Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1566/09-4/SJ
z 5 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1566/09-4/SJ
Data
2010.02.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura korygująca
odliczenie podatku od towarów i usług
premia pieniężna
rabaty


Istota interpretacji
1. Czy otrzymanie premii od dostawcy przez Wnioskodawcę jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług?
2. Czy udzielenie premii przez Zainteresowanego swoim odbiorcom jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług?
3. Jak należy udokumentować otrzymanie premii?
4. Czy Zainteresowanemu, na podstawie faktur VAT wystawionych przez odbiorców, dokumentujących otrzymanie premii, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrotu podatku naliczonego?



Wniosek ORD-IN 687 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o. reprezentowanej przez Doradcę Podatkowego Pana Tomasza J…, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 20 listopada 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych i udzielanych premii pieniężnych oraz sposobu dokumentowania otrzymania premii – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych i udzielanych premii pieniężnych oraz sposobu dokumentowania otrzymania premii. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.), w którym Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym – spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Na podstawie zawartych umów otrzymuje od swoich dostawców premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do otrzymania premii jest:

  • osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub
  • terminowa zapłata przez Zainteresowanego wszystkich kwot powstałych w danym okresie, a wynikających z zobowiązań Wnioskodawcy względem danego dostawcy.

Ponadto, na podstawie zawartych umów Spółka wypłaca także swoim odbiorcom premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do wypłaty premii jest:

  • osiągnięcie w danym okresie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub
  • terminowa zapłata przez odbiorcę wszystkich należności powstałych w danym okresie, przysługujących Wnioskodawcy od danego odbiorcy.

Niektórzy odbiorcy dokumentują otrzymanie premii od Zainteresowanego za pomocą faktur VAT, jako czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż:

  • uzyskane/udzielone premie pieniężne związane są z dostawami zrealizowanymi w określonym przedziale czasowym;
  • otrzymane/udzielone premie nie są powiązane z konkretnymi dostawami, odnoszącymi się do określonych towarów i usług lub ich grup. Otrzymane/udzielone premie odnoszą się do całości obrotu zrealizowanego z kontrahentem w określonym przedziale czasowym;
  • w zamian za udzielenie/otrzymanie premii nie miało miejsca świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, odpowiednie eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp.;
  • w zależności od umowy z danym kontrahentem, premie są otrzymywane/udzielane za okresy zarówno miesięczne, kwartalne, jak i roczne;
  • wysokość premii zależy od poziomu osiągniętego obrotu, a jej wysokość to określony procent wzajemnych obrotów, ustalany (w umowie) indywidualnie z kontrahentem;
  • wypłata premii uzależniona jest jedynie od efektu, czyli osiągnięcia określonego przez strony poziomu obrotów. Nie są wymagane żadne dodatkowe warunki (podjęcie/niepodjęcie działań) do wypłaty premii – w przypadku, gdy nie zostaną podjęte żadne działania i strony nie osiągną określonego poziomu wzajemnego obrotu, premie nie będą wypłacane przez Zainteresowanego/kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymanie premii od dostawcy przez Wnioskodawcę jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy udzielenie premii przez Zainteresowanego swoim odbiorcom jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług...
  3. Jak należy udokumentować otrzymanie premii...


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez niego premii nie może podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie jest wykonywana żadna usługa przez Zainteresowanego na rzecz dostawców wypłacających wspomnianą premię. Udzielenie premii przez Spółkę swoim dostawcom nie podlega również opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi usługi wykonywanej przez odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy wypłacającego wspomnianą premię. w opinii Zainteresowanego, z uwagi na fakt, że udzielenie/otrzymanie bonusu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to należy stwierdzić, że właściwym dokumentem świadczącym o otrzymaniu premii będzie nota księgowa.

Ad. 1 i Ad. 2

Zgodnie z umowami, które Wnioskodawca zawarł ze swymi dostawcami, za osiągnięcie określonego poziomu wzajemnych obrotów lub za dokonywanie płatności w terminie w danym okresie, przysługiwać będzie mu premia wypłacana przez jego dostawców.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (co do zasady, definiowanej jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel – art. 7 ust. 1 ww. ustawy). Art. 86 ust. 1 cyt. ustawy stawowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie premii od jego dostawców z tytułu osiągnięcia określonego poziomu wzajemnych obrotów lub dokonywania płatności w terminie w danym okresie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy stwierdzić, że otrzymanie premii (bonusu) przez Spółkę od jej dostawców nie stanowi odpłatnego świadczenia usług (zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług), gdyż wypłata premii nie jest zapłatą za jakiekolwiek świadczenia (usługi) wykonane przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy.

Ustawodawca w ustawie o podatku od towaru i usług (art. 8) za świadczenie usług uznał każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Zgodnie z cywilistyczną definicją za „świadczenie” należy uznać zachowanie się dłużnika przewidziane treścią zobowiązania. Zachowanie to może mieć postać działania lub powstrzymania się od działania. Świadczenie musi być jednak przede wszystkim działaniem podjętym przez Zainteresowanego lub zaniechaniem do podjęcia jakiegoś działania (takie działanie lub zaniechanie nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów), a zatem musi odnosić się bezpośrednio do sfery zachowań Spółki. Tymczasem otrzymanie premii (bonusu) przez Wnioskodawcę od swoich dostawców jest następstwem osiągnięcia określonego poziomu wzajemnych obrotów oraz terminowego regulowania płatności wynikających z jego zobowiązań względem dostawców – obowiązek wypłaty premii powstaje więc automatycznie, w wyniku zaistnienia określonych faktów.

Stanowisko takie zgodne jest ze zdaniem reprezentowanym przez przedstawicieli doktryny – A. Bartosiewicz w Komentarzu do ustawy o podatku od towarów i usług (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2007, wyd. II.) stwierdził, że „(...) w sytuacji gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat obniżający podstawę opodatkowania. w ocenie Ministerstwa, w sytuacji gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu nabycia przez nabywcę określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uważać, że otrzymujący premię świadczy usługi, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Podobnie w przypadku gdy nabywca towarów zobowiązuje się np. do niedokonywania nabyć podobnych towarów u innych podatników. Pogląd powyższy wywołuje wiele wątpliwości. Jest nietrafny przede wszystkim z powodu braku dostatecznie jednoznacznego i bezpośredniego powiązania pomiędzy otrzymywanymi premiami a określonymi (dobrowolnymi i autonomicznymi) zachowaniami podatnika, które pozwalałoby uznać, że premia jest wynagrodzeniem za owo zachowanie podatnika.”

Poza tym, premie związane są także z dostawami towarów, które dostawcy wykonywali na rzecz Zainteresowanego. Należy wiec stwierdzić, że czynności stanowiące jednocześnie dostawę towarów nie mogą stanowić także świadczenia usług.

Zdanie Spółki potwierdzone jest przez aktualne stanowisko organów podatkowych – „Nie można więc uznać w stanie faktycznym sprawy – zrealizowania na rzecz kontrahenta określonego pułapu obrotu, za świadczenie usług, gdyż ewidentnie na uzyskanie określonego pułapu obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży – dostawy towarów (...). w świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, iż czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Zatem, zakup przez Stronę odpowiedniej ilości towaru, a tym samym osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów, zdaniem tutejszego organu nie stanowi świadczenia usług, gdyż opodatkowanie – jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru – nabycia określonej ilości towarów, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz, jako sprzedaży (dostawy towarów), drugi jako zakup (świadczenia usług) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji.(...). Ponadto ze wskazanego wyroku wynika, iż w ramach zawieranych umów o współpracy, gdzie osiągnięcie określonego pułapu obrotów i terminowego spełnienia świadczeń pieniężnych, sprzedawca wypłaca premię pieniężną, bonus lub nagrodę – nabywca dokonuje zakupów dobrowolnie i nie jest zobowiązany do wykonania transakcji o określonej premiowanej wielkości. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. Biorąc powyższe pod uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż otrzymany przez Stronę od kontrahenta bonus roczny za osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług” – decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17 września 2007 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygnatura 1401/PH-I/4407/14-46/07/KO.

W przedmiotowym przypadku dostawcy wypłacają Zainteresowanemu premię, a więc wedle przytoczonego stanowiska Ministra Finansów, Wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT. Należy jednak stwierdzić, że mielibyśmy do czynienia z zapłatą pieniędzy po jednej stronie (dostawca) oraz z żadnym świadczeniem, ani zaniechaniem działania po drugiej stronie (Spółka), a sama wypłata pieniędzy nie może stanowić podstawy do opodatkowania podatkiem VAT.

Podkreślić należy, że aktualne stanowisko organów skarbowych zgodne jest ze zdaniem Wnioskodawcy – interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 lipca 2009 r. (sygn. IPPP2/443-346/09-2/BM oraz sygn. IPPP2/443 -382/09-2/AS). Ponadto, stanowisko Spółki znajduje odzwierciedlenie w konsekwentnej linii orzeczniczej prezentowanej przez sądy administracyjne, np.: wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 4080/2006), wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. akt i FSK 94/06).

Ad. 3

Zgodnie z art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydanym na jego podstawie rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.05.95.798 z późn. zm.), podatnicy zobowiązani są do wystawienia faktury VAT dokumentującej m.in. sprzedaż towarów lub świadczenie usług.

W przedmiotowym wypadku mamy do czynienia z czynnościami nieopodatkowanymi, dlatego dokumentem właściwym będzie nota księgowa wystawiona zgodnie z art. 21 ustawy o rachunkowości.

Podkreślić należy, że aktualne stanowisko organów skarbowych zgodne jest ze zdaniem Spółki – interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 lipca 2009 r. (sygn. IPPP2/443-346/09-2/BM oraz IPPP2/443-382/09-2/AS). Ponadto, stanowisko Zainteresowanego znajduje odzwierciedlenie w konsekwentnej linii orzeczniczej prezentowanej przez sądy administracyjne, np.: wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 maja 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 4080/2006), wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r. (sygn. akt i FSK 94/061).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Podstawą opodatkowania – według art. 29 ust. 1 ustawy – jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Wskazać należy, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Natomiast rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca na podstawie zawartych umów, otrzymuje od swoich dostawców premie (bonusy), jak również wypłaca swoim odbiorcom premie (bonusy). Warunkiem potrzebnym do otrzymania/wypłacenia premii jest osiągnięcie w danym okresie (przedziale czasowym) określonego poziomu wzajemnych obrotów lub terminowa zapłata wszystkich kwot powstałych w danym okresie, a wynikających z zobowiązań względem danego dostawcy/odbiorcy. Wysokość premii zależy od poziomu osiągniętego obrotu, a jej wysokość to ustalony procent wzajemnych obrotów, ustalany (w umowie) indywidualnie z kontrahentem. Ponadto, w zależności od umowy, premie są otrzymywane/udzielane za okresy zarówno miesięczne, kwartalne, jak i roczne. Otrzymane/udzielone premie nie są powiązane z konkretnymi dostawami, odnoszącymi się do określonych towarów i usług lub ich grup. w zamian za otrzymaną/udzieloną premię nie ma miejsca świadczenie innych usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, bądź reklamowym. Wypłata premii uzależniona jest jedynie od efektu, czyli osiągnięcia określonego przez strony poziomu obrotów – nie są wymagane żadne dodatkowe warunki (podjęcie/niepodjęcie działań) do wypłaty premii, a w przypadku, gdy nie zostaną podjęte żadne działania i strony nie osiągną określonego poziomu wzajemnego obrotu premie nie będą wypłacane przez Wnioskodawcę/kontrahenta.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości łącznego obrotu zrealizowanego przez Spółkę/dostawcę w określonym przedziale czasowym. Premie wyliczane są okresowo (miesięcznie, kwartalnie lub rocznie), a jej wysokość to określony procent wzajemnych obrotów, ustalany indywidualnie w umowie.

Z uwagi na powyższe, stwierdzić należy, iż premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, jak również otrzymywane przez niego od dostawców można przyporządkować do konkretnych dostaw. Zatem, aby ustalić wysokość premii należnej klientowi (w sytuacji, gdy Spółka jest wypłacającym premię) oraz Zainteresowanemu (w sytuacji, gdy wypłacającym premię jest jego dostawca), zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto – jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego – odbiorca nie jest w żaden sposób zobowiązany do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz Wnioskodawcy. Również Spółka nie jest w żaden sposób zobowiązana do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz dostawcy.

Zatem, zawarty we wniosku opis stanu faktycznego, pozwala na stwierdzenie, iż kontrahent (odbiorca) nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza dokonywaniem zakupów towarów od wypłacającego premię oraz rozliczaniu się z Wnioskodawcą na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Tym samym oznacza to, że odbiorca nie świadczy wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, gdyż nie wykonuje on bowiem takich działań, które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Ponadto, opis sprawy pozwala na stwierdzenie, że również Wnioskodawca nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza dokonywaniem zakupów towarów od wypłacającego premię oraz rozliczaniu się z dostawcą na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Tym samym oznacza to, że Spółka nie świadczy wobec dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, gdyż nie wykonuje on bowiem takich działań, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Ad. 1

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że przedmiotowe premie pieniężne, których udziela Spółka, stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania.

Ad. 2

Wobec powyższego należy uznać, że przedmiotowe premie pieniężne, które otrzymuje Wnioskodawca, stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz ”KOREKTA” albo wyrazy ”FAKTURA KORYGUJĄCA” (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

Ad. 3

Wobec powyższego, iż premie pieniężne otrzymane przez Spółkę od dostawców, stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, zmniejszający podstawę opodatkowania, zatem – na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., udzielający premię (dostawca) zobligowany jest do wystawienia faktury korygującej uwzględniającej wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrotu podatku naliczonego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 5 lutego 2010 r. nr ILPP2/443-1566/09-5/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj