Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1354/09-4/MK
z 22 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1354/09-4/MK
Data
2010.01.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT na usługi utrzymania dróg.



Wniosek ORD-IN 681 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielczego Zakładu Usługowego, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2009 r. (data wpływu 2 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2010 r. (data wpływu 7 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi utrzymania dróg – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi utrzymania dróg. w dniu 5 stycznia 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielczy Zakład Usługowy prowadzi działalność usługową w zakresie bieżącego i zimowego utrzymania dróg. Usługi te polegają na:

  1. odkrzaczaniu poboczy dróg,
  2. koszeniu poboczy dróg,
  3. cząstkowej naprawie powierzchni asfaltowych,
  4. mechanicznym zrywaniu poboczy dróg,
  5. mechanicznym zamiataniu dróg,
  6. odśnieżaniu dróg pługiem śnieżnym,
  7. posypywaniu dróg piaskiem z solą,
  8. polewaniu oblodzonych dróg solanką.


W dniu 5 stycznia 2010 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego wskazując, iż usługi: odkrzaczania poboczy dróg, koszenia poboczy dróg, mechanicznego zrywania poboczy dróg, mechanicznego zamiatania dróg, odśnieżania dróg pługiem śnieżnym, posypywania dróg piaskiem z solą oraz polewania oblodzonych dróg solanką sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 90.00.30-00.00. Natomiast usługi cząstkowej naprawy powierzchni asfaltowych sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 45.23.12.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może dla wymienionych wyżej usług, sklasyfikowanych wg PKWiU 90.00.30 – 00.00, stosować 7% stawkę podatku VAT, zgodnie z pozycją 153 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.)...

Pytanie dotyczy wyłącznie usługi, nie dotyczy materiałów typu: piasek, sól.

Zdaniem Wnioskodawcy, do tej pory do ww. usług stosował 22% stawkę VAT. w związku ze zmianami w ustawie są podstawy, aby Wnioskodawca ubiegał się o wydanie interpretacji stanowiącej o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, iż w jego opinii wszystkie wykonywane usługi, za wyjątkiem cząstkowej naprawy dróg asfaltowych, mieszczą się w ramach PKWiU 90.00.30-00.00 „oczyszczanie dróg kołowych, ulic, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu”. Natomiast pozostała z katalogu usługa polega na bieżącym – zarówno letnim jak i zimowym – oczyszczaniu dróg kołowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Natomiast jak stanowi ust. 3 powołanego przepisu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w powołanej ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Z regulacji art. 41 ust. 2 ustawy wynika, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. w załączniku tym, pod poz. 153 zostały wymienione usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. u. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów m. in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. u. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność usługową w zakresie bieżącego i zimowego utrzymania dróg. Zainteresowany świadczy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w wyżej wymienionym zakresie następujące usługi: odkrzaczanie poboczy dróg, koszenie poboczy dróg, mechaniczne zrywanie poboczy dróg, mechaniczne zamiatanie dróg, odśnieżanie dróg pługiem śnieżnym, posypywanie dróg piaskiem z solą oraz polewanie oblodzonych dróg solanką. Wymienione czynności sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 90.00.30-00.00. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje także usługi cząstkowej naprawy powierzchni asfaltowych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.23.12.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że świadczone usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 90.00.30-00.00, jako usługi w zakresie „oczyszczania ulic, dróg kołowych, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu”, korzystają na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 153 zał. nr 3 do tej ustawy, z preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku VAT.

Ponadto należy wyjaśnić, iż organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. w związku z powyższym tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Organ podatkowy informuje także, iż w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętej pytaniem, nie ustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w opisie zdarzenia przyszłego. Powyższe dotyczy w szczególności usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 45.23.12, tj. cząstkowej naprawy powierzchni asfaltowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj