Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1253/IG
z 19 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012 roku (data wpływu 26 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2013 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości:


  • w części dotyczącej sprzedaży gruntów stanowiących użytki rolne – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej sprzedaży gruntów stanowiących lasy i nieużytki – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest rolnikiem indywidualnym i prowadzi gospodarstwo ekologiczne o powierzchni upraw 249,57 ha. W dniu 22 października 2012 nabył grunty rolne od Agencji Nieruchomości Rolnych za kwotę 1.850.000,00 zł (powierzchnia 19,7 ha) - w akcie notarialnym zobowiązał się, że grunt będzie użytkowany na cele rolnicze przez okres pięciu lat. Od dnia 23 maja 2012 jest użytkownikiem tych gruntów na mocy protokołu z przetargu, grunty były wykorzystywane na cele rolnicze – wydzierżawiane przez Wnioskodawcę spółce prowadzącej działalność rolniczą - spółka uzyskała w tym czasie decyzję z miejscowej ARiMR na otrzymanie dopłat bezpośrednich do produkcji rolnej.


Przedmiotowy grunt nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego. Ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wynika, że:


  • grunty te należą do obszaru predysponowanego do rozwoju funkcji rekreacyjnej,
  • dla terenu, na którym położone są powyższe działki nie wszczęto postępowania w celu wprowadzenia zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
  • powyższe grunty nie były objęte nieobowiązującym już miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy, co oznaczało przeznaczenie na cele rolne.


W dniu 19 września 2012 zawarł umowę przedwstępną sprzedaży zakupionego gruntu - kupującym ma być rolnik indywidualny prowadzący gospodarstwo rolne w sąsiedztwie przedmiotowych gruntów. Nabywca zakupi grunty za cenę 1.854.930 zł w celu prowadzenia na nich działalności rolniczej, informacja o tym zostanie zawarta w akcie notarialnym sprzedaży gruntu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 lutego 2013 roku wskazano, iż Wnioskodawca wygrał przetarg w Agencji Nieruchomości Rolnych za kwotę 1.850.000 zł, na grunty rolne stanowiące dwie działki o łącznej powierzchni 19,72 ha, które w ewidencji gruntów są sklasyfikowane jako pastwiska trwałe, łąki trwałe, lasy i nieużytki. Przedmiotowe grunty wchodzą w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy, który jest płatnikiem podatku rolnego w myśl ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust.1).

Od dnia przetargu grunty były wykorzystywane na cele rolnicze. Z racji tego, że przepisy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie pozwalają na zwiększenie powierzchni gospodarstwa ekologicznego i otrzymanie za te grunty pełnych płatności bezpośrednich i rolnośrodowiskowych, wydzierżawił przedmiotowe działki dla spółki prowadzącej działalność rolniczą, w której współwłaścicielami są – Wnioskodawca wraz z żoną. Spółka złożyła wniosek do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznanie dotacji do produkcji rolnej i uzyskała w tym czasie decyzję przyznającą przedmiotowe dopłaty bezpośrednie do produkcji rolnej. Agencja Nieruchomości Rolnych wyznaczyła Wnioskodawcy kilka miesięcy na zapłacenie całej kwoty 1.850.000 zł, w skład której wchodzi wpłacone przed przetargiem wadium w wysokości 80.000 zł. W tym czasie Wnioskodawca próbował uzyskać kredyt na pozostałą do zapłaty kwotę lecz bezskutecznie. W związku z niemożnością uzyskania kredytu Wnioskodawca postanowił poszukać kupca na tę nieruchomość, by nie stracić wadium (80.000 zł). Zwrócił się z propozycją do rolnika, który sąsiaduje gospodarstwem rolnym z przedmiotowa nieruchomością. W wyniku rozmów rolnik postanowił kupić przedmiotowe działki za wylicytowaną w przetargu kwotę, do której doliczono koszt przyszłego aktu notarialnego, tj. 1.850.000 zł plus 4.930 zł. Na potwierdzenie tego faktu spisano przedwstępną umowę kupna - sprzedaży w dniu 19 września 2012 roku, w której kupujący rolnik zobowiązuje się prowadzić na przedmiotowej nieruchomości działalność rolniczą. Po otrzymaniu od rolnika (kupującego) zapłaty (przedpłaty) za nieruchomość Wnioskodawca przelał należność Agencji Nieruchomości rolnych tytułem zapłaty za nabycie przedmiotowych działek rolnych. W dniu 22 października 2012 roku został spisany akt notarialny pomiędzy Wnioskodawcą a Agencją Nieruchomości Rolnych przenoszący własność wymienionych działek za kwotę 1.850.000 zł. W akcie notarialnym Wnioskodawca zobowiązał się, że grunt będzie użytkowany na cele rolnicze przez okres pięciu lat.

Obecnie Wnioskodawca ma zawrzeć warunkową umowę sprzedaży (akt notarialny), która trafia do Agencji Nieruchomości Rolnych w celu ewentualnego skorzystania przez te Agencję z prawa pierwokupu. W akcie notarialnym rolnik kupujący nieruchomość zobowiązuje się do prowadzenia działalności rolniczej na przedmiotowych gruntach. Sfinalizowanie sprzedaży planowane jest w 2013 roku.

Odpłatne zbycie przedmiotowej nieruchomości nie odbywa się w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, lecz działalności rolniczej. Sprzedaż nie ma celu zarobkowego, a jedynie uchronienie się od przepadku wadium, które zostało wpłacone przed przetargiem.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z planowaną transakcją zbycia gruntów rolnych zakupionych przez Wnioskodawcę wystąpi obowiązek opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisana sprzedaż gruntów nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Przedmiotem sprzedaży ma być grunt rolny - użytkowany na cele rolnicze przez dzierżawcę gruntu - nabywcą gruntu ma być rolnik indywidualny, który planuje kontynuować na tym obszarze działalność rolniczą. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że transakcja ta będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust.1 pkt 28), ponieważ przedmiotem sprzedaży będą grunty rolne będące częścią gospodarstwa rolnego, które w wyniku sprzedaży nie utracą charakteru rolnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:


  • prawidłowe - w części dotyczącej sprzedaży gruntów stanowiących użytki rolne,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej sprzedaży gruntów stanowiących lasy i nieużytki.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:


  • pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • pkt 8 – odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W konsekwencji, jeżeli sprzedaż nieruchomości następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej, to wówczas przychód z tytułu tej sprzedaży jest opodatkowany jako przychód z działalności gospodarczej, natomiast jeżeli sprzedaż nieruchomości nie następuje w wykonywaniu tej działalności, to należy ją rozpatrywać jako źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z treści cytowanego art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy wprost wynika, że jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej to stanowi ono odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu. Przy czym przychód ten powstaje, jeżeli zbycie nieruchomości nastąpiło przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje w 2013 roku zbycie nieruchomości gruntowej nabytej w 2012 roku wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy, a w wyniku sprzedaży przedmiotowy grunt nie utraci rolnego charakteru. W skład nieruchomości gruntowej wchodzą pastwiska trwałe, łąki trwałe, lasy i nieużytki. Odpłatne zbycie przedmiotowej nieruchomości nie odbywa się w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, lecz w ramach działalności rolniczej.

Stosownie do powyższego należy stwierdzić, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej, dlatego też należy ją rozpatrywać jako źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto zbycie przedmiotowego gruntu, nastąpi przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, w związku z czym sprzedaż ta stanowi źródło przychodu.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; przy czym zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Należy zauważyć, że ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.


Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.


Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:


  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.


Jak wynika z powyższego zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione zostało od wystąpienia następujących przesłanek:


  1. zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Z powołanego wyżej przepisu wynika, że dla zaistnienia zwolnienia w nim przewidzianego muszą zaistnieć łącznie powyższe przesłanki.

Podstawowym warunkiem uznania gruntów za gospodarstwo rolne jest zaklasyfikowanie ich zgodnie z ww. rozporządzeniem jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych.

Ponadto aby uznać grunty za gospodarstwo rolne musi być spełniona norma obszarowa, zgodnie z którą łączna powierzchnia gruntów stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy użytków rolnych lub gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych.

Kolejną z przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego gruntu. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Cel ten może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją.

Utrata charakteru rolnego następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia, np. przeznaczenie gruntu rolnego pod działalność gospodarczą lub pod budownictwo. Dla oceny utraty charakteru rolnego gruntu, znaczenie mają okoliczności faktyczne, a nie formalnoprawne związane z charakterem gruntu w momencie jego zakupu i zbycia wynikające z zapisów w ewidencji gruntów i budynków, czy też z faktu opodatkowania danego gruntu podatkiem rolnym. Okoliczności te mogą dotyczyć zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy, którego zakres działalności bądź czynności faktyczne podejmowane przez niego przed zawarciem umowy, czy też w związku z zawartą umową, wskazują na to, że kupuje on nieruchomość z zamiarem wykorzystania jej w sposób odbiegający od sposobu wykorzystywania gruntów rolnych.

Mając na uwadze powyższe, z punktu widzenia możliwości zastosowania omawianego zwolnienia przedmiotowego, zmiana przeznaczenia gruntów przez nabywcę – niezależnie od tego, kiedy zostanie ona dokonana (czy bezpośrednio po sprzedaży, czy po upływie określonego czasu), każdorazowo powinna podlegać ocenie w kontekście ww. okoliczności oraz jej związku z samą transakcją sprzedaży.

Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem, obowiązek udowodnienia zaistnienia tej okoliczności ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Organy podatkowe rozstrzygając prawo podatnika do zwolnienia od podatku przychodu uzyskanego ze sprzedaży biorą pod uwagę wszystkie okoliczności związane z daną transakcją a decydującymi w tym względzie są okoliczności faktyczne, takie jak zamiar nabywcy co do jej wykorzystywania. Chodzi bowiem o faktyczną, a nie jedynie prawną utratę charakteru rolnego przez nieruchomość.

Reasumując, w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że w związku z planowaną sprzedażą grunty stanowiące: użytki rolne, nie utracą rolnego charakteru oraz że wchodzą w skład gospodarstwa rolnego zbywcy, a sprzedaż nie nastąpi w wykonywaniu prowadzonej działalności gospodarczej, wobec czego – w tak ustalonych okolicznościach - przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży tej części gruntu korzystać będzie ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast sprzedaż części gruntu stanowiącego lasy i nieużytki rolne nie będzie korzystała z ww. zwolnienia, gdyż gruntów tych nie można zaliczyć do gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ustawy o podatku rolnym, ponieważ nie spełniają podstawowego warunku jakim jest zaklasyfikowanie gruntu, według ewidencji gruntów i budynków, do użytków rolnych. W związku z powyższym, przychód ze sprzedaży części gruntu stanowiącego lasy i nieużytki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Należy przy tym zastrzec, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego sprawy. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega bowiem regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa.

Wobec tego, wydając przedmiotową interpretację oparto się na przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, w którym wskazano, iż planowana sprzedaż obejmie nieruchomość stanowiącą grunt rolny i nie utraci w wyniku sprzedaży charakteru rolnego, oraz przyjęto, że sprzedaż nie zostanie dokonana w wykonywaniu działalności gospodarczej. W przypadku, gdy w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwe organy ustalą, że przytoczony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, to wówczas Wnioskodawca nie będzie mógł ze skutkiem prawnym powołać się na niniejszą interpretację.

W niniejszej sprawie zaznaczyć jednak należy, iż zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.

Ponadto okoliczność czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. - Dz. U. z 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj