Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1326/09-4/AGr
z 5 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1326/09-4/AGr
Data
2010.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
deweloper
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób fizycznych
potrącalność kosztów


Istota interpretacji
1. Czy słusznie Wnioskodawczyni zakwalifikowała wymienione wyżej koszty do grupy materiałów podstawowych, a tym samym prawidłowo umieściłam je w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wykazując je na dzień 31 grudnia 2008 r. w spisie z natury?
2. Czy słusznie Zainteresowana zakwalifikowała wymienione wyżej koszty do grupy materiałów pomocniczych, a tym samym prawidłowo umieściła je w kolumnie 10 księgi przychodów i rozchodów, wykazując je na dzień 31 grudnia 2008 r. w spisie z natury? Czy jednak wydatki te jako koszty wytworzenia (paragraf 3 pkt 4 rozporządzenia) winny być ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 14 i zaliczone być do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia? Jeśli Wnioskodawczyni nieprawidłowo zakwalifikowała przedmiotowe koszty w 2008 r. czy powinna w tej sytuacji złożyć korektę zeznania rocznego za 2008 r. wyłączając je ze spisu z natury, a tym samym, zaliczyć je do kosztów w ubiegłym roku, tj. roku ich poniesienia?
3. Czy prawidłowo Wnioskodawczyni odnosi w koszty w 2009 r. zgodnie z art. 22 ust. 6ba oraz 6bb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia swoich pracowników; zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 32 odsetki od kredytu bankowego; pozostałe koszty w postaci prowizji od kredytu oraz podatku od nieruchomości związanego z prowadzoną inwestycją oraz opłat za wieczyste użytkowanie gruntu w dacie ich poniesienia?



Wniosek ORD-IN 698 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 25 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie kwalifikacji wydatków przedstawionych we wniosku do materiałów pomocniczych,
  • prawidłowe – w zakresie kwalifikacji wydatków przedstawionych we wniosku do materiałów podstawowych oraz momentu potrącalności pozostałych kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.


UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 10 lutego 2010 r. nr ILPB1/415-1326/09-2/AK wezwano Zainteresowaną do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono 15 lutego 2010 r., natomiast w dniu 25 lutego 2010 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 22 lutego 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest właścicielką firmy (przedsiębiorstwo osoby fizycznej). Dla celów podatkowych Zainteresowana prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, metodą memoriałową. Począwszy od 2008 r. zakres prowadzonej przez Zainteresowaną działalności został rozszerzony o działalność deweloperską. Grunt, na którym znajdował się budynek z siedzibą firmy, po jego wyburzeniu został przeznaczony pod zabudowę dwoma budynkami mieszkalnymi z przeznaczeniem znajdujących się w nich mieszkań na sprzedaż. Parter jednego z budynków zajmują lokale użytkowe, również przeznaczone na sprzedaż. Po wyburzeniu budynku biurowego, siedziba firmy została przeniesiona do innego lokalu. w toku prowadzonej działalności deweloperskiej Wnioskodawczyni ponosi szereg rodzajów kosztów, których charakter w sposób najbardziej ogólny Zainteresowana określa jako bezpośrednio i pośrednio związane z przeszłymi przychodami.

Aby prawidłowo ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ponoszone koszty Wnioskodawczyni winna je właściwie zakwalifikować wg terminologii określonej w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nie ulega wątpliwości, iż budowane lokale, zarówno mieszkalne jak i użytkowe, w związku z tym, iż są przeznaczone do dalszej odsprzedaży, winny być zaliczone do towarów, o których mowa w § 3 pkt 1 wspomnianego rozporządzenia. Pojęcie „towary” w rozporządzeniu ma szeroki zakres. Do towarów handlowych ustawodawca zalicza wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym (§ 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia). w związku z powyższym, do materiałów podstawowych (§ 3 pkt 1 lit b) rozporządzenia) jako materiałów, które w procesie produkcji stają się główną substancją gotowego wyrobu, Wnioskodawczyni zaliczyła następujące koszty:

  • wydatek na zakup gruntu,
  • koszty robót budowlanych przeprowadzanych przez generalnego wykonawcę,
  • koszty robót i materiałów wykończeniowych przeprowadzanych we własnym zakresie,
  • koszty zagospodarowania terenu (miejsca postojowe, chodniki, ogrodzenie, oświetlenie, zieleń).


Są to koszty o charakterze bezpośrednio związanym z przyszłymi przychodami ze sprzedaży lokali. Do pozostałych kosztów o charakterze pośrednim Wnioskodawczyni zalicza:

  • prace architektów i projektantów,
  • nadzór budowlany,
  • utwardzenie drogi na teren budowy i tymczasowe ogrodzenie palcu budowy,
  • ochrona przez podmiot zewnętrzny oraz ubezpieczenie placu budowy,
  • media zaplecza budowlanego (woda, energia, telefon).


Wydatki te w roku ubiegłym (2008 r.) oraz w bieżącym (2009 r.) Zainteresowana uznała za materiały pomocnicze i jako takie zaliczyła również do grupy kosztów określonych w paragrafie 3 pkt 1 rozporządzenia towarami. Zarówno materiały podstawowe, jak i pomocnicze zostały ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 10 przeznaczonej do rejestracji kosztów zakupu materiałów i towarów handlowych według cen zakupu (pkt 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów). Ponieważ w 2008 r. inwestycja nie była jeszcze zakończona, wszystkie te wydatki, które były z nią związane zostały wykazane w spisie z natury na dzień 31 grudnia 2008 r., a tym samym wyłączone z kosztów za rok ubiegły.

Oddzielną grupę kosztów pośrednich stanowią te koszty związane z obsługą inwestycji, których moment uznania za koszt podatkowy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnia od momentu ich zapłaty. Do tej grupy kosztów należą:

  • wynagrodzenie pracowników własnych zatrudnionych na budowie przy pracach wykończeniowych,
  • wynagrodzenie osób wykonujących prace zlecone przy ochronie placu budowy,
  • składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i FGŚP wyżej wymienionych osób,
  • prowizje i odsetki związane z obsługą kredytu bankowego, refinansującego wydatki na roboty i materiały budowlane,
  • podatek od nieruchomości z tytułu wieczystego użytkowania gruntu, na którym prowadzona jest budowa,
  • opłata za wieczyste użytkowanie gruntu.


Wymienione wyżej koszty były wykazane odpowiednio w kolumnie 13 i 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów w okresach, w których ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 22 i 23 pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z obowiązującym w firmie Zainteresowanej regulaminie wynagradzania, należne pracownikom wynagrodzenia wypłacane są w ostatnim dniu miesiąca, za który są należne; tym samym składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych są odprowadzane do zakładu ubezpieczeń społecznych do dnia 15 -tego następnego miesiąca po miesiącu wypłaty wynagrodzeń. w tej sytuacji zgodnie z zapisami art. 22 ust. 6ba oraz ust. 6bb, zarówno wynagrodzenia wypłacone pracownikom, jak i należne od nich składki ubezpieczeniowe, do kosztów uzyskania przychodów są zaliczane w prowadzonej przez Zainteresowaną podatkowej księdze przychodów i rozchodów w miesiącu, którego dotyczą.

Ponadto Zainteresowana wypłaca wynagrodzenia również osobom, z którymi związana jest umowami zlecenia, co do których nie ma zastosowania art. 22 ust. 6ba i 6bb. Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne, w przypadku tym osób uzależniony jest od momentu ich wypłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy słusznie Wnioskodawczyni zakwalifikowała wymienione wyżej koszty do grupy materiałów podstawowych, a tym samym prawidłowo umieściłam je w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wykazując je na dzień 31 grudnia 2008 r. w spisie z natury...
  2. Czy słusznie Zainteresowana zakwalifikowała wymienione wyżej koszty do grupy materiałów pomocniczych, a tym samym prawidłowo umieściła je w kolumnie 10 księgi przychodów i rozchodów, wykazując je na dzień 31 grudnia 2008 r. w spisie z natury... Czy jednak wydatki te jako koszty wytworzenia (paragraf 3 pkt 4 rozporządzenia) winny być ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 14 i zaliczone być do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia... Jeśli Wnioskodawczyni nieprawidłowo zakwalifikowała przedmiotowe koszty w 2008 r. czy powinna w tej sytuacji złożyć korektę zeznania rocznego za 2008 r. wyłączając je ze spisu z natury, a tym samym, zaliczyć je do kosztów w ubiegłym roku, tj. roku ich poniesienia...
  3. Czy prawidłowo Wnioskodawczyni odnosi w koszty w 2009 r. zgodnie z art. 22 ust. 6ba oraz 6bb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia swoich pracowników; zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 32 odsetki od kredytu bankowego; pozostałe koszty w postaci prowizji od kredytu oraz podatku od nieruchomości związanego z prowadzoną inwestycją oraz opłat za wieczyste użytkowanie gruntu w dacie ich poniesienia...


Zdaniem Wnioskodawczyni, wymienione przez nią koszty, o których mowa w pytaniu nr 1 zostały prawidłowo zaliczone do materiałów podstawowych, ujęte w kolumnie 10 księgi przychodów i rozchodów, a następnie poprzez spis z natury sporządzony na koniec 2008 r., przeniesione na kolejny rok jako produkcja w toku. Ponieważ zakończenie inwestycji Wnioskodawczyni przewiduje w połowie 2010 r., również na dzień 31 grudnia 2009 r. zostaną one wykazane w spisie z natury i uwzględnione w kosztach proporcjonalnie w momencie sprzedaży lokali w przyszłym roku. Tak samo zostaną rozliczone koszty, które Wnioskodawczyni uznała za materiały pomocnicze. Mimo, iż nie uczestniczą one bezpośrednio w procesie budowy, to bez ich poniesienia, prowadzenie inwestycji nie byłoby możliwe. Tym samym powinny wpływać na koszt wytworzenia budowanych lokali i jako element składowy tego kosztu być odnoszone w koszty uzyskania przychodu w momencie sprzedaży lokali. Koszty, o których mowa w pytaniu nr 3 również, zdaniem Zainteresowanej, prawidłowo ujmowane są w księdze przychodów i rozchodów, tj. zgodnie z przytoczonymi w pytaniu przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w zakresie kwalifikacji wydatków przedstawionych we wniosku do materiałów pomocniczych,
  • prawidłowe – w zakresie kwalifikacji wydatków przedstawionych we wniosku do materiałów podstawowych oraz momentu potrącalności pozostałych kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku z przychodem lub ze źródłem przychodu, tj. być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się w katalogu kosztów nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.


W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów.

W zakresie momentu potrącalności kosztów należy mieć na uwadze, że w myśl art. 22 ust. 4 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

Zgodnie zaś z art. 22 ust. 5 ww. ustawy, u podatników prowadzących księgi rachunkowe koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 5a i 5b.

Stosownie do art. 22 ust. 5c ww. ustawy koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zgodnie z art. 22 ust. 6 cytowanej ustawy zasady określone w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, mają zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.

Stosownie do art. 22 ust. 6b ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, w przypadku podatników, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba i 6 bb, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów. Wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Stosownie do art. 24 ust. 2 ww. ustawy u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

Zgodnie z § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. u. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury", na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. Podatnicy mogą także sporządzać spis z natury w innym terminie niż wskazany w § 27 ww. rozporządzenia. w takim przypadku ciąży na nich obowiązek zawiadomienia o zamiarze sporządzenia spisu właściwego naczelnika urzędu skarbowego (§ 28 ust. 4 ww. rozporządzenia). Sposób sporządzenia spisu i jego wyceny regulują przepisy § 28 i 29 ww. rozporządzenia.

Wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów został określony w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia. w księdze tej, kolumny od 10 do 14 służą do ewidencjonowania operacji gospodarczych związanych z ponoszonymi kosztami.

W załączniku powyższym zawarto również „Objaśnienie do podatkowej księgi przychodów”. Zgodnie z pkt 10 tych „Objaśnień” - kolumna 10 przeznaczona jest do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu.

W § 3 powołanego rozporządzenia wskazano znaczenie użytych w powyższym rozporządzeniu terminów. i tak wskazane w pkt 1 towary - to towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze, półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe, braki i odpady oraz materiały przyjęte od zamawiających do przerobu lub obróbki, z tym że:

  1. towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym; towarami handlowymi są również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej,
  2. materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi,
  3. materiałami pomocniczymi są materiały niebędące materiałami podstawowymi, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddają wyrobowi swoje właściwości,
  4. wyrobami gotowymi są wyroby własnej produkcji, których proces przerobu został całkowicie zakończony, wykonane usługi, prace naukowo-badawcze, prace projektowe, geodezyjno-kartograficzne, zakończone roboty, w tym także budowlane,
  5. produkcją niezakończoną jest produkcja w toku oraz półwyroby (półfabrykaty), to jest niegotowe jeszcze produkty własnej produkcji, a także wykonywane roboty, usługi przed ich ukończeniem,
  6. brakami są nieodpowiadające wymaganiom technicznym wyroby własnej produkcji, całkowicie wykończone bądź też doprowadzone do określonej fazy produkcji; brakami są również towary handlowe, które na skutek uszkodzenia lub zniszczenia w czasie transportu bądź magazynowania utraciły częściowo swą pierwotną wartość,
  7. odpadami są materiały, które na skutek procesów technologicznych lub na skutek zniszczenia albo uszkodzenia utraciły całkowicie swą pierwotną wartość użytkową.


W sytuacji, gdy podatnik w roku podatkowym nie osiągnie przychodu ze zbycia wybudowanego budynku (lokalu), zobowiązany jest do ujęcia produkcji w toku i wyrobów gotowych w spisie z natury sporządzanym na koniec roku. Niesprzedane budynki (lokale) w zależności od stopnia ich zaawansowania będą produkcją w toku, bądź wyrobami gotowymi podlegającymi spisowi z natury na koniec okresu sprawozdawczego i wycenie według kosztów wytworzenia. Tym samym w spisie tym zostaną ujęte materiały i usługi nabyte w związku z wybudowaniem budynków (lokali), niesprzedanych w danym roku podatkowym.

Składniki objęte remanentem wyłączone zostają z kosztów uzyskania przychodów danego okresu sprawozdawczego, w którym nie uzyskano przychodu z ich sprzedaży.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Zainteresowana prowadzi działalność gospodarczą m.in. deweloperską. w 2008 r. inwestycja nie została jeszcze ukończona, dlatego wydatki z nią związane (materiały podstawowe i pomocnicze) zostały wykazane w spisie z natury na dzień 31 grudnia 2008 r., a tym samym wyłączone zostały z kosztów uzyskania przychodów za 2008 r. Ponieważ zakończenie inwestycji Wnioskodawczyni przewiduje na 2010 r., również na dzień 31 grudnia 2009 r. wydatki związane z inwestycją (materiały podstawowe i pomocnicze) zostaną wykazane w spisie z natury i wyłączone z kosztów uzyskania przychodów 2009 r.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni prawidłowo zakwalifikowała wymienione we wniosku koszty do grupy materiałów podstawowych, a tym samym prawidłowo umieściła je w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wykazując je na dzień 31 grudnia 2008 r. w spisie z natury.

Natomiast wydatki związane z pracami architektów i projektantów, nadzór budowlany oraz utwardzenie drogi na terenie budowy i tymczasowe ogrodzenie placu budowy można zaliczyć do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami i zakwalifikować jako materiał podstawowy.

Z kolei wydatki poniesione przez Zainteresowaną, które związane są z ochroną inwestycji przez podmiot zewnętrzny, ubezpieczeniem placu budowy oraz mediami zaplecza budowy należy zaliczyć do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami, a więc będą one potrącalne w dacie ich poniesienia, dlatego w tym zakresie stanowisko Wnioskodawczyni uznaje się za nieprawidłowe. w związku z powyższym, iż ww. wymienione wydatki, powinny być potrącalne w dacie ich poniesienia, Wnioskodawczyni powinna dokonać korekty zaznania podatkowego za rok w którym zostały one poniesione.

Ponadto w świetle art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Natomiast stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy, nie stanowią również kosztów uzyskania przychodów naliczone, lecz nie zapłacone albo umorzone odsetki od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).

W związku z powyższym odsetki od wskazanego we wniosku kredytu, jako koszt pośrednio związany z osiągniętymi przychodami, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w dacie ich zapłaty, zgodnie z powołanym art. 23 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy.

Natomiast koszt poniesiony tytułem prowizji od kredytu również nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami osiąganymi przez Wnioskodawczynię, tak więc jest on potrącalny w dacie jego poniesienia. Wydatek ten dotyczy ściśle określonego okresu wynikającego z zawartej umowy kredytowej i jeżeli poniesienie tego wydatku jest warunkiem zawarcia umowy kredytu, wówczas zgodnie z art. 22 ust. 5c zd. 2 ww. ustawy podlega rozliczeniu proporcjonalnie do długości okresu którego dotyczy, tj. okresu trwania umowy kredytu.

Odnosząc się do wydatków związanych z podatkiem od nieruchomości oraz opłatą za wieczyste użytkowanie gruntu należy stwierdzić, iż wydatki te wynikają z faktu posiadania przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą nieruchomości i należy klasyfikować je jako element kosztów stałych, które Wnioskodawczyni jest obowiązana uiszczać w związku z posiadanym przez nią majątkiem. Wydatki te należy zaliczyć do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami, które są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Ponadto z dniem 1 stycznia 2009 r. ustawodawca wprowadził zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, między innymi w kwestii momentu uznawania za koszty uzyskania przychodów należności wypłacanych na rzecz pracowników oraz składek od nich odprowadzanych. Zgodnie z art. 1 pkt 12 lit. d) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. u. Nr 209, poz. 1316) w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano ust. 6ba oraz ust. 6bb.

W myśl art. 22 ust. 6ba ww. ustawy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. w przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 55.

Z treści art. 22 ust. 6bb powołanej ustawy wynika natomiast, iż składki z tytułu należności, o których mowa w ust. 6ba, określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. u. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 ze zm.), w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z zastrzeżeniem art. 23 ust. 1 pkt 37, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem, że składki zostaną opłacone:

  1. z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu, za który są należne - w terminie wynikającym z odrębnych przepisów,
  2. z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu następnym, w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony - nie później niż do 15 dnia tego miesiąca.


W przypadku uchybienia tym terminom do składek tych stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 55a i ust. 3d.

Wskazać należy również, że zmianie – z dniem 1 stycznia 2009 r. - uległy przepisy art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy. Ustawodawca znowelizował je w taki sposób, że ich postanowienia stosuje się z zastrzeżeniem przepisów, odpowiednio, art. 22 ust. 6ba i ust. 6bb.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni zgodnie z obowiązującym w firmie regulaminie wynagradzania, należne pracownikom wynagrodzenia wypłacane są w ostatnim dniu miesiąca, za który są należne; tym samym składki na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych są odprowadzane do zakładu ubezpieczeń społecznych do dnia 15-tego następnego miesiąca po miesiącu wypłaty wynagrodzeń. w tej sytuacji zgodnie z zapisami art. 22 ust. 6ba oraz 6bb, zarówno wynagrodzenia wypłacone pracownikom, jak i należne od nich składki ubezpieczeniowe, do kosztów uzyskania przychodów są zaliczane w prowadzonej przez Zainteresowaną podatkowej księdze przychodów i rozchodów w miesiącu, którego dotyczą.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni prawidłowo odnosi w koszty w 2009 r. wynagrodzenia swoich pracowników, zgodnie z art. 22 ust. 6ba oraz ust. 6bb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj