Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-167/10/PK
z 10 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-167/10/PK
Data
2010.06.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
informacja podsumowująca
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatnik
rejestracja


Istota interpretacji
- nabycie przez podatnika VAT towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z innego państwa członkowskiego od podatnika podatku od wartości dodanej będzie rozpoznane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o VAT,
- przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, o ile transakcja ta do tego dnia nie zostanie udokumentowana fakturą,
-wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów winno być wykazane w informacji podsumowującej VAT-UE.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010r. (data wpływu 18 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2010r. (data wpływu 30 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2010r. (data wpływu 30 kwietnia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 21 kwietnia 2010r. znak: IBPP3/443-167/10/ŁW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 19 maja 2008 roku została zawarta umowa Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w formie aktu notarialnego.

W dniu 13 czerwca 2008 roku zostały złożone stosowne dokumenty do Krajowego Rejestru Sądowego celem rejestracji Spółki. W czasie rejestracji wystąpiły problemy wynikające z braków formalnych we wniosku i niejednoznacznym określeniu braków przez Urzędników Sądu Rejestrowego, w wyniku czego Spółka została zarejestrowana dopiero 19 sierpnia 2008 roku. W czerwcu 2008 roku (w międzyczasie spraw rejestrowych) Spółka musiała odebrać zamówiony towar od kontrahenta czeskiego zarejestrowanego jako podatnika czynnego VAT UE. Odebrany towar przekroczył kwotę 50 000 zł. Spółka nabyła towar od czeskiego kontrahenta w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Spółka w dniu 16 lipca 2008 roku złożyła we właściwym Urzędzie Skarbowym VAT-R oraz VAT-RUE (wnioski te złożyła jako Spółka z o.o. w organizacji, gdyż toczyła się jeszcze rejestracja w KRS), celem rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług.

W dniu 17 lipca 2008 roku Spółka uzyskała potwierdzenie uzyskania numeru NIP a 25 lipca 2008 roku potwierdzenie zarejestrowania Spółki jako podatnika VAT UE.

W związku z tym, że sprowadzone towary przekroczyły kwotę 50.000 zł a firma czeska nie wystawiła do dnia 15 lipca 2008 roku faktur na te towary Spółka wykazała je w miesiącu lipcu jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a tym samym w informacji podsumowującej VAT-UEK za III kwartał 2008 roku jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka dokonała prawidłowego rozpoznania i zadeklarowania dostarczonych towarów przez firmę czeską jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów pomimo braku nadania numeru NIP oraz rejestracji jako podatnika czynnego VAT UE na dzień 15 lipca 2008 roku...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przekroczeniem w miesiącu czerwcu 2008 roku kwoty 50.000 zł określonej w art. 10 ust. 1 pkt 2d ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku Spółka miała obowiązek rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i zadeklarowania w deklaracji VAT-7 wartość transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia w miesiącu lipcu 2008 roku oraz informacji podsumowującej VAT-UEK w III kwartale 2008 roku.

Obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje co do zasady 15 dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem WNT (art. 20 ust. 5 u.p.t.u). Wyjątkiem jest tu sytuacja, gdy owym 15 dniem następnego miesiąca sprzedawca wystawi fakturę – wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 6 u.p.t.u.). W sytuacji Spółki sprzedawca wystawił fakturę w miesiącu sierpniu, w związku z tym obowiązkiem podatkowym stał się dzień 15 lipca 2008 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi bowiem, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 4.

Pamiętać należy, że przepisy ustawy VAT na swój własny użytek definiują pojęcie działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika VAT. Nie można więc utożsamiać działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy VAT z działalnością gospodarczą, o której mowa w prawie działalności gospodarczej. Nie będzie także na gruncie VAT znajdować zastosowania definicja działalności gospodarczej sformułowana w Ordynacji podatkowej ani tym bardziej zawarta w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym należy zauważyć, że podatnikiem podatku VAT jest jedynie taki podmiot, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Katalog tych czynności został określony w art. 5 ust. 1 ww. ustawy i jest to:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Mając na uwadze powyższe jak też przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że Spółka z o.o. w organizacji dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskała status podatnika VAT. W konsekwencji Spółka była zobowiązana do rozliczenia tej transakcji zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 9 ust 2 cyt. ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a-z zastrzeżeniem art. 10;

  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

W przypadku gdy nabycia towarów dokonuje podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy jednym z warunków uznania nabycia towarów jako nabycia wewnatrzwspólnotowego m.in. wykorzystanie ww. towarów w działalności gospodarczej podatnika. Przepisy art. 9 ustawy o VAT nie uzależniają warunku powstania nabycia wewnątrzwspólnotowego od faktu rejestracji podatnika dla potrzeb podatku VAT czy też dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. W konsekwencji, mając na uwadze, iż Spółka przez samo ww. nabycie uzyskała status podatnika, przedmiotowa transakcja zostanie rozpoznana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na podstawie art. 9 ust. 1.

Celem wyjaśnienia należy zauważyć, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. d na który pował się Wnioskodawca w przedmiotowej sytuacji nie znajdzie zastosowania. Albowiem stosownie do tego przepisu, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez osoby prawne, które nie są podatnikami, jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł.

A zatem przepis ten odnosi się do podmiotów niemających statusu podatnika VAT, co jak wskazano powyżej nie odnosi się do Wnioskodawcy.

Odnośnie powstania obowiązku podatkowego z tytułu ww. nabycia należy się zgodzić z Wnioskodawcą, iż powstanie on na mocy art. 20 ust. 5 i ust. 6 ww. ustawy zgodnie z którymi przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem, m.in. przypadku, gdy przed terminem, o którym mowa powyżej, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Zatem w przedmiotowym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego powstał u Wnioskodawcy dnia 15 lipca 2008r. gdyż do tego dnia kontrahent czeski nie wystawił faktury VAT dokumentującej rzeczowej transakcji.

Co się zaś tyczy deklarowania transakcji wewnątrzwspólnotowych zastosowanie znajdzie art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (stan prawny na dzień 15 lipca 2008r.), w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Mając na uwadze, iż obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowego nabycia wewnątrzwspólnotowego powstał w trzecim kwartale (15 lipca 2008r.) Spółka była zobowiązana do złożenia i wykazania tej transakcji w informacji podsumowującej za trzeci kwartał 2008r. na druku VAT-UE którego wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 października 2005r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów (Dz. U. Nr 201, poz. 1665 ze zm.), stosownie do § 1 pkt 1 tego rozporządzenia.

Tym samym nie można się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż był on zobowiązany do wykazania przedmiotowej transakcji na druku VAT-UEK, albowiem stosownie do § 1 pkt 2 ww. rozporządzenia druk ten służy do korygowania informacji podsumowujących w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących (art. 101 ustawy o VAT).

Podsumowując:

  1. nabycie przez podatnika VAT towarów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z innego państwa członkowskiego od podatnika podatku od wartości dodanej będzie rozpoznane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o VAT,
  2. przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, o ile transakcja ta do tego dnia nie zostanie udokumentowana fakturą,
  3. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów winno być wykazane w informacji podsumowującej VAT-UE.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj