Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1443/12/AK
z 13 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania zysków z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania zysków z tytułu inwestowania kapitału funduszu doręczeniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Fundusz jest instytucją finansową powołaną w 2004 r. z inicjatywy Miasta, której celem jest wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa, poprzez udzielanie im poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek udzielanych im przez instytucje finansowe np. banki, fundusze pożyczkowe, współpracujące z Funduszem. Od każdego udzielonego poręczenia, Fundusz pobiera wynagrodzenie w formie prowizji od wartości poręczenia. Środki Funduszu pochodzą z kapitału założycielskiego wniesionego przez udziałowców Funduszu (kapitał publiczny), z wypracowanego zysku z inwestycji posiadanych środków oraz uzyskiwanych prowizji. Od początku działalności Fundusz wykazuje narastające straty z roku na rok, w związku z posiadaniem niedostatecznego kapitału na pokrycie kosztów działalności operacyjnej. W dniu 14 grudnia 2010 r. Fundusz otrzymał dofinansowanie w wysokości nieprzekraczającej 7.587.356,76 zł i stanowiącej nie więcej niż 100,00% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu.

Na kwotę dofinansowania, o której mowa powyżej składają się:

  1. środki europejskie (z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w kwocie 6.449.253,24 zł, co stanowi nie więcej niż 85% kwoty dofinansowania - o których mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r., w formie płatności z rachunku Ministra Finansów prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego,
  2. współfinansowanie z budżetu państwa w formie dotacji celowej w kwocie 1.138.103,52 zł, stanowiące dopełnienie kwoty dofinansowania (15%), przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia z jej rachunku bankowego.

Dofinansowanie przekazano na podstawie umowy podpisanej przez Fundusz z Instytucją Pośredniczącą II stopnia - Centrum Przedsiębiorczości (dalej: „CP”), odpowiedzialnym za wdrożenie projektów unijnych na terenie województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. CP udzielił dofinansowania na podstawie wytycznych Zarządu Województwa, który jako Instytucja Zarządzająca RPO na lata 2007-2013, jest założycielem CP. Podpisana umowa zobowiązuje Fundusz do realizacji projektu o nazwie „...”. Powyższe dofinansowanie zostało przekazane w formie zaliczki na utworzenie funduszu poręczeniowego X w wysokości 7.000.000,00 zł oraz jest przekazywane (co kwartał po sporządzeniu wniosku o płatność) w formie refundacji poniesionych przez Fundusz kwalifikowanych kosztów zarządzania. Łączna pula kosztów kwalifikowanych na okres 5 lat nie może przekroczyć kwoty: 587.356,76 zł. Zgodnie z umową projekt stanowi realizację działania 2.1. o nazwie „Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw, schemat D: Wsparcie funduszy zwrotnych, przeznaczonych dla przedsiębiorstw” w ramach RPO na lata 2007-2013. Umowa przewiduje, iż pod koniec trwania projektu, uwzględniając dotychczasowe wyniki działalności funduszu oraz dalsze przeznaczenie środków pochodzących z RPO na wspieranie sektora MŚP, instytucja zarządzająca RPO podejmie decyzję o pozostawieniu lub wycofaniu środków składających się na kapitał funduszu poręczeniowego (tj. otrzymane dofinansowanie w formie zaliczki oraz wszelkie osiągnięte w trakcie funkcjonowania funduszu poręczeniowego dochody, które ten kapitał powiększyły). W przypadku podjęcia decyzji o pozostawieniu środków pochodzących z Programu w funduszu poręczeniowym, zasady ich dalszego wykorzystania zostaną uregulowane odrębną umową. Fundusz poręczeniowy udziela poręczeń spłaty kredytu lub pożyczki przedsiębiorstwom należącym do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Zgodnie z Umową o dofinansowanie, kapitał funduszu poręczeniowego niezaangażowany w danym momencie w poręczenia, musi być zarządzany z uwzględnieniem bezpieczeństwa lokat lub inwestycji kapitałowych, czyli musi być lokowany w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych, w szczególności w obligacjach Skarbu Państwa, papierach wartościowych emitowanych przez Narodowy Bank Polski, depozytach bankowych oraz obligacjach komunalnych z gwarancją dojścia emisji do skutku udzieloną przez bank organizujący emisję. W okresie realizacji projektu wszystkie środki zwrócone do funduszu poręczeniowego z inwestycji przez niego dokonanych ze środków dofinansowania, w tym w szczególności odsetki, spłaty poręczeń lub zyski kapitałowe, muszą być wpłacane na rachunek funduszu poręczeniowego. Powiększają one kapitał funduszu poręczeniowego, który może być jedynie wykorzystany w celu wypłaty poręczeń. Zwrócone środki nie mogą być spożytkowane m.in. na pokrywanie kosztów zarządzania funduszem poręczeniowym, czy zapłatę podatku dochodowego od zysków osiągniętych z inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zyski z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego (odsetki, zwroty poręczeń, zyski kapitałowe) są opodatkowane podatkiem dochodowym?
  2. Kto jest podatnikiem podatku dochodowego od zysków osiągniętych z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego?
  3. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy od zysków osiągniętych z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zyski z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 24 ustawy o CIT, jedynie w zakresie otrzymanych odsetek od środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej, przyznanych na podstawie zawartych umów, tj. osiągniętych od części dofinansowania przekazanego w formie zaliczki w celu utworzenia funduszu poręczeniowego, które pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i zostanie ulokowane na bankowych rachunkach terminowych. W pozostałym zakresie osiągnięte zyski z tytułu inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego będą opodatkowane podatkiem dochodowym.

Jednocześnie w związku z postanowieniami Umowy o dofinansowanie, która z jednej strony określa sposób rozporządzania zyskami z kapitału funduszu poręczeniowego, a z drugiej wskazuje, iż dopiero pod koniec trwania projektu zostanie podjęta decyzja o ewentualnym pozostawieniu środków w funduszu poręczeniowym, nie można twierdzić, iż Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego z tytułu w/w zysków na dzień osiągnięcia tych zysków. Dopiero bowiem w momencie podjęcia decyzji o pozostawieniu środków Programu w funduszu poręczeniowym i jednoczesnym nieuznaniu, iż przekazany kapitał funduszu (tj. dofinansowanie i zyski) w całości stanowią dochody zwolnione z opodatkowania, będzie możliwe przyjęcie, iż Spółka osiągnęła dochód opodatkowany. Dopiero wtedy też ewentualnie powstanie obowiązek podatkowy obligujący Spółkę do zapłaty podatku dochodowego

Tym samym w momencie zwrotu środków do funduszu poręczeniowego z inwestycji przez niego dokonanych, wpłacanych na rachunek funduszu poręczeniowego, w tym w szczególności odsetek, spłat poręczeń lub zysków kapitałowych, powiększających kapitał funduszu poręczeniowego, na Spółce nie ciążą żadne obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dofinansowania otrzymywane przez podatników spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

Na podstawie art. 12 ust. 1 updop, można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 updop. Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.

Zgodnie z art. 4 Ordynacji podatkowej, obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Obowiązek podatkowy powstaje w warunkach przez prawo określonych, niezależnie od woli podmiotów temu obowiązkowi podlegających, czy też podmiotów ustawowo zobowiązanych do stosowania różnych środków jego realizacji. W przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy powstanie zatem w momencie wystąpienia przychodu z tytułu otrzymania odsetek z lokat na bankowych rachunkach terminowych oraz z tytułu pozostałych zysków z środków inwestowania kapitału funduszu poręczeniowego.

Zgodnie z art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. W myśl art. 1 ust. 1 updop, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej „podatnikami”. Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością jest spółką kapitałową, a zatem jest podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu updop.

Ze stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Fundusz) udziela poręczeń spłaty kredytu lub pożyczki przedsiębiorstwom należącym do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. W dniu 14 grudnia Fundusz otrzymał dofinansowanie pochodzące ze środków europejskich (85% kwoty dofinansowania) oraz ze środków budżetu państwa w formie dotacji celowej (15% kwoty dofinansowania). Umowa o dofinansowanie przewiduje, iż pod koniec trwania projektu, uwzględniając dotychczasowe wyniki działalności funduszu oraz dalsze przeznaczenie środków pochodzących z RPO na wspieranie sektora MŚP, instytucja zarządzająca RPO podejmie decyzję o pozostawieniu lub wycofaniu środków składających się na kapitał funduszu poręczeniowego (tj. otrzymane dofinansowanie w formie zaliczki oraz wszelkie osiągnięte w trakcie funkcjonowania funduszu poręczeniowego dochody, które ten kapitał powiększyły). Tym samym środki funduszu (zarówno otrzymane na jego utworzenie jak i wygospodarowane w trakcie jego działania) służą realizacji zadań, do których Spółka została powołana. Zgodnie z umową o dofinansowanie, kapitał funduszu niezaangażowany w danym momencie w poręczenia, musi być lokowany w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych. W okresie realizacji projektu wszystkie środki zwrócone do Funduszu Poręczeniowego z inwestycji przez Niego dokonanych ze środków dofinansowania musza być wpłacone na rachunek Funduszu. Powiększają one kapitał funduszu poręczeniowego, który może być jedynie wykorzystany w formie poręczeń. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż środki te w momencie otrzymania (wpływu na rachunek bankowy) stanowią przychód Wnioskodawcy.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż definitywnego charakteru tego przysporzenia nie zmienią okoliczności, iż w pewnych sytuacjach mogą one podlegać zwrotowi, gdyż jak wynika jednoznacznie z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego nie istnieje pewność co do konieczności ich zwrotu (instytucja zarządzająca może ale nie musi podjąć takiej decyzji). Należy także zaznaczyć, że fakt przeznaczenia wygospodarowanych środków na wskazane w umowie cele nie oznacza, że nabywca takich środków nie może z nich korzystać jak właściciel. Przeciwnie, już sam fakt przeznaczenia środków na konkretny cel zgodny z wolą nabywcy świadczy o dysponowaniu posiadanymi środkami jak właściciel. Środki finansowe są bowiem wykorzystywane zgodnie z celem działania Wnioskodawcy i umożliwiają jej funkcjonowanie. Nie można przy tym zapominać o podanym przez Wnioskodawcę celu działania, którym jest wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa…, poprzez udzielanie im poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek udzielanych im przez instytucje finansowe. Oznacza to, iż podstawowy rodzaj działalności Spółki nie jest nastawiony na zysk. Tym samym wygospodarowane środki mają umożliwić podstawową działalność Wnioskodawcy. W jaki natomiast sposób Wnioskodawca je wykorzysta, zależy od samego Wnioskodawcy. W konsekwencji należy stwierdzić, że Spółka w ramach swojej podstawowej działalności ma możliwość dysponowania wygospodarowanymi środkami, jak właściciel. Z przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego nie wynika w szczególności, aby Instytucja Zarządzająca miała możliwość wpływania na indywidualne decyzje Wnioskodawcy odnośnie wykorzystania tych środków. Instytucja może jedynie ocenić efektywność działania Spółki.

Zatem to na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek podatkowy z tego tytułu, a co za tym idzie będzie On podatnikiem podatku dochodowego z tytułu zysków otrzymywanych w związku z inwestowaniem kapitału funduszu.

Jednocześnie odnosząc się do zasad opodatkowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę odsetek od lokat i środków na rachunku bankowym należy podkreślić, iż w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano szczególny tryb opodatkowania odsetek. Do przychodów z tytułu odsetek ma zastosowanie art. 12 ust. 4 pkt 2 updop, zgodnie z którym, do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). Dopiero zatem otrzymanie przedmiotowych odsetek stanowi przychód podatkowy Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 23 updop, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Natomiast w myśl art. 17 ust. 1 pkt 24 updop, wolne od podatku są odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

W niniejszej sprawie dla ustalenia czy odsetki od środków pochodzących z budżetu UE lokowanych przez Spółkę na bankowych rachunkach terminowych będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 24 updop, istotnym będzie w pierwszej kolejności ustalenie czy uzyskane przez Spółkę środki są tymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 updop. Dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie powyższego przepisu (art. 17 ust. 1 pkt 23 updop) istotne jest określenie źródła, z którego Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie. Warunkiem jest otrzymanie dofinansowania bezpośrednio z zagranicy lub od podmiotu krajowego upoważnionego do ich rozdzielania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółka otrzymała dofinansowanie pochodzące ze środków publicznych składające się ze środków pochodzących z budżetu państwa przekazanych w formie dotacji celowej (15% środków) oraz w 85% w formie środków europejskich, pochodzących ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przekazywanych w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009r., prowadzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Przepisem art. 17 pkt 4 lit. a) tiret trzecie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) do art. 17 ust. 1 updop, dodany zostały pkt 52, który wszedł w życie od 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z 17 ust. 1 pkt 52 updop, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 ww. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 ww. ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Przy czym na podstawie art. 206 ust. 1 i 2 ww. ustawy, szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 03 kwietnia 2009r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zatem w odniesieniu do środków jakie otrzyma Spółka na dofinansowanie projektu pochodzących ze środków unijnych, będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 52 updop.

Jak wskazano powyżej otrzymane przez Spółkę środki finansowe z Europejskiego Funduszu Regionalnego nie są zatem objęte zakresem przedmiotowym zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 updop, a zatem odsetki od tych środków, ulokowanych na bankowych rachunkach terminowych, nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 24 updop.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj