Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-211/12-3/AD
z 24 maja 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-211/12-3/AD
Data
2012.05.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
infrastruktura
inwestycje
korekta
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
przekazanie nieodpłatne
przyłącze
usługi
Istota interpretacji
1. Czy Spółka miała prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących nabycie inwestycji w toku oraz wydatki dotyczące dalszych prac związanych z budową infrastruktury technicznej?
2. Czy nieodpłatnie przekazanie efektów prac dotyczących budowy infrastruktury technicznej na obcym gruncie na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego sieciami jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT? 3. Czy w związku z nieodpłatnym przekazaniem nakładów Spółka ma obowiązek dokonania korekty (obniżenia) VAT naliczonego odliczonego w związku z zakupem inwestycji w toku lub dalszymi pracami nad infrastrukturą techniczną? Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury technicznej – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 24 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury technicznej. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. X dalej: Spółka) zajmuje się działalnością w branży chemicznej. W związku z powyższym prowadziła ona inwestycje polegającą na budowie wytwórni chemicznej, rozumianej jako kompleks środków trwałych – budynków, budowli i urządzeń – służących wytwarzaniu określonej substancji chemicznej. Spółka dokonała zakupu inwestycji w toku, gdzie zbywca – na podstawie umów przyłączeniowych regulowanych przepisami ustawy Prawo energetyczne oraz warunków technicznych, w sytuacji gdy zawarcie umów przyłączeniowych nie jest wymagane – zobowiązał się do wybudowania infrastruktury technicznej trwale z gruntem związanej, m.in.:
Transakcja sprzedaży inwestycji w toku podlegała opodatkowaniu VAT (nie korzystała ze zwolnienia). W związku z faktem, że po wybudowaniu Spółka zamierzała wykorzystywać wytwórnię chemiczną do wykonywania czynności opodatkowanych, dokonała ona odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej tę dostawę. Z chwilą zakupu inwestycji w toku, Wnioskodawca przejął również prawa i obowiązki w powyższym zakresie na mocy umowy cesji wierzytelności oraz przeniesienia praw i obowiązków zawartej pomiędzy Spółką, kontrahentem, od którego Spółka nabyła inwestycję oraz zarządcą sieci (dalej: umowa cesji). Spółka kontynuowała budowę i ponosiła koszty związane z dalszą budową przyłączy, przepompowni i innych obiektów związanych z doprowadzeniem i odprowadzeniem mediów (pola rozdzielcze, przyłącza ciepłownicze, wodne, przepompownie ścieków i tym podobne). Wydatki te były udokumentowane fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT. Spółka dokonywała odliczenia podatku naliczonego zawartego na tych fakturach, związanego z wydatkami na budowę wskazanych obiektów. Po wybudowaniu przyłączy i przepompowni, Spółka dokonała nieodpłatnego przekazania efektów prac związanych z ich budową na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego poszczególnymi sieciami. Wydatki poniesione na wybudowanie przedmiotowych obiektów zgodnie z otrzymanymi interpretacjami z dnia 10 stycznia 2012 r. (sygn. ILPB3/423-481/11-5/MM oraz ILPB3/423 -481/11-4/MM) stanowią koszty pośrednie uzyskania przychodów i jako takie są potrącalne w dacie ich poniesienia. Oznacza to, że obiekty te nie stanowią środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy nieodpłatnie przekazanie efektów prac dotyczących budowy infrastruktury technicznej na obcym gruncie na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego sieciami jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT... Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatnie przekazanie efektów prac dotyczących budowy infrastruktury technicznej na obcym gruncie na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego sieciami nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Uzasadnienie stanowiska Spółki Zgodnie z art. 5 ust. l ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Powyższe oznacza, że zasadniczo warunkiem opodatkowania danej czynności na gruncie VAT jest jej odpłatny charakter. Dodatkowo jednak ustawodawca przewidział również sytuacje, w których nieodpłatne świadczenia mogą zostać uznane za odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług. Należy wskazać, że na gruncie ustawy o VAT mogą istnieć pewne wątpliwości, czy w przypadku przekazania nakładów ponoszonych na wybudowanie infrastruktury technicznej na obcym gruncie Spółka dokonuje przekazania towarów czy też samych nakładów, które powinny być uznane za nieodpłatne świadczenie usług. W związku z powyższym Spółka poniżej wskazuje, że niezależnie od klasyfikacji tej transakcji, nie podlega ona opodatkowaniu VAT. a) Możliwość uznania przekazania za czynność opodatkowaną na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT Zgodnie z art. 7 ust. l ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa powyżej rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, (...). o ile podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Powyższe oznacza, że nieodpłatne przekazanie danego dobra może zostać uznane za odpłatną dostawę towarów wyłącznie w sytuacji, gdy podatnik przekazuje towary:
Mając na uwadze, że Spółka zamierzała wykorzystać wytwórnię chemiczną do wykonywania czynności opodatkowanych, w jej opinii przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych nakładów na infrastrukturę będącą przedmiotem niniejszego wniosku. W konsekwencji, dla ustalenia, czy przedmiotowe przekazanie może zostać uznane za odpłatną dostawę towarów konieczne jest określenie, czy Spółka przekazała zarządcy sieci towary, które należą do jej przedsiębiorstwa. W przypadku bowiem przekazania towarów nienależących do przedsiębiorstwa podatnika, nie może ono zostać uznane za odpłatną dostawę towarów. Jak Spółka wskazała w opisie stanu faktycznego, prace związane z budową przyłączy oraz przepompowni są wykonywane na gruncie należącym do przedsiębiorstwa zarządzającego sieciami. Natomiast stosownie do art. 47 ust. l ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej: kodeks cywilny) część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Z kolei zgodnie z art. 48 kodeksu cywilnego, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane. Oznacza to, że zasadniczo sieci (np. wodociągowe, kanalizacyjne, energetyczne itp.) i ich elementy trwale z gruntem związane są częścią składową gruntu i w konsekwencji należą one do właściciela gruntu. Ponadto w art. 49 § l kodeksu cywilnego wskazano, iż urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. W konsekwencji, stosownie do wskazanego przepisu w momencie podłączenia dodatkowych elementów jak np. przyłączy czy przepompowni do infrastruktury wchodzą one w skład przedsiębiorstwa zarządzającego siecią. Oznacza to również, że do momentu podłączenia tych urządzeń do sieci stanowią one składową część nieruchomości. W świetle powyższych przepisów kodeksu cywilnego, można wywnioskować, że w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego, Spółka nigdy nie była właścicielem przedmiotowych przyłączy, przepompowni oraz innych obiektów, bowiem do momentu ich podłączenia do sieci stanowiły one część składową nieruchomości, tj. gruntu należącego do zarządcy sieci, a po ich podłączeniu weszły w skład jego przedsiębiorstwa. Skoro zatem Spółka w żadnym momencie nie była właścicielem wybudowanych przyłączy oraz przepompowni, oznacza to, że nie została spełniona przesłanka wynikająca z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, która wymaga, aby przekazywane towary należały do przedsiębiorstwa podatnika. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w szeregu interpretacji indywidualnych, m.in. w:
Mając na uwadze, że w przedstawionym stanie faktycznym, nie będzie spełniona podstawowa przesłanka niezbędna do uznania przekazania nakładów infrastrukturalnych za odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (tj. aby przekazywane towary należały do przedsiębiorstwa przekazującego je podatnika) przekazanie efektów prac w zakresie budowy przyłączy, przepompowni oraz innych obiektów nie może być uznane za odpłatna dostawę towarów i w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie tej regulacji. b) Możliwość uznania przekazania za czynność opodatkowaną na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT Zgodnie z art. 8 ust. l ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. l pkt l ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
W odniesieniu do wskazanej w lit. a) możliwości uznania nieodpłatnego świadczenia za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, jak wskazano w pkt l uzasadnienia do pytania nr 2, w przypadku obiektów budowanych na gruncie nienależącym do Spółki nie mamy do czynienia z towarami stanowiącymi część jej przedsiębiorstwa. W omawianej sytuacji nie miało miejsca więc użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika (Spółki) do celów innych niż działalność gospodarcza. W konsekwencji nie jest możliwe opodatkowanie przekazania nakładów w oparciu o art. 8 ust. 2 pkt l ustawy o VAT. Analizując art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu VAT, w przypadku gdy czynność ta następuje do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Powyższe oznacza, że w sytuacji, gdy świadczenie odbywa się w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie może ono zostać uznane za odpłatne świadczenie usług i w konsekwencji podlegać opodatkowaniu VAT. Jak Spółka podkreślała w stanie faktycznym, wskazane prace dotyczące budowy przyłączy, przepompowni oraz innych obiektów umożliwiających doprowadzanie i odprowadzanie mediów były prowadzone w związku z zamiarem zapewnienia wykonywania działalności gospodarczej w wytwórni chemicznej. Zapewnienie bowiem dostępu do mediów dla wytwórni chemicznej jest powszechnie obowiązującym standardem technicznym. Dlatego też należy podkreślić, że wydatki na wybudowanie przedmiotowych obiektów dotyczyły wyłącznie tych świadczeń, które są kluczowe, niezbędne i standardowe z perspektywy funkcjonowania samej wytwórni, a w konsekwencji wskazują na zasadniczy związek z wykonywaniem działalności gospodarczej. Nie sposób sobie wyobrazić prawidłowego funkcjonowania jakiegokolwiek budynku, a tym bardziej wytwórni, w której są wykonywane określone procesy chemiczne, bez dostępu do wody, prądu, czy odprowadzania nieczystości. Skoro bez poniesienia przedmiotowych wydatków, Spółka nie mogłaby rozpocząć planowanej działalności na terenie wytwórni, w sposób oczywisty budowa tych obiektów jest niezbędna w celu zapewnienia interesu gospodarczego Spółki, tj. funkcjonowania wytwórni, w której prowadzona jest działalność gospodarcza opodatkowana VAT. Spółka podejmując przedmiotowe prace, dąży do zapewnienia sobie źródła przychodów z tytułu działalności, która będzie podlegać opodatkowaniu VAT. W konsekwencji działania podjęte przez Spółkę związane z budowa infrastruktury technicznej były ukierunkowane na realizację celów biznesowych. Dlatego też mając na uwadze fakt, że budowa przedmiotowych obiektów była niezbędna do zapewnienia wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych VAT, uznać należy w ocenie Spółki, że przekazanie efektów prac jest związane z prowadzeniem działalności przez Spółkę i w rezultacie nie może być ono zrównane z odpłatnym świadczeniem usług. Natomiast samo przekazanie wskazanych obiektów na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego poszczególnymi sieciami jest konieczne ze względu na zawartą pomiędzy Spółką a przedsiębiorstwem zarządzającym siecią oraz podmiotem, który odsprzedał Spółce inwestycję w toku umowę cesji, w której Spółka po wybudowaniu przedmiotowej infrastruktury technicznej jest zobowiązana do jej nieodpłatnego przekazania. Powyższy obowiązek wynika również z przytaczanych już wcześniej art. 48 oraz art. 49 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którymi zasadniczo do części składowych gruntu należą m.in. urządzenia trwale z gruntem związane, z wyjątkiem urządzeń służących do m.in. doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. W konsekwencji, mając na uwadze, że budowa jest dokonywana na obcym gruncie, z mocy prawa wybudowane obiekty nie należą do Spółki i w rezultacie Spółka jest zobowiązana do ich fizycznego przekazania na rzecz właściciela gruntu/przedsiębiorstwa zarządzającego siecią. W tym jednak przypadku, sam akt przekazania nie ma charakteru konstytutywnego (nakłady od samego początku stanowią własność właściciela gruntu) ale raczej administracyjny. Jak wynika z powyższego, przekazanie infrastruktury było więc w istocie wynikiem ustaleń umownych w zakresie posadowienia omawianych przyłączy (na gruncie podmiotu zarządzającego sieciami a nie np. na gruncie Spółki) oraz przepisów Kodeksu cywilnego w zakresie części składowych gruntu i prawa własności urządzeń służących do odprowadzania wody. Jednocześnie mieć na uwadze należy, że gdyby Spółka nie zdecydowała się na dokończenie budowy omawianych elementów infrastruktury oraz nie przekazała ich nabywcy, wówczas wspomniana w opisie stanu faktycznego wytwórnia chemiczna nie mogłaby funkcjonować, co spowodowałoby po stronie Spółki niepowetowane straty ekonomiczne. W związku z tym, uzasadnione jest twierdzenie, że dokończenie budowy i podyktowane względami umownymi oraz cywilistycznymi przekazanie infrastruktury nabywcy, jako czynność warunkująca w dużym stopniu właściwe funkcjonowanie wytwórni chemicznej było czynnością mającą ścisły i bezpośredni związek z prowadzonymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi. Na marginesie, na co wskazują również zacytowane poniżej interpretacje indywidualne, Spółka pragnie zauważyć, że budowa oraz przekazywanie innym podmiotom lub organom władzy publicznej różnego rodzaju elementów infrastruktury jest obecnie powszechnie spotykaną praktyką, która warunkuje często ukończenie prowadzonej przez podatnika inwestycji. Dobrym przykładem takiego działania jest np. przekazanie na rzecz gminy drogi dojazdowej do przedsiębiorstwa podatnika, wybudowanej na gruncie należącym do jednostki samorządu terytorialnego. Czynność taką należy więc oceniać nie jako wyjętą z kontekstu działalność nieopłacalną ekonomicznie, ale jako, element procesu inwestycyjnego warunkujący jego powodzenie w takim samym stopniu jak np. uzyskanie niezbędnych zezwoleń, koncesji, itp. W obydwu przypadkach związek z działalnością gospodarczą podatnika jest niezaprzeczalny. Stanowisko takie zostało potwierdzone w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych w zbliżonych do omawianego stanach faktycznych, przykładowo w interpretacji:
W świetle powyższych interpretacji wskazać należy, że w przypadku, gdy podatnik ponosi wydatki na budowę infrastruktury technicznej (dróg, sieci wodociągowych, elektrycznych itp.) na obcym gruncie związanej z prowadzoną inwestycją a następnie dokonuje jej nieodpłatnego przekazania na rzecz gminy/przedsiębiorstwa zarządzającego siecią, przekazanie takie należy uznać za nieodpłatne świadczenie usług związane z prowadzoną działalnością i w konsekwencji niepodlegające opodatkowaniu VAT w oparciu o art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Interpretacje te – z uwagi na podobieństwo do stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszego zapytania – są istotne w sprawie i w ocenie Spółki, winny zostać uwzględnione przy rozstrzygnięciu niniejszej sprawy. Tak więc, mając na względzie stan faktyczny, stanowisko Spółki oraz zacytowane interpretacje prawa podatkowego, nieodpłatne przekazanie infrastruktury z uwagi z jednej strony na fakt iż nie należy ona do przedsiębiorstwa Spółki, a z drugiej na związek jej nieodpłatnego przekazania z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, nie podlegają opodatkowaniu VAT w oparciu o art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Konsekwentnie, mając na uwadze, że nieodpłatne przekazanie przez Spółkę efektów prac nie może zostać uznane za odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług, w ocenie Spółki nie podlega ono opodatkowaniu VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. serii L Nr 347 str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. I tak, w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
Przy czym należy podkreślić, że przez świadczenie usług niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Przepis art. 8 ust. 2, w cyt. wyżej brzmieniu, został wprowadzony do ustawy w celu zapewnienia pełniejszej implementacji przepisów unijnych i stanowi ściślejsze odwzorowanie definicji odpłatnego świadczenia usług zawartej w art. 26 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się działalnością w branży chemicznej. W związku z powyższym prowadził on inwestycję polegającą na budowie wytwórni chemicznej, rozumianej jako kompleks środków trwałych – budynków, budowli i urządzeń – służących wytwarzaniu określonej substancji chemicznej. Spółka dokonała zakupu inwestycji w toku, gdzie zbywca – na podstawie umów przyłączeniowych regulowanych przepisami ustawy Prawo energetyczne oraz warunków technicznych, w sytuacji gdy zawarcie umów przyłączeniowych nie jest wymagane – zobowiązał się do wybudowania infrastruktury technicznej trwale z gruntem związanej, m.in.:
Transakcja sprzedaży inwestycji w toku podlegała opodatkowaniu VAT (nie korzystała ze zwolnienia). W związku z faktem, że po wybudowaniu Spółka zamierzała wykorzystywać wytwórnię chemiczną do wykonywania czynności opodatkowanych, dokonała ona odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej tę dostawę. Z chwilą zakupu inwestycji w toku, Wnioskodawca przejął również prawa i obowiązki w powyższym zakresie na mocy umowy cesji wierzytelności oraz przeniesienia praw i obowiązków zawartej pomiędzy Spółką, kontrahentem, od którego Spółka nabyła inwestycję oraz zarządcą sieci (dalej: umowa cesji). Spółka kontynuowała budowę i ponosiła koszty związane z dalszą budową przyłączy, przepompowni i innych obiektów związanych z doprowadzeniem i odprowadzeniem mediów (pola rozdzielcze, przyłącza ciepłownicze, wodne, przepompownie ścieków i tym podobne). Celem wybudowania analizowanej infrastruktury technicznej było zapewnienie dostępu do mediów (wody, elektryczności, odprowadzania ścieków itp.) dla wytwórni chemicznej, w której Spółka zamierzała wykonywać opodatkowaną VAT działalność gospodarczą. Zatem jedynym motywem, jakim Spółka kierowała się realizując wskazaną inwestycję był zamiar wykorzystania wytwórni w przyszłości do wykonywania działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Należy podkreślić, że bez poniesienia wskazanych kosztów, funkcjonowanie wytwórni chemicznej, a tym samym prowadzenie w niej działalności opodatkowanej VAT nie byłoby możliwe. Wydatki ponoszone w związku z budową infrastruktury technicznej były udokumentowane fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT. Spółka dokonywała odliczenia podatku naliczonego zawartego na tych fakturach, związanego z wydatkami na budowę wskazanych obiektów. Po wybudowaniu przyłączy i przepompowni, Spółka dokonała nieodpłatnego przekazania efektów prac związanych z ich budową na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego poszczególnymi sieciami. Odnosząc opisaną przez Wnioskodawcę sytuację do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro infrastruktura techniczna została wykonana na gruncie należącym do przedsiębiorstwa zarządzającego sieciami, nie można uznać, iż jej przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz tego przedsiębiorstwa stanowi dostawę towaru, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy. W przedmiotowej sprawie nie nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, gdyż przedsiębiorstwo zarządzające sieciami, z racji posiadanego prawa własności do gruntu, będzie dysponowało również prawem własności do wszelkich jego części składowych, to jest w niniejszej sprawie do wybudowanej infrastruktury technicznej. W związku z powyższym koniecznym jest rozważenie kwestii zakwalifikowania przedmiotowej czynności przekazania wybudowanej infrastruktury technicznej przez Wnioskodawcę na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego sieciami jako nieodpłatnego świadczenia usług, które nie będzie podlegało regulacjom ustawy o podatku do towarów i usług. Analiza sytuacji przedstawionej we wniosku wskazuje, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego sieciami wybudowanej infrastruktury technicznej zlokalizowanej na gruncie będącym własnością tego przedsiębiorstwa, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT - jak wskazano wyżej - świadczenie tych usług musi się bowiem odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. W sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne świadczenie usług polegające na nieodpłatnym przekazaniu infrastruktury technicznej na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego sieciami ma związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, bowiem jak wynika z treści wniosku przedmiotowa infrastruktura techniczna jest elementem niezbędnym i kluczowym do prawidłowego funkcjonowania wytwórni chemicznej. Nie jest możliwe jej funkcjonowanie bez dostępu do wody, energii elektrycznej, jak również bez możliwości odprowadzania ścieków, itp. W konsekwencji powyższego nieodpłatne przekazanie przez Spółkę infrastruktury technicznej na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego sieciami nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Reasumując, nieodpłatnie przekazanie efektów prac dotyczących budowy infrastruktury technicznej na obcym gruncie na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego sieciami nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury technicznej. Odpowiedzi na pytania dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie prawa od odliczenia podatku naliczonego oraz korekty podatku naliczonego w związku z nieodpłatnym przekazaniem infrastruktury technicznej na rzecz innego podmiotu, udzielono interpretacjami indywidualnymi z dnia 24 maja 2012 r. nr ILPP2/443-211/12-2/AD oraz ILPP2/443-211/12-4/AD. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.