Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-265b/10/AJ
z 14 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-265b/10/AJ
Data
2010.06.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
dostawa
inseminacja
usługi
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 923 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.), uzupełniony w dniach 1 i 14 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 marca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 1 i 14 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od 1 lutego 1999 r. prowadzi Pan samodzielnie działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług unasieniania zwierząt. Nie są to usługi stricte weterynaryjne. W celu wykonywania wymienionych usług zakupuje od dostawców nasienie zwierząt, często na zamówienie klienta. Na dowód wykonania usługi unasienienia wystawia Pan zaświadczenie oraz fakturę VAT. Na fakturze wyszczególniona jest usługa ze stawką 7% oraz nasienie ze stawką 3%. Sprzedając nasienie (jako nieodzowny element usługi) nie nalicza Pan żadnej marży z tego tytułu czyli odsprzedaje po kosztach zakupu, a więc de facto nie traktuje Pan dostawy nasienia jako działalności handlowej. Zdarza się natomiast sprzedaż nasienia bez usługi unasiennienia. Świadczone usługi unasieniania są sklasyfikowane wg PKWiU jako 01.42.10-00.10, natomiast nasienie jako 01.21.30-00.00.

Odbiorcami usług są osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy. Ilość odbiorców w ciągu jednego m-ca kształtuje się na poziomie 180-200 osób. Z tytułu prowadzonej działalności osiąga Pan przychody, które wpisuje do ewidencji przychodów (z podatku dochodowego rozlicza się Pan w formie ryczałtu 3%). W poz. 1 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wymieniono jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt z wyjątkiem usług weterynaryjnych (PKWIU 01.4). Specyfika Pana działalności polega na tym, iż wykonując usługę unasienienia zwierzęcia potrzebuje Pan zakupić nasienie, jest to nieodzowne dla wykonania tej usługi. W związku z tym powziął Pan wątpliwość czy z punktu widzenia ww. rozporządzenia nasienie należy traktować jako element usługi i w związku z tym jest Pan zwolniony w zakresie całej działalności gospodarczej z obowiązku posiadania kasy fiskalnej, czy też nasienie należy potraktować jako towar podlegający ewidencji na kasie fiskalnej, a wtedy tylko wykonana usługa unasienienia będzie podlegać zwolnieniu z kasy fiskalnej. Obroty z tytułu wykonywanej działalności na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych kształtują się następująco:


2004 r.: 76.694,- w tym:
usługi unasieniania: 67.739,90
dostawa nasienia: 11.965,10


2005 r.: 97.751,- w tym:
usługi unasieniania: 83.088,35
dostawa nasienia: 14.662,65


2006 r.: 105.332,- w tym:
usługi unasieniania: 89.532,20
dostawa nasienia: 15.799,80


2007 r. : 107.215,81 w tym:
usługi unasieniania: 91.133,44
dostawa nasienia: 16.082,37


2008 r. : 113.025,- w tym:
usługi unasieniania: 96.071,25
dostawa nasienia: 16.953,75


2009 r. : 98.605,- w tym:
usługi unasieniania: 83.814,25
dostawa nasienia: 14.790,75


Z powyższego wynika, że usługi unasieniania stanowią 85% obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności i rolników.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy osiągane przychody podlegają ewidencji na kasie fiskalnej, dotyczy to zarówno usługi unasienienia jak i sprzedaży nasienia (towar)...


Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane przychody zarówno z usług jak i sprzedaży nasienia podlegają obowiązkowi prowadzenia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (…).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Na podstawie zapisów zawartych w § 2 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolniono z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


W poz. 1 tego załącznika, wymieniono usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt (PKWiU ex 01.4), z wyłączeniem:


  1. usług wypożyczania sprzętu rolniczego i ogrodniczego bez obsługi;
  2. usług ślusarskich i kowalskich.


Ponadto, stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70 %. Zwolnienie to, zgodnie z treścią § 3 ust. 2 traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2010 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 70% - w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2009 r.


Należy również mieć na uwadze treść § 3 ust. 6 powołanego rozporządzenia, z którego wynika, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:


  1. podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2010 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
  2. podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2009 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2009 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2009 r.


Wskazać należy, iż w stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2010 r. tożsamą treść powołanych norm prawnych odzwierciedlały przepisy następujących aktów prawnych:

  1. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 ze zm.) – § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 1 załącznika, § 3ust. 1 pkt 1;
  2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 237, poz. 2706 ze zm.) – § 2 pkt 3 w powiązaniu z poz. 1 załącznika, § 3 ust. 1 pkt 1;
  3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm.) – § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 1 załącznika, § 3 ust. 1 pkt 1, § 3 ust. 7;
  4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, 804) – § 2 pkt 2 w powiązaniu z poz. 1 załącznika, § 3 ust. 1 pkt 1, § 3 ust. 6;
  5. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) – § 2 w powiązaniu z poz. 1, § 3 ust. 1, pkt 1, § 3 ust. 6;
  6. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) – § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 1 załącznika, § 3 ust. 1 pkt 1, § 3 ust. 6.


Z powyższych przepisów wynika, iż wymienione w poz. 1 załącznika do rozporządzenia usługi w zakresie objęte są zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2010 r.

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt w zakresie unasieniania zwierząt, które obejmują dostawę nasienia, sklasyfikowane wg PKWiU w grupie 01.42.10-00.10. Ponadto Wnioskodawca na rzecz ww. osób dokonuje sprzedaży nasienia sklasyfikowanego według PKWiU w grupie 01.02.30-00.00 (bez świadczenia usług). Z tytułu tej działalności, Wnioskodawca osiągał w poprzednich latach obrót w łącznej wysokości przekraczającej 40.000 zł. Ze złożonego wniosku wynika również, iż obrót z tytułu świadczenia usług stanowi 85% ogółu obrotu osiąganego z tytułu działalności wykonywanej na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy.

W interpretacji nr ITPP1/443-265a/10/AJ z dnia __ czerwca 2010 r. przesądzono, iż w przypadku usług unasieniania, które obejmują również dostawę nasienia, świadczenie pomocnicze (dostawa) co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż dla ustalenia obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej należy brać pod uwagę ogółem całą wartość obrotu osiągniętego ze sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, stosownie do zapisu powołanego art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje zarówno usługi wymienione w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, stanowiącego katalog czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a także dostawę towarów nie wymienionych w tym załączniku. Zatem dla ustalenia, czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, należy zgodnie z jego zapisem zbadać udział ze sprzedaży zwolnionej w obrotach ogółem z tytułu sprzedaży na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust.1 ustawy. Ustalając proporcję wynikającą z powołanej normy prawnej w przedmiotowej sprawie, należy zatem uwzględnić udział ze sprzedaży usług w zakresie unasieniania w obrotach ogółem z działalności na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy.

Skoro zatem, jak wskazano w złożonym wniosku, udział z tytułu wykonywania usług wymienionych w poz. 1 załącznika do rozporządzenia, stanowi 85% ogółu sprzedaży dokonanej na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy, to Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zarówno w stosunku do świadczonych usług unasieniania, jak i dostawy nasienia, z zastrzeżeniem, o którym mowa w § 3 ust. 6 powołanego rozporządzenia.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tut. organ nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj