Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-105/12-2/EN
z 23 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-105/12-2/EN
Data
2012.04.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
faktura VAT
kasa rejestrująca
nabywca
paragon fiskalny
pełnomocnictwo
pośrednictwo
raporty fiskalne
sprzedawca
umowa
usługi
wystawca faktury


Istota interpretacji
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym operator może na swojej kasie rejestrującej ewidencjonować sprzedaż biletów uprawniających do korzystania z komunikacji w imieniu i na rzecz Gminy i czy w sytuacji gdy operator może na swojej kasie rejestrującej ewidencjonować przedmiotową sprzedaż, drukowany na kasie paragon powinien zawierać informacje dotyczące operatora nazwa adres i NIP?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących przez przewoźnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących przez przewoźnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina A (dalej Gmina) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w ramach zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności realizuje zadania w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Gmina jako organizator publicznego transportu zbiorowego planuje na podstawie zawartego porozumienia pomiędzy Gminą A a Gminą B, zlecić w swoim imieniu i na swoją rzecz świadczenie usług przewozowych w ramach miejskiego autobusowego transportu oraz Gminy B.

Wyłoniony w drodze postępowania przetargowego operator (przewoźnik), będzie sprzedawał bilety uprawniające do korzystania z miejskiego autobusowego transportu zbiorowego (dalej: bilety uprawniające do korzystania z komunikacji). Wpływy ze sprzedaży będą stanowić w 100% dochód Gminy A. Zgodnie z projektem należność za bilety pasażerowie będą wpłacali operatorowi w pojeździe lub w przypadku biletów okresowych w siedzibie operatora. Operator w przypadku sprzedaży biletów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie ewidencjonował obrót na swoich kasach rejestrujących, zainstalowanych w autobusach i siedzibie. Sprzedaż będzie dokonywana w imieniu i na rzecz Gminy. Na biletach (paragonach fiskalnych) będzie widniała nazwa i NIP operatora oraz wartość brutto biletu, stawka i wysokość podatku VAT. W sytuacji, gdy osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej zażąda wystawienia faktury VAT, operator na podstawie udzielonego przez Gminę pełnomocnictwa w tym zakresie, wystawi fakturę VAT w imieniu Gminy.

Należność ze sprzedanych biletów operator będzie gromadził na swoim rachunku bankowym i na podstawie raportów dekadowych ze sprzedaży, będzie ją przekazywał w terminie do 5, 15, 25 dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy wskazany przez Gminę. Za czynność sprzedaży biletów w imieniu i na rzecz Gminy A operator będzie otrzymywał wynagrodzenie.

Wyłoniony w drodze postępowania przetargowego operator, będzie posiadał status podatnika VAT czynnego zaopatrzonego w kasy rejestrujące pozwalające na sprzedaż biletów uprawniających do korzystania z komunikacji pasażerom.

Operator, w związku z ewidencjonowaniem na swoich kasach rejestrujących sprzedaży biletów uprawniających do korzystania z komunikacji dokonywanej w imieniu i na rzecz Gminy, będzie sporządzał, dla potrzeb określenia osiąganego w imieniu i na rzecz Gminy obrotu, raporty fiskalne, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 2012, poz. 1338 ze zm.)

Gmina na podstawie sporządzanych przez operatora raportów fiskalnych, całą wartość sprzedaży biletów uprawniających do korzystania z komunikacji dokonywanej przez operatora w jej imieniu i na jej rzecz, będzie ewidencjonować w rejestrze sprzedaży Gminy i będzie wykazywać w deklaracji VAT-7 Gminy.

Gmina nie prowadzi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu własnych kas rejestrujących. Gmina nie rozpoczęła ewidencjonowania wykonywanych czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Gmina korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Wykonywane bowiem przez Gminę wszystkie czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mieszczą się w załączniku do powołanego rozporządzenia, obejmującym czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym operator może na swojej kasie rejestrującej ewidencjonować sprzedaż biletów uprawniających do korzystania z komunikacji w imieniu i na rzecz Gminy i czy w sytuacji gdy operator może na swojej kasie rejestrującej ewidencjonować przedmiotową sprzedaż, drukowany na kasie paragon powinien zawierać informacje dotyczące operatora nazwa adres i NIP...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących spoczywa na podatniku tylko w przypadku gdy sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Gmina nie prowadzi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w swoim imieniu. Gmina korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Dokonywana bowiem sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dotyczy zakresu czynności wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia, które objęte są przedmiotowym zwolnieniem. Natomiast w związku z planowaną umową w zakresie organizacji publicznego transportu w A i na terenie Gminy B, Gmina A zleci dokonywanie sprzedaży biletów uprawniających do korzystania z komunikacji innemu podmiotowi – w analizowanym przypadku operatorowi, który sprzedaż biletów będzie ewidencjonował na swoich kasach rejestrujących, zainstalowanych w autobusach i siedzibie, w imieniu i na rzecz Gminy A. Na biletach (paragonach fiskalnych) będzie widniała nazwa i NIP operatora oraz wartość brutto biletu, stawka i wysokość podatku VAT.

Należność ze sprzedanych biletów operator będzie gromadził na swoim rachunku bankowym i na podstawie raportów dekadowych ze sprzedaży, będzie ją przekazywał w terminie do 5, 15, 25 dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy wskazany przez Gminę A. Za czynność sprzedaży biletów w imieniu i na rzecz Gminy A, operator będzie otrzymywał wynagrodzenie.

Zastosowanie będzie miał zatem art. 111 ust. 3b ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Zatem operator zgodnie z powołaną regulacją, będzie ewidencjonował sprzedaż Gminy w jej imieniu i na jej rzecz za pomocą swoich kas rejestrujących.

Ponieważ kasy rejestrujące służące do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego w myśl art. 111 ust. 6a ustawy o VAT, muszą zapewnić prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji w tym wartość uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego a dane te muszą być przechowywane lub w bezpieczny sposób przekazane na zewnętrzne nośniki danych, operator w zakresie planowanej sprzedaży w imieniu i na rzecz Gminy, w oparciu o własne kasy rejestrujące będzie zobowiązany sprostać powyższym wymogom, aby w prawidłowy i bezpieczny sposób wykazać wynikający ze sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz Gminy obrót.

Natomiast w kwestii dotyczącej stosowanych oznaczeń na wydrukach fiskalnych: nazwa podatnika, adres punktu sprzedaży, należy stwierdzić, iż obowiązujące przepisy, statuują zakaz używania kas rejestrujących przez osoby trzecie, tj. inne niż podatnik. W myśl art. 111 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b. Cytowany bowiem powyżej art. 111 ust. 3b ustawy o VAT wskazuje jednoznacznie, iż podatnicy prowadzący ewidencje przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze, ewidencjonują całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej w imieniu zleceniodawcy. W analizowanym przypadku operator będzie na swoich kasach rejestrujących ewidencjonować w imieniu i na rzecz Gminy sprzedaż biletów uprawniających do korzystania z komunikacji.

Z kolei stosownie do § 5 ust. 1 pkt 6 lit. a i b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać m.in. następujące informacje:

  1. imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika,
  2. numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP).

A zatem uwzględniając obowiązujące przepisy, w tym cytowany wyżej art. 111 ust. 3b ustawy o VAT, w sytuacji gdy sprzedaż jest realizowana przez pośrednika to na nim będzie ciążył obowiązek ewidencjonowania sprzedaży, ze wszystkimi tego konsekwencjami, a więc co do stosowania także i oznaczeń w zakresie nazwy, adresu i NIP właściwych dla pośrednika. W analizowanym przypadku na kasach rejestrujących operatora, będzie realizowany obowiązek ewidencji sprzedaży biletów uprawniających do korzystania z komunikacji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w imieniu i na rzecz Gminy.

Uznając powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w opisanym zdarzeniu przyszłym operator może na swojej kasie rejestrującej ewidencjonować sprzedaż biletów uprawniających do korzystania z komunikacji w imieniu i na rzecz Gminy A a drukowany na kasie operatora paragon fiskalny powinien zawierać informacje w zakresie nazwy, adresu i NIP właściwych dla operatora.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie:

  • zwolnienia przedmiotowego z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących,
  • udokumentowania sprzedaży usług fakturą VAT wystawioną w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy,
  • udokumentowania przez Wnioskodawcę podwyższenia obrotu z tytułu sprzedaży usług świadczonych przez pośrednika

zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne z dnia 23 kwietnia 2012 r. Nr ILPP2/443-105/12-3/EN, ILPP2/443-105/12-4/EN i ILPP2/443-105/12-5/EN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj