Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-936/09/DG
z 23 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-936/09/DG
Data
2010.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
olej smarowy
podatek akcyzowy
zabezpieczenie akcyzowe
zawieszenie poboru akcyzy


Istota interpretacji
1. Czy można dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, o których mowa, w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego do podmiotu nie będącego składem podatkowym?
2. Czy wyroby akcyzowe muszą być zabezpieczone w zabezpieczeniu akcyzowym na czas transportu?
3. Czy podmiot nie będący składem podatkowym i nie posiada upoważnienia od macierzystego Urzędu Celnego do otrzymania wyrobów akcyzowych, ze względu na brak takiego obowiązku, który znajduje się poza granicami kraju, ale na terenie Wspólnoty Europejskiej można zwrócić wyroby akcyzowe w przypadku reklamacji?



Wniosek ORD-IN 910 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2009r. (data wpływu 4 grudnia 2009r.) uzupełnionym pismem data wpływu 11 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy wewnątrzwspólnotowej w procedurze zwieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem data wpływu 11 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy wewnątrzwspólnotowej w procedurze zwieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada skład podatkowy, produkuje wyroby akcyzowe opodatkowane stawką akcyzy inną niż zero, kod CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008r, a nie wymienionych w załączniku nr 2 do niniejszej ustawy.

Obecnie Spółka dokonuje sprzedaży wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zwolnienia oraz z zapłaceniem podatku akcyzowego zgodnie z obowiązującymi przepisami wyłącznie na terenie kraju.

Wyrobami Spółki zainteresowany jest podmiot znajdujący się poza granicami kraju, na terenie Wspólnoty Europejskiej. Podmiot ten, che dokonywać zakupów wyrobów akcyzowych. Na uwagę zasługuje fakt, iż nie posiada on składu podatkowego oraz upoważnienia od macierzystego Urzędu Celnego do otrzymywania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego, ponieważ nie jest ono wymagane w myśl obowiązujących przepisów obowiązujących w jego kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy można dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, o których mowa, w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego do podmiotu nie będącego składem podatkowym...
  2. Czy wyroby akcyzowe muszą być zabezpieczone w zabezpieczeniu akcyzowym na czas transportu...
  3. Czy podmiot nie będący składem podatkowym i nie posiada upoważnienia od macierzystego Urzędu Celnego do otrzymania wyrobów akcyzowych, ze względu na brak takiego obowiązku, który znajduje się poza granicami kraju, ale na terenie Wspólnoty Europejskiej można zwrócić wyroby akcyzowe w przypadku reklamacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o zapis ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008r., konkretyzującym się w art. 41 ust. 4 domniemywać można, iż czynność taka jest możliwa tj. można dokonać wysyłki wyrobów akcyzowych, z zastosowaniem zawieszenia podatku akcyzowego zastępując administracyjny dokument towarzyszący dokumentem handlowym. Wydaje się być równoczesne zgodne z prawem fakt, iż w przypadku gdy podmiot, do którego ma nastąpić dostawa, nie będący składem podatkowym, nie musi mieć upoważnienia, o którym mowa w art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy, ponieważ przepisy prawa obowiązujące w danym kraju tego nie wymagają.

W przypadku pytania nr 2, należy stwierdzić, iż w tym przypadku zastosowanie będzie miał art. 41 ust. 1 pkt 2 i art. 41 ust. 4 w którym to ustawodawca określił, iż w przypadku gdy następuje dostawa wewnątrzwspólnotowa nie wymaga ona zabezpieczenia wyrobu akcyzowego w zabezpieczeniu akcyzowym przez wysyłającego.

W przypadku pytania nr 3 reklamację należy traktować jako nabycie wewnątrzwspólnotowe, a zatem w myśl art. 41 ust. 4 wymagane jest wraz z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych tylko i wyłącznie dołączenie dokumentu handlowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) w sposób kompleksowy uregulowała w Dziale III zasady obrotu wyrobami akcyzowymi. W szczególności, w Rozdziale 1 tego działu znalazły się przepisy dotyczące zasad stosowania procedury zawieszenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zakres stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy określa art. 40 ust. 5 i ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z pierwszym z tych przepisów, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się wobec wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Oleje smarowe, oznaczone kodami 2710 19 71 -2710 19-99 nie są w tym załączniku wymienione.

Jednak art. 40 ust. 6 dodaje, że procedurę zawieszenia na terytorium kraju, stosuje się również wobec wyrobów niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, a objętych stawką akcyzy inną niż zerowa. W związku z tym, iż zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 oleje smarowe opodatkowane są stawką akcyzy w wysokości 1.180 zł / 1.000 l na podstawie art. 40 ust. 6 ustawy, oleje smarowe o wskazanych wyżej kodach mogą zostać objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Tym niemniej, zgodnie z treścią art. 40 ust. 6 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma w takim przypadku zastosowanie jedynie na terenie kraju. W sytuacji gdy na obszarze innych państw członkowskich procedura zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do tych wyrobów (olejów smarowych) nie jest stosowana, jej rozciągnięcie na obszar innych państw członkowskich jest nie możliwe.

W przepisach ustawy o podatku akcyzowym zostały określone zasady obrotu wewnątrzwspólnotowego wyrobami akcyzowymi, które nie są wymienione w załączniku nr 2. Konieczność określenia specyficznych zasad obrotu tego typu wyrobami podyktowana została potrzebą zapewnienia swobodnego przepływu towarów pomiędzy państwami UE. Jak wynika z wniosku w innym państwie członkowskim do którego Wnioskodawca dostarcza wyroby, tego rodzaju wyroby, w tym oleje smarowe, których dotyczy niniejszy wniosek nie podlegają zharmonizowanym przepisom akcyzowym. Dlatego też, spełnienie szeregu formalności związanych z ich przemieszczaniem do lub z terytorium tego państwa członkowskiego, nie byłoby możliwe. W rezultacie, stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawach wyrobów niewymienionych w załączniku 2, ale objętych stawką akcyzy inną niż zero, oparte zostało na możliwych do spełnienia zasadach, biorąc powyższe uwarunkowania pod uwagę.

Art. 41 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego, dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu ADT. W przypadku przemieszczeń wewnątrzwspólnotowych wyrobów niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, wymogi te nie mogą mieć zastosowania, ponieważ nie mogłyby one być w praktyce spełnione.

W związku z powyższym stosownie do treści art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów akcyzowych o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym (tj. wyrobów niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, ale objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, w tym również olejów smarowych o kodach CN 271019 71 - 271019 99), zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w ramach dostawy do innych państw członkowskich UE (oraz nabycia wewnątrzwspólnotowego z innych państw członkowskich UE) jest warunkowane dołączeniem dokumentów handlowych do przemieszczanych przedmiotowych wyrobów akcyzowych zamiast dokumentu ADT.

Wprowadzenie powyższego warunku zostało spowodowane faktem, iż na terenie innych państw członkowskich UE, przedmiotowe wyroby (tj. wyroby niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, ale objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, w tym również oleje smarowe), nie stanowią wyrobów akcyzowych. W konsekwencji, nie jest możliwe zastosowanie dokumentu ADT (dołączanego co do zasady do wyrobów akcyzowych, przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy). Dokument ADT jest bowiem dokumentem urzędowym, który co do zasady władze państw członkowskich UE mają obowiązek w odpowiedniej formie potwierdzić. Urzędowo potwierdzona karta 3 dokument ADT jest podstawowym dokumentem potwierdzającym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Jednak w przypadku olejów smarowych, brak jest możliwości urzędowego potwierdzenia odbioru przedmiotowych wyrobów akcyzowych przez władze podatkowe odbiorcy w innym państwie członkowskim UE, wyroby te są bowiem traktowane jako towary nieakcyzowe, niepodlegające jakiemukolwiek nadzorowi. Potwierdza to również ustawodawca w uzasadnieniu do projektu ustawy o podatku akcyzowym. W uzasadnieniu tym podkreślono, iż „(...) w innych państwach członkowskich nie można w stosunku do tych wyrobów wystawić dokumentu ADT, ani go potwierdzić".

Dlatego też, w tym wypadku podstawą zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy jest zwrot dokumentów handlowych. Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem otrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy, z którego dokonano dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego UE.

Na mocy art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, obowiązuje wyłącznie w przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju (tj. pomiędzy składami podatkowymi zlokalizowanymi na terenie kraju).

W konsekwencji więc, jeśli wyroby akcyzowe będące przedmiotem zapytania Spółki, tj. oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 - 2710 19 99, są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego (a nie tylko są przemieszczane na terytorium kraju), to warunki przewidziane w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj. m.in. obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, nie będą miały zastosowania. Art. 41 ust. 4 wyraźnie bowiem rozgranicza przemieszczanie wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju od ich przemieszczania w ramach dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Brak obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego przy przemieszczeniach wewnątrzwspólntowych przedmiotowych wyrobów potwierdza również treść uzasadnienia do projektu ustawy o podatku akcyzowym gdzie wskazuje się, że: „w sytuacji nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnatrzwspólnotowej powyższych wyrobów, ich przemieszczanie na terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie się odbywało na podstawie dokumentów handlowych. W tym przypadku nie będzie wymagane zabezpieczenie akcyzowe związane z przemieszczaniem ww. wyrobów z terytorium innego państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju".

Dodatkowo brak możliwości obejmowania nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów zabezpieczeniem akcyzowym wynika z faktu, iż w przypadku wyrobów akcyzowych opodatkowanych akcyzą na terenie całej UE, to podmiot wysyłający wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zobowiązany jest do złożenia zabezpieczenia akcyzowego (zabezpieczenie to nigdy nie jest składane przez podmiot odbierający wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy). Natomiast w opisanej sytuacji, obciążenie zabezpieczeniem nie jest możliwe bowiem przedmiotowe wyroby (oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71 - 2710 19 99), nie stanowią wyrobów akcyzowych w innym państwie członkowskim. Wysyłający oleje smarowe nie ma zatem podstawy prawnej, aby wysyłane do Polski wyroby objąć zabezpieczeniem akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe, zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, w sytuacji dostawy wewnątrzwspólnotowej (w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym) olejów smarowych objętych kodem CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 lub nabycia wewnatrzwspólnotowego (w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym) tych wyrobów na skutek ich reklamacji Wnioskodawca może dokonać ww. przemieszczeń w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do/z podmiotu w innym państwie członkowskim, w którym przedmiotowe wyroby nie są wyrobami akcyzowymi, na podstawie dołączonych do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

W miejscu tym zauważyć należy, iż zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229 ze zm.) w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych określone w załączniku nr 2 do ustawy, do których stosuje się stawkę inną niż stawka zerowa, ich objęcie procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentów handlowych następuje w momencie wprowadzenia na terytorium kraju.

Ponadto, mając również na względzie treść art. 41 ust. 4 ww. ustawy, w takim przypadku w związku z dokonywanym przemieszczeniem Wnioskodawca nie jest obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj