Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1344/09-5/AT
z 22 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1344/09-5/AT
Data
2010.01.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bonus
premia pieniężna
rabaty
świadczenie usług


Istota interpretacji
1. Czy otrzymanie premii od dostawcy przez Podatnika jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług?
2. Czy udzielenie premii przez Podatnika swoim odbiorcom jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług?
3. Jak należy udokumentować otrzymanie premii?
4. Czy Podatnikowi, na podstawie faktur VAT wystawionych przez odbiorców dokumentujących otrzymanie premii od Podatnika, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrot podatku naliczonego?



Wniosek ORD-IN 600 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2009 r. (data wpływu 23 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych odbiorcom,
  • nieprawidłowe – w zakresie sposobu dokumentowania udzielanych premii pieniężnych odbiorcom.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i sposobu dokumentowania udzielanych premii pieniężnych odbiorcom. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 grudnia 2009 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Na podstawie zawartych umów Wnioskodawca wypłaca swoim odbiorcom premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii jest:

  • osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub
  • terminowa zapłata przez odbiorcę wszystkich należności, powstałych w danym okresie, przysługujących Podatnikowi od danego odbiorcy.

Niektórzy odbiorcy dokumentują otrzymanie premii od Podatnika za pomocą faktur VAT, jako czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z dnia 18 grudnia 2009 r. Wnioskodawca poinformował, iż premie mają charakter pieniężny. Wypłacanych premii nie można powiązać z konkretnymi dostawami, odnoszącymi się do określonych towarów i usług lub ich grup. Premie odnoszą się do całości obrotu. w zamian za udzielenie premii nie miało miejsce świadczenie innych usług. Premie przyznawane są za okresy miesięczne, kwartalne i roczne. Warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu obrotów. Wysokość premii jest zróżnicowana ze względu na wielkość obrotów. Wysokość premii to określony procent obrotów, ustalany indywidualnie z kontrahentem, procent ten jest określany w umowie. Uzyskanie premii nie jest uzależnione od spełnienia innych warunków. Umowy nie będą określać działań oraz częstotliwości i okresu ich wykonywania celem intensyfikacji sprzedaży produktów dostawców. Wypłata premii uzależniona jest od efektu, czyli osiągnięcia określonego przez strony poziomu obrotów. Nie są wymagane żadne dodatkowe warunki (podjęcie/niepodjęcie działań) do wypłaty premii. Wypłata premii uzależniona jest jedynie od efektu, czyli osiągnięcia określonego przez strony poziomu obrotów, nie są wymagane żadne dodatkowe warunki (podjęcie/niepodjęcie działań) do wypłaty premii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy udzielenie premii przez Wnioskodawcę swoim odbiorcom jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług...
  2. Jak należy udokumentować udzielenie premii...


Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie premii przez Podatnika swoim dostawcom nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi usługi wykonywanej przez odbiorcę na rzecz Podatnika wypłacającego wspomnianą premie.

Z uwagi na fakt, że udzielenie/otrzymanie bonusu - zdaniem Podatnika - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to należy stwierdzić, że właściwym dokumentem świadczącym o otrzymaniu premii będzie nota księgowa. Zgodnie z art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydanym na jego podstawie rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 95 poz. 798 ze zm.) podatnicy zobowiązani są do wystawienia faktury VAT dokumentującej m. in. sprzedaż towarów lub świadczenie usług. w przedmiotowym przypadku występują czynności nieopodatkowane, dlatego dokumentem właściwym będzie nota księgowa wystawiona zgodnie z art. 21 ustawy o rachunkowości.

Podkreślić należy, że aktualne stanowisko organów skarbowych zgodne jest ze zdaniem Podatnika: interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 lipca 2009 r., sygn. IPPP2/443-346/09-2/BM oraz IPPP2/443-382/09-2/AS. Ponadto, stanowisko Podatnika znajduje odzwierciedlenie w konsekwentnej linii orzeczniczej prezentowanej przez sądy administracyjne, np. wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 4080/2006, wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt i FSK 94/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe – w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych odbiorcom oraz nieprawidłowe – w zakresie sposobu dokumentowania udzielanych premii pieniężnych odbiorcom.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Według art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych przez nabywców uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z wielkością osiągniętego obrotu i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca – na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca na podstawie zawartych umów wypłaca swoim odbiorcom premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii jest osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub terminowa zapłata przez odbiorcę wszystkich należności, powstałych w danym okresie, przysługujących Zainteresowanemu od danego odbiorcy. Udzielone premie mają charakter pieniężny. Wypłacane premie odnoszą się do całości obrotu i nie można ich powiązać z konkretnymi dostawami, odnoszącymi się do określonych towarów i usług lub ich grup. w zamian za udzielanie premii nie miało miejsce świadczenie innych usług. Premie przyznawane są za okresy miesięczne, kwartalne i roczne. Warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu obrotów. Wysokość premii jest zatem zróżnicowana ze względu na wielkość obrotów. Wysokość premii to określony procent obrotów, ustalany indywidualnie z kontrahentem, procent ten jest określany w umowie. Uzyskanie premii nie jest uzależnione od spełnienia innych warunków. Umowy nie będą określać działań oraz częstotliwości i okresu ich wykonywania celem intensyfikacji sprzedaży produktów dostawców. Wypłata premii uzależniona jest od efektu, czyli osiągnięcia określonego przez strony poziomu obrotów. Nie są wymagane żadne dodatkowe warunki (podjęcie/niepodjęcie działań) do wypłaty premii. Wypłata premii uzależniona jest jedynie od efektu, czyli osiągnięcia określonego przez strony poziomu obrotów, nie są wymagane żadne dodatkowe warunki (podjęcie/niepodjęcie działań) do wypłaty premii. Niektórzy odbiorcy dokumentują otrzymanie premii od Podatnika za pomocą faktur VAT, jako czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż odbiorca otrzymując premie pieniężne, nie jest w żaden sposób zobowiązany przez Zainteresowanego koniecznością wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży, czy promocję towarów. Tym samym, otrzymywanie premii pieniężnych przez odbiorcę nie jest w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Spółkę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać składania przez odbiorców zamówień czy też dokonywania zakupów.

Zatem z przedmiotowego wniosku wynika, że Spółka wypłaca premie z tytułu dokonania przez odbiorcę w przewidzianym czasie zakupu określonej wartości towarów. Przy czym, warunkiem udzielenia premii pieniężnych jest jedynie dotrzymywanie przez odbiorcę (beneficjenta premii) terminów płatności podanych przez Spółkę na fakturach sprzedaży. Wysokość premii zróżnicowana jest ze względu na wielkość obrotu i stanowi ona ustalony procent wielkości zakupów w danym czasie.

Odnosząc się do powyższego, należy stwierdzić, że premie pieniężne wypłacane na rzecz odbiorców można przyporządkować do konkretnych dostaw, bowiem obrót uprawniający ich do uzyskania premii pieniężnych ustalony jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (miesiąc, kwartał, rok). Wypłata premii następuje po osiągnięciu określonego w umowie handlowej poziomu obrotów i odnosi się generalnie do całości zakupów zrealizowanych u dostawcy.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej nabywcom towarów, zsumowane muszą być poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie rozliczeniowym objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Reasumując, w opisanym przypadku, w związku z wypłacaną premią pieniężną odbiorcy nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, takich jak usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., a więc otrzymana premia pieniężna nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług przez podmiot otrzymujący premię i u niego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Premia ta w istocie stanowi rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania. Wobec powyższego, udzielenie przedmiotowej premii pieniężnej podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, w celu udokumentowania jej udzielenia Wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Nadmienia się, iż powołane we wniosku wyroki sądów administracyjnych stanowią rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Ponadto, informuje się, iż powołane przez Wnioskodawcę, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 95, poz. 798 ze zm.) obowiązywało w stanie prawnym do dnia 30 listopada 2008 r.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i sposobu dokumentowania udzielanych premii pieniężnych odbiorcom. Natomiast, kwestie dotyczące stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i sposobu dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych od dostawców oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymanie premii pieniężnych załatwiono w interpretacjach nr: ILPP1/443-1344/09-4/AT oraz ILPP1/443-1344/09-6/AT z dnia 22 stycznia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj