Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-274/10/BS
z 4 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-274/10/BS
Data
2010.06.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
aport
nieruchomości
nieruchomość zabudowana
pierwsze zasiedlenie
wkłady niepieniężne
zamiana
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie zamiany nieruchomości zabudowanych oraz aportu zamienionych nieruchomości na podstawie art. 43 ustawy VAT.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 18 marca 2010 r.) uzupełnionym w dniu 14 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania czynności zamiany zabudowanych nieruchomości oraz zwolnienia z opodatkowania czynności wniesienia aportu otrzymanej w wyniku zamiany nieruchomości zabudowanej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 marca 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 14 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie Zwolnienia z opodatkowania czynności zamiany zabudowanych nieruchomości oraz zwolnienia z opodatkowania czynności wniesienia aportu otrzymanej w wyniku zamiany nieruchomości zabudowanej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem z lat 50–tych ubiegłego wieku, której zbycie jest zwolnione z obowiązku odprowadzenia podatku, przy założeniu, że wartość określona przez rzeczoznawcę majątkowego wynosi 10.515.000,00 zł, przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego – strefa mieszana usługowo-mieszkaniowa. Druga strona transakcji jest właścicielem nieruchomości zabudowanej, składającej się z trzech działek. Działki stanowią obecnie podwórko zagospodarowane i urządzone w piaskownicę, boisko sportowe z nawierzchnią utwardzoną, ławki, chodniki oraz drzewa i krzaki (przy założeniu, że budowle te wybudowane zostały ponad 2 lata temu i nie były na nich czynione żadne nakłady). W piśmie do Wnioskodawcy, druga strona transakcji zamiany, wniosła, iż nieruchomość korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Wartość określona przez rzeczoznawcę majątkowego wskazanych trzech działek wynosi 10.515.400,00 zł, przeznaczenie terenu pod zabudowę mieszkaniowo-usługową. Strony transakcji zamierzają dokonać zamiany wskazanych nieruchomości, a następnie Wnioskodawca uzyskaną nieruchomość zamierza przekazać aportem do spółki. W uzupełnieniu do wniosku


Wnioskodawca wskazał, że:


  1. transakcja zamiany po obu stronach umowy nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz że w ostatnich dwóch latach nie dokonywano ulepszeń przedmiotowych nieruchomości, których wartość stanowiłaby co najmniej 30% ich wartości początkowej,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części znajdujących się na nieruchomości upłynął okres dłuższy niż dwa lata,
  3. nie ponoszono wydatków na ulepszenie budynku z lat 50-tych, w stosunku do których istniało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zagadnienia będące przedmiotem zapytania sprowadzają się do następujących kwestii:


  1. zwolnienia z opodatkowania transakcji zamiany nieruchomości,
  2. zwolnienia z opodatkowania aportu trzech uzyskanych w wyniku zamiany zabudowanych działek.


W odniesieniu do pierwszego zagadnienia, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż transakcja zamiany jest zwolniona z opodatkowania po obu stronach transakcji, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku wskazano, iż w przypadku braku możliwości wypowiedzenia się w kwestii pozostającej po drugiej stronie transakcji, Wnioskodawca wniósł o potwierdzenie stanowiska wyłącznie w swojej sprawie.

W odniesieniu do drugiego zagadnienia Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przypadku, gdy czynność zamiany nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania, to następnie wniesienie aportem nieruchomości uzyskanej w wyniku zamiany również stanowiło będzie czynność zwolnioną z opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Przez umowę zamiany należy rozumieć umowę cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy - art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zapis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Dopłata przez jedną ze stron do świadczenia, wynikająca z różnicy wartości rzeczy będącej przedmiotem zamiany nie zmienia charakteru umowy (chyba, że ze względu na jej wartość ma ona charakter ceny jak w umowie sprzedaży).

Jak wynika z powyższego, przeniesienie własności towaru realizowane w oparciu o umowę zamiany stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów.

Z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, aby istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż czynność zamiany dokonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej dokonywana pomiędzy podatnikami podatku od towarów i usług stanowi dla obu stron transakcji odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy, wg stawek i zasad określonych w przepisach art. 41 i 43 ustawy.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Natomiast ust. 1 pkt 10a tego artykułu stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.


W myśl przepisu art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Zgodnie z art. 43 ust. 10 ww. ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Na podstawie ust. 11 cyt. artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


W art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca określił co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;


Wskazać należy, iż w myśl art. 29 ust. 5 powołanej ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

A zatem dostawa gruntów zabudowanych podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynków lub budowli posadowionych na nich.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje dokonać zamiany zabudowanej nieruchomości. Nieruchomość będąca w posiadaniu Wnioskodawcy jest zabudowana budynkiem z lat 50-tych ubiegłego wieku, transakcja zamiany nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż dwa lata. Wnioskodawca nie ponosił również wydatków na ulepszenie tego budynku, w stosunku do których istniało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść wskazanych przepisów prawa stwierdzić należy, że czynność zamiany nieruchomości znajdująca się w posiadaniu Wnioskodawcy będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, o ile dla tej czynności Wnioskodawca nie wybierze opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto z wniosku wynika, iż otrzymane w drodze zamiany trzy zabudowane budowlami działki, Wnioskodawca zamierza wnieść aportem do spółki.

Druga strona transakcji wniosła, iż przedmiotowe nieruchomości korzystają ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy. Transakcja zamiany nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż dwa lata. Nie ponoszono również wydatków na ulepszenie tego budynku, w stosunku do których istniało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

A zatem w odniesieniu do aportu zabudowanych nieruchomości, stwierdzić należy, iż skoro pierwotnie dokonana czynność zamiany będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie powołanego art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, to konsekwentnie aport tych nieruchomości będzie zwolniony z opodatkowania, o ile dla tej czynności Wnioskodawca nie wybierze opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj