu faktycznego wynika, że w miesiącu styczniu 2005 r. dokonano na rzecz pracowników wypłat z tytułu tzw. "trzynastej pensji" za rok 2004. Kwota wynagrodzenia łącznie ze składkami na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i zdrowotne określonymi w ustawie z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 888 ze zm.) została naliczona i zaksięgowana przez Z. jako koszt uzyskania przychodu w miesiącu grudniu 2004 r. Podatnik zwrócił się do tut. organu o wyjaśnienie czy wynagrodzenie to wraz ze składkami na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i zdrowotne stanowi koszt uzyskania przychodów roku podatkowego 2004. Jednostka uważa za słuszne zaliczenie wynagrodzenia wraz ze składkami ZUS do kosztów uzyskania przychodów roku 2004.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Z powyższego wynika, że aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów danego roku podatkowego musi dotyczyć przychodów tego roku podatkowego, a w przypadku kosztów, które zarachowano jako związane z przychodami danego roku, lecz jeszcze ich nie poniesiono - muszą być one określone co do rodzaju i kwoty.

W przedmiotowej sprawie bezspornym pozostaje fakt, że tzw. "trzynasta pensja" łącznie z naliczonymi składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne dotyczy przychodów roku 2004. Ponadto, jak wynika z pism podatnika, lista płac dotycząca "trzynastej pensji" za 2004 r. została przez jednostkę sporządzona i zaksięgowana w miesiącu grudniu 2004 r. W związku z tym należy przyjąć, że koszty uzyskania przychodu z tego tytułu były Z. znane co do rodzaju i kwoty już w grudniu 2004 r. Zatem w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym wynagrodzenie z tytułu "trzynastej pensji" za 2004 r. wraz ze składkami na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i zdrowotne może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu 2004 r., gdyż koszty te znane były co do kwoty i rodzaju w grudniu 2004 r. w chwili naliczenia (zarachowania) tego wynagrodzenia na podstawie sporządzonej listy płac.

Niezależnie od powyższego należy wskazać, że od dnia 1.01.2005 r. zmieniły się zasady rozliczania kosztów uzyskania przychodów z tytułu wynagrodzeń ze stosunku pracy. Zgodnie ze zmienionym art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od dnia 1.01.2005r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności m.in. z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), tj. ze stosunku pracy. Ponadto w myśl dodanego w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych punktu 57a, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40 tego artykułu, określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek. Przepis ten jednak nie wpływa na rozliczenie wynagrodzeń dotyczących 2004 r. Do 31.12.2004 r. obowiązuje bowiem brzmienie poprzednich przepisów, a tym samym podatnicy mają prawo do stosowania do wypłaconych za 2004 r. wynagrodzeń zasad dotyczących zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów na zasadach obowiązujących w 2004 r. Nie ma przy tym znaczenia, że wynagrodzenia będą wypłacone, a składki do ZUS przekazane w 2005 r.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących do 31.12.2004r. przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.

Ponadto tut. organ informuje, że:

  • powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę,
  • nterpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień wydania niniejszego postanowienia i obowiązuje do dnia zmiany przepisów, z dniem ich zmiany interpretacja traci swoją ważność,
  • interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa) wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj