Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1587/09-4/AD
z 9 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1587/09-4/AD
Data
2010.02.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
obrót
pośrednictwo finansowe
zwolnienie
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania obrotów przez kasę fiskalną?



Wniosek ORD-IN 487 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2009 r. (data wpływu 24 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów na kasie rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów na kasie rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od dnia 15 lutego 2005 r. prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest wg PKWiU:

  • 47.00.51 – Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych,
  • 96.01 – Usługi prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich (konkretnie maglowanie pościeli).


Od dnia 15 lutego 2006 r. Zainteresowany rozszerzył działalność gospodarczą o:

  • 65.12.10-00.90 – Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, które stało się jego działalnością wiodącą.


Działalność ta na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. (poz. 14 załącznika do rozporządzenia) jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej. Działalność ta prowadzona jest w oparciu o współpracę z B. w Z. i polega ona na przyjmowaniu wpłat (głównie za media) od klientów. Przychodem Zainteresowanego z tej działalności są opłaty za dokonane przelewy pomniejszone o prowizję banku.

Obroty łączne z dwóch powyżej wymienionych działalności na koniec 2009 r. wynoszą 8.792.00 zł, co stanowi 19% w obrotach ogółem. Pozostałe 81% w obrotach ogółem, tj. 37.355,00 zł stanowią obroty z działalności wiodącej, która jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przez kasę fiskalną.

Razem do końca grudnia 2009 r. łączne obroty ogółem osiągnęły kwotę 46.147,00 zł. Zainteresowany nadmienił, że w roku 2008 jego obroty łącznie nie przekroczyły 40.000,00 zł i nie jest podatnikiem VAT.

Ewidencję przychodów prowadzi w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz o ewidencję uproszczoną VAT.

Ponadto, oprócz uzupełnienia wniosku w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego, Zainteresowany zmienił rodzaj przedmiotu wniosku ze zdarzenia przyszłego na stan faktyczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym wystąpi u Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania przychodów przez kasę fiskalną...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie wystąpi u niego obowiązek ewidencjonowania przychodów przez kasę fiskalną, ponieważ udział obrotów z tytułu działalności zwolnionej z ewidencji fiskalnej w stosunku do obrotów ogółem przekracza 70% o czym jest napisane w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Ponadto, Zainteresowany planuje w niedalekiej przyszłości zrezygnować z prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas, zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie zwolnienie ma charakter podmiotowy, co oznacza, iż podatnicy którzy zostali nim objęci nie mają obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących dokonywanej przez siebie sprzedaży, z wyjątkami przewidzianymi w rozporządzeniu. Zgodnie bowiem z § 4 zwolnienie, o którym mowa powyżej, nie obejmuje dostawy towarów i usług wymienionych w tym przepisie.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów Minister Finansów na podstawie otrzymanej w tym zakresie delegacji, dopuścił możliwość zwolnienia określonych podatników z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych wprowadzając jednocześnie w § 4 obowiązek ewidencjonowania sprzedaży jedynie enumeratywnie wymienionych w tym przepisie towarów i usług. Obowiązek ten nie powoduje, oprócz przypadków wymienionych w § 4 utraty przez podatnika zwolnienia podmiotowego z obowiązku stosowania kas w zakresie pozostałej części działalności.

Z opisu sprawy wynika, iż do końca 2008 r. łączne obroty Wnioskodawcy nie przekroczyły 40.000 zł. Zatem Zainteresowany w związku z faktem, iż w 2008 r. nie przekroczył obrotu 40.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych mógł skorzystać w 2009 r. ze zwolnienia podmiotowego do momentu przekroczenia limitu obrotów, tj. 40.000 zł.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, do dnia 31 grudnia 2009 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70%.

Z kolei załącznik do rozporządzenia w sprawie kas zawiera wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania. W pozycji 14 tego załącznika wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 65-67.

Podatnik korzystający z powyższego zwolnienia ma obowiązek kontrolowania w ciągu 2009 r. udziału wartości sprzedaży zwolnionej z ewidencjonowania na kasie w ogólnym obrocie z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Bowiem zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2009 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 70% – w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2009 r.

Wnioskodawca od dnia 15 lutego 2005 r. prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest wg PKWiU:

  • 47.00.51 – Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych,
  • 96.01 – Usługi prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich (konkretnie maglowanie pościeli).


Od dnia 15 lutego 2006 r. rozszerzył działalność gospodarczą o:

  • 65.12.10-00.90 – Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, które stało się jego działalnością wiodącą.


Zainteresowany w przedstawionym stanie faktycznym wskazał, iż łączny obrót w 2009 r. wyniósł 46.147 zł. Oznacza to, iż Wnioskodawca utracił w 2009 r. zwolnienie podmiotowe. Jednak jeżeli w 2008 r. obroty z działalności wiodącej Wnioskodawcy przekroczyły 70% działalności ogółem, to do końca 2009 r. jest on zwolniony z ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej w związku z przepisem § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas. Jednakże jest on zobowiązany skontrolować w ciągu roku udział wartości sprzedaży zwolnionej z ewidencjonowania na kasie w ogólnym obrocie z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tut. Organ informuje, że od dnia 1 stycznia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

I tak, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 nowego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r., podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70%.

Tut. Organ pragnie również wskazać, że stosownie do § 3 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2010 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 70% – w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2010 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj