Interpretacje do przepisu
art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym

 

Wybierz przepis

art. ust. pkt lit.

Wybór obejmuje dokładnie wskazany przepis, np. art.5 nie obejmie art.5 ust.1 pkt 1


11/481753 - interpretacji podatkowych do przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym

1

2009.02.19 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP3/443-39/09/IK
     ∟podstawa opodatkowania podatkiem akcyzowym wyprodukowanego przez siebie automatu do gier zużywanego do celów prowadzonej działalności gospodarczej

2009.01.08 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP3/443-227a/08/ZG
     ∟Niezamierzone mieszanie paliw silnikowych opisane przez Spółkę we wniosku jest produkcją paliw w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, w wyniku której powstanie obowiązek podatkowy od nowego wyrobu akcyzowego, z możliwością rozliczenia podatku akcyzowego zapłaconego od paliw będących przedmiotem wymieszania.

2008.10.07 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP3/443-500/08/BWo
     ∟1. W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy wynikający ze zużyciatakiego wyrobu?

2008.06.25 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-592/08-2/GD
     ∟Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca stanie się podatnikiem podatku akcyzowego i czy będzie podlegał obowiązkowi rejestracji dla celów tego podatku?

2008.04.18 - Minister Finansów - AE III/033/3/JMX/08/1870
     ∟Podatku akcyzowego w zakresie korzystania ze zwolnienia od obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego. ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJNa podstawie art. 14 e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zmienia interpretację indywidualną z dnia 8 listopada 2007 r. sygnatura IPPP1/443-146/07-2/GD wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów dla Pana Jerzego C., zam. w Ł., (…), stwierdzając, że: stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2007 r. sygnatura IPPP1/443-146/07-2/GD jest nieprawidłowe, stanowisko Pana Jerzego C. zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 28 sierpnia 2007 r. jest nieprawidłowe. UZASADNIENIEBW dniu 31 sierpnia 2007 r. (wg daty stempla pocztowego) w Biurze Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. W formularzu wniosku wskazano art. 26 ust. 1 oraz art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29. poz. 257, z późn. zm.), jako przepisy prawa podatkowego będące przedmiotem interpretacji indywidualnej.Przedmiotowy wniosek w polu formularza „Opis stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych)” zawiera następujący opis:„(...) firma posiada skład podatkowy na produkcję tytoniu do palenia, papierosów, cygar, i cygaretek. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.) pobór akcyzy jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym. Art. 28 ust. 1 pkt 3 mówi, że zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Firma spełnia warunki określone w art. 44 ust. 2 wyżej powoływanej ustawy i jest zwolniona z obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego do kwoty 10 milionów złotych.”We wniosku zadano następujące pytanie przyporządkowane do powyższego opisu:„Czy obliczając saldo objęte zwolnieniem, za moment powstania zobowiązania należy przyjąć, przyjęcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do magazynu, a za moment wykonania zobowiązania, wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy...”Wnioskodawca przedstawił w formularzu wniosku następujące stanowisko do powyższego pytania:„(...) obliczając saldo objęte zwolnieniem za moment powstania zobowiązania należy przyjąć przyjęcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do magazynu, co wynika z cytowanego art. 26 ust. 1 ustawy. Natomiast w związku z art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy, za moment wykonania zobowiązania należy przyjąć zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, tj. wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.”Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydając w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną z dnia 8 listopada 2007 r., sygnatura IPPP1/443-146/07-2/GD, stwierdził, że stanowisko Pana Jerzego C., zam. w Ł., (…) przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2007 r. - jest nieprawidłowe. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uzasadnił swoją decyzję następująco:„Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, póz. 257 z późn. zm.) podmiot, który prowadzi skład podatkowy, podmiot, który jest zarejestrowanym handlowcem, a także podmioty, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz przedstawiciele podatkowi są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe. Podstawowym celem wynikającym z obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego jest zagwarantowanie, że należny podatek akcyzowy zostanie uiszczony. Zabezpieczenie ma ułatwić egzekucję podatku akcyzowego od podmiotu, który nie uregulował zobowiązań w przewidzianym przepisami terminie. Do złożenia zabezpieczenia akcyzowego zobowiązani są: prowadzący skład podatkowy, zarejestrowani handlowcy, podmioty nabywające wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz przedstawiciele podatkowi. Zabezpieczenie akcyzowe składane jest w wysokości pokrywającej zobowiązanie podatkowe.W myśl art. 44 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym właściwy naczelnik urzędu celnego może pomiot prowadzący skład podatkowy i korzystający z procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz podmiot, który nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy - zwolnić z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Zwolnienie takie udzielane jest na wniosek podmiotu przez naczelnika urzędu celnego w formie decyzji, na czas określony (art. 44 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).Z opisanego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska wynika, że Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy na produkcję tytoniu do palenia, papierosów, cygar i cygaretek. Pan Jerzy C. korzysta także ze zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego do kwoty 10 milionów złotych.Jedną z podstawowych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku akcyzowym jest produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Produkcja to zorganizowana działalność ludzka mająca na celu wytworzenie określonych dóbr materialnych lub też proces wytwarzania czegoś dla potrzeb człowieka. W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym czynności, o których mowa w ust. 1-3, podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. Obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej. Uwzględniając powyższe zobowiązanie powstanie zatem raz w chwili wprowadzenia surówki tytoniowej do magazynu surowców w składzie podatkowym, a drugi raz w chwili otrzymania wyrobu gotowego w procesie produkcji (następuje zmiana stawki podatku akcyzowego). Dwukrotnie więc winna być wpisana kwota po stronie zobowiązania.Z uwagi na powyższe Wnioskodawca powinien obciążyć saldo kwoty zwolnienia od obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego raz w chwili przyjęcia surówki tytoniowej do magazynu, a drugi raz w chwili wyprodukowania wyrobu gotowego.Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W tym przypadku obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych poza teren składu podatkowego. Wykonanie powstałego zobowiązania nastąpi w dniu zapłaty należnego podatku. Saldo zwolnienia od obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego winno być odciążone w dniu wykonania zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego.Z uwagi na brak uregulowań dotyczących saldowania zwolnienia od obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego należy zastosować przepisy dotyczące saldowania zabezpieczenia akcyzowego. Zgodnie z § 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. Nr 35, poz. 314, z późn zm.) naczelnik urzędu celnego, który przyjął zabezpieczenie generalne jako zabezpieczenie zobowiązań podatkowych z tytułu produkcji, przetwarzania lub magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, może ustalić odmienny sposób odnotowywania powstania oraz wykonania lub wygaśnięcia zobowiązań podatkowych objętych tym zabezpieczeniem, niż określony w ust. 1-4, pod warunkiem zapewnienia możliwości ustalenia w każdym czasie stanu wykorzystania tego zabezpieczenia. Uwzględniając powyższe Wnioskodawca może zatem, zwrócić się do właściwego naczelnika urzędu celnego, który wydał decyzję przyznającą zwolnienie z obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego o określenie sposobu saldowania kwoty zwolnienia.”Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:Na gruncie obowiązujących przepisów prawa podatkowego w zakresie akcyzy brak jest podstaw prawnych do saldowania zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Przepisów stanowiących taką podstawę nie ma ani w ustawie o podatku akcyzowym, ani w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Zatem, skoro nie ma podstaw prawnych do saldowania zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, rozważanie zarówno formalnych, jak technicznych sposobów jego dokonywania jest bezprzedmiotowe. Obowiązek saldowania, w sposób, o którym mowa w § 8 i 8a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych, zachodzi tylko w przypadku zabezpieczenia generalnego.Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego ciąży m.in. na podmiocie prowadzącym skład podatkowy oraz podmiocie, który nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe.Jednocześnie art. 44 ust. 1 ustawy zobowiązuje naczelnika urzędu celnego do zwolnienia podmiotu prowadzącego skład podatkowy i korzystającego z procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz podmiotu, który nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, jeżeli podmioty te: spełniają warunki określone w art. 44 ust. 2 ustawy, oraz złożą do właściwego naczelnika urzędu celnego wniosek wraz z niezbędnymi dokumentami, zgodnie z § 1 ust. 2 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zwolnień z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego (Dz. U. Nr 35, poz. 313). Wynikająca z art. 44 ust. 1 ustawy dyspozycja ma dla naczelnika urzędu celnego charakter obligatoryjny. Jednym z warunków określonych w art. 44 ust. 2 ustawy jest pozostawanie podmiotu w sytuacji finansowej i posiadanie majątku, zapewniających wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych. Do prawidłowej oceny, czy powyższy warunek jest spełniony służą m.in. dokumenty wymienione w § 2 ust. 1 pkt 4,6 i 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz określenie przez podmiot we wniosku o udzielenie zwolnienia: rodzaju prowadzonej działalności, wielkości planowanych obrotów oraz wysokości kwoty zwolnienia.Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy zabezpieczenie akcyzowe powinno być złożone w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe, zatem pod pojęciem „kwoty zwolnienia” należy rozumieć kwotę równą kwocie zabezpieczenia akcyzowego, które powinno być złożone, gdyby podmiot nie uzyskał zwolnienia z obowiązku jego złożenia. Innymi słowy, przez kwotę zwolnienia należy rozumieć równowartość kwoty podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy znajdujących się w składzie podatkowym w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, należnego w sytuacji, gdyby w stosunku do tych wyrobów powstał obowiązek podatkowy, powiększonej o kwotę zobowiązań podatkowych powstałych z tytułu wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w tym okresie rozliczeniowym. Określenie we wniosku o udzielenie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego wielkości planowanych obrotów oraz wysokości kwoty zwolnienia pozwala naczelnikowi ocenić, czy sytuacja finansowa podmiotu i jego majątek są adekwatne do podanych wielkości, tzn. czy zapewniają wywiązywanie się podmiotu z zobowiązań podatkowych. Wielkości te mają zatem charakter informacyjny.Do oceny, czy zachodzą okoliczności, w których następuje zwolnienie ww. podmiotów z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, m.in. czy zostały spełnione warunki określone w art. 44 ust. 2 ustawy, jest uprawniony właściwy naczelnik urzędu celnego. Jeżeli naczelnik urzędu celnego stwierdzi, że okoliczności takie mają miejsce wydaje decyzję o zwolnieniu podmiotu z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Ustawa przewiduje jedynie dwa przypadki ograniczające zakres zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego: ograniczenie czasowe, sformułowane w art. 44 ust. 3 ustawy, oraz wyłączenie stosowania udzielonego zwolnienia w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla dostaw i nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przemieszczania między składami podatkowymi na terytorium kraju wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o czym mowa w art. 44 ust. 6 ustawy. Brak jest zatem podstaw do wprowadzenia przez naczelnika urzędu celnego dodatkowego ograniczenia w postaci limitu kwotowego zwolnienia. Zgodnie z art. 44 ust. 7 ustawy naczelnik urzędu celnego cofa zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia w przypadku, gdy podmiot prowadzący skład podatkowy naruszy którykolwiek z warunków określonych w ust. 2. Jeżeli zatem naczelnik urzędu celnego stwierdzi, iż nastąpiła zmiana okoliczności, które były podstawą do udzielenia zwolnienia, skutkujących naruszeniem warunków określonych w art. 44 ust. 2 ustawy, w szczególności, gdy sytuacja majątkowa i posiadany majątek podmiotu uległy pogorszeniu tak, iż nie zapewniają już wywiązywania się z zobowiązań podatkowych lub, gdy uległa zwiększeniu, z tym samym skutkiem, wielkość obrotów i wielkość kwoty zwolnienia, powinien cofnąć zwolnienie i wezwać podmiot do złożenia zabezpieczenia akcyzowego we właściwej wysokości. Należy ponadto zauważyć, że sformułowanie „surówka tytoniowa” nie jest pojęciem zdefiniowanym w przepisach dotyczących podatku akcyzowego, nie występuje również w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Natomiast, jeżeli „surówka tytoniowa” oznacza tytoń nieprzetworzony, to nie jest to wyrób akcyzowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Reasumując, zarówno stanowisko Pana Jerzego C. zawarte we wniosku z dnia 8 listopada 2007 r., jak i dokonaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretację indywidualną - należy uznać za nieprawidłowe.Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawi

2007.10.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-178/07-3/SM
     ∟Czy olej opałowy produkowany przez Pana i oznaczony symbolem PKWiU 24.14.73-67.20 oraz kodem CN 2707 99 19 będzie wyrobem nieopodatkowanym podatkiem akcyzowym? Jeśli będzie podlegał ustawie o podatku akcyzowym, to jaka stawka podatku będzie obowiązywać przy jego produkcji?Czy produkcja wyrobu niepodlegającego przepisom ustawy o podatku akcyzowym może odbywać się na składzie podatkowym?

2007.05.11 - Urząd Celny w Gliwicach - 332000-RPA-055-010/2007/CJ
     ∟Pytanie: Czy w stosunku do produktu finalnego, będącego następstwem procesu odzy­sku (przetworzenia) wyłącznie olejów odpadowych z ropy naftowej z jedno­czesnym dozowaniem substancji uszlachetniających i wzbogacających nie podlegających akcyzie, a wprowadzonych na rynek, zachodzi konieczność na­liczenia podatku akcyzowego?

2006.10.31 - Urząd Celny I w Warszawie - 441000-PA-9100I-29/06/2949/EU
     ∟Czy produkcja wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, czy jedynie ich sprzedaż?Czy produkcja wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych powinna odbywać się w składzie podatkowym?

2006.10.27 - Urząd Celny II w Łodzi - 362000-RPA-9105-14D/2006/ZK
     ∟Określenie momentu powstania obowiązku podatkowego w rozumieniu art. 4 w zw. z art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym?

2006.08.07 - Izba Celna w Szczecinie - 420000-WPA-9143-52/06/ES
     ∟Spółka XX, zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie z wnioskiem z dnia 23 listopada 2005 roku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Przedmiotem wniosku było pytanie, czy zakupione wewnątrzwspólnotowo oleje napędowe oraz benzyny zawierające do 5 % biokomponentów mogą korzystać ze zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz. 966 ze zmianami).

2006.01.26 - Urząd Celny w Gliwicach - 332000-RPA-055-011/2006/PF
     ∟Pytanie: Czy w realizacji przez komisanta umów komisowych polegających na pośredniczeniu pomiędzy komitentem (sprzedającym samochód), a nabywcą w akcie kupna - sprzedaży samochodów osobowych podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym ze względu na sprzedaż tych pojazdów na terytorium RP przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju, występuje po stronie komisanta obowiązek naliczenia i zapłaty podatku akcyzowego od wartości prowizji netto pobieranej przez komisanta z tytułu wykonania czynności określonych w umowie zlecenia?.

1

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj