Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-934/09-8/ŁM
z 29 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-934/09-8/ŁM
Data
2010.01.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
agencja
dofinansowanie
dotacja
dotacja rozwojowa
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
środek trwały
usługi doradcze
wartość początkowa środka trwałego
wniosek
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy usługi firmy doradczej stanowią koszty uzyskania przychodów bieżącej działalności spółki czy podwyższają wartość początkowa składników majątku nabytego przy wykorzystaniu dotacji?
2. W przypadku uznania usług firmy doradczej za koszty uzyskania przychodów, czy stanowią one koszt podatkowy jednorazowo w momencie poniesienia kosztu?
3. Czy w przypadku nie uzyskania dotacji można zaliczyć wydatki na usługi firmy doradczej do kosztów uzyskania przychodów?
4. W przypadku uzyskania dotacji, czy jest ona zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 524 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu – 16.10.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 06 stycznia 2010 r. (data wpływu 07.01.2010 r.) oraz 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 20.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne oraz opisy zdarzeń przyszłych.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji maszyn rolniczych. w 2009 r. rozpoczęła starania o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej rozbudowy istniejącego przedsiębiorstwa w oparciu o innowacyjną technologię cynkowania ogniowego produktów stalowych. Dotacja ma finansować nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

W tym celu Spółka zawarła z firmą doradczą umowę o:

  1. optymalizację podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie,
  2. przygotowanie pełnej dokumentacji aplikacyjnej,
  3. reprezentację Spółki w procesie oceny dokumentacji,
  4. doprowadzenie do podpisania umowy o dofinansowanie pomiędzy Spółką, a instytucją wdrażającą. Projekt ma być sfinansowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 4.4: Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym.


Usługi świadczone przez firmę doradczą nie są kosztami kwalifikowanymi, finansowanymi z dotacji. Obecnie wniosek Spółki został rekomendowany do dofinansowania i w najbliższym czasie ma być podpisana umowa o dofinansowanie.

Pismem z dnia 06.01.2010 r. Wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny o następujące informacje:

  • podstawa prawna, na podstawie której pozyska środki finansowe to ustawa z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. u. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.),
  • projekt „Innowacyjna Gospodarka, Działanie 4:4 nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym” jest współfinansowany w ramach funduszu o nazwie Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego,
  • w przedstawionym stanie faktycznym / opisie zdarzenia przyszłego mowa jest o dotacji rozwojowej na realizację projektów w nowym okresie programowania 2007 – 2013, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 249, poz. 2104 ze zm.),
  • beneficjenta pełni Wnioskodawca, Instytucja Wdrażająca lub Instytucja Pośrednicząca II Stopnia to Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Instytucja Zarządzająca to Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, a Instytucja Pośrednicząca to Ministerstwo Gospodarki, wykonawcą przedmiotowych projektów, tj. beneficjentem ostatecznym jest Wnioskodawca.

Natomiast pismem z dnia 18.01.2010 r. Spółka sprostowała, iż podstawa prawna, na podstawie której pozyska środki finansowe to ustawa z dnia 06.12.2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. u. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 ze zm.),

Ponadto, Spółka wskazała, że w dniu 30.12.2009 r. podpisała umowę o dofinansowanie, a dotację otrzyma po 31.12.2009 r., tj. w 2010 r. lub w latach następnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy usługi firmy doradczej stanowią koszty uzyskania przychodów bieżącej działalności Spółki czy podwyższają wartość początkową składników majątku nabytego przy wykorzystaniu dotacji...
  2. W przypadku uznania usług firmy doradczej za koszty uzyskania przychodów, czy stanowią one koszt podatkowy jednorazowo w momencie poniesienia kosztu...
  3. Czy w przypadku nie uzyskania dotacji można zaliczyć wydatki na usługi firmy doradczej do kosztów uzyskania przychodów...
  4. W przypadku uzyskania dotacji, czy jest ona zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie czwarte dotyczące opisu zdarzenia przyszłego.

Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami, i tak:

  • w zakresie pytania pierwszego i drugiego dotyczącego stanu faktycznego w dniu 29 stycznia 2010 r. nr ILPB3/423-934/09-6/ŁM,
  • w zakresie pytania trzeciego dotyczącego opisu zdarzenia przyszłego w dniu 29 stycznia 2010 r. nr ILPB3/423-934/09-7/ŁM.


Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskana dotacja będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy, gdyż jest to pomoc bezzwrotna uzyskana od agencji rządowej, która działa w imieniu budżetu państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca rozpoczął starania o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej rozbudowy istniejącego przedsiębiorstwa w oparciu o innowacyjną technologię cynkowania ogniowego produktów stalowych. Dotacja ma finansować nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Projekt ma być sfinansowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Działanie 4.4: Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1241), dokonano zmian w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)

Art. 17 ust. 1 pkt 52 zmienionej ustawy stanowi, iż płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców będą również korzystały ze zwolnienia z opodatkowania.

Zgodnie bowiem z treścią art. 101 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, z dniem 1 stycznia 2010 r. Bank Gospodarstwa Krajowego przejmuje dokonywanie płatności wynikających z umów o dofinansowanie oraz decyzji o dofinansowanie, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. u. Nr 72, poz. 619), odpowiednio zawartych lub wydanych przed dniem 1 stycznia 2010 r. Umowy te oraz decyzje nie wymagają zmian w tym zakresie.

W myśl natomiast art. 17 ust. 1 pkt 48 zmienionej ustawy, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Jednocześnie wskazać należy, iż stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a - 16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Wobec powyższego, otrzymane przez Spółkę w 2010 r. lub w latach następnych dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej stanowić będzie dochód wolny od podatku dochodowego do osób prawnych. Natomiast Wnioskodawca, w momencie otrzymania dotacji na pokrycie kosztów nabycia lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie będzie mógł zaliczyć odpisów amortyzacyjnych od przedmiotowych składników majątku do kosztów uzyskania przychodów od tej części ich wartości, która odpowiada kwocie otrzymanej dotacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj