Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-105/12-4/EN
z 23 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-105/12-4/EN
Data
2012.04.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
faktura VAT
kasa rejestrująca
nabywca
paragon fiskalny
pełnomocnictwo
pośrednictwo
raporty fiskalne
sprzedawca
umowa
usługi
wystawca faktury


Istota interpretacji
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym w sytuacji gdy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej zażąda wystawienia faktury VAT, operator na podstawie udzielonego w tym zakresie pełnomocnictwa, powinien wystawić fakturę VAT w imieniu i na rzecz Gminy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania sprzedaży usług fakturą VAT wystawioną w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania sprzedaży usług fakturą VAT wystawioną w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina A (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w ramach zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności realizuje zadania w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Gmina jako organizator publicznego transportu zbiorowego planuje na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy Gminą A a Gminą B, zlecić w swoim imieniu i na swoją rzecz świadczenie usług przewozowych w ramach miejskiego autobusowego transportu oraz Gminy B.

Wyłoniony w drodze postępowania przetargowego operator (przewoźnik), będzie sprzedawał bilety uprawniające do korzystania z miejskiego autobusowego transportu zbiorowego (dalej: bilety uprawniające do korzystania z komunikacji). Wpływy ze sprzedaży będą stanowić w 100% dochód Gminy A. Zgodnie z projektem należność za bilety pasażerowie będą wpłacali operatorowi w pojeździe lub w przypadku biletów okresowych w siedzibie operatora. Operator w przypadku sprzedaży biletów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie ewidencjonował obrót na swoich kasach rejestrujących, zainstalowanych w autobusach i siedzibie. Sprzedaż będzie dokonywana w imieniu i na rzecz Gminy. Na biletach (paragonach fiskalnych) będzie widniała nazwa i NIP operatora oraz wartość brutto biletu, stawka i wysokość podatku VAT. W sytuacji, gdy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej zażąda wystawienia faktury VAT, operator na podstawie udzielonego przez Gminę pełnomocnictwa w tym zakresie, wystawi fakturę VAT w imieniu Gminy.

Należność ze sprzedanych biletów operator będzie gromadził na swoim rachunku bankowym i na podstawie raportów dekadowych ze sprzedaży, będzie ją przekazywał w terminie do 5, 15, 25 dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy wskazany przez Gminę. Za czynność sprzedaży biletów w imieniu i na rzecz Gminy W operator będzie otrzymywał wynagrodzenie.

Wyłoniony w drodze postępowania przetargowego operator, będzie posiadał status podatnika VAT czynnego zaopatrzonego w kasy rejestrujące pozwalające na sprzedaż biletów uprawniających do korzystania z komunikacji pasażerom.

Operator, w związku z ewidencjonowaniem na swoich kasach rejestrujących sprzedaży biletów uprawniających do korzystania z komunikacji dokonywanej w imieniu i na rzecz Gminy, będzie sporządzał, dla potrzeb określenia osiąganego w imieniu i na rzecz Gminy obrotu, raporty fiskalne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 2012, poz. 1338 ze zm.)

Gmina na podstawie sporządzanych przez operatora raportów fiskalnych, całą wartość sprzedaży biletów uprawniających do korzystania z komunikacji dokonywanej przez operatora w jej imieniu i na jej rzecz, będzie ewidencjonować w rejestrze sprzedaży Gminy i będzie wykazywać w deklaracji VAT-7 Gminy.

Gmina nie prowadzi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu własnych kas rejestrujących. Gmina nie rozpoczęła ewidencjonowania wykonywanych czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Gmina korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Wykonywane bowiem przez Gminę wszystkie czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mieszczą się w załączniku do powołanego rozporządzenia, obejmującym czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym w sytuacji gdy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej zażąda wystawienia faktury VAT, operator na podstawie udzielonego w tym zakresie pełnomocnictwa, powinien wystawić fakturę VAT w imieniu i na rzecz Gminy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT, o których mowa w ust. 1-2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z kolei na podstawie art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. la, 2, 4 i 5 oraz 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zastosowanie będzie miał również art. 111 ust. 3b ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo marża ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Jednocześnie z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że operator będzie w imieniu Gminy i na jej rzecz sprzedawał bilety uprawniające do korzystania z komunikacji, a w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie prowadził ewidencję tej sprzedaży na swoich kasach rejestrujących.

Ponadto w związku z koniecznością wystawiania faktur VAT dokumentujących dokonywaną przez operatora sprzedażą Gminy, operator w zakresie dokonywanej w imieniu i na rzecz Gminy sprzedaży biletów uprawniających do korzystania z komunikacji, będzie miał udzielone pełnomocnictwo. Za prowadzoną czynność sprzedaży będzie otrzymywał wynagrodzenie.

Uznając przyjęte przez Wnioskodawcę stanowisko zawarte w odpowiedzi na pytanie Nr 1 (tj. interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-105/12-2/EN z dnia 23 kwietnia 2012 r.), operator może na swojej kasie rejestrującej ewidencjonować sprzedaż biletów uprawniających do korzystania z komunikacji w imieniu i na rzecz Gminy, ze wszystkimi konsekwencjami dotyczącymi prowadzenia ewidencji na kasach rejestrujących, w tym podawania na paragonie danych dotyczących pośrednika, w analizowanym przypadku danych operatora.

Prowadzona jednakże przez pośrednika-operatora ewidencja na swoich kasach rejestrujących w zakresie przedmiotowej sprzedaży, dotyczy zgodnie z powołanymi wyżej regulacjami w tym art. 111 ust. 3b obrotu Gminy. Stąd w sytuacji gdy operator będzie upoważniony do wystawiania w imieniu Gminy faktur VAT dokumentujących sprzedaż biletów uprawniających do korzystania z komunikacji, będzie zobowiązany taką fakturę wystawić, w tym na żądanie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, ze wszystkimi skutkami wynikającymi z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, tj. także w zakresie wykazanych na fakturze danych, w analizowanym przypadku dotyczących Gminy.

Uwzględniając zatem powołane regulacje i obowiązujący w tym zakresie opis zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji gdy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej zażąda wystawienia faktury VAT, faktura VAT powinna być wystawiona w imieniu i na rzecz Gminy a nie operatora.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie:

  • Obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących przez przewoźnika,
  • zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących,
  • udokumentowania przez Wnioskodawcę podwyższenia obrotu z tytułu sprzedaży usług świadczonych przez pośrednika

zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne z dnia 23 kwietnia 2012 r. Nr ILPP2/443-105/12-2/EN, ILPP2/443-105/12-3/EN i ILPP2/443-105/12-5/EN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj