Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/BP-II/4210-40/07/JM
z 9 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/BP-II/4210-40/07/JM
Data
2007.07.09



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
cel wydatku
koszty uzyskania przychodów
poczęstunki
reklama
reklama publiczna
reprezentacja
targi


Pytanie podatnika
1) W odniesieniu do zakupionych produktów spożywczych na wyposażenie stoiska podczas targów farmaceutycznych czy zjazdów lekarzy należy uznać, że stanowią one część działalności reklamowej jaką jest uczestnictwo w targach czy zjazdach, a przez to stanowią koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm./,


D E C Y Z J A


Na podstawie art. 233 i art. 239 w związku z art. 14b §5 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa /j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm./ Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 25.05.2007 r. wniesionego przez Pełnomocnika Spółdzielni Pracy „U” na postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 17.05.2007 r. Nr 1472/ROP1/423–182/07/RM w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych


orzeka:


- zmienić postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 17.05.2007 r. Nr 1472/ROP1/423 – 182/07/RM i uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika zawarte we wniosku z dnia 22.02.2007 r.


U Z A S A D N I E N I E


Spółdzielnia Pracy „U” (zwana dalej: Spółdzielnią, Podatnikiem), będąca producentem produktów leczniczych i kosmetyków, zwróciła się w dniu 22.02.2007 r. z wnioskiem o potwierdzenie stanowiska w następujących kwestiach:

  • W odniesieniu do zakupionych produktów spożywczych na wyposażenie stoiska podczas targów farmaceutycznych czy zjazdów lekarzy należy uznać, że stanowią one część działalności reklamowej jaką jest uczestnictwo w targach czy zjazdach, a przez to stanowią koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm./,
  • wydatki na zakup usług gastronomicznych podczas szkoleń dla pracowników stanowią świadczenie, którego obowiązek dostarczenia wynika z przepisów prawa pracy, a przez to stanowią koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zdaniem Spółdzielni, wszystkie koszty uczestnictwa w targach farmaceutycznych czy zjazdach lekarzy stanowią element działania reklamowego. Do ponoszonych wydatków zalicza się m.in.: wynajęcie powierzchni reklamowej, przygotowania stoiska, wynajęcie hostess czy zakup produktów spożywczych (woda, kawa, herbata, cukierki i ciastka). Zdaniem Pełnomocnika, trudno uznać, że poczęstunek kawą czy herbatą, mógł być uważany za przejaw wystawności czy okazałości. Podatnik ponosi również wydatki na zakup usług gastronomicznych podczas szkoleń pracowników, w trakcie którego są omawiane cele handlowe i sposoby ich realizacji, dotyczące prowadzenia negocjacji handlowych, technik sprzedaży....itp. powinny zostać uznane za koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy. Strona podaje, że wskazani pracownicy, są zobowiązani do uczestnictwa w szkoleniach i jest ono realizacją obowiązków pracowniczych. Na poparcie swojego stanowiska, Pełnomocnik przywołuje wydane postanowienia przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie: z dnia 31.01.2006r. Nr 1472/ROP1/423–363/27/05/MC, z dnia 27.06.2005r. Nr 1472/ROP1/ROP1/423-129-140/05/PS, z dnia 02.09.2004r. Nr US72/ROP1/423/585/04/PS, Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie z dnia 03.08.2005 r. Nr DP1/423-12/05/KK(1)/55765 oraz Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 09.08.2006r. Nr ZD/406-100-2/CIT/06.


Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w dniu 17.05.2007 r. wydał dwa postanowienia:

  • Nr 1472/ROP1/423 – 93/07/RM, w którym uznał za prawidłowe stanowisko Spółki w zakresie wydatków na usługi gastronomiczne nabywanych podczas szkoleń dla jej pracowników,
  • Nr 1472/ROP1/423 – 182/07/RM, w którym uznał za nieprawidłowe w zakresie zakupu produktów spożywczych na wyposażenie stoiska podczas targów farmaceutycznych oraz zjazdów lekarzy.


W postanowieniu z dnia 17.05.2007 r. Nr 1472/ROP1/423 – 182/07/RM organ I instancji stwierdził, że przedmiotowe wydatki są związane z kreowaniem pozytywnego wizerunku firmy i należy je zakwalifikować do kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zakup usług gastronomicznych w trakcie targów farmaceutycznych, bądź też zjazdów lekarzy zawsze będzie bowiem towarzyszył reklamie produktów Spółdzielni. Poczęstunku produktami spożywczymi w trakcie targów lub zjazdów, nie można utożsamiać z informacją o sprzedawanych przez Podatnika produktach (cechach, zaletach...itp.). Zdaniem organu I instancji, przedstawione we wniosku wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności, czy też napojów są przez samą ustawę wskazane jako typowe przypadki kosztów reprezentacyjnych (z zastrzeżeniem, że w niektórych przypadkach mogą one stanowić koszt uzyskania przychodów np. podczas szkoleń pracowników).


Pełnomocnik Spółdzielni pismem z dnia 25.05.2007 r. (data wpływu: 01.06.2007 r.) złożył zażalenie, w którym zarzucił organowi I instancji, naruszenie art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 210 §4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa /j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm./ oraz wniósł o zmianę wydanego postanowienia. Zdaniem Pełnomocnika Spółdzielni, organ podatkowy nie przedstawił żadnej przekonującej argumentacji dla swoich twierdzeń. Pełnomocnik uważa, że dokonując interpretacji art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy w pierwszym rzędzie ustalić czy dany wydatek służy realizacji zadań reprezentacyjnych. Jego zdaniem, udział Podatnika w targach branżowych, czy w zjazdach lekarzy jest działaniem reklamowym, więc wszelkie koszty z nimi związane, stanowią koszt uzyskania przychodu.


Dyrektor Izby Skarbowej, po rozpatrzeniu zażalenia, postanowienia i akt sprawy, stwierdza, co następuje:


Przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm./ stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Do kosztów uzyskania przychodów mogą być zatem zaliczone wszelkie koszty, których poniesienie związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą, a nie wymienione w art. 16 ust. 1. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007 r.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na reprezentację, w szczególności poniesionych na usługi gastronomicznie, zakup żywności oraz napojów.
Od 01.01.2007 r. w związku ze zmianą przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 wydatki na reklamę stanowią w całości koszty uzyskania przychodów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają ani legalnej definicji reprezentacji ani reklamy. Tym samym należy posługiwać się pojęciem reprezentacji i reklamy w znaczeniu nadanym przez słownik języka polskiego lub unormowaniami zawartymi w przepisach szczególnych.
Słownikowa definicja pojęcia „reprezentacja” oznacza, uzewnętrzniony wysoki standard życia związany ze szczególną pozycją społeczną, zawodową; okazałość, wytworność (Słownik Współczesnego Języka Polskiego – Wilga, Warszawa 1996). Podobny pogląd podziela sądownictwo sądów administracyjnych. Zgodnie z nim, pojęcie reprezentacji odnosi się do dobrego reprezentowania firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, sposobie podejmowania interesantów, kontrahentów /wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 06.05.1998 r. sygn. akt S.A./Sz 1412/97/. Pojęcie „reklama” również nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak już wspomniano w niniejszej decyzji, wobec braku legalnej definicji reklamy, należy wziąć pod uwagę definicję słownikową, jak również przepisy szczególne. Pojęcie „reklama” oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, zaletach, wartościach, miejscach i możliwości nabycia, chwalenia kogoś. (M. Szymczak Słownik Języka Polskiego, PWN Warszawa, 1989 r.) Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, że Podatnik jest producentem produktów leczniczych i kosmetycznych. Zatem, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały przepisy szczególne dotyczące reklamy wyrobów leczniczych i kosmetycznych.

Definicję i katalog czynności stanowiących reklamę produktu leczniczego zawiera art. 52 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 06.09.2001 r. Prawo farmaceutyczne /Dz. U. z 2004r. Nr 53, poz. 533 ze zm./. Zgodnie z definicją zawartą w art. 52 ust. 1 reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu i zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego mającą na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.
Przepis art. 52 ust. 2 tej ustawy wymienił jako reklamę produktu leczniczego:

  1. reklamę produktu leczniczego kierowaną do publicznej wiadomości;
  2. reklamę produktu leczniczego kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi;
  3. odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi przez przedstawicieli handlowych lub medycznych;
  4. dostarczanie próbek produktów leczniczych;
  5. sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi;
  6. sponsorowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla osób upoważnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.


Do działalności reklamowej ustawa - Prawo farmaceutyczne przewiduje również szereg ograniczeń, które zostały zawarte w art. 53-64, spełnienie których decyduje o kwalifikacji wydatków do reklamy produktu leczniczego. Przykładowo art. 58 ust. 1 zabrania kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi reklamy produktu leczniczego polegającej m.in. na organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania.
Biorąc zatem pod uwagę przytoczony stan prawny mający zastosowanie w rozpatrywanej sprawie oraz stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika, w ocenie organu odwoławczego, wydatki ponoszone przez Spółdzielnię na poczęstunek oferowany w trakcie targów farmaceutycznych i zjazdów lekarzy (woda, kawa, herbata, cukierki czy ciastka), nie mają charakter wydatków na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przedmiotowe wydatki, w ocenie organu II instancji, nie mają charakteru reprezentacji, bowiem nie odnoszą się do okazałości, czy wystawności. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, działania Spółki opisane we wniosku z dnia 22.02.2007r. są związane z reklamą produktu leczniczego zawartą w art. 52 ust. 1 pkt 2 Prawa farmaceutycznego przy spełnieniu warunku zawartego w art. 58 ust. 1. W związku z tym na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty ponoszone na działania mające na celu reklamowanie produktów Spółki stanowią koszt uzyskania przychodów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj