Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-24/10/DG
z 8 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-24/10/DG
Data
2010.04.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Obowiązek prowadzenia produkcji niektórych wyrobów akcyzowych w składach podatkowych


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
skład podatkowy
wyroby energetyczne
zawieszenie poboru akcyzy


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca zobowiązany jest prowadzić działalność w składzie podatkowym, czy też produkcja wyrobów nieakcyzowych może odbywać się w realiach niniejszej sprawy poza składem podatkowym?



Wniosek ORD-IN 729 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2009r. (data wpływu 12 stycznia 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2010r. (data wpływu ), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji wyrobów nieakcyzowych w składzie podatkowym - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 30 marca 2010r.o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji wyrobów nieakcyzowych w składzie podatkowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca nabywa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy Trimer Propylenu (kod CN 2710 11 21 00) oraz Tetrametr Propylenu (kod CN 2710 11 21 00). Nabywane wyroby opodatkowane są zerową stawką podatku akcyzowego oraz zostały wymienione w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym (z tego względu Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy). Wyroby te służą do produkcji wyrobów nieakcyzowych: Nonylofenolu (kod CN 2907 13 00) i Dodecylofenolu (kod CN 2907 19 90).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w podanym powyżej stanie faktycznym sprawy Wnioskodawca zobowiązany jest prowadzić działalność w składzie podatkowym, czy też produkcja ww. wyrobów może odbywać się w realiach niniejszej sprawy poza składem podatkowym...

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowej sprawie wyroby w postaci Trimeru Propylenu oraz Tetrametru Propylenu objęte są kodem CN 2710 11 21 00 – oznaczającym, że wyroby te ujęte są pod poz. 20 w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. W wyniku poddania ww. wyrobów dalszemu procesowi produkcyjnemu uzyskiwane są odpowiednio Nonylofenol (kod CN 2907 13 00) i Dodecylofenolu (kod CN 2907 19 90) – produkty nieakcyzowe.

Zatem w przedstawionym w stanie faktycznym sprawy Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia ww. działalności w składzie podatkowym, skoro nabywane wyroby są objęte zerową stawką akcyzy, a ostatecznie uzyskiwane produkty w ogóle nie są wyrobami akcyzowymi. Dlatego też można zrezygnować z prowadzenia składu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyroby o kodzie CN 2907 13 00 i CN 2907 19 90 nie zostały wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 86 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

Wyroby o kodzie CN 2907 13 00 i CN 2907 19 90 nie zostały wymienione wśród wyrobów energetycznych o których mowa w cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).

Dla wyrobu o kodzie CN 2710 11 21 przeznaczonych do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe i opałowe nie została określona w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 stawka podatku akcyzowego. Zatem w przypadku gdy ww. wyroby przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, stawka akcyzy na te wyroby wynosi 0 – art. 89 ust. 2 ww. ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że produkowane przez Wnioskodawcę wyroby zostały zaklasyfikowane do kodów CN 2907 13 00 (Nonylofenol) oraz CN 2907 19 99 (Dodecylofenol). Wyroby te zatem - jeżeli nie są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub opałowych – nie są wyrobami akcyzowymi nie zostały bowiem wymienione jako wyroby energetyczne w art. 86 ust. 1, jak również nie zostały wymienione w załączniku nr 1 do ustawy i załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 10 ww. ustawy skład podatkowy to miejsce w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to w myśl art. 2 pkt 12 ww. ustawy procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe

Stosownie zatem do powyższego produkcja wyrobów nieakcyzowych nie jest objęta zakresem ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym. Tym samym do produkcji wyrobów będących przedmiotem wniosku nie jest wymagane prowadzenie przez Wnioskodawcę składu podatkowego, co jasno wynika z art. 47 ust. 1 ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku obowiązku produkcji w składzie podatkowym wyrobów nieakcyzowych CN 2907 13 00 i CN 2907 19 99 z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką podatku należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70 10, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj