Interpretacja Urzędu Celnego w Gliwicach
332000-RPA-055-010/2007/CJ
z 11 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
332000-RPA-055-010/2007/CJ
Data
2007.05.11



Autor
Urząd Celny w Gliwicach



Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
olej


Pytanie podatnika
Pytanie: Czy w stosunku do produktu finalnego, będącego następstwem procesu odzy­sku (przetworzenia) wyłącznie olejów odpadowych z ropy naftowej z jedno­czesnym dozowaniem substancji uszlachetniających i wzbogacających nie podlegających akcyzie, a wprowadzonych na rynek, zachodzi konieczność na­liczenia podatku akcyzowego?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1, § 2, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.01.2007 roku (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach w dniu 12.01.2007 roku), uzupełnionego pismem z dnia 10.05.2007 roku (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach w dniu 11.05.2007 roku)

postanawiamuznać za nieprawidłowe przedstawione stanowisko wnioskodawcy

UZASADNIENIE

W dniu 12.01.2007 roku w oparciu o art.14 ustawy Ordynacja podatkowa wpłynął do tutejszego Urzędu Celnego wniosek (pismo numer VZK/38/01/07 z dnia 08.01.2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i stosowania prawa podatkowego - stawka podatku akcyzowego dla produkowanych przez wnioskodawcę preparatów antyadhezyjnych. Pismem z dnia 14.02.2007 roku wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku polegającego na doprecyzowaniu czy produkowany przez podatnika wyrób finalny będzie wyrobem akcyzowym zharmonizowanym ( podanie kodu PKWiU lub CN). Pismem nr VZK/71/02/07 z dnia 26.02.2007 ( wpływ do Naczelnika Urzędu Celnego w Gliwicach w dniu 27.02.2007 r.) podatnik zawnioskował o zawieszenie toczącego się postępowania podatkowego do czasu uzyskania opinii klasyfikacyjnej z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi. Mając na uwadze zapisy zawarte w art. 14 b § 4 Ordynacji podatkowej pismem z dnia 06.04.2007 roku zawiadomiono podatnika o przedłużeniu załatwienia sprawy do dnia 12.05.2007 roku (4 miesiące od dnia złożenia wniosku).W dniu 11.05.2007 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Gliwicach wpłynęło pismo wnioskodawcy nr ZS/05/2007 z dnia 10.05.2007 roku, do którego dołączono opinie klasyfikacyjne nr OK.-5672/KW-1677/2007 i OK.-5672/KW-1033/2007 z dnia 26.03.2007 roku wydane przez Urząd Statystyczny w Łodzi.I. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę:Spółka w niedalekiej przyszłości pragnie rozpocząć działalność w zakresie odzy­sku olejów odpadowych. Zgodnie z przyjętą technologią, wspomniane odpady będą poddawane przetworzeniu na własnej instalacji w ramach procesu odzysku R 14 - inne działania polegające na wykorzystaniu odpadów w całości lub części, określonemu w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628 z późniejszymi zmianami). Powyższe działania opierać się będą na odzysku (prze­tworzeniu), stosownie z posiadaną technologią, odpadowych olejów w postaci olejów transformatorowych, turbinowych, hydraulicznych i przekładniowych.Wspomniany proces, oparty będzie na usunięciu z olejów zanieczyszczeń w postaci wody i części stałych oraz dostosowaniu parametrów surowca do wymogów technolo­gicznych. Przyjmowane oleje przepracowane magazynowane będą w zbiornikach ma­gazynowych, gdzie przed skierowaniem ich do dalszej produkcji prowadzone będą pra­ce związane z pomiarem ich lepkości. Parametr ten pozwoli na określenie w jakim sto­sunku oleje będą mieszane w następnych fazach, dla otrzymania określonych własności produktu gotowego. Następnie poszczególne partie olejów poddawane będą procesowi oczyszczania metodą filtracji, po którym ponownie przeprowadzona zostanie kontrola analityczna procesu, sprawdzająca czystość oleju (osad na sączku) oraz jego lepkość. Tak oczyszczony surowiec (olej transformatorowy) przepompowany zostanie do mie­szalnika. Takim samym procesom oczyszczania poddane zostaną oleje turbinowe, hy­drauliczne i przekładniowy.Po oczyszczeniu olej - będący bazą dla produktu finalnego, przepompowany zosta­nie do mieszalnika, w którym nastąpi zgodny z technologią okres mieszania zadanej partii. Następnie zostanie wykonane kolejne oznaczenie lepkości i po otrzymaniu wyni­ków zgodnych z warunkami technicznymi nastąpi dozowanie odpowiednich dodatków (np. środków antyadhezyjnych), co jest bardzo ważne w niniejszej sprawie nie podle­gające akcyzie. Dodatki dozowane będą w sposób bezpośredni do mieszalnika, gdzie przez okres 1,5 - 2h będą mieszane z partią oleju, aż do uzyskania pozytywnego wyni­ku kontroli jakościowej.Otrzymany w ten sposób produkt będzie konfekcjonowany do pojemników zgodnych z wymaganiami odbiorcy.Zgodnie z przyjętą technologią w wyniku w/w procesu wytwarzane będą preparaty smarowe w postaci m.in. środków antyadhezyjnych oraz olejów do różnych celów, z pominięciem wykorzystania jako paliwa silnikowe i olej opałowy.Stanowisko podatnika: Planowany do przerobu produkt w postaci oleju odpadowego, klasyfikowany do grupy towarowej o kodzie PKWiU 23.20.18, w myśl zapisów konkretyzujących się w pozycji nr 4 załącznika nr 2 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcy­zowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) jest wyrobem akcyzowym zharmonizowa­nym, w stosunku do którego, na podstawie zapisów zawartych w rozporządzeniu Mini­stra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcy-owego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późniejszymi zmianami), obniżono stawkę akcyzy do wysokości 0.Dozowane do procesu komponenty w postaci substancji uszlachetniających i wzbogacających nie zostały wymienione w załącznikach do cyt. ustawy o podatku ak­cyzowym, a zatem całkowicie nie podlegają przepisom o akcyzie.Biorąc pod uwagę powyższe można twierdzić, iż powstała w wyniku odzysku olejów odpadowych baza z jednoczesnym wykorzystaniem dodatków nie podlegających prze­pisom o podatku akcyzowym lub których stawka akcyzy wynosi 0, produkt finalny wi­nien być obłożony stawką akcyzy równą 0 pod warunkiem, że produkty będą zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych.Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : W myśl przepisu zawartego w art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W związku z powyższym, uprzejmie informuję, co następuje.Kwestie opodatkowania podatkiem akcyzowym regulują przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami), wraz z aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie oraz w zakresie unormowanym brzmieniem art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku) przepisy tej ustawy.Analizując treść złożonego zapytania nie ulega wątpliwości, że planowany przez Państwa do przerobu produkt o nazwie „olej odpadowy” jest klasyfikowany do grupy towarowej o kodzie PKWiU 23.20.18 – który jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanymi w myśl przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz.257 z 2004 roku z późniejszymi zmianami). Państwa zdaniem ww. surowiec przeznaczony będzie do produkcji preparatów smarowych w postaci m.in. środków adhezyjnych oraz olejów do różnych celów, które mogłyby nie podlegać przepisom o podatku akcyzowym.Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe zharmonizowane zostały określone w załączniku nr 2 do ustawy. Olej odpadowy o kodzie PKWiU 23.20.18-09.1 jako produkt rafinacji ropy naftowej został wymieniony w pozycji nr 4 przedmiotowego załącznika.Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym – do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy.Dla ww. oleju została określona stawka podatku akcyzowego w wysokości określonej w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, która na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ww. ustawy, została obniżona zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 poz. 825 z późniejszymi zmianami) do wysokości 0.Pismem nr ZS/05/2007 z dnia 10.05.2007 roku Podatnik poinformował, że planowane do produkcji oleje adhezyjne ( produkt finalny) będą zawierały poniżej 70 % olejów odpadowych oraz powyżej 30% olejów naturalnych ( np. olej roślinny) stanowiących dodatki. Zgodnie z przedstawioną wraz z ww. pismem opinią klasyfikacyjną nr OK.-5672/KW-1677/2007 z dnia 27.04.2007 wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi produkty, o których mowa powyżej klasyfikowane są do kodu PKWiU 24.66.31.57.00.Zważywszy na powyższe, wyjaśniam, że wyroby o kodzie PKWiU 24.66.31-57.00 zostały wprost wymienione w pozycji nr 9 załącznika nr 2 - Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jako preparaty smarowe, o zawartości olejów z ropy naftowej w masie mniejszej niż 70%. Dla ww. wyrobów maksymalna stawka podatku akcyzowego została określona w art. 65 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym i na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ww. ustawy obniżona do wysokości zero (pod warunkiem, że wyroby te będą zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 poz.825 z późniejszymi zmianami).Produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest czynnością podlegającą ,zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowaniu akcyzą . Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu ( art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).Szczegółowo zasady opodatkowania przedmiotowych wyrobów akcyzowych zostały omówione w postanowieniu Naczelnika Urzędu Celnego w Gliwicach nr 332000-RPA-055-032/2006/CJ z 21.12.2006 roku, które zostało wydane na wniosek Podatnika.Zdaniem podatnika zastosowanie do produkcji wyrobu finalnego komponentów nie podlegających przepisom o podatku akcyzowym lub objętych stawką zero powoduje, że produkt finalny również objęty jest stawką zero pod warunkiem wykorzystania go do celów innych niż napędowe lub opałowe. W tym miejscu należy wyjaśnić, że o zastosowaniu stawki podatku akcyzowego decyduje skład i klasyfikacja towarowa ( PKWiU lub CN) oraz przeznaczenie wyrobu finalnego a nie sposób opodatkowania poszczególnych składników tego wyrobu.   Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Celnego w Gliwicach stwierdza, iż stanowisko prezentowane przez Sp. z o.o. jest nieprawidłowe.Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.W świetle powyższego postanowiłem jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj