Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1489/09-4/AT
z 12 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1489/09-4/AT
Data
2010.02.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
bonus
premia pieniężna
rabaty
świadczenie usług


Istota interpretacji
1. Czy odbiorcy wyrobów Wnioskodawcy prawidłowo dokumentują otrzymanie premii pieniężnych fakturami VAT czy też czynności te winny być udokumentowane notą księgową?
2. Czy w przypadku gdy odbiorcy wyrobów Wnioskodawcy udokumentują otrzymanie premii pieniężnych fakturami VAT, to czy podatek wskazany w tych fakturach będzie stanowił dla nas podatek naliczony podlegający odliczeniu w rozumieniu art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.)?



Wniosek ORD-IN 717 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu 22 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych udzielanych odbiorcom – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych udzielanych odbiorcom. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 stycznia 2010 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma jest producentem wyrobów wędliniarskich, które są dostarczane przez firmę do hurtowni. Umowy zawarte z hurtowniami nakładają na odbiorców szereg uprawnień i obowiązków:

  • zakup towarów o określonej wartości,
  • właściwe eksponowanie produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów w swoich magazynach,
  • dalszą odsprzedaż wyrobów swoim partnerom handlowym,
  • udzielenie rzetelnej informacji i doradztwo w zakresie sprzedanych wyrobów,
  • prowadzenie aktywnej reklamy i promocji dostarczanych wyrobów i udostępniania dla Wnioskodawcy powierzchni reklamowych,
  • konsultacje handlowe w zakresie analiz cen wyrobów, opakowań, jakości, pozycjonowania rynku, warunków handlu i in.


Czynności wykonane przez odbiorców mają - zdaniem Wnioskodawcy - jednoznacznie pozytywny wpływ na zwiększenie obrotów wyrobami, chociaż Zainteresowany nie jest w stanie precyzyjnie określić w jakim procencie konkretna czynność przyczyniała się do wzrostu sprzedaży.

Za wykonanie powyższych usług Wnioskodawca wypłaca premie pieniężne (wynagrodzenie) obliczane procentowo od wartości obrotów zrealizowanych w danym okresie (np. w danym roku). Odbiorcy wyrobów po otrzymaniu premii wystawiają Zainteresowanemu faktury VAT za: „premię pieniężną” lub „usługę marketingową” lub inny rodzaj „wynagrodzenia”.

Pismem z dnia 20 stycznia 2010 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

  1. Premie mają i będą miały wyłącznie charakter pieniężny.
  2. Premie wypłacane są po osiągnięciu określonego poziomu obrotów i nie są uzależnione od zrealizowania konkretnych dostaw. Nie są one powiązane z konkretnymi dostawami. Dla przykładu, aby osiągnąć obrót w wysokości 1 mln zł trzeba wystawić przeciętnie 200 faktur i faktur korygujących, z których każda zawiera od 20 do 30 pozycji. Niemożliwe byłoby więc dokumentowanie premii np. w wys. 2,5% od 1 mln (czyli 25.000 zł) przez wystawienie faktur korygujących zawierających od 4.000 do 6.000 pozycji.
  3. W otrzymanych fakturach za usługi marketingowe usługodawcy nie podają symboli PKWiU, ponieważ wszystkie usługi opodatkowane są stawką 22%. Symboli tych Zainteresowany nie zawiera również w umowach, wymieniając przykładowe czynności i nie zamykając katalogu czynności, które hurtownicy mają wykonać po to, by skutecznie sprzedać wyprodukowany przez Wnioskodawcę towar.
  4. Sprzedaż do odbiorców detalicznych jest rezultatem określonych zabiegów hurtowników. Zatem, w sytuacji, gdy nie zostanie osiągnięty określony obrót w danym okresie, to premia nie jest wypłacana.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odbiorcy wyrobów Wnioskodawcy prawidłowo dokumentują otrzymanie premii pieniężnych fakturami VAT, czy też czynności te winny być udokumentowane notą księgową...

Zdaniem Wnioskodawcy, osiągnięcie określonych obrotów handlowych jest rezultatem szeregu czynności wykonywanych przez hurtowników – czynności, które mają być wykonane zostały zapisane w umowach wiążących obie strony.

W tej sytuacji prawidłowe jest udokumentowanie premii pieniężnych fakturami VAT otrzymanymi od hurtowników, ponieważ potwierdzają one rzeczywiście wykonywane czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Według art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Wskazać również należy, iż w myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych przez nabywców uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, będący producentem wyrobów wędliniarskich, zawarł umowy z hurtowniami, które nakładają na odbiorców szereg uprawnień i obowiązków: zakup towarów o określonej wartości, właściwe eksponowanie produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów w swoich magazynach, dalszą odsprzedaż wyrobów swoim partnerom handlowym, udzielenie rzetelnej informacji i doradztwo w zakresie sprzedanych wyrobów, prowadzenie aktywnej reklamy i promocji dostarczanych wyrobów i udostępniania dla Wnioskodawcy powierzchni reklamowych, konsultacje handlowe w zakresie analiz cen wyrobów, opakowań, jakości, pozycjonowania rynku, warunków handlu i in. Za wykonanie powyższych usług Wnioskodawca wypłaca premie pieniężne (wynagrodzenie) obliczane procentowo od wartości obrotów zrealizowanych w danym okresie (np. w danym roku). Odbiorcy wyrobów po otrzymaniu premii wystawiają Zainteresowanemu faktury VAT za: „premię pieniężną” lub „usługę marketingową” lub inny rodzaj „wynagrodzenia”. Premie wypłacane są po osiągnięciu określonego poziomu obrotów i nie są uzależnione od zrealizowania konkretnych dostaw.

Z powyższego wynika więc, iż premie pieniężne są:

  • wypłacane w zamian za wykonanie przez hurtowników dodatkowych świadczeń (usług),
  • udzielane hurtownikom w zamian za osiągnięcie określonego poziomu obrotów, określonej wartości zakupów.


Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż wykonywane czynności przez hurtowników na rzecz Wnioskodawcy stanowią świadczenie usług i tym samym winny być udokumentowane fakturą VAT (zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), spełniającą wymogi, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) z zastosowaniem 22% stawki podatku VAT.

Reasumując, spełnienie przez hurtowników warunków uprawniających ich do otrzymania od producenta (Wnioskodawcy) premii pieniężnej w przedmiotowej sprawie stanowi świadczenie usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, które winno być udokumentowane fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług.

Ponadto, informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych udzielanych odbiorcom. Natomiast, kwestię dotyczącą zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie załatwiono w interpretacji nr ILPP1/443-1489/09-5/AT z dnia 12 lutego 2010 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj