Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1693/09-2/MR
z 12 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1693/09-2/MR
Data
2010.02.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
komputery
placówka oświatowa
sprzęt
stawka preferencyjna
stawki podatku


Istota interpretacji
1. Czy w ofercie sprzedaży składanej przez Wnioskodawcę powinno się wpisywać stawkę podstawową – 22% czy też 0% stawkę, jeżeli zamawiający nie przekaże Spółce potwierdzenia zamówienia, a jedynie zażąda wpisania 0% stawki?
2. Kiedy – o ile podobny przypadek będzie miał miejsce w przyszłości – Spółka będzie posiadała przesłanki do zastosowania stawki 0%?



Wniosek ORD-IN 384 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę sprzętu komputerowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na dostawę sprzętu komputerowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) w wyniku przeprowadzanych postępowań na zasadach określonych w ustawie Prawo Zamówień Publicznych, zawiera z uczelniami państwowymi umowy sprzedaży aparatury rentgenowskiej, dyfraktometrów, spektrometrów i innych urządzeń pomiarowych. Do przedmiotu zamówienia należy także sprzęt komputerowy. Różni zamawiający w specyfikacjach istotnych warunków zamówienia nakazują podawać cenę za sprzęt komputerowy opatrzoną stawką 0% albo 22%. Zamawiający nie wskazują szczegółowo podstawy prawnej stosowania stawki, a w szczególności nie przekazują dowodu na okoliczność czy ich organy nadzorujące potwierdziły zamówienia w rozumieniu ustawy. Tacy zamawiający podnoszą, iż potwierdzenie zamówienia jest czystą formalnością – dowodem na fakt, iż są oni placówkami oświatowymi, dlatego z góry jednoznacznym – wedle teorii – iż zastosowanie znajduje 0% stawka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy – o ile podobny przypadek będzie miał miejsce w przyszłości – Spółka będzie posiadała przesłanki do zastosowania stawki 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy, na etapie składania oferty, gdy nie doszło jeszcze do zawarcia umowy, a tym samym do zamówienia w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, oferent nie może kierować do zamawiającego oferty zawierającej 0% stawkę podatku VAT na sprzęt komputerowy, w szczególności w sytuacji, gdy zamawiający nie udowodnił, iż doszło już do potwierdzenia zamówienia. Do ceny za oferowany sprzęt komputerowy, Spółka powinna doliczać od etapu składania oferty aż do wystawiania faktury 22% podatek VAT, chyba że przed wystawieniem faktury, zamawiający wykaże, iż doszło do potwierdzenia zamówienia. Swoją interpretację Spółka opiera na przesłance, iż stawka 22% jest stawką podstawową i wszelkie wyjątki od niej powinny być rozumiane ściśle. Zamawiający nie posiada „stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową” w rozumieniu art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług tak długo, jak nie zostanie podpisana umowa oraz nie zostanie ona potwierdzona przez organ nadzorujący, dlatego Wnioskodawca winien stosować co do zasady stawkę 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawek obniżonych dla określonych czynności i w określonych okolicznościach.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych.
  2. Drukarki.
  3. Skanery.
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących).
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).


Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zawiera z uczelniami państwowymi umowy sprzedaży aparatury rentgenowskiej, dyfraktometrów, spektrometrów i innych urządzeń pomiarowych. Do przedmiotu zamówienia należy także sprzęt komputerowy.

Zamawiający nie wskazują szczegółowo podstawy prawnej stosowania stawki, a w szczególności nie przekazują dowodu na okoliczność czy ich organy nadzorujące potwierdziły zamówienia w rozumieniu ustawy. Rozstrzygnięcie tej wątpliwości ma istotne znaczenie, gdyż zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych oferta potencjalnego wykonawcy zawierająca błędne stawki podatkowe podlega odrzuceniu.

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a.

Ponadto, w myśl art. 83 ust. 15 ustawy, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa m.in. w art. 83 rozumie się szkoły i przedszkola publiczna i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo -wychowawcze.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania należy stwierdzić, iż podstawą do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT przy dostawie sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, będzie m.in. spełnienie warunku wymienionego w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca będzie mógł zastosować preferencyjną 0% stawkę podatku VAT do dostawy sprzętu komputerowego, o ile będzie ona dokonywana na rzecz placówek oświatowych, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. Brak powyższego dokumentu powoduje, iż dostawa sprzętu komputerowego wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy, opodatkowana będzie 22% stawką podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego stawki podatku na dostawę sprzętu komputerowego. Natomiast w kwestii właściwego wypełnienia oferty sprzedaży zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych wydano odrębne rozstrzygnięcie z dnia 12 lutego 2010 r. nr ILPP2/443-1693/09-3/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj