Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1489/09-5/AT
z 12 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1489/09-5/AT
Data
2010.02.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bonus
premia pieniężna
rabaty
świadczenie usług


Istota interpretacji
1. Czy odbiorcy wyrobów Wnioskodawcy prawidłowo dokumentują otrzymanie premii pieniężnych fakturami VAT czy też czynności te winny być udokumentowane notą księgową?
2. Czy w przypadku gdy odbiorcy wyrobów Wnioskodawcy udokumentują otrzymanie premii pieniężnych fakturami VAT, to czy podatek wskazany w tych fakturach będzie stanowił dla nas podatek naliczony podlegający odliczeniu w rozumieniu art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.)?



Wniosek ORD-IN 717 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 22 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 stycznia 2010 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma jest producentem wyrobów wędliniarskich, które są dostarczane przez firmę do hurtowni. Umowy zawarte z hurtowniami nakładają na odbiorców szereg uprawnień i obowiązków:

  • zakup towarów o określonej wartości,
  • właściwe eksponowanie produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów w swoich magazynach,
  • dalszą odsprzedaż wyrobów swoim partnerom handlowym,
  • udzielenie rzetelnej informacji i doradztwo w zakresie sprzedanych wyrobów,
  • prowadzenie aktywnej reklamy i promocji dostarczanych wyrobów i udostępniania dla Wnioskodawcy powierzchni reklamowych,
  • konsultacje handlowe w zakresie analiz cen wyrobów, opakowań, jakości, pozycjonowania rynku, warunków handlu i in.


Czynności wykonane przez odbiorców mają - zdaniem Wnioskodawcy - jednoznacznie pozytywny wpływ na zwiększenie obrotów wyrobami, chociaż Zainteresowany nie jest w stanie precyzyjnie określić w jakim procencie konkretna czynność przyczyniała się do wzrostu sprzedaży.

Za wykonanie powyższych usług Wnioskodawca wypłaca premie pieniężne (wynagrodzenie) obliczane procentowo od wartości obrotów zrealizowanych w danym okresie (np. w danym roku). Odbiorcy wyrobów po otrzymaniu premii wystawiają Zainteresowanemu faktury VAT za: „premię pieniężną” lub „usługę marketingową” lub inny rodzaj „wynagrodzenia”.

Pismem z dnia 20 stycznia 2010 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

  1. Premie mają i będą miały wyłącznie charakter pieniężny.
  2. Premie wypłacane są po osiągnięciu określonego poziomu obrotów i nie są uzależnione od zrealizowania konkretnych dostaw. Nie są one powiązane z konkretnymi dostawami. Dla przykładu, aby osiągnąć obrót w wysokości 1 mln zł trzeba wystawić przeciętnie 200 faktur i faktur korygujących, z których każda zawiera od 20 do 30 pozycji. Niemożliwe byłoby więc dokumentowanie premii np. w wys. 2,5% od 1 mln (czyli 25.000 zł) przez wystawienie faktur korygujących zawierających od 4.000 do 6.000 pozycji.
  3. W otrzymanych fakturach za usługi marketingowe usługodawcy nie podają symboli PKWiU, ponieważ wszystkie usługi opodatkowane są stawką 22%. Symboli tych Zainteresowany nie zawiera również w umowach, wymieniając przykładowe czynności i nie zamykając katalogu czynności, które hurtownicy mają wykonać po to, by skutecznie sprzedać wyprodukowany przez Wnioskodawcę towar.
  4. Sprzedaż do odbiorców detalicznych jest rezultatem określonych zabiegów hurtowników. Zatem, w sytuacji, gdy nie zostanie osiągnięty określony obrót w danym okresie, to premia nie jest wypłacana.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku, gdy odbiorcy wyrobów Wnioskodawcy udokumentują otrzymanie premii pieniężnych fakturami VAT, to czy podatek wskazany w tych fakturach będzie stanowił dla Zainteresowanego podatek naliczony podlegający odliczeniu w rozumieniu art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54 poz. 535 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek wskazany w fakturach otrzymanych od hurtowników będzie stanowił dla firmy podatek naliczony podlegający odliczeniu zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący producentem wyrobów wędliniarskich, zawarł umowy z hurtowniami, które nakładają na odbiorców szereg uprawnień i obowiązków: zakup towarów o określonej wartości, właściwe eksponowanie produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów w magazynach, dalszą odsprzedaż wyrobów swoim partnerom handlowym, udzielenie rzetelnej informacji i doradztwo w zakresie sprzedanych wyrobów, prowadzenie aktywnej reklamy i promocji dostarczanych wyrobów i udostępniania dla Wnioskodawcy powierzchni reklamowych, konsultacje handlowe w zakresie analiz cen wyrobów, opakowań, jakości, pozycjonowania rynku, warunków handlu i in. Za wykonanie powyższych usług Wnioskodawca wypłaca premie pieniężne (wynagrodzenie) obliczane procentowo od wartości obrotów zrealizowanych w danym okresie (np. w danym roku). Odbiorcy wyrobów po otrzymaniu premii wystawiają Zainteresowanemu faktury VAT za: „premię pieniężną” lub „usługę marketingową” lub inny rodzaj „wynagrodzenia”. Premie wypłacane są po osiągnięciu określonego poziomu obrotów i nie są uzależnione od zrealizowania konkretnych dostaw.

W wydanej w dniu 12 lutego 2010 r. interpretacji nr ILPP1/443-1489/09-4/AT stwierdzono, że spełnienie przez hurtowników warunków uprawniających ich do otrzymania od producenta premii pieniężnej w przedmiotowej sprawie stanowi świadczenie usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, które winno być udokumentowane fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług.

W związku z uznaniem czynności wykonywanych przez nabywców na rzecz Wnioskodawcy jako świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ustawy, wyłączenie wskazane w powołanym wyżej art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie ma zastosowania. Zatem, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących te premie, na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z udzieleniem premii pieniężnych.

Ponadto, informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie. Natomiast, kwestię dotyczącą stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych udzielanych odbiorcom załatwiono w interpretacji nr ILPP1/443-1489/09-4/AT z dnia 12 lutego 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj