Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-694/10/MM
z 8 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-694/10/MM
Data
2010.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
akcje pracownicze
Francja
objęcie akcji
przychody z innych źródeł
przychód


Istota interpretacji
Skutki podatkowe nabycia akcji gratisowych w ramach programu zakupu akcji.



Wniosek ORD-IN 584 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura 15 marca 2010r.), uzupełnionym w dniach 30 kwietnia 2010r. i 19 maja 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania akcji darmowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania akcji darmowych.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismami z dnia 20 kwietnia 2010r. oraz 06 maja 2010r. Znak: IBPB II/2/415-334/10/MM wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 30 kwietnia 2010r. i 19 maja 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Grupa A. S.A. we Francji w ramach programu zakupu akcji pracowniczych zaoferowała pracownikom na całym świecie akcje w cenach preferencyjnych. Wnioskodawca wyjaśnia, iż z prospektu emisyjnego wynika, że Grupa A. S.A. akcji tych nie kupuje lecz emituje nowe akcje. Wnioskodawca w dniu 7 maja 2009r. nabył 74 akcje A. oferowane pracownikom na podstawie rezolucji podjętej przez walne zgromadzenie udziałowców Spółki. Akcje zostały zaoferowane pracownikom po cenie preferencyjnej (cena obniżona w stosunku do wartości rynkowej akcji o 20%). Wnioskodawca informuje również, że na zakup akcji została mu udzielona przez firmę specjalna 2-letnia pożyczka (oprocentowanie roczne 9%) oraz, że została wypłacona dywidenda od posiadanych akcji, a podatek od kwoty brutto dywidendy został potracony przez A. we Francji. Wnioskodawca jest zatrudniony w polskim oddziale Spółki L. S.A. w Polsce.

Cena giełdowa (we Francji) w dniu 07 maja 2009r. na otwarciu wynosiła 63,00 EUR, na zamknięciu 61,62 EUR. Cena subskrypcyjna z uwzględnieniem zniżki 48,67 EUR. Kurs 4,73 PLN/EUR.

Data wypłaty dywidendy 09 czerwiec 2009r. Ilość akcji uprawnionych do dywidendy 74. Kwota brutto dywidendy 166,51 EUR. Potrącenie podatku od dywidendy 41,62 EUR. Kwota płatności za dywidendę w EUR 124,89. Kwota płatności ze dywidendę w PLN 566,41. Kurs NBP z dnia 08 czerwca 2009r. 4,54 PLN/EUR.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wyjaśnił, iż jego pracodawca mający siedzibę w Krakowie nie poniósł kosztu stanowiącego różnicę pomiędzy wartością rynkową nabywanych akcji a preferencyjną ceną, po której akcje zostały przez wnioskodawcę nabyte. Jednakże według wnioskodawcy nie występuje tu koszt, ponieważ akcje te nie były kupowane lecz zostały wyemitowane przez Grupę A. z Francji i rozdystrybuowane wśród pracowników na całym świecie (w tym L. S.A. w Polsce, która jest częścią Grupy A.) w cenie subskrypcyjnej, która była niższa niż cena na giełdzie.

Ponadto wnioskodawca wskazuje, iż Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy w Paryżu w bieżącym roku ma uchwalić, że dotychczasowi akcjonariusze otrzymają od Grup A. S.A. we Francji akcje gratisowe.

Wnioskodawca za 2009r., zgodnie z sugestią organu podatkowego, złożył rozliczenie podatkowe na formularzu PIT-36 wykazując tylko podatek od dywidendy w poz. 197, 199 formularza.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób uwzględnić opisany stan w rozliczeniu podatkowym i na formularzach PIT...

Zdaniem wnioskodawcy, podatek od zysku z akcji należy zapłacić dopiero po ich sprzedaży przez wnioskodawcę, biorąc pod uwagę cenę ich zakupu przez wnioskodawcę (tj. preferencyjną 20% niższą niż giełdową) oraz sprzedaży. Podatek od dywidendy został potrącony przed Grupę A. S.A. we Francji więc po raz drugi wnioskodawca nie płaci go w Polsce. Również w przypadku otrzymania akcji gratisowych podatek należy zapłacić dopiero po ich sprzedaży przez wnioskodawcę biorąc pod uwagę zero (nie cenę giełdową) jako cenę ich zakupu przez wnioskodawcę i cenę sprzedaży.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie skutków podatkowych otrzymania akcji darmowych. Ocena stanowiska w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji na preferencyjnych warunkach oraz wypłacenia przez spółkę francuską dywidendy została zawarta w odrębnych interpretacjach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawcy otrzyma akcje francuskiej Grupy A. Będą to akcje gratisowe oferowane wyłącznie dla dotychczasowych akcjonariuszy, którzy uczestniczą w programie zakupu akcji pracowniczych. W ten sposób wnioskodawca nabędzie akcje za darmo.

W przypadku nabycia akcji w sposób nieodpłatny, operacja ta wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przez wnioskodawcę przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nastąpi bowiem przysporzenie majątkowe w związku z faktem, iż nabycie akcji nastąpiło w formie nieodpłatnej (cena zakupu równa zero). Zatem w przypadku nieodpłatnego nabycia akcji od spółki francuskiej, po stronie osoby nabywającej (wnioskodawcy) te akcje powstanie przychód.

Aby bowiem czerpać korzyści z akcji wnioskodawca musiałby nabyć akcje za określoną cenę, a w związku z nieodpłatnym ich nabyciem nie poniesie takich wydatków.

Organ nie może więc zgodzić się z wnioskodawcą, że przychód powstanie u niego dopiero w momencie zbycia akcji. Nie można bowiem pominąć całkowicie momentu nabycia akcji.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotem nabycia są akcje spółki francuskiej, należy zastosować odpowiednie zapisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylenia się od opodatkowania w zakresie podatku od dochodu.

Stosownie do art. 21 ust. 1 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej 20 czerwca 1975r. w Warszawie (Dz. U. z 1977r. Nr 1, poz. 5), dochody, do których nie mają zastosowania pozostałe przepisy umowy (a do przychodu, o którym mowa w niniejszej sprawie pozostałe przepisy umowy nie mają zastosowania) podlegają opodatkowaniu tylko w miejscu zamieszkania.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym przychód (w wysokości wartości rynkowej akcji gratisowych) powstanie więc po stronie wnioskodawcy już w momencie ich otrzymania. Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, iż jego pracodawca mający siedzibę w Polsce nie poniesie kosztów związanych z zakupem przez wnioskodawcę akcji po cenie preferencyjnej. Jeżeli pracodawca wnioskodawcy nie poniesie również kosztów związanych z przyznaniem akcji gratisowych to powstałe przysporzenie po stronie wnioskodawcy należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł.

Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że jest to tylko wyliczenie przykładowe i przychodami z innych źródeł są jeszcze inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W niniejszym przypadku będzie to przychód odpowiadający wartości rynkowej otrzymanych akcji gratisowych.

Przychody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według ustalonej skali podatkowej. Przychody te pracownik musi sam wykazać w zeznaniu rocznym za rok, w którym zostały osiągnięte i je opodatkować. Wnioskodawca winien więc opodatkować przychód odpowiadający wartości akcji w dniu ich nabycia na formularzu PIT-36 składanym za 2009r.

Należy jednak wyjaśnić, iż w przypadku gdyby koszt przyznanych wnioskodawcy akcji gratisowych pokrył pracodawca wnioskodawcy, to powstały przychód należy zakwalifikować jako przychód ze stosunku pracy. Każde bowiem przysporzenie w postaci nieodpłatnego świadczenia otrzymane od podmiotu, z którym łączy beneficjenta stosunek pracy należy zakwalifikować jako przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Od kwoty świadczenia pieniężnego poniesionego przez pracodawcę na zakup akcji na rzecz pracownika, pracodawca, stosownie do art. 31 powołanej wyżej ustawy, obowiązany jest pobrać zaliczkę na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 32 tej ustawy.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zatem w przypadku gdy pracodawca wnioskodawcy poniesie koszt związany z przyznaniem akcji gratisowych, to wnioskodawca osiągnie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, iż na spółce polskiej w momencie postawienia do dyspozycji pracownika akcji ciąży obowiązek podatkowy wynikający z cyt. art. 31 ww. ustawy.

Natomiast wnioskodawca (pracownik), jest zobowiązany wykazać kwotę tego świadczenia w zeznaniu podatkowym (obecny formularz zeznania PIT-37 lub PIT-36), składanym za rok, w którym te świadczenia zostaną otrzymane, łącznie z innymi przychodami uzyskanymi ze stosunku pracy (art. 45 ust. 1).

Nadmienić ponadto należy, iż stosownie do art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:

  1. wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo
  2. wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń – pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Zatem do kosztów uzyskania przychodu w przypadku późniejszego zbycia przedmiotowych akcji będzie podlegała zaliczeniu m.in. wartość akcji darmowych (nieodpłatne świadczenie), która uprzednio została opodatkowana jako przychód z innych źródeł lub ze stosunku pracy.

Reasumując, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w oparciu o przytoczone podstawy prawne należy stwierdzić, iż otrzymanie przez wnioskodawcę akcji gratisowych, w związku z uczestnictwem w programie zakupu akcji pracowniczych – będzie skutkowało przysporzeniem majątkowym w równowartości otrzymanych akcji, co na gruncie podatkowym oznacza powstanie w momencie nabycia akcji gratisowych przychodu z innych źródeł – gdy koszt nabycia akcji nie poniesie pracodawca wnioskodawcy, lub przychodu ze stosunku pracy – gdy koszt nabycia akcji poniesie pracodawca wnioskodawcy.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj