Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-544/12-4/NS
z 21 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązków ewidencyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązków ewidencyjnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej X został zarejestrowany w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej przez Sąd Rejonowy w Y pod numerem KRS (…). W rejestrze wskazano, że zarejestrowany podmiot działa w formie samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej w oparciu o przyjęty Statut oraz został utworzony na podstawie uchwały Rady Miasta Y. W rejestrze podano również, że organem uprawnionym do reprezentowania podmiotu jest kierownik ZOZu oraz wpisano, że cel działania podmiotu stanowi działalność stacjonarna: szpitalna opieka podstawowa i specjalistyczna oraz działalność ambulatoryjna.

W prowadzonym przez Wojewodę Z rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą, Zainteresowany został zarejestrowany pod numerem księgi (…). W rejestrze wskazano, że przedsiębiorstwem podmiotu leczniczego jest Zakład Opieki Zdrowotnej X oraz wymieniono następujące jednostki organizacyjne przedsiębiorstw podmiotu leczniczego:

  1. Opieka zdrowotna,
  2. Apteka szpitalna,
  3. Zakłady i pracownia diagnostyczna,

oraz komórki organizacyjne:

  • Oddział Diabetologii i Chorób Wewnętrznych z salą intensywnego nadzoru kardiologicznego i metabolicznego,
  • Oddział Chorób Wewnętrznych i Kardiologii,
  • Oddział Otolaryngologiczny,
  • Oddział Położniczo-Ginekologiczny z Patologią Ciąży,
  • Oddział Noworodkowy,
  • I Oddział Chirurgii – Oddział Chirurgii Ogólnej i Urazowej z Salą Urologiczną,
  • Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii,
  • Oddział Toksykologii z Ośrodkiem Informacji Toksykologicznej,
  • Bloki Operacyjne,
  • Izba Przyjęć,
  • Gabinet Stomatologiczny,
  • Psycholog,
  • Poradnia Chirurgiczna,
  • Poradnia Laryngologiczna,
  • Poradnia Kardiologiczna,
  • Poradnia Diabetologiczna,
  • Poradnia Ginekologiczno-Położnicza,
  • Poradnia Noworodkowa,
  • Poradnia Odwykowa,
  • Apteka Szpitalna,
  • Pracownia Audiometryczna,
  • Poradnia Endoskopowa,
  • Pracownia Holtera i Prób Wysiłkowych,
  • Zakład Diagnostyki Laboratoryjnej,
  • Zakład Diagnostyki Obrazowej,
  • Pracownia Cytodiagnostyczna,
  • Pracownia EKG,
  • Poradnia Audiologiczna,
  • Pracownia Echokardiografii,
  • Pracownia Leczenia Uzależnień (4742 – Ośrodek leczenia alkoholowych zespołów abstynencyjnych, HC.1.1. – leczenie stacjonarne),
  • Pododdział Chorób Zawodowych,
  • Poradnia Anestezjologiczna i Leczenia Bólu,
  • Poradnia Histopatologiczna,
  • Poradnia Stopy Cukrzycowej,
  • Poradnia Leczenia Uzależnień (1740 – poradnia leczenia uzależnień, HC.1.3.3 – leczenie ambulatoryjne specjalistyczne, 30 – psychiatria),
  • Pracownia Nieinwazyjnej Diagnostyki Kardiologicznej,
  • Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy (43 – diabetologia),
  • Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy (05 – chirurgia ogólna, 26 – otolaryngologia),
  • Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy (29 – położnictwo i ginekologia),
  • Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy (43 – diabetologia).

W zaistniałym stanie faktycznym nie doszło do przejścia przez przedsiębiorstwa i komórki organizacyjne Wnioskodawcy zakładu pracy w rozumieniu art. 23 (1) Kodeksu pracy, lecz jedynie do wyodrębnienia przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych podmiotu leczniczego zgodnie z wymogami ustawy o działalności leczniczej. Pracownicy świadczący pracę w związku z obsługą przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych Zainteresowanego, zawarli umowy o pracę z Wnioskodawcą.

Również osoby wykonujące zadania w związku z obsługą przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych Zainteresowanego na podstawie innych stosunków prawnych (np. umowa zlecenia) zawarli stosowne umowy z Wnioskodawcą.

Z pisma z dnia 11 września 2012 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż:

  1. Wątpliwości Zainteresowanego zawarte w pytaniach podatkowych wiążą się z koniecznością dostosowania struktury organizacyjnej zakładu opieki zdrowotnej do wymagań ustawowych, w związku z wejściem w życie z dniem 1 lipca 2011 r. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 ze zm.). Zagadnienie dotyczy w szczególności:
    • wprowadzonego pojęcia przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego (art. 2 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy) oraz jednostek organizacyjnych wskazanych w art. 12 ust. 1-3 ww. ustawy,
    • ustawowego wyodrębnienia rodzajów działalności leczniczej (art. 8 cyt. ustawy) i „przypisania” ich do określonych rodzajów jednostek organizacyjnych prowadzonych przez podmioty lecznicze.
      Jest to skomplikowana konstrukcja prawna stworzona przez ustawodawcę, która rodzi wątpliwości Wnioskodawcy co do kwestii – który podmiot, tj. Zainteresowany jako całość, przedsiębiorstwo w postaci szpitala, czy też poszczególne jednostki organizacyjne, zobligowane są do wykonywania obowiązków podatnika CIT i płatnika PIT oraz dokonywania zgłoszeń identyfikacyjnych lub aktualizacyjnych, a także jaki jest zakres tych obowiązków. Wprowadzając nową regulację prawną, ustawodawca nie unormował w żaden sposób (np. w przepisach przejściowych lub wprowadzających) ww. kwestii.
  2. Zgodnie z art. 204 ust. 2 zd. 2 ustawy o działalności leczniczej – w terminie do dnia 31 grudnia 2012 r. kierownicy tych podmiotów dostosują ich działalność oraz statut i regulamin organizacyjny do przepisów niniejszej ustawy oraz dokonają zgłoszenia do rejestru.
    Przepis ten bezpośrednio zobligował Wnioskodawcę do podjęcia działań organizacyjnych, zmierzających do dostosowania struktury do wymagań ww. ustawy, a w szczególności do wyodrębnienia przedsiębiorstwa w postaci szpitala oraz jednostek organizacyjnych (np. ambulatoria), w których wykonywana jest działalność lecznicza innego rodzaju, niż szpitalne świadczenia zdrowotne.
  3. W związku z wyodrębnieniem przedsiębiorstwa w postaci szpitala i jednostek organizacyjnych Zainteresowanego, nie doszło do zmiany jego formy prawnej. W myśl art. 204 ust. 2 zd. 1 ustawy o działalności leczniczej – publiczne zakłady opieki zdrowotnej działające na podstawie dotychczasowych przepisów stają się z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podmiotami leczniczymi niebędącymi przedsiębiorcami. Oznacza to, że zarówno przed wejściem w życie ustawy o działalności leczniczej, jak i po jej wejściu w życie – Wnioskodawca działał niezmiennie w formie SP-ZOZ.
  4. W okresie po wejściu w życie ustawy o działalności leczniczej, Zainteresowany nie uczestniczył w łączeniu lub dzieleniu podmiotów leczniczych.
  5. Wyodrębnione przedsiębiorstwo w postaci szpitala i jednostki organizacyjne znajdują się w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy.
  6. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o działalności leczniczej – szpital jest przedsiębiorstwem podmiotu leczniczego, w którym podmiot ten wykonuje działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne. Oznacza to, że Oddziały szpitalne, Bloki operacyjne oraz Izba Przyjęć stanowią jednostki organizacyjne wchodzące w skład szpitala stanowiącego przedsiębiorstwo Zainteresowanego. Biorąc pod uwagę treść art. 2 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 8 pkt 2 i art. 12 ust. 3 ustawy o działalności leczniczej – należy wskazać, że Poradnie specjalistyczne, Gabinety, Zakłady i Pracownie oraz pozostałe jednostki organizacyjne nie wchodzą w skład szpitala stanowiącego przedsiębiorstwo Wnioskodawcy.
  7. Wszystkie jednostki organizacyjne wchodzące w skład szpitala będącego przedsiębiorstwem Zainteresowanego mają miejsce prowadzenia działalności przy ul. (…). Również pozostałe jednostki organizacyjne, które nie wchodzą w skład szpitala, mają miejsce prowadzenia działalności przy ul. (…).
    Wyjątek stanowi Poradnia Leczenia Uzależnień, która ma miejsce prowadzenia działalności przy ul. (…). W zgłoszeniu aktualizacyjnym na formularzu NIP-2, Zainteresowany wskazał, że Poradnia Leczenia Uzależnień ma miejsce prowadzenia działalności przy ul. (…).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy ww. przedsiębiorstwa lub komórki organizacyjne (oddziały, przychodnie, poradnie itp.) powinny dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego jako podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych?
  2. Czy Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej X powinien dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego w związku z wyodrębnieniem ww. przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych?
  3. Czy ww. przedsiębiorstwa lub komórki organizacyjne (oddziały, przychodnie, poradnie itp.) powinny dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego jako płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Przedsiębiorstwa lub komórki organizacyjne (oddziały, przychodnie, poradnie itp.) prowadzone przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej X nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z czym nie mają obowiązku dokonania zgłoszenia identyfikującego, o którym mowa w art. 5 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Ustawa ta w ogóle nie znajduje zastosowania do przedsiębiorstw lub komórek organizacyjnych Wnioskodawcy, bowiem zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy – obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami.

Ad. 2

W związku z wyodrębnieniem przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych, wskazanych w opisie stanu faktycznego, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej X nie ma obowiązku dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego.

Z ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nie wynika obowiązek dokonywania przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych, w tym samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, zgłoszenia identyfikacyjnego w zakresie posiadanych przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych, za pomocą których wykonują swoją działalność.

W art. 5 ust. 1 zdanie drugie ww. ustawy wskazano, że zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw. Oznacza to, że dla obowiązku ewidencyjnego bez znaczenia pozostaje liczba przedsiębiorstw prowadzonych przez podatników.

Z przepisów ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników nie wynika również obowiązek dokonywania przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych zgłoszeń aktualizacyjnych w związku z wyodrębnieniem kolejnych przedsiębiorstw lub komórek organizacyjnych.

Ad. 3

Przedsiębiorstwa lub komórki organizacyjne (oddziały, przychodnie, poradnie itp.) Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej X nie są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z czym nie mają one obowiązku dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego jako płatnicy tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), zwanej dalej ustawą o NIP, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2011 r., nadanym ustawą z dnia 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 171, poz. 1016), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Stosownie do art. 2 ust. 2 i ust. 3 ustawy o NIP, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków, a także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Obowiązek ewidencyjny obejmuje również co do zasady podmioty korzystające w całości lub w części ze zwolnień podatkowych, bowiem posiadają one status podatników.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawa lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Nadmienia się również, iż – w świetle art. 8 ww. ustawy – płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobierania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o NIP, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy o NIP, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

  1. w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami – NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;
  2. w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych – dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;
  3. w przypadku podatkowych grup kapitałowych – dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Podatnicy, z wyłączeniem osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, oraz płatnicy podatków podlegający obowiązkowi ewidencyjnemu są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia, albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek (art. 6 ust. 1a ustawy o NIP).

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o NIP, podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jako Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, na podstawie regulacji prawnych zawartych w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 ze zm.), został zobligowany do podjęcia działań organizacyjnych, zmierzających do dostosowania struktury do wymagań ww. ustawy, a w szczególności do wyodrębnienia przedsiębiorstwa w postaci szpitala oraz jednostek organizacyjnych (np. ambulatoria), w których wykonywana jest działalność lecznicza innego rodzaju, niż szpitalne świadczenia zdrowotne. Zainteresowany został zarejestrowany w prowadzonym przez Wojewodę Z rejestrze podmiotów wykonujących działalność leczniczą. W rejestrze wskazano, że przedsiębiorstwem podmiotu leczniczego jest Zakład Opieki Zdrowotnej X oraz wymieniono następujące jednostki organizacyjne przedsiębiorstw podmiotu leczniczego:

  1. Opieka zdrowotna,
  2. Apteka szpitalna,
  3. Zakłady i pracownia diagnostyczna,

oraz komórki organizacyjne: Oddział Diabetologii i Chorób Wewnętrznych z salą intensywnego nadzoru kardiologicznego i metabolicznego; Oddział Chorób Wewnętrznych i Kardiologii; Oddział Otolaryngologiczny; Oddział Położniczo-Ginekologiczny z Patologią Ciąży; Oddział Noworodkowy; I Oddział Chirurgii – Oddział Chirurgii Ogólnej i Urazowej z Salą Urologiczną; Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii; Oddział Toksykologii z Ośrodkiem Informacji Toksykologicznej; Bloki Operacyjne; Izba Przyjęć; Gabinet Stomatologiczny; Psycholog; Poradnia Chirurgiczna; Poradnia Laryngologiczna; Poradnia Kardiologiczna; Poradnia Diabetologiczna; Poradnia Ginekologiczno-Położnicza; Poradnia Noworodkowa; Poradnia Odwykowa; Apteka Szpitalna; Pracownia Audiometryczna; Poradnia Endoskopowa; Pracownia Holtera i Prób Wysiłkowych; Zakład Diagnostyki Laboratoryjnej; Zakład Diagnostyki Obrazowej; Pracownia Cytodiagnostyczna; Pracownia EKG; Poradnia Audiologiczna; Pracownia Echokardiografii; Pracownia Leczenia Uzależnień (4742 – Ośrodek leczenia alkoholowych zespołów abstynencyjnych, HC.1.1. – leczenie stacjonarne); Pododdział Chorób Zawodowych; Poradnia Anestezjologiczna i Leczenia Bólu; Poradnia Histopatologiczna; Poradnia Stopy Cukrzycowej; Poradnia Leczenia Uzależnień (1740 – poradnia leczenia uzależnień, HC.1.3.3 – leczenie ambulatoryjne specjalistyczne, 30 – psychiatria); Pracownia Nieinwazyjnej Diagnostyki Kardiologicznej; Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy (43 – diabetologia); Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy (05 – chirurgia ogólna, 26 – otolaryngologia); Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy (29 – położnictwo i ginekologia); Gabinet Diagnostyczno-Zabiegowy (43 – diabetologia).

W związku z wyodrębnieniem przedsiębiorstwa w postaci szpitala i jednostek organizacyjnych Zainteresowanego, nie doszło do zmiany jego formy prawnej. Zarówno przed wejściem w życie ustawy o działalności leczniczej, jak i po jej wejściu w życie – Wnioskodawca działał niezmiennie w formie SP-ZOZ. W okresie po wejściu w życie ustawy o działalności leczniczej, Zainteresowany nie uczestniczył w łączeniu lub dzieleniu podmiotów leczniczych. Wyodrębnione przedsiębiorstwo w postaci szpitala i jednostki organizacyjne znajdują się w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy. Oddziały szpitalne, Bloki operacyjne oraz Izba Przyjęć stanowią jednostki organizacyjne wchodzące w skład szpitala stanowiącego przedsiębiorstwo Zainteresowanego. Natomiast Poradnie specjalistyczne, Gabinety, Zakłady i Pracownie oraz pozostałe jednostki organizacyjne nie wchodzą w skład szpitala stanowiącego przedsiębiorstwo Wnioskodawcy. W niniejszej sytuacji nie doszło do przejścia przez przedsiębiorstwa i komórki organizacyjne Wnioskodawcy zakładu pracy w rozumieniu art. 23 (1) Kodeksu pracy, lecz jedynie do wyodrębnienia przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych podmiotu leczniczego zgodnie z wymogami ustawy o działalności leczniczej. Pracownicy świadczący pracę w związku z obsługą przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych Zainteresowanego, zawarli umowy o pracę z Wnioskodawcą. Również osoby wykonujące zadania w związku z obsługą przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych Zainteresowanego na podstawie innych stosunków prawnych (np. umowa zlecenia) zawarli stosowne umowy z Wnioskodawcą.

Ad. 1

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 21 września 2012 r. nr ILPB3/423-221/12-4/JG dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, przedsiębiorstwa i komórki organizacyjne prowadzone przez Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej X, nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i nie mają obowiązku składania zeznań rocznych, ani sprawozdań finansowych.

W świetle powyższego oraz biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro wyodrębnione przedsiębiorstwa lub komórki organizacyjne (oddziały, przychodnie, poradnie itp.) nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, to tym samym brak jest podstaw do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego jako podatnicy tego podatku przez ww. podmioty.

Ad. 2

Na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 5 ust. 5 ustawy o NIP, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych (Dz. U. Nr 298, poz. 1765).

Zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-2), stanowi załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia. W opisie pola B.11 ww. zgłoszenia, określonego jako „adresy miejsc prowadzenia działalności”, wypełniając warunki ustawowe zgłoszenia identyfikacyjnego wymienione w art. 5 ust. 4 ustawy wpisano: „W zgłoszeniu identyfikacyjnym należy podać adresy wszystkich miejsc wykonywania działalności (również hurtowni, magazynów, składów), a w zgłoszeniu aktualizacyjnym – stosownie do okoliczności i zmian. W przypadku braku miejsca na wpisanie dalszych adresów należy wypełnić formularz NIP-C lub sporządzić listę adresów tych miejsc z zaznaczeniem powodu zgłoszenia każdego adresu. W przypadku adresu nietypowego (np. sklep w przejściu podziemnym, działalność na terenie całego kraju) dane adresowe należy podać z możliwą dokładnością”.

Zauważyć należy, iż ani ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ani też ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa nie definiują pojęcia „miejsce prowadzenia działalności”. Jedynie art. 3 pkt 9 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż pod pojęciem „działalności gospodarczej” rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonujące taką działalność – do przedsiębiorców.

Natomiast art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.) wskazuje jedynie, iż działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Można również posiłkować się pojęciem działalności gospodarczej określonym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), która w art. 15 ust. 2 wskazuje, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

A zatem za miejsce prowadzenia działalności, w świetle powyższych regulacji, należałoby uznać miejsce, gdzie zdefiniowana w powyższych przepisach działalność gospodarcza jest wykonywana. Ponadto winna być ona prowadzona w celach zarobkowych, tj. w celu osiągnięcia przychodu (zysku) oraz wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły lub chociażby częstotliwy.

Skoro jednak bezpośrednio z przepisów prawa nie wynika definicja „miejsca prowadzenia działalności” należy wziąć pod uwagę jego słownikowe brzmienie. Miejsce prowadzenia działalności oznacza zatem miejsce, w którym przedsiębiorca podejmuje czynności w zakresie działalności gospodarczej lub statutowej. Za takie miejsca można przykładowo uznać filie, przedstawicielstwa, oddziały, punkty, w których przedsiębiorca podejmuje czynności, nawet w sytuacji, gdy są one organizacyjnie podporządkowane.

W świetle przywołanych powyżej przepisów prawa, w których określono co należy rozumieć pod pojęciem działalności gospodarczej oraz znaczenia słownikowego pojęcia: „miejsce prowadzenia działalności”, w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym należy stwierdzić, iż wszystkie miejsca, w których wykonywana jest przez Wnioskodawcę jakakolwiek działalność, należy uznać za „miejsca prowadzenia działalności” i jako takie winny zostać wymienione w polu B.11 formularza NIP-2, a w przypadku, gdy ich liczba przekroczy 3, w formularzu NIP-C lub wskazane poprzez sporządzenie listy adresów tych miejsc z zaznaczeniem powodu zgłoszenia każdego adresu.

W przedmiotowej sprawie wszystkie jednostki organizacyjne wchodzące w skład szpitala będącego przedsiębiorstwem Zainteresowanego mają miejsce prowadzenia działalności przy ul. A w Y. Również pozostałe jednostki organizacyjne, które nie wchodzą w skład szpitala, mają miejsce prowadzenia działalności przy (…). Wyjątek stanowi Poradnia Leczenia Uzależnień, która ma miejsce prowadzenia działalności przy ul. (…). W zgłoszeniu aktualizacyjnym na formularzu NIP-2, Zainteresowany wskazał, że Poradnia Leczenia Uzależnień ma miejsce prowadzenia działalności przy ul. B w Y.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z wyodrębnieniem wskazanych przedsiębiorstw i komórek organizacyjnych, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego na formularzu NIP-2. Formularz ten bowiem nie przewiduje dokonywania tego rodzaju zmian danych. Natomiast przedmiotowym zgłoszeniem winny zostać objęte wszystkie punkty, w których są wykonywane czynności mające związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Obowiązek ten, jak wynika z opisu sprawy, został przez Zainteresowanego dopełniony.

Ad. 3

Jak wynika z rozstrzygnięcia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zawartego w interpretacji indywidualnej z dnia 19 września 2012 r. nr ILPB1/415-587/12-4/AMN, przedsiębiorstwa lub komórki organizacyjne (oddziały, przychodnie, poradnie itp.), o których mowa we wniosku nie są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń wypłaconych, świadczącym pracę najemną na rzecz tych jednostek, pracownikom i osobom zatrudnionym na podstawie innych tytułów prawnych.

Wobec powyższego oraz w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż wyodrębnione przedsiębiorstwa lub komórki organizacyjne (oddziały, przychodnie, poradnie itp.) nie są płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, brak jest podstaw do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego jako płatnicy tego podatku przez ww. podmioty.

Tut. Organ informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązków ewidencyjnych. Natomiast kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostały załatwione odrębnymi pismami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj