Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-72/10/BWo
z 28 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-72/10/BWo
Data
2010.04.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Podatnik akcyzy


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek akcyzowy
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe towaru o kodzie 2902 19 a następnie jego sprzedaż będą podlegać stawce 0% podatku akcyzowego, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym? Jakie procedury powinniśmy stosować przy transporcie towaru od dostawcy z UE, oraz przy sprzedaży w kraju?



Wniosek ORD-IN 1022 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2010r. (data wpływu 2 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

  • - prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania wyrobu energetycznego o kodzie CN 2902 19, przeznaczonego na cele inne niż opałowe i napędowe oraz braku wystąpienia przesłanek do zastosowania art. 78 ust. 1 w związku z art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym;
  • - nieprawidłowe – w części dotyczącej obowiązku potwierdzenia odbioru wyrobu akcyzowego na Uproszczonym Dokumencie Towarzyszącym.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania wyrobu energetycznego o kodzie CN 2902 19, przeznaczonego na cele inne niż opałowe i napędowe oraz wystąpienia przesłanek do zastosowania art. 78 ust. 1 w związku z art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabyć wewnątrzwspólnotowo towar o nazwie dicyklopentadien o kodzie 2902 19. Kod 2902 jest wymieniony w załączniku nr 1, poz. 35 oraz w art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Kod ten nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Produkt ten byłby kupowany i transportowany w beczkach stalowych, pojemnikach 1000 litrowych bądź cysternach samochodowych. Towar następnie byłby sprzedawany odbiorcom krajowym i przeznaczony przez nich do celów innych niż opałowe lub jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych. Nie byłby również przeznaczony do napędu silników spalinowych lub jako domieszka lub dodatek do paliw silnikowych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Nie posiada statusu zarejestrowanego bądź niezarejestrowanego handlowca, jak też podmiotu pośredniczącego. Nie jest też podmiotem zużywającym ani nie posiada składu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe towaru o kodzie 2902 19 a następnie jego sprzedaż będą podlegać stawce 0% podatku akcyzowego, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym... Jakie procedury powinniśmy stosować przy transporcie towaru od dostawcy z UE, oraz przy sprzedaży w kraju...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do poz. 35 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, jak też art. 86 ust. 1 pkt 3 tejże ustawy dicyklopentadien jest wyrobem akcyzowym energetycznym. Z uwagi na fakt, iż w załączniku nr 2 do ustawy ww. produkt nie występuje - nie ma obowiązku posiadania składu podatkowego, jak też stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Ponieważ produkt ten nie jest wymieniony w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (przeznaczenie inne niż napędowe czy opałowe), wobec tego należy, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy stosować stawkę 0%. Również ze względu na fakt, że towar jest objęty zerową stawką akcyzy, nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z czym nie ma obowiązku dokonywania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, składania deklaracji uproszczonej oraz prowadzenia rejestru nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych. Istnieje natomiast obowiązek potwierdzenia odbioru wyrobu akcyzowego na uproszczonym dokumencie towarzyszącym ale ponieważ stawka akcyzy wynosi 0% nie musi być on potwierdzony przez naczelnika urzędu celnego, oraz nie musi być składane zabezpieczenie akcyzowe (nie ma obowiązku stosowania art. 78 ust. 2 ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania wyrobu energetycznego o kodzie CN 2902 19, przeznaczonego na cele inne niż opałowe i napędowe oraz braku wystąpienia przesłanek do zastosowania art. 78 ust. 1 w związku z ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym;
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej obowiązku potwierdzenia odbioru wyrobu akcyzowego na Uproszczonym Dokumencie Towarzyszącym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 3 poz. 11 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ww. ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 35 załącznika nr 1 do ww. ustawy zostały wymienione wyroby o kodzie CN 2902 – węglowodory alifatyczne.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 2902. Zatem wyrób będący przedmiotem wniosku o kodzie CN 2902 19 jest wyrobem akcyzowym zaliczanym do wyrobów energetycznych.

Ponadto podkreślić należy, iż przedmiotowy wyrób o kodzie CN 2902 19 jest wyrobem energetycznym o podwójnym zastosowaniu. Wyrób ten może być przeznaczony do celów opałowych, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub na cele inne niż powyżej wymienione tj. cele opałowe i napędowe.

Przepisy regulujące wysokość podatku akcyzowego od wyrobów energetycznych określone zostały w art. 89 ww. ustawy.

Przy czym w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ww. ustawy nie została określona stawka akcyzy dla wyrobu o kodzie CN 2902. W przypadku przeznaczenia ww. wyrobu na cele napędowe lub opałowe, przedmiotowy wyrób będzie opodatkowany stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 14-15 cyt. ustawy, tj. jako pozostałe paliwa silnikowe lub pozostałe paliwa opałowe.

Podkreślić jednakże należy, iż w przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazał, że wyrób o kodzie CN 2902 19 będzie nabywał wewnątrzwspólnotowo. Produkt ten będzie kupowany i transportowany w beczkach stalowych, pojemnikach 1000 litrowych bądź cysternach samochodowych. Towar następnie będzie sprzedawany odbiorcom krajowym i przeznaczony przez nich do celów innych niż opałowe lub jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych. Nie będzie również przeznaczony do napędu silników spalinowych lub jako domieszka lub dodatek do paliw silnikowych.

W związku z powyższym do wyrobu o kodzie CN 2902 19 będzie miał zastosowanie przepis art. 89 ust. 2 ww. ustawy, zgodnie z którym akcyza na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. Z kolei późniejsza sprzedaż ww. wyrobu energetycznego na terenie kraju nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Ponadto należy wskazać, że wyrób energetyczny o kodzie CN 2902 19 nie został wymieniony przez ustawodawcę w załączniku nr 2 do cyt. ustawy, który zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG. Powyższe oznacza, iż wyrób będący przedmiotem wniosku nie został objęty regulacjami wspólnotowymi odnoszącymi się również do przemieszczania tego wyrobu w obrocie między państwami członkowskimi.

Stosownie do art. 78 ust. 1-3 cyt. ustawy, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;
  3. bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;
  4. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Podatnik, o którym mowa w ust. 1, przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązany uzyskać na tym dokumencie potwierdzenie przez właściwego naczelnika urzędu celnego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy. Przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że na gruncie przepisów o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów akcyzowych (energetycznych), które nie są ujęte w załączniku nr 2 do ustawy (w związku z czym nie są objęte wspólnotowym systemem monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych) i do których stosuje się na terytorium kraju zerową stawkę akcyzy z uwagi na fakt, iż są zużywane do celów innych niż napędowe lub opałowe, nie ma zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy i procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą. W związku z tym, że ww. wyroby nie są, co do zasady, opodatkowane w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej, nie mają również zastosowania przepisy art. 78 cyt. ustawy. Tym samym nie ma zastosowania art. 78 ust. 1 w związku z art. 78 ust. 3 cyt. ustawy. Zatem Wnioskodawca nie ma obowiązku, jak błędnie twierdzi, potwierdzenia odbioru wyrobu akcyzowego na uproszczonym dokumencie towarzyszącym.

Mając powyższe na względzie, należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wyrobu energetycznego o kodzie CN 2902 19, przeznaczonego na cele inne niż opałowe i napędowe stawką akcyzy 0 zł oraz że nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 78 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Natomiast w części odnoszącej się do obowiązku potwierdzenia odbioru wyrobu akcyzowego na uproszczonym dokumencie towarzyszącym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, że zgodnie z treścią art. 78 ust. 1 ww. ustawy obowiązki określone w tym przepisie należy spełnić wówczas, gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo od podatnika unijnego wyroby akcyzowe w tym m.in. wyrób o kodzie CN 2902 19, któremu dostawca wspólnotowy nadał przeznaczenie na cele napędowe lub opałowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju. Wówczas bowiem wewnątrzwspólnotowe nabycie ww. wyrobu o kodzie CN 2902 19 odbywa się na podstawie dokumentów stosowanych w procedurze z zapłaconą akcyzą tj. na podstawie Uproszczonego Dokumentu Towarzyszącego.

Dodatkowo tut. organ podkreśla, że zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym akcyza na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł a nie jak błędnie wskazał Wnioskodawca we wniosku 0%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 35-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj