Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-585/12-4/AMN
z 19 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-585/12-4/AMN
Data
2012.09.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
obowiązek płatnika
płatnik
pracownik
umowa zlecenia


Istota interpretacji
Czy ww. przedsiębiorstwa lub komórki organizacyjne (oddziały, przychodnie, poradnie itp.) są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń wypłaconych świadczącym pracę najemną na rzecz tych jednostek, pracownikom i osobom zatrudnionym na podstawie innych tytułów prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 13 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika:

  • ciążących na Wnioskodawcy w związku z wypłatą należności osobom fizycznym za czynności wykonywane w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3, art. 14f § 1 oraz art. 14f § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 31 sierpnia 2012 r. znak ILPB3/423-221/12-2/JG, ILPP1/443-544/12-2/NS, ILPB1/415-585/12-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 4 września 2012 r., a w dniu 13 września 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 11 września 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej został zarejestrowany w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej przez Sąd Rejonowy pod numerem KRS XX. W rejestrze wskazano, że zarejestrowany podmiot działa w formie samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej w oparciu o przyjęty Statut oraz został utworzony na podstawie uchwały Rady Miasta P. W rejestrze podano również, że organem uprawnionym do reprezentowania podmiotu jest kierownik ZOZu oraz wpisano, że cel działania podmiotu stanowi działalność stacjonarna: szpitalna opieka podstawowa i specjalistyczna oraz działalność ambulatoryjna.

W prowadzonym przez Wojewodę W. rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej został zarejestrowany pod numerem księgi YY. W rejestrze wskazano, że przedsiębiorstwem podmiotu leczniczego jest Zakład Opieki Zdrowotnej oraz wymieniono następujące jednostki organizacyjne przedsiębiorstw podmiotu leczniczego:

  1. Opieka zdrowotna,
  2. Apteka szpitalna,
  3. Zakłady i pracownia diagnostyczna

oraz komórki organizacyjne:

  • Oddział Diabetologii i Chorób Wewnętrznych z salą intensywnego nadzoru kardiologicznego i metabolicznego,
  • Oddział Chorób Wewnętrznych i Kardiologii,
  • Oddział Otolaryngologiczny,
  • Oddział Położniczo-Ginekologiczny z Patologią Ciąży,
  • Oddział Noworodkowy,
  • I Oddział Chirurgii - Oddział Chirurgii Ogólnej i Urazowej z Salą Urologiczną,
  • Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii,
  • Oddział Toksykologii z Ośrodkiem Informacji Toksykologicznej,
  • Bloki Operacyjne,
  • Izba Przyjęć,
  • Gabinet Stomatologiczny,
  • Psycholog,
  • Poradnia Chirurgiczna,
  • Poradnia Laryngologiczna,
  • Poradnia Kardiologiczna,
  • Poradnia Diabetologiczna,
  • Poradnia Ginekologiczno - Położnicza,
  • Poradnia Noworodkowa,
  • Poradnia Odwykowa,
  • Apteka Szpitalna,
  • Pracownia Audiometryczna,
  • Poradnia Endoskopowa,
  • Pracownia Holtera i Prób Wysiłkowych,
  • Zakład Diagnostyki Laboratoryjnej,
  • Zakład Diagnostyki Obrazowej,
  • Pracownia Cytodiagnostyczna,
  • Pracownia EKG,
  • Poradnia Audiologiczna,
  • Pracownia Echokardiografii,
  • Pracownia Leczenia Uzależnień (4742 - Ośrodek leczenia alkoholowych zespołów abstynencyjnych, HC.1.1. - leczenie stacjonarne),
  • Pododdział Chorób Zawodowych,
  • Poradnia Anestezjologiczna i Leczenia Bólu,
  • Poradnia Histopatologiczna,
  • Poradnia Stopy Cukrzycowej,
  • Poradnia Leczenia Uzależnień (1740 - poradnia leczenia uzależnień, HC.1.3.3 - leczenie ambulatoryjne specjalistyczne, 30 - psychiatria),
  • Pracownia Nieinwazyjnej Diagnostyki Kardiologicznej,
  • Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy (43 - diabetologia),
  • Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy (05 - chirurgia ogólna, 26 - otolaryngologia),
  • Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy (29 - położnictwo i ginekologia),
  • Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy (43 - diabetologia).

W zaistniałym stanie faktycznym nie doszło do przejścia przez przedsiębiorstwa i komórki organizacyjne Wnioskodawcy zakładu pracy w rozumieniu art. 23 (1) Kodeksu pracy, lecz jedynie do wyodrębnienia przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych podmiotu leczniczego zgodnie z wymogami ustawy o działalności leczniczej. Pracownicy świadczący pracę w związku z obsługą przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych Wnioskodawcy, zawarli umowy o pracę z Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej.

Również osoby wykonujące zadania w związku z obsługą przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych Wnioskodawcy na podstawie innych stosunków prawnych (np. umowa zlecenia) zawarli stosowne umowy z Wnioskodawcą.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż wątpliwości Wnioskodawcy zawarte w pytaniach podatkowych wiążą się z koniecznością dostosowania struktury organizacyjnej zakładu opieki zdrowotnej do wymagań ustawowych, w związku z wejściem w życie z dniem 1 lipca 2011 r. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 Nr 112, poz. 654 z późn. zm.). Zagadnienie dotyczy w szczególności:

  • wprowadzonego pojęcia przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego (art. 2 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy) oraz jednostek organizacyjnych wskazanych w art. 12 ust. 1-3 ww. ustawy),
  • ustawowego wyodrębnienia rodzajów działalności leczniczej (art. 8 ww. ustawy) i „przypisania” ich do określonych rodzajów jednostek organizacyjnych prowadzonych przez podmioty lecznicze.

Jest to skomplikowana konstrukcja prawna stworzona przez ustawodawcę, która rodzi wątpliwości Wnioskodawcy co do kwestii - który podmiot, tj. Wnioskodawca jako całość, przedsiębiorstwo w postaci szpitala, czy też poszczególne jednostki organizacyjne, zobligowane są do wykonywania obowiązków podatnika CIT i płatnika PIT oraz dokonywania zgłoszeń identyfikacyjnych lub aktualizacyjnych, a także jaki jest zakres tych obowiązków. Wprowadzając nową regulację prawną, ustawodawca nie unormował w żaden sposób (np. w przepisach przejściowych lub wprowadzających) ww. kwestii.

Zgodnie z art. 204 ust. 2 zd. 2 ustawy o działalności leczniczej - w terminie do dnia 31 grudnia 2012 r. kierownicy tych podmiotów dostosują ich działalność oraz statut i regulamin organizacyjny do przepisów niniejszej ustawy oraz dokonają zgłoszenia do rejestru.

Przepis ten bezpośrednio zobligował Wnioskodawcę do podjęcia działań organizacyjnych, zmierzających do dostosowania struktury do wymagań ww. ustawy, a w szczególności do wyodrębnienia przedsiębiorstwa w postaci szpitala oraz jednostek organizacyjnych (np. ambulatoria), w których wykonywana jest działalność lecznicza innego rodzaju, niż szpitalne świadczenia zdrowotne.

W związku z wyodrębnieniem przedsiębiorstwa w postaci szpitala i jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy, nie doszło do zmiany jego formy prawnej. W myśl art. 204 ust. 2 zd. 1 ustawy o działalności leczniczej - publiczne zakłady opieki zdrowotnej działające na podstawie dotychczasowych przepisów stają się z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podmiotami leczniczymi niebędącymi przedsiębiorcami. Oznacza to, że zarówno przed wejściem w życie ustawy o działalności leczniczej, jak i po jej wejściu w życie - Wnioskodawca działał niezmiennie w formie SP-ZOZ.

W okresie po wejściu w życie ustawy o działalności leczniczej, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej nie uczestniczył w łączeniu lub dzieleniu podmiotów leczniczych.

Wyodrębnione przedsiębiorstwo w postaci szpitala i jednostki organizacyjne znajdują się w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o działalności leczniczej – szpital jest przedsiębiorstwem podmiotu leczniczego, w którym podmiot ten wykonuje działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne. Oznacza to, że oddziały szpitalne, Bloki operacyjne oraz Izba Przyjęć stanowią jednostki organizacyjne wchodzące w skład szpitala stanowiącego przedsiębiorstwo Wnioskodawcy. Biorąc pod uwagę treść art. 2 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 8 pkt 2 i art. 12 ust. 3 ustawy o działalności leczniczej - należy wskazać, że Poradnie Specjalistyczne, Gabinety, Zakłady i Pracownie i pozostałe jednostki organizacyjne nie wchodzą w skład szpitala stanowiącego przedsiębiorstwo Wnioskodawcy.

Oprócz stosunku pracy, osoby fizyczne świadczące pracę najemną w jednostkach organizacyjnych Wnioskodawcy, zostały zatrudnione na podstawie:

  • umów zleceń oraz umów o dzieło niewykonywanch w ramach indywidualnej działalności gospodarczej (przychody z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 13 pkt 8 ustawy o PIT),
  • tzw. kontraktów z lekarzami i pielęgniarkami, wykonującymi zawód w formie praktyk lekarskich i pielęgniarskich, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) i pkt 2 lit. a) ustawy o działalności leczniczej, prowadzonych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej.

Wszystkie umowy (o pracę, zlecenia, o dzieło, tzw. kontrakty) z osobami fizycznymi świadczącymi pracę najemną w jednostkach organizacyjnych Wnioskodawcy, zawarte zostały pomiędzy tymi osobami a Wnioskodawcą. Stronami tych umów nie są jednostki organizacyjne Wnioskodawcy.

Osoby fizyczne, świadczące pracę najemną w jednostkach organizacyjnych Wnioskodawcy na podstawie tzw. kontraktów są przedsiębiorcami zarejestrowanymi w ewidencji działalności gospodarczej (art. 5 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej). Istotę ww. kontraktów stanowi wykonywanie przez ww. osoby usług medycznych na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia, umowy o świadczenie usług medycznych) zawartych z Wnioskodawcą, w ramach indywidualnej działalności gospodarczej (praktyk lekarskich i pielęgniarskich) prowadzonej przez te osoby.

Wynagrodzenie za pracę oraz wynagrodzenie za wykonywanie pracy najemnej na podstawie innych tytułów prawnych, w szczególności na podstawie tzw. kontraktów, osobom fizycznym zatrudnionym w jednostkach organizacyjnych Wnioskodawcy, wypłaca Wnioskodawca. Wynagrodzeń tych nie wypłacają poszczególne jednostki organizacyjne Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. przedsiębiorstwa lub komórki organizacyjne (oddziały, przychodnie, poradnie itp.) są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń wypłaconych świadczącym pracę najemną na rzecz tych jednostek, pracownikom i osobom zatrudnionym na podstawie innych tytułów prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedsiębiorstwa lub komórki organizacyjne (oddziały, przychodnie, poradnie itp.) Wnioskodawcy nie są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń wypłaconych, świadczącym pracę najemną na ich rzecz, pracownikom i osobom zatrudnionym na podstawie innych tytułów prawnych, niż stosunek pracy, które świadczą pracę najemną na rzecz tych jednostek.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 3 Kodeksu pracy - pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4 - 9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W związku z przedstawionym stanem faktycznym, za płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaconych na rzecz pracowników wynagrodzeń za pracę oraz świadczeń z innych umów wypłaconych osobom zatrudnionym na podstawie innych tytułów prawnych, niż stosunek pracy - uznać należy Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Podmiot ten zawarł bowiem umowy z osobami zatrudnionymi oraz wypłaca im świadczenia za wykonaną pracę i na nim ciążą obowiązki związane z obliczaniem, pobieraniem i wpłacaniem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składaniem deklaracji związanych z wypełnianiem tego obowiązku (PIT-4R).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego obowiązków płatnika:

  • ciążących na Wnioskodawcy w związku z wypłatą należności osobom fizycznym za czynności wykonywane w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej – uznaje się za nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wśród źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 wymienia m.in.:

  • stosunek pracy (pkt 1),
  • działalność wykonywaną osobiście (pkt 2),
  • pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3).

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z dyspozycją art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Stosownie do treści art. 38 ust. 1a cytowanej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

Natomiast zgodnie z art. 5a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

   - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego wynika, iż pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność spełniająca wskazane w ww. art. 5a ust. 6 ww. ustawy przesłanki, o ile ustawa nie kwalifikuje przychodów z tej działalności do innego źródła.

Jednocześnie należy wskazać, iż z powyższych przepisów wynika, że dochody osiągnięte przez osoby wykonujące czynności na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej nie podlegają opodatkowaniu za pośrednictwem płatnika.

Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, określony został w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 powołanej ustawy do przychodów tych należy zaliczyć przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

   - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W świetle wyżej powołanego przepisu art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozróżnić dwie sytuacje, tj.:

  • gdy umowa zlecenia lub umowa o dzieło została zawarta przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • gdy umowa zlecenia lub umowa o dzieło nie została zawarta przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej.

Tylko w sytuacji, kiedy umowa zlecenia lub umowa o dzieło nie została zawarta przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej przychód tak uzyskany może być zakwalifikowany do przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy.

W przypadku świadczenia usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło zawartej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przychody uzyskiwane z realizacji tej umowy stanowią przychody z tej działalności.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 cytowanej ustawy, płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego Zainteresowany wskazał, iż osoby fizyczne, świadczące pracę najemną w jednostkach organizacyjnych Wnioskodawcy na podstawie tzw. kontraktów są przedsiębiorcami zarejestrowanymi w ewidencji działalności gospodarczej. Istotę ww. kontraktów stanowi wykonywanie przez ww. osoby usług medycznych na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia, umowy o świadczenie usług medycznych) zawartych z Wnioskodawcą, w ramach indywidualnej działalności gospodarczej (praktyk lekarskich i pielęgniarskich) prowadzonej przez te osoby.

W świetle art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (art. 42 ust. 1a ustawy).

Przepis art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca, jako Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, na podstawie regulacji prawnych zawartych w ustawie z dnia xx kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, został zobligowany do podjęcia działań organizacyjnych, zmierzających do dostosowania struktury do wymagań ww. ustawy, a w szczególności do wyodrębnienia przedsiębiorstwa w postaci szpitala oraz jednostek organizacyjnych (np. ambulatoria), w których wykonywana jest działalność lecznicza innego rodzaju, niż szpitalne świadczenia zdrowotne. W związku z wyodrębnieniem przedsiębiorstwa w postaci szpitala i jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy, nie doszło do zmiany jego formy prawnej. Zarówno przed wejściem w życie ustawy o działalności leczniczej, jak i po jej wejściu w życie Wnioskodawca działał niezmiennie w formie SP-ZOZ. W okresie po wejściu w życie ustawy o działalności leczniczej, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej nie uczestniczył w łączeniu lub dzieleniu podmiotów leczniczych. Wyodrębnione przedsiębiorstwo w postaci szpitala i jednostki organizacyjne znajdują się w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy.

Zainteresowany w swoich jednostkach organizacyjnych zatrudnił pracowników w ramach stosunku pracy oraz osoby fizyczne świadczące pracę najemną na podstawie umów zleceń oraz umów o dzieło niewykonywanch w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, a także na podstawie tzw. kontraktów z lekarzami i pielęgniarkami, wykonującymi zawód w formie praktyk lekarskich i pielęgniarskich, prowadzonych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne, świadczące pracę najemną w jednostkach organizacyjnych Wnioskodawcy na podstawie tzw. kontraktów są przedsiębiorcami zarejestrowanymi w ewidencji działalności gospodarczej. Istotę ww. kontraktów stanowi wykonywanie przez ww. osoby usług medycznych na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z Wnioskodawcą, w ramach indywidualnej działalności gospodarczej prowadzonej przez te osoby.

Wynagrodzenie za pracę oraz wynagrodzenie za wykonywanie pracy najemnej na podstawie innych tytułów prawnych, w szczególności na podstawie tzw. kontraktów, osobom fizycznym zatrudnionym w jednostkach organizacyjnych Wnioskodawcy, wypłaca Wnioskodawca.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 ze zm.), lekarze i pielęgniarki mogą wykonywać swój zawód w ramach działalności leczniczej na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach odrębnych, po wpisaniu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, działalność lecznicza lekarzy może być wykonywana w formie jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka lekarska, indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego na podstawie umowy z tym podmiotem lub indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego na podstawie umowy z tym podmiotem.

W myśl art. 5 ust. 2 pkt 2 lit. a) cytowanej ustawy, działalność lecznicza pielęgniarki może być wykonywana w formie jednoosobowej działalności gospodarczej jako indywidualna praktyka pielęgniarki, indywidualna praktyka pielęgniarki wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki, indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki wyłącznie w miejscu wezwania, indywidualna praktyka pielęgniarki wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego na podstawie umowy z tym podmiotem lub indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarki wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego na podstawie umowy z tym podmiotem.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że przedsiębiorstwa lub komórki organizacyjne (oddziały, przychodnie, poradnie itp.), o których mowa we wniosku nie są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń wypłaconych, świadczącym pracę najemną na rzecz tych jednostek, pracownikom i osobom zatrudnionym na podstawie innych tytułów prawnych.

W przedmiotowej sprawie, to na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika, jednakże tylko z tytułu wynagrodzeń wypłaconych przez Niego świadczącym pracę najemną na rzecz ww. przedsiębiorstw lub komórek organizacyjnych, w ramach stosunku pracy, określonego w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz umów zlecenia i o dzieło niewykonywanych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, jako przychodu z działalności wykonywanej osobiście, określonego w art. 13 pkt 8 ww. ustawy.

Natomiast w sytuacji dokonywania przez Zainteresowanego wypłat wynagrodzeń osobom fizycznym świadczącym pracę na rzecz ww. przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych na podstawie umów (kontraktów) zawartych w ramach prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej, należności te stanowią dla tych osób przychód z działalności gospodarczej, określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej sytuacji na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, zostanie rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj